Mezinárodní pěvecká soutěž Antonína Dvořáka v Karlových Varech

  1. 1
  2. 2

Letos už po osmačtyřicáté

Již tradiční a ve světě velmi uznávaná pěvecká soutěž mladých umělců dosáhla letos úctyhodného čísla svého trvání, zakončeného pro české dějiny magickou osmičkou na konci. Tentokrát ale ona cifra byla jen obyčejnou další v pořadí. A co se tedy změnilo v pochmurném karlovarském listopadovém týdnu? Snad jen to, že byl oproti minulému ročníku přihlášen velký počet účastníků (přes osmdesát soutěžících). Bohužel, pouze asi jedna čtvrtina z nich měla možnost projít neúprosným sítem a v závěrečném galavečeru v pátek 22. listopadu si z prken, která znamenají svět, odnést nějakou cenu nebo uznání. Částečně se také změnila hodnotitelská porota. Chyběl její předseda, legendární tenor Peter Dvorský, vázaný povinnostmi jako ředitel slovenského centra v Římě a z důvodu poranění nemohla svým fluidem obohatit atmosféru soutěže paní Gabriela Beňačková, která v porotě jinak pravidelně zasedá. Jak celkově působí takové charismatické osobnosti je samozřejmé. V tedy značně pozměněné jedenáctičlenné jury pak zasedli dřívější významná pěvkyně a také pedagožka Magdaléna Blahušiaková, jako předsedkyně poroty, dále KS Sonja Ghazarjan, KS Magdaléna Hajóssyová, KS Jürgen Hartfiel z Drážďan, Antonio Carangelo, Anatolli Goussev, nově se také uvedla srbská pěvkyně a současně vedoucí pěveckého oddělení Vysoké školy hudební školy v Mannheimu paní Snežana Stamenkovič. Byl také přítomen dirigent Jan Štych, ředitel Šaldova divadla v Liberci Martin Otava, pěvec Zdeněk Šmukař z Brna a za Národní divadlo v Praze jeho šéfdramaturg Ondřej Hučín. Pro zajímavost bych uvedl, že sympatickou porotkyni Snežanu Stamenkovič jsem poznal před patnácti lety v Lipsku, kde výborně ztvárnila Mařenku ve Smetanově Prodané nevěstě. Toto inscenačně velmi kontroverzní představení tehdy hudebně nastudoval náš dirigent Jiří Kout.

Dvacet mladých adeptů operního zpěvu v kategoriích Junior do dvaceti šesti let a další do třiceti šesti let a pěvců v oboru píseň bylo po týdnu soutěžení v sále Alžbětiných lázní vybráno k účinkování v závěrečném finále. To, které se konalo již před obecenstvem v krásném Karlovarském divadle v pátek 22. listopadu. Skvostná budova z dílny architektů Fellnera a Helmera umožňuje ve svém bohatě zdobeném novorokokovém hledišti díky jeho vynikající akustice plně uplatnit mladým adeptům jejich hlasové možnosti. Porota zaujímá svoje místa na prvním balkoně, který je vyhrazen pouze pro ni. Za jevištěm se pak trochu nervózně v očekávání procházejí v gala oblečení účastníci koncertu. Samozřejmě si dělají naděje, že právě oni budou vybráni a představí se tak příští den na galakoncertu a přeberou některou z udílených cen. Ne zrovna rozsáhlé jeviště se zaplnilo, či spíše přeplnilo, hudebníky Karlovarského symfonického orchestru, kteří již jen čekali na příchod dirigenta Františka Drse. Ten je již po řadu let domovským kapelníkem soutěže. Jako první se v kategorii Junior uvedla výtečně podanou šperkovou árií Markétky z Gounodova Fausta Michaela Kušteková, štíhlá a pohledná Slovenka (o které ještě uslyšíme později). Představilo se prvních deset účastníků a po přestávce další desítka frekventantů kategorie Opera. Z nejvzdálenějšího kontinentu byla Australanka Qestra Mulqueeny. Jako poslední pohladila přítomné svým krásným a nosným mezzosopránem Petra Vondrová. Dvouhodinové představení skončilo po páté hodině, aby pak porota mohla v ,,domovském“ hotelu festivalu Kriváň definitivně vybrat a následovně vyhlásit vítězné kandidáty. To se pak stalo úderem deváté večer. Všichni se shromáždili ve velkém sále hotelu, kde ředitel soutěže pan Alois Ježek zahájil vyhlašování verdiktu poroty v jednotlivých kategoriích. Na napjatých tvářích přítomných bylo možné vyčíst značnou úlevu po náročném týdnu a také u některých pochopitelné zklamání. Ale tak to při všech soutěžích bývá. Ti ověnčení se pak pomalu snažili soustředit na svoje předvedení se na galakoncertu v neděli.

Chladný, pošmourný nedělní večer pobízel ke spěchu elegantně oblečené diváky do vyhřátého a slavnostní atmosférou prosyceného stánku Thálie. Čekal je nabitý program složený nejen z operní hudby. Jako první část byl téměř tři čtvrtě hodinový ceremoniál vyhlašování vítězů a udílení cen, kterých bylo vskutku hodně, přesně řečeno třicet dva. Byly to jak odměny institucí, třeba operních divadel, které nabídly vítězům účinkování na jejich jevištích, Českého rozhlasu nebo Karlovarského symfonického orchestru, Českého národního orchestru, festivalu Pražské jaro. Pozadu nezůstalo samozřejmě město Karlovy Vary, ale též cena Jarmily Novotné spojená s účinkováním na festivalu v Litni. Ceny Společnosti Antonína Dvořáka, Gustava Mahlera, Otakara Mařáka, Magdalény Hajóssyové, Beno Blachuta, Františka Drse a další. Kompletní výsledky letošního ročníku najdete zde.

I když udílení cen a představování vítězných mladých umělců je zajímavé, byl nejvyšší čas, aby se svého primátu ujala hudba. A tak po úvodní rozjásané předehře ke Smetanově Hubičce řízené dirigentem Františkem Drsem, přichází na scénu Michaela Kušteková, která získala 2. cenu v kategorii Junior. A jako ve finálovém koncertu zpívá Markétčinu árii z Fausta. Vystřídá ji nositel první ceny v kategorii Píseň, německý baryton Felix Rumpf také s Gounodovým Faustem jako Valentin. Osvěžení nastává v příchodu šarmantní blondýnky Marty Reichelové a ta jistě přesvědčuje publikum svou brilantní Norinou z Donizettiho Dona Pasquala o oprávněnosti udělení druhé ceny v kategorii Opera. No a aby té ženské krásy nebylo moc představuje se muž, náš Luboš Skala. Nositel třetí ceny v kategorii Opera – muži ztvárňuje dramatickým způsobem Guglielma z Mozartovy opery Così fan tutte. Na závěr první půle koncertu je pak darována skutečná třešnička na dortu. Tou je naprosto oprávněně Gabriela Ubavić. To jakým způsobem gradovalo její podání Aminy v Belliniho Náměsíčné, bylo vskutku uchvacující a ojedinělé. Myslím, že by si zasloužila ještě hvězdičku k první ceně, která jí byla udělena v kategorii Opera. Odměna jejího výkonu publikem byla bouřlivá.

  1. 1
  2. 2

Související články


Napsat komentář