Ministerstvo sobě

Se zájmem jsem si přečetl vyjádření Daniela Dvořáka: Proč se neúčastním výběrového řízení na místo ředitele ND (najdete zde). Jako člověk, který řadu let stál v čele velkých divadelních organismů a sám kdysi úspěšně absolvoval výběrové řízení na místo ředitele Státní opery, konstatuji jediné. S každým slovem, s každou větou Dvořákova vyjádření  plně souhlasím. Materiál nazvaný Koncept transformace státních příspěvkových organizací Státní opery Praha a Národního divadla s následně vypsané výběrové řízení na funkci ředitele této instituce jsem chtěl nazvat amatérský. Ustupuji od toho, protože slovo amatérský je odvozeno od slovesa amo (miluji) a amatéři vesměs objekt svých aktivit skutečně milují, což  se rozhodně nedá říci o těch, kdo zplichtili tzv. transformaci Státní opery Praha a Národního divadla Praha, o jejímž smyslu a účelu v dané podobě se lze jen dohadovat.

Někdejší koncepce vypracovaná na žádost Ministerstva kultury Josefem Hermanem, od níž se posléze ministerstvo halasně distancovalo, byla sice také ušitá hodně horkou jehlou, ale byla podepřena nějakým, byť velmi diskutabilním názorem. Sloučení, které provedl Zdeněk Nejedlý v roce 1948 bylo ve svém výsledku kulturním barbarstvím, ale  autora k němu vedly jeho tehdejší názory, které byly směsi zastydlého obrozeneckého vlastenectví a stejně zastydlého  pojetí marxistické ideologie dle tehdejších sovětských příruček. Co stojí za nynější „transformací“, ví snad Bůh a její autoři. Proč se ale ministerstvo zdráhá sdělit urbi et orbi skutečné důvody a cíle tohoto podivného aktu? Velmi úsměvně zní v této souvislosti nedávný výrok jinak sympatické paní ministryně o tom, že ministerstvo kultury nelze zrušit, protože kulturu musí řídit štáb odborníků. Quod erat demonstrandum!Pominu-li fakt, že Národní divadlo Praha je ve své podstatě sice útvar přežilý, ale v dané chvíli pro svou tradici a význam, který mělo pro vznik a upevnění českého národního vědomí a emancipace českého národa, nezrušitelný, nemohu se zbavit dojmu, který ve včerejších Lidových novinách vyjádřila Jana Machalická (najdete zde), že se ani tak nehledá ředitel Národního divadla Praha jako ředitel spojených oper.

Národní divadlo Praha nepochybně potřebuje restrukturalizaci, ale rozhodně ne v předložené podobě. Ředitel by se měl hledat s dlouhodobým předstihem a ne formou konkursu, kam se může přihlásit každý, kdo jde kolem, ale oslovením možných adeptů a zjištěním jejich názorů na problematiku tak, jak je tomu zvykem v civilizovaných zemích. Příliš mnoho jich u nás není. Sám vím o čtyřech osobnostech, jejichž jména uvádím v abecedním pořádku. Každý z nich má schopnosti, zkušenosti, erudici, praxi a věk na to, aby funkci ředitele ND Praha mohl zastávat. Jsou to Jan Burian, Daniel Dvořák, Stanislav Moša a Jiří Srstka. Pochybuji že některý by do podniku, který se chystá, šel. Pokud je mi známo, žádný z nich není ani šílenec ani programový sebevrah.

A tak bych na závěr vyslovil doporučení. Nechť ministerstvo kultury projedná s Památkovým úřadem, aby ve všech čtyřech provozních budovách koncernového podniku Národní divadlo byl vytesán nápis Ministerstvo sobě!

