Mezinárodní festival divadelních škol Setkání/Encounter už lze zase naplno vidět

Velkým divadelním průvodem zítra začne 32. ročník Mezinárodního festivalu divadelních škol Setkání/Encounter, který v termínu od 29. března do 2. dubna pořádá Divadelní fakulta JAMU a u níž ve 14:30 hodin zahajovací ceremoniál začne.
Mezinárodní festival divadelních škol Setkání/Encounter (foto Alexander Wenzel)
Mezinárodní festival divadelních škol Setkání/Encounter (foto Alexander Wenzel)

Letos se na jedinečné nesoutěžní přehlídce setká devět uměleckých akademií z tuzemska i ze zahraničí. Při lednovém předvýběru byla tato devítka vybrána z celkem dvaceti šesti přihlášených škol. Inscenace v Brně uvedou mladí profesionální herci z Polska, Německa, Rakouska, Švýcarska, Velké Británie, Slovenska a navrch brněnská i pražská umělecká akademie. Téma letošního ročníku nazvané (In)visibility zčásti zrcadlí virtuální organizaci ročníku předešlého, který podle pořadatelů doprovázel pocit odcizení a neúplnosti. Festival Setkání/Encounter organizují výhradně studenti divadelní fakulty hostitelské školy.

Myšlenka festivalu Setkání/Encounter je podle jeho ředitele doc. MgA. Michala Zetela, Ph.D. stále stejná a vyplývá přímo z jeho názvu: „Setkat se s kolegy z celého světa jak studenty, tak pedagogy a předvést si navzájem naše umění, probrat pedagogické metody a postupy a také zásadní otázky, které nás pálí.“ Co se týče letošního tématu – Invisibility – tedy různého druhu neviditelnosti, snaží se studentští organizátoři poukázat na fakt, že nebýt vidět (jako poslední dva roky nebyla vidět spousta umělců) neznamená nebýt. V pětidenní festivalové atmosféře bude logicky vzlínat zejména otázka, co zbude z divadla, když ho nelze naživo vidět. „V Brně přivítáme zhruba 250 zahraničních účastníků, z nichž zhruba dvě třetiny tvoří studenti s pedagogy a zbytek hosté,“ uvedla vedoucí festivalové sekce Média Kristina Prochásková. Koncepce festivalu bude letos po vynucené covidové přestávce konečně čistě prezenční. K tradičnímu programu přibyla ještě samostatná linie Blindspot, která v offprogramu nabídne nečinoherní žánry jako například fyzické divadlo a představí je jako plnohodnotný performativní umělecký žánr.

Jak upozorňuje ředitel Michal Zetel, festivalovou novinkou bude také projekt ENC: Talk, ve kterém se představí všichni členové poroty a podělí se o hlavní či nejvýznamnější okamžiky jejich profesní dráhy. Profesionální porota v Brně letos zasedne v tomto složení: umělecká ředitelka Pražského Quadriennale a scénografka Markéta Fantová (Česká republika), režisér a herec Luca Vossos (Itálie), divadelní režisér a pedagog Davide Giovanzana (Švýcarsko) a loutkoherečka, režisérka a ředitelka iniciativy FreeSzfe Kata Csató (Maďarsko). Přestože je festival nesoutěžní, vyzdvihuje porota výjimečné výkony. Ty jsou dekorovány festivalovými soškami Marta, které budou uděleny při závěrečném ceremoniálu 2. dubna od 18. hodiny ve velkém sále Divadla Husa na provázku. Při letošním festivalu Setkání/Encounter dostanou prostor různé formy performativního umění. Pořadatelé oslovili českého choreografa a tanečníka Marka Zelinku, který po celý týden povede workshop zaměřený na základy pohybového divadla, laterny magiky a mimického divadla. Vyvrcholením tohoto workshopu bude výstup při závěrečném sobotním ceremoniálu.

Mluvit se ale nebude jenom o festivalových inscenacích. „Rád bych také zmínil diskusi na téma #free szfe věnované kauze akademie v Budapešti, která byla současnou vládou Viktora Orbána defacto zničena a její zaměstnanci a studenti, kteří se změnami nesouhlasili, odešli a založili na zelené louce univerzitu novou,“ poznamenal ředitel Zetel. Právě o tomto nezvyklém kroku budou účastníci přehlídky diskutovat s novou prezidentkou free szfe Katou Csató. Současný svět podobných témat nabízí bohužel mnoho a je tak podle Zetela možné, že se tyto speciální diskuse stanou pevnou součástí Setkání.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments