Ministerstvo o budoucnosti transformovaného ND a SoP
Tisková konference, kde podle předprázdninového slibu Ministerstva kultury měly být během září zveřejněny podrobnosti chystané transformace Státní opery Praha a Národního divadla, a která se nakonec uskutečnila dnes před polednem, žádnou zásadně novou informaci nepřinesla. Zůstalo většinou jen u obecně formulovaných představ, které byly veskrze shodné s již známými nebo dohledatelnými fakty.
Ministr kultury Jiří Besser hned zkraje dnešní tiskové konference znovu zopakoval, že zásah ministerstva ve Státní opeře byl nutný, a že nebýt toho, Státní opera by v dohledné době byla jinými orgány státní správy beztak prý zrušena. Jiří Besser se přitom zaštítil nenaplněním údajného slibu vedení Státní opery při jejím vzniku, totiž že tento operní dům bude na státním rozpočtu nezávislý. „Na začátku byly růžové brýle, na konci agónie“, zhodnotil dnes v souvislosti s tímto údajným slibem dosavadní vývoj Státní opery ministr a dodal, že značku Státní opery svým rozhodnutím zachraňuje. Jak dále uvedl, díky transformaci hodlá v nynější Státní opeře i Národním divadle ušetřit na manažerských platech okolo 22,3 miliónů korun, které by měly být použity na krytí jiných provozních výdajů; chce se také pokusit o další navýšení státního příspěvku na provoz obou sloučených institucí. Hned vzápětí, již zhruba po deseti minutách, se Jiří Besser omluvil a tiskovou konferenci opustil.
Namísto slíbené prezentace podrobností chystané transformace nakonec zůstalo jen u dotazů novinářů, které za Ministerstvo kultury zodpovídal náměstek Radek Zdráhal, za vedení Národního divadla ředitel Ondřej Černý, a krátce také členové transformačního týmu, ministerští úředníci Daniela Gadasová a Miloš Philipp Štrajt.
Z odpovědí vyplynulo, že v Národním divadle i Státní opeře již začal personální audit, rozhodnuto je i o auditu procesním. Ministerstvo kultury také připravuje zřízení nového orgánu – správní rady Národního divadla, která bude jako poradní orgán ministra schvalovat strategická rozhodnutí týkající se rozvoje divadla, kontrolovat jeho ekonomický chod a ve spolupráci s experty vyhodnocovat uměleckou činnost. Správní rada se bude též podílet na výběru uměleckých šéfů a ministrovi bude navrhovat odvolání ředitele Národního divadla, resp. jmenování nového. Upraveny mají být v souvislosti s tím i zásady fungování umělecké rady Národního divadla.

K redukcím na manažerských postech, resp. v administrativě, tak jak je ohlásil ministr, by mělo dojít – mimo jiné vzhledem k zákonným lhůtám – v roce 2013, konkrétní jména se podle ředitele Národního divadla Ondřeje Černého již dolaďují. Černý ujistil, že tyto změny se nedotknou uměleckých složek, zachovány příjemnějším pro následující tři roky, ale nejspíš i potom mají podle Černého být i oba současné orchestry a také operní sbory. Počet premiér obou spojených divadel má u opery za sezonu dělat 6 až 7 inscenací (z toho prý každoročně 1 světová premiéra), u spojeného baletu 2 až 3 nové tituly v sezoně. Jak dál Ondřej Černý uvedl, jednotlivé divadelní budovy prý nebudou dramaturgicky zvlášť profilovány, není to podle něj vhodné; jisté je jen uvádění světového operního repertoáru spíše v budově Státní opery. Konkrétní dramaturgické plány pro novou sezonu slíbil Černý představit ještě před koncem roku. Jak v závěru své řeči důrazně ujistil, transformace Státní opery a Národního divadla je připravena velmi dobře.


Na místo ředitele Národního divadla hodlá Ministerstvo kultury v příštím roce vypsat výběrové řízení. Ondřej Černý, jehož mandát končí o rok později, odmítá zatím říci, zda se o funkci bude ucházet. V této souvislosti Černý připomněl, že uměleckým šéfům jednotlivých souborů (tj. v případě opery Roccovi a baletu Zuskovi) končí jejich smlouvy v sezoně 2014 – 2015.
Co se budoucnosti současných provozních budov Národního divadla týče, podle vyjádření Ministerstva kultury jsou připraveny analýzy jejich potřebnosti, jasno je prý v tom, že Národní divadlo potřebuje centralizaci výroby i skladů.
A tady jsou v doslovném znění bez dalšího komentáře jednotlivé kroky chystané transformace, tak jak je v dnešní tiskové zprávě Ministerstvo kultury popsalo a zveřejnilo; v podrobnostech přitom odkázalo na své webové stránky:
1. fáze 2011-2012:
– zachování samostatnosti a značky SOP pod organizačním a servisním zastřešením ND;
– analýzy pro systémové řešení problémů (procesně-personální audit již zahájen)
– rekonstrukce SOP na úrovni přípravných dokumentačních fází, zadání projektových studií a rekonstrukcí částí nezasahujících do provozu divadla
– formulace zadání pro vybudování nového výrobního, skladového komplexu ND v širším centru Prahy
– dorovnání platových podmínek SOP na úroveň ND, resp. jejich navýšení od 1. 1. 2012 bez zásahu do platných pracovních smluv zaměstnanců SOP
– vyjednávání o kolektivní smlouvě
– návrh legislativních změn potřebných pro transformaci
– příprava změny statutu Národního divadla, mj. se zavedením „Správní a Umělecké rady“
– zahájení spolupráce s ostatními státními příspěvkovými organizacemi na jednotném systému řízení a kontroly pod hlavičkou MK ČR
– příprava organizace pro zahájení projektového řízení
2. fáze 2012-2013:
– změna organizační struktury ND v přechodné fázi
– výběrové řízení na ředitele ND
– reorganizace struktury SOP a ND po ukončení procesně-personálního auditu
– zahájení dlouhodobého zkvalitnění a kontroly umělecké úrovně
– návrh dlouhodobé interní i externí komunikační strategie
– pokračování investičních akcí – (rekonstrukce SOP – krácení sezón 12/13 a 13/14, příprava dalších investičních projektů navázaných na reorganizaci: Nová scéna, Anenský areál, příp. zahájení výběrových řízení pro nový výrobně-skladový komplex ND)
– změny systému odměňování a vnitřní kontroly
– změny organizačního systému – automatizace kontroly
– zahájení projektového řízení organizace
3. fáze 2013-2014:
– realizace nových projektů – „Akademie ND“ – volnočasové aktivity všem věkovým skupinám, práce se studenty uměleckých oborů apod.
– hledání nových přístupů – implementace dosažených legislativních změn
– aplikace nově přijatých legislativních změn do organizační struktury
V době tiskové konference se před budou Ministerstva kultury sešly desítky nespokojených zaměstnanců Státní opery, kteří s jeho plány nesouhlasí.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]