Autor je bývalým ředitelem Národního divadla v Brně a Divadla J.K.Tyla v Plzni
Aktuální zprávu o zrušení výběrového řízení na místo ředitele ND najdete zde 

 

Mohlo by vás zajímat


56
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
19 Comment threads
37 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
12 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Josef Herman

Milý Mojmíre,
nezdá se ti, že situace se nějak podivuhodně opakuje? Nevzpomínáš si, komu prospělo tě tehdy diskreditovat a znemožnit ti nástup do funkce ředitele SOP? Myslím, že by nebylo od věci se k tomu vrátit.
Potěšil bys mě také, kdybys nějak konkretizoval, co jsem na “Koncepčním modelu” ušil horkou jehlou, konkrétně, aby konečně začala diskuse nikoli od toho, kdo bude v SOP (ND) vládnout, ale od toho, jak se opera v Praze má organizovat a financovat – nikdy nic takového neproběhlo.
Zdravím. Josef.

Dan

Pane Hermane, diskutovali jsme se o tom už tehdy, když vaše “koncepce” unikla do médií. Proč opakovaně píšete o tom, že byste se rád bavil o tom, jak se opera má v Praze organizovat a financovat? Ad první: v koncepci jste ani náhodou nepopisoval žádný nezávislý funkční organizační model, spíše jste protlačoval některé své kamarády a spřízněné duše (viz. Mozartovská staggiona, apod.), ad B: O tom jste v koncepci neměl relevantně ani čárku. Nevyšel jste ani z žádných aktuálních čísel, ani jste žádné ekonomické rozbory založené na platných číslech v koncepci neuvedl. Bylo to jen takové jednotabulkové shrnutí, které by… Číst vice »

Pepik

Pane Hermane, že Vám není stydno se ještě ozývat.
Jako člen ministerské komise a ten, který byl od začátku „u toho“, nesete na zpackané pseudotransformaci značný podíl viny.
Diskusí, jak se opera v Praze má organizovat a financovat, se samozřejmě začít mělo, ale byl jste to také právě Vy, kdo se zasloužil o to, že byly nejdříve, bez kalkulací, rozvah a ekonomických dat, předkládány koncepce a až nyní se hledá ospravedlnění pro již vykonané nesystémové a nesmyslné kroky.

Josef Herman

Aha, věcná diskuse nebude. Nu dobře. Jen pro pořádek a jen protentokrát: pro žádné kamarády jsem nic nepodnikal, ani nemohl, neb žádné takové nemám, tahle obvinění jsou absurdní a vykonstruovaná zdejšími diskusemi a těmi, jimž jsem šlápl na jejich operní vejvary. Stran ministerstva: byl jsem toliko na dvou zasedáních ministerské komise, neboť jsem nesouhlasil se způsobem, jakým se postupovalo. Kdybyste svá obvinění chtěli opravdu doložit, zjistili byste to, i tady se o tom psalo. O koncepčním modelu se tu nediskutovalo, jen se křičelo o číslech. která dodnes nejsou k dispozici!! Proč asi? Jestli se tak dobře orientujete v řízení divadel,… Číst vice »

Pepik

Pane Hermane, jako člen komise jste byl uváděn relativně dlouhou dobu. Nikdy jste z ní neodstoupil, nikdy jste se veřejně nedistancoval od jejích výstupů. Jiří Srstka: „No a pak došlo na naši poslední schůzku na ministerstvu, na které byl náměstek Radek Zdráhal, jeho poradkyně a koordinátorka celého projektu transformace Daniela Gadasová, byl tam i JOSEF HERMAN, Aleš Březina (zřejmě najmenovaný dodatečně) a já. CELOU DOBU MĚ VYJMA ALEŠE BŘEZINY VŠICHNI přesvědčovali, abych ze svého stanoviska couvnul a na spojení Národního divadla a Státní opery Praha přece jen kývnul.“ Věcně se diskutovat mělo. Minimálně 1,5 roku dozadu, před započetím pseudotransformačních kroků… Číst vice »

Josef Herman

Omlouvám se, odpověď je níže, neuvědomil jsem si, kam mám psát.

