Mezinárodní kvinteto Tunelanders na pomezí lidové a klasické hudby

Jak se hrávalo v 18. století v ostrovních krčmách a hudebních salonech? Odpověď na tuto otázku dá 22. září od 19:30 hodin večer se skupinou Tunelanders. V programu zazní barokní variace anglických, skotských a irských lidových písní i komorní skladby A. Corelliho a G. F. Händela, v nástrojovém obsazení: cembalo, barokní kytara, barokní housle, viola da gamba a flétny. Koncert se koná v rámci komorní koncertní řady Hudební cesty Evropou, kterou ve vršovickém kulturním centru Vzlet organizuje Collegium 1704.  
Tunelanders (zdroj Collegium 1704)
Tunelanders (zdroj Collegium 1704)

Středobod programu tvoří sety lidových melodií. Ty obsahují úpravy tradiční hudby ve stylu osmnáctého století z pera skladatelů, kteří působili ve Velké Británii, doplněné lidovými melodiemi v úpravách, jejichž autory jsou členové Tunelanders. Barokní sonáty pro housle či flétnu a basso continuo se pak během večera prostřídají s tradičními melodiemi způsobem, jaký nejspíš používali při svých koncertech sami hudebníci v osmnáctém století. Kombinace těchto tří prvků dává vzniknout různorodému programu, v němž se stírají hranice mezi lidovou a klasickou hudbou.

„Když jsem v několika starobylých skotských melodiích nalezl eleganci a různorodost harmonie srovnatelné se skladbami nejoslavovanějších mistrů oněch časů, v souladu s přáním několika džentlmenů vybraného vkusu jsem na sebe vzal úkol učinit těmto starobylým skladbám po právu a opatřit každou melodii náležitou a přirozenou basovou linkou, s nejpřísnějším ohledem na melodii samotnou a bez toho, aby tato byla kvůli basu jakkoliv změněna a přizpůsobena. Jelikož si troufám tvrdit, že tento pokus oživit vkus předků nebude shledán nepříjemným, předkládám výsledek svého úsilí k posouzení veřejnosti, abych, pokud by se mu dostalo toho požehnání a vyvolal potěšení, mohl být povzbuzen k dalším počinům tohoto druhu,“ píše se v předmluvě sbírky lidových melodií Francesca Barsantiho, (1690–1775), italského skladatele a hráče na flétnu a hoboj, který pocházel z Toskánska, avšak prožil většinu života v Londýně a Edinburghu. Právě jeho úpravy tradičních melodií také zazní během koncertu ve Vzletu.

Tunelanders je basilejský projekt pětičlenné skupiny absolventů „Mekky historicky poučené interpretace“, Scholy Cantorum Basiliensis, v jehož čele stojí cembalista a varhaník Joan Boronat Sanz. Sestavu kvinteta dále tvoří houslista Vadym Makarenko, hráč na violu da gambu Soma Salat-Zakariás, kytarista Pablo FitzGerald a flétnista Amir Tiroshi. Tunelanders se zaměřují na tradiční irské a skotské melodie, barokní komorní hudbu a na objevování souvislostí mezi nimi. Ansámbl chce přiblížit minulost současnosti, přesto však klade důraz na momentální rozměr hudby – ta nemá být vnímána jako artefakt vystavený v muzeu, nýbrž jako živá, dýchající umělecká instance. Právě proto si členové souboru tolik cení improvizace – jelikož spolu hrají už léta a rozumí si mezi sebou navzájem i s repertoárem, mohou na místě přidávat ozdoby a měnit aranžmá, podle své vlastní nálady i energie přicházející z publika.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments