Melodramfest 2023 hýří pestrostí dramaturgie

Festival Melodramfest, centrální republiková akce v žánru koncertního melodramu, se koná každoročně. 17. září 2023 byl zahájen jeho šestadvacátý ročník. Prolog festivalu tentokrát patřil dětskému posluchači a byl nazván NeoKlasika dětem aneb Vyprávěj mi pohádku.
Broučkova nehoda: Tereza Engelová, Adam Dvořáček (zdroj Melodramfest)
Oldřich Říha: Broučkova nehoda – Tereza Engelová, Adam Dvořáček (zdroj Melodramfest)

Další festivalové akce jsou velmi dramaturgicky pestré – v soutěži se poměří skladatelé v kompozici koncertního melodramu, v rámci jednoho večera zazní pak díla zahraničních soudobých autorů. Letošní ročník ukončí závěrečná část Fibichovy trilogie scénických melodramů Hippodamie s názvem Smrt Hippodamie. Akce se koná 3. prosince v sále Pražské konzervatoře. Režisérkou většiny produkcí je Věra Šustíková.

V prologu festivalu vystoupily recitátorky Tereza Engelová a Lenka Zbranková, které představily vesele laděné melodramy Oldřicha Říhy Broučkova nehoda (na text Leontýny Mašínové, za klavírního doprovodu Adama Dvořáčka) a Francise Poulenca Příběh Babára, malého slůněte (na text Jeana Brunhoffa). Poulencova velmi známá skladba zazněla v partnerství herečky Lenky Zbrankové se členy Neoklasik Orchestra ve verzi pro klavírní kvintet. Sám dirigent uměleckého tělesa Václav Dlask se pak ujal mluveného slova v Concertinu pro klavír, dvoje housle, violu, klarinet, lesní roh a fagot od Leoše Janáčka. I když jsem se koncertu nemohl ze zdravotních důvodů zúčastnit, připojuji k této skladbě svůj obecnější komentář v samostatném odstavci níže.

Festival Melodramfest již není jen českým útočištěm pro provádění melodramu. V loňském roce již zasáhl dramaturgické řady i několika německých koncertních sálů. Po úspěšně realizovaném projektu tematických večerů Čeští skladatelé zhudebňují německé texty a němečtí komponisté texty české v Praze, Plzni, Mnichově, Regensburgu, Kostnici a Zwickau, se několika zařazených děl chopilo letos i divadlo ve švýcarském Frauenfeldu a vybudovalo z nich novou dramaturgickou variantu, když melodramy střídají výňatky z Bachových Goldbergových variací. K provedení melodramů zde nastupují další interpreti, a tak se věhlas českého pojetí tohoto žánru dále rozšiřuje.

Letošní ročník Melodramfestu ústrojně navazuje na předcházející roky především tím, že pokračuje ve sledování dlouhodobých cílů. Mezi prioritní patří především podchycování mladých talentů v interpretaci koncertního melodramu v rámci Mezinárodní interpretační soutěže Zdeňka Fibicha a skladatelů v rámci Mezinárodní kompoziční soutěže Zdeňka Fibicha. Obě akce se každý rok střídají, aby se v jednom bodě sešly tím, že vítězná kompozice se stane pro účastníky interpretační soutěže skladbou povinnou. O tom, které dílo získá uvedený benefit letos, se rozhodne ve finálovém kole konajícím se 29. října v Galerii HAMU. Účinkují recitátoři Marta Hrachovinová a Filip Sychra, jejichž hudebním partnerem bude klavírista Daniel Wiesner. Také letošní ročník je anonymní, a tak k odtajnění autorů skladeb dojde až při vyhlášení vítězů. Je vypsána též Cena publika a Zvláštní cena interpretů. Finálový večer uzavírá letos již třetí ročník soutěže a lze očekávat, že bude napínavý jako ty předešlé.

Příběh Babara - malého slůněte Lenka Zbranková (zdroj Melodramfest)
Francis Poulenc: Příběh Babára, malého slůněte – Lenka Zbranková (zdroj Melodramfest)

Organizátorům festivalu leží každoročně na srdci posluchačská atraktivita dramaturgie. V této oblasti lze letos očekávat dva vrcholy. V české premiéře zazní The Seafarer Trio, dílo renomované britské skladatelky Sally Beamish z roku 2000. Je inspirována nejslavnější historickou anglosaskou básní Námořník, která se dochovala v kodexu z 10. století v katedrále v Exeteru. Jejím obsahem je podobenství, že námořníkova cesta po moři je cestou života. Na jejím konci pak nachází božskou přítomnost. Text melodramu bude podán v českém jazyce (překlad Helena Znojemská). Provede jej v Plzni a v Praze Zbygniew Kalina a András Trio Ostrava (12. a 13. listopadu 2023)