Ares

Dobrý den. Medializaci tzv. slučování, transformace jste započal vy v ČT24 spolu s panem Černým. Jak jste dnes s tímto, dalo by se říci Vaším dítětem, spokojen? Tenkrát jste vše prezentoval jako nejsmysluplnější směr. Nebyly Vaše myšlenky zneužity, nebo potlačeny? Jestli budete reagovat, děkuji za odpověď, která může být klidně rozsáhlejší. Všichni bychom rádi znali smysl všeho dění okolo ND, SOP, který se jeví jako nesmysl.

Josef Herman

Dobrý den Ares: To, co jsme s úpanem Černým říkali tehdy v ČT, považuji za úplně první zveřejnění možného řešení, a medializace je v tomto případě podkladem k diskusi a o tu mi jde. Nevidím v tom nic špatného. Pokud máte konkrétní dotaz, a budu ho umět zodpovědět, rád tak učiním. Nemám nic proti medializaci, naopak, ale mám všechno proti medializaci jako prostředku mocenského boje a dehonestace protivníků. To přece nebyl tento případ. Přeji vše dobré.

Dan

Věru nemáte pane Hermane, žádné argumenty nemáte. Kdo vás nutil nechat si zaplatit analýzu bez dat, která jak tvrdíte nebyla k dispozici. Proč jste to dělal, pro peníze?

Josef Herman

Byla to zakázka – vy děláte svoji práci zdarma?

Dan

Nedělám pane Hermane, ale neberu zakázky, které nemohu profesionálně zpracovat. Je zbytečné se pak vymlouvat, že jsem neměl podklady. Odvedu-li jen polovičatou práci, hledám problém u sebe a nesvaluji vinu na okolnosti. V případě tomto jste se profiloval jako odborník, takže buď jste si měl podklady vyžádat a trvat na jejich dodání. V případě jejich nedobytnosti zakázku vrátit. Opravdu se vám divím, proč se do obhajování své nedobře odvedené práce pouštíte stále a dokola. Pracuji pro peníze, ale peníze dostávám jen za bezvadnou a precizně odvedenou práci. Vy zřejmě tohle máte jinak. Prachy a státní nesmrdí, když dávají tak beru,… Číst vice »

Josef Herman

Problém je v tom, že já psal ideovou studii, tedy porovnal jsem modely zdejšího organizovaní opery se zahraničními, odvodil jsem současnou situaci z historie, tedy vysvětlil jsem, jak se k současnému stavu dospělo, a navrhl určité modely řešení se znalostí právě modelů zahraničních. Za tou prací si stojím, nikdo takovou úvahu nikdy neudělal. A pak jsem zmínil, že pro nějaké propočty nebyly podklady, vězte ale, že kdyby byly, ekonomickou analýzu bych nedělal já, ale někdo, kdo zase umí tohle. Problém je, že vy od té studie chcete rovnou ekonomicky zpracovaný návrh, nebo alespoň jakýsi “audit”, ale to je opravdu jiný… Číst vice »

Josef Herman

Pane Pepíku, na věcnou polemiku rád zareaguji i anonymovi: Odborných názorů může být víc, není to jen ten, který vám vyhovuje. A možná vám vyhovuje jen proto, že ho zřejmě nezáměrně zjednodušujete. S Jiřím Srstkou polemizujeme, v dobrém!!, o pražské opeře už léta. Shodujeme se v tom, že současné postavení dvou konkurenčních oper je nešťastné a nevýhodné, ve světě nemá obdobu, pakliže jedna není “státní” a druhá “lidová” (“národní” apod.), tedy pokud se neliší svým základním zaměřením. Ale máme odlišné představy, jak to v Praze řešit: On už léta navrhuje budovu SOP převést na staggionu, bez souboru, kam by se… Číst vice »

Ares

Nápad zabalit vše do lží (např. havarijní stav SOP…..) byl z hlavy pana Zdráhala? Všechny kroky byly nefér vůči SOP. Lži a polopravdy pana Bessera, který chtěl vše z pozice moci bez podložených argumentů. Takto jste si proces slučování asi nepředstavoval.

Josef Herman

Já si hlavně původně nepředstavoval žádné slučování! O tom také nic nepíšu, tedy o slučování tak, jak proběhlo. Na druhou stranu SOP není v dobrém stavu, opravy a investice jsou nutné, mám spíš dojem, že záměr zavřít budovu vznikl špatným odhadem úředníků ministerstva. Ale to odhaduji, to opravdu nevím. Já si hlavně myslím, že proces, který měl mít několikaletý logický průběh, se technicistně ukvapil, a tak došlo k tahanicím, kdo z koho. Víte, já bych na vašem místě váhal mluvit rovnou o lžích. Jasná odpověď na vaši otázku: bylo to z hlavy ministerstva, ale jestli pana Zdráhala, to neumím říct.… Číst vice »

Ares

Nevím jak nazvat lži, které vyslovil ministr Besser(Rock má cenu Thálie, SOP by se ze zákona musela zavřít z důvodu 2x po sobě jdoucím deficitu, musela by se zavřít, protože vznikla se závazkem úplné soběstačnosti, Dolanský, Havlíková jsou (“diletanti”). Zda byly cílené, nebo z neznalosti. Obojí je špatně. Na laickou veřejnost měly určitě vliv ve prospěch pana ministra. Z mého pohledu – ať se spolu se Zdráhalem smaží v pekle.

Josef Herman

Já za lež považuji záměrnou nepravdu, poskytnutou kvůli nějakému prospěchu. Třeba prohlášení o tom, že ROCC má cenu Thálie, si tak vysvětlit neumím, to není lež, ale, řekněme slušně, hrubá neiformovanost, z níž sotva plyne “lháři” nějaký profit. Věcně to ovšem vysokého úředníka a vůbec nikoho neomlouvá, jen lží bych to nenazval – tolik na vysvětlenou.

Martin21

Teď už by ovšem byl naprostý nesmysl v transformaci nepokračovat. SOP měla opravdu namále a její připojení k ND prostě bylo jediné možné východisko. Kecáním o tom co by kdyby tělesu nikdo nepomůže. Je zajímavé, že fanatičtí odpůrci sloučení mají či měli na původním (a dost hrozném, dodejme) stavu opery nějaký ekonomický zájem, že, pane Koláři?

Richard Kolar

Byl jsem tázán, ale otázka nemá smysl: neměl jsem nikdy ŽÁDNÝ ekonomický zájem na stavu (Státní) opery – už jsem o tom psal jinde, v reakci na článek Josefa Hermana v červenci m.r. (link uvést nemohu, bylo by to proti pravidlům diskuze – každý si může najít můj blog na iDnes)

Ivo

Pánové,
proč má – podle Vašeho názoru – státní moc provozovat divadla?
Prosím pokuste se odpovědět bez invektiv. Dík.

Ondřej

Protože to nikdo jiný nedokáže zaplatit,ale protože je žádoucí,aby a)vysoká kultura zůstala dostupná většině b) aby reprezentovala c)aby dokumentovala kulturní vyspělost národa/státu ,protože věci jako vážná hudba(a kvalitní výtvarné,dramatické a jiné) umění jsou obecnou hodnotou civilizace a naším vkladem budoucím generacím.
To myslím bez ironie.
A malá poznámka: kulturu vždy někdo dotoval-církev,šlechta,panovník…Kdyby to nedělala,neměli bychom Beethovena,Mozarta ani Dvořáka.

Josef Herman

Souhlasím s panem Cibulkou, s dovětkem: 1. důležité je uvědomit si, že skutečně už v historii se náklady na umělecký provoz nedaly pokrýt ze vstupného, dnes by bylo astronomické – bez donátorů by nebyla největší umělecká díla a to je hlavní argument, proč umění dotovat. 2. Jenže až do poloviny 20. století (obecně, je to velmi různé) bylo donátorství spíš soukromé, nikoli státní. A v tom vidím hlavní problém: zvykli jsme si na dostupnost i nákladného umění, stát to za nás zaplatí, ale jen z veřejných rozpočtů, které nyní obecně procházejí krizí, ne jen u nás a v EU, se… Číst vice »

Josef Herman

Ještě dovětek: Proto je tak důležitá kulturní politika, která by v demokratické společnosti měla řešit především způsob a výši cílených dotací. U nás si stále politikové osobují právo o nich natvrdo rozhodovat podle momentální konstelace, dohod, koalic, lobování, ať už na úrovni státu, krajů nebo měst. V Británii vymysleli “nárazník” mezi politikou a uměním: princip British Council, tedy na vládě (politicích) nezávislou agenturu zřízenou k rozdělení příslušné částky státního (městského atc.) rozpočtu, který by ideálně měl být určený podílem na tomto rozpočtu. V Německu či Francii zase staví na tzv. vícezdrojovém financování, tedy na dohodě, z jakých rozpočtů jakým podílem… Číst vice »

zdeněk potter (divák)

Podle mne je problém v odpovědi na věčnou otázku:
“Kvalita nebo kvantita?” Kvalitní kulturní počiny si své donátory i diváky najdou, tady nemusí státní moc nic spravovat. Ale jelikož je mnoho povolaných ale málo vyvolených, vytváří se nátlak na stát, aby se v zájmu politiky (kulturní), postaral.

Josef Herman

Ano, na kvalitní věci se lépe shánějí prostředky než na nekvalitní. A kvalita je to, co se v našich operních domech stále snižuje, dokonce hodně povážlivě, tedy až na výjimky. Jenže i kvalitní opera potřebuje donátory, neuživí se sama svou produkcí, a těm se musí upravit podmínky, aby peníze dávat chtěli a mohli. Tedy mimo jiné transformovat neřiditelné velepodniky typu ND. Tlak na stát jako za socialismu, souhlas, ale právě to se musí změnit. To se musí spravit.

Richard Kolar

Chtěl bych parafrázovat slov autora článku: S každým slovem, s každou větou Weimannova vyjádření plně souhlasím.

Ivo

Díky za reakce, schválně jsem se ptal na názor, zda má státní moc divadla “provozovat”, nikoliv “spolufinancovat” – je jasné, že spolufinancování je nezbytné. Zdá se ale, že většina divadelníků i akademiků (čest ojedinělým výjimkám) tak považuje za nezbytný také výkon moci státu nad divadly (vykonávané bezejmennými politickými komparzisty).

V takovéto situaci je pro soukromé subjekty dlouhodobý finanční závazek podpory divadel přísliš velkým reputačním rizikem.

Josef Herman

Právě, přesně to jsem měl na mysli, když jsem psal o zdejším pojetí sponzoringu – nejsou pro něj podmínky, tudíž vynáší sotva zlomeček potřebných peněz, to nelze považovat za otevření uměleckých institucí soukromým subjektům. To, co popisuje níže Richard Kolář, je systémově zcela odlišné, obávám se, že do prostředí střední, zvláště postsocialistické Evropy zatím nepřenositelné. Jenže bez nějakého podobného otevření velkých divadel soukromému sektoru se prostě neobejdeme, veřejné rozpočty samy je podle mého odhadu prostě neufinancují, a politikové je nebudou chtít ufinancovat.

Richard Kolar

Je to spor o privatizaci kultury a podobá se tomu, zda první slepice nebo vejce. Naše otázka stojí, zda na prvním místě je kultura společnosti, k jejímuž nezávislému rozvoji mají privátní subjekty přispívat, nebo zda naopak kultuře pomůžeme, když ji zprivatizujeme k podnikání (jak se zřejmě domnívá Ivo). Příkladem prvního řešení je londýnská Královská opera Covent Garden: V dnešní podobě vznikla jako společenství více či méně movitých soukromých subjektů, které přes dvacet let sbíralo prostředky ze soukromých zdrojů, aby zachránilo torzo bývalé Královské opery a přivedlo slavný operní dům zpět k bývalé slávě (když se na to nezmohl stát). Podpora… Číst vice »

Dan

Tak si prestaňte mastit kapsu hlavně vy pane Koláři. Myslím, že nadešla doba, kdy vám penězotok z prodeje vstupenek do ND bude zastaven. A než verzálkami začnete hřímat, co stát NESMÍ dopustit, začněte u sebe, jinak jste jen krajně nevěrohodný lobbista.

Richard Kolar

Anonyme, pro názor, že obchodní partneři Národního divadla – prodejci vstupenek by měli za prodané vstupenky obdržet nulovou provizi, horoval veřejně už před rokem jistý Juraj Gerbery, tehdy PR opery ND. Je to řešení neotřelé a v souvislostech snah o privatizaci ND a penězotoků evropských fondů se vyjímá jaksi nepatřičně, skoro až socialisticky. Není však nemožné: Národní by platilo pouze za copyright a služby spojené s provozem a údržbou vstupenkového software a obchodní partneři by kromě cti být partnerem ND inkasovali pouze přirážku, o jejíž maximální výši by rozhodovalo ND. Byla by to taková svérázná forma podpory soukromého sektoru Národnímu.… Číst vice »

Dan

Už toho nechte, těch blábolů. Nebo opravdu chcete, abych tady nechal zveřejnit, jak firma, ve které máte majetkový podíl realizuje svůj vstupenkový business? Zcela rozkrytě a bez nutnosti si vymýšlet, jako to děláte vy? Pokud si hrajete na lobbistu a šedou eminenci pražského zápasu o to, co z opery urvete ve svůj prospěch, je to vaše věc a věc těch, proti kterým lobbujete. Pokud ale lžete a obviňujete druhé bez důkazů a věrejně na svém blogu, pak už je to na pováženou. Lepší je být zticha, nemám-li čisté svědomí, než si hrát na spasitele opery v Praze a tvářit se… Číst vice »

Ares

mysliím, že se pletete, nebo poštváváte. Kdyby pan Kolář chtěl hlavně zisk, tak kope za protransformační tým. Už teď jde ze sloučení některým privátním firmám profit. Už teď zbytečně tečou milióny z rozpočtu ND a vím kam. Být Vámi, pokusil bych se bádat tímto směrem.

Josef Herman

Prosím, můžete konkrétně uvést, kterým firmám a za co? Sloučení mělo mj. podivné penězotoky v SOP přerušit, jestli už vznikly nové, nebo staronové, je to na pováženou a mělo by se to vědět.

Ares

Pane Hermane, vážím si toho, že jste na mé dotazy vždy odpověděl. Nikdo nepopsal podivné penězotoky SOP. Udělejte to a dám sem info prvního plýtvání v rámci transformace. Vím, že se tady vyčítalo angažování např. kostymérské firmy (Kaška). Pane Hermane, spočítal jste, na kolik přijde financování vlastních dílen a na kolik přijde angažování podivného penězotoku soukromé firmy? Odváděli profesionální práci. Osobně jsem se byl přesvědčit o názorech zaměstnanců dílen ND na Flóře. Přejí si, aby ke slučování nedošlo. Budou muset zaměstnat další zaměstnance? Kapacita budovy je dostačující? Bude se muset vybudovat jiné zázemí? Kde a za kolik? Je vůle vlády… Číst vice »

Josef Herman

Také si vážím věcné otevřené diskuse. A od počátku neříkám nic jiného, než že idea je jedna věc a její uskutečnění, realita, věc druhá. Profesí jsem od toho nabízet ideální modely, a jestli jsou u nás použitelné, a jak je použít, musí být věcí praktiků – nikdy jsem nechtěl nic jiného! Proto také nevěřím na audity a na komisionální koncepce, proto od začátku radím zvážit možnosti, vybrat si a zadat (konkursem) realizaci. Ptám se na penězotoky upřímně, vůbec ne provokativně. Přece vždycky se najdou ti, kteří z jakéhokoli stavu chtějí profitovat, a nakonec je to přirozené, jde jen o to… Číst vice »

Richard Kolar

Anonyme, pomluvy k ničemu nevedou. Odhal svou totožnost a sejděme se – můj e-mail znáš (je na iDnes). Možná bychom si dovedli navzájem objasnit, proč ti ležím v žaludku a zda je k tomu důvod, když naše názory na operu a dění kolem ní nebývaly příliš vzdálené. Na anonymní osobní útoky už nebudu reagovat.

Dan

Koláři, pomluvy opravdu k ničemu nevedou. Když už si chceš hrát na spravedlivého obhájce operního dění v Praze, musíš mít svědomí čisté a chovat se, jak sám hlásáš, aby se chovali jiní. A ne tak, jak se chováš. Jsi jen lobbista a nic víc, co se ti hodí a je pro tvou kapsu dobré to hlásáš. Ono je třeba Koláři počítat vždycky s tím, že svinstvo vyplave. Nemám důvod se scházet s prolhaný lobbistou, který veřejně špiní druhé ani s tebou nesdílím a nikdy jsem nesdílel žádné názory na operu a dění okolo ní. V životě jsem se k nm… Číst vice »

Richard Kolar

S kým “sdílíš potřebu ostatním objasnit, co se ve skutečnosti skrývá za mým lobbingem a mým obviňováním druhých”, anonyme z Národního, jinak seriózní osobo milující operu a duchovní hudbu znalá divadelního provozu? Než se necháš zneužít k nečemu horšímu než doteď, věz, že: a) ND deklaruje 6 obchodních partnerů. Spolupráce všech s ND započala se zahájením internetového prodeje vstupenek 2001. Se všemi byla stávající smlouva znovu uzavřena za ředitele ad interim Mrzeny 2006 a se všemi uzavřelo stávající vedení ND dodatek ke smlouvě ještě v listopadu 2011 – ještě před 4 měsíci. Všichni partneři ND měli rovné podmínky (kromě velikosti… Číst vice »

Dan

To je pane strachu, že se lidé dozvědí, jak ten, který si hraje na etického ochránce poměrů pražskoperních klame tělem. Sám za sebe sdílím tuto potřebu. A ve jménu všech, které jsi věrejně pošpinil, znactiutrhal a falěsně obvinil. Každý, kdo kritizuje druhé a ještě o nich lže si musí být vědom toho, že se dotčený také budou bránit. Vytahuji-li kvelíky špíny a přikrašluji-li je polopravdami a smyšlenkami, musím myslet na to, co dělám neeticky sám. Lidé mají právo vědět, kdože je ten, kdo kritizuje poměry v ND a co jsou jeho zájmy. To sis měl uvědomovat, když jsi spisoval své… Číst vice »

Ares

Podivný penězotok prodaných vstupenek SOP soukromou firmou, díky níž je SOP nad vodou? Tak to bych přál každému divadlu. :-) A to vadí komu? Zástupce distribuční firmy na těchto stránkách systém distribuce osvětlil a zároveň dodal, že se dá zařídit přímější kontrola ze strany SOP. Takže v tom bych problém neviděl. Spíše mne zaráží jiná věc. Pořád se tady mluví o SOP skoro jako o zločinecké organizaci, ale proč SOP? Vždyť je to jen budova, do které volí své zástupce MK a MK je také kontrolním orgánem. Nemělo by MK vzít na sebe zodpovědnost a pojmenovat vše pravými jmény a… Číst vice »

Josef Herman

No ty vstupenky nejsou nevinné, můžete jimi ovlivňovat vnitřní chod divadla a je ze státní instituce nějaký soukromý vejvar. Ale jinak souhlas, takových rozhodnutí, jaká uvádíte, byla řada. Mohl bych také ještě přihodit. A že je za to zodpovědné MKČR? No o tom žádná, je to samozřejmě otázka kontroly. Jo, zbytečná povinná prohlídka, možná. Ale psal jste o unikajících milionech, a to nebude asi tento případ – tak kam?

Pepik

400 prohlídek na soukromé klinice rozhodně nebude za hubičku. A byl to právě pan Dvořák, co smlouvu