Trvalým úkolem festivalu Melodramfest je zachování životnosti děl Zdeňka Fibicha. Koncertní melodramy tohoto autora se povinně provádějí v rámci interpretační soutěže. Posláním manažerů je však též pravidelně připomínat kolosální Fibichův tvůrčí čin, který představuje jeho trilogie scénických celovečerních melodramů Hippodamie na text Jaroslava Vrchlického. Je třeba vnímat jejich snahu v intencích faktu, že umělecká velikost Fibichovy trilogie dosahuje kvalit vrcholných Dvořákových a Smetanových oper. Na dramaturgických preferencích českých, neřku-li zahraničních divadel se to však neprojevuje. Doufejme, že tento stav zlepší nadcházející Rok české hudby 2024. Milovník české hudby, jenž změnu oprávněně neočekává, by měl navštívit koncertní (alespoň!) provedení závěrečné části Hippodamie Smrt Hippdamie. Provozovací aparát je navázán na předcházející části Námluvy Pelopovy a Smír Tantalův. I zde tedy dílo interpretuje Severočeská filharmonie Teplice pod taktovkou Jiřího Petrdlíka. Jednotlivých rolí se ujmou Dita Hořínková, Petr Stach, Filip Sychra, Jaroslav Slánský, Ondřej Novák, Zbigniew Kalina, Viktor Dvořák, Tereza Englichová, Ivan Krob a studenti Pražské konzervatoře. Režijní ztvárnění koncertního provedení vede opět Věra Šustíková. Fibichova Smrt Hippodamie zazní dvakrát: 30. září v Teplicích v Čechách a 3. prosince v Praze.

Mimo pozornost tohoto článku by neměl zůstat pokus Václava Dlaska, dirigenta orchestru Neoklasik přiblížit Janáčkovo Concertino pro klavír, dvoje housle, violu, klarinet, lesní roh a fagot žánru koncertního melodramu. Každá věta byla v programu prologu letošního Melodramfestu uvozena v živém provedení deklamací Janáčkova programního komentáře (recitoval sám dirigent Václav Dlask). Na tomto místě nutno poukázat na závažný problém. Tento text totiž nevznikl za účelem veřejného přednesu, ale pro článek v rakouském hudebním časopise Pult und Stock. Na tento fakt upozorňuje ve své stati Miloš Štědroň K Janáčkově inspiraci pro Concertino. Programní Janáčkův komentář byl napsán až v roce 1927, tedy dva roky po vzniku skladby. Hudba i její textový partner vznikly tedy časově velmi odděleně i v odlišném paradigmatu. Vázat k sobě takto text a hudbu nemůže vést k homogennímu celku, tedy k melodramu v jeho žánrově vymezené podobě. Navíc, kdo Janáčkovu hudbu dlouhodobě poslouchá a zná jeho stále žhavý emocionální život, slyší i zde zcela jiné obsahy. To si, byť nepřímo, při studiu Štědroňovy pronikavé stati uvědomíme též. Resumé je tedy – ponechme raději Janáčkovo Concertino jen s tempovými označeními vět a bez recitace.

Melodramfest je prostorem pro uměleckou diskusi o formách uměleckého spojení slova a hudby. V melodramu jde především o úkol srůstu mezi oběma složkami, tak, aby vznikla nová estetická kvalita. Za dvacet šest ročníků trvání festivalu se objevilo množství cest vedoucích určeným směrem. Těšme se, že v tom novém přijdou další.

26. Melodramfest 2023: NeoKlasika dětem aneb Vyprávěj mi pohádku
17. září 2023, 18:30 hodin
HAMU – Galerie, Malostranské nám. 13, Praha 1

Program:
Oldřich Říha: Broučkova nehoda
Francis Poulenc: Příběh Babára, malého slůněte
Leoš Janáček: Concertino pro klavír, dvoje housle, violu, klarinet, lesní roh a fagot

Interpreti:
Lenka Zbranková – recitace
Tereza Engelová – recitace
Věra Šustíková – režie
Adam Dvořáček – klavír
NeoKlasik Orchestra
Václav Dlask – dirigent

Další program Melodramfestu:

Finále Mezinárodní skladatelské soutěže Zdeňka Fibicha v kompozici koncertního melodramu
29. října v 18:30 hodin HAMU – Galerie, Malostranské nám. 13, Praha 1

  • koncert z děl autorů nominovaných do finále Mezinárodní soutěže v kompozici melodramu (přihlášky jsou anonymní, jména autorů budou odtajněna až po udělení cen)

Interpreti:
Marta Hrachovinová – recitace
Filip Sychra – recitace
Dan Wiesner – klavír

Věra Šustíková – režie

Ostravští umělci se představují
12. listopadu v 18:30 Muzeum A. Dvořáka, Ke Karlovu 20, PRAHA 2
13. listopadu v 19.00 Západočeské muzeum, přednášková síň, Kopeckého sady 2, Plzeň

Program:
Frédéric Bolli: Bajky pro recitátora a klavír na text Karla Pexidra
Jiří Bezděk: Klavírní trio č.3 „Impulzy z přírody“ – česká premiéra
Sally Beamish: The Seafarer Trio – česká premiéra

Interpreti:
Zbigniew Kalina
András trio Ostrava

Věra Šustíková – režie

Z. Fibich / J. Vrchlický: Smrt Hippodamie (závěrečný díl trilogie v koncertním provedení)
30. listopadu v 19.00 Krušnohorské divadlo, U Císařských lázní 761, Teplice v Čechách
3. prosince v 19.00 Pražská konzervatoř – Na Rejdišti 1, Praha 1

Interpreti:
Studenti Pražské konzervatoře: Dita Hořínková, Petr Stach, Filip Sychra, Jaroslav Slánský, Ondřej Novák, Zbigniew Kalina, Viktor Dvořák, Tereza Englichová, Ivan Krob

Věra Šustíková – režie

Severočeská filharmonie Teplice
Jiří Petrdlík – dirigent

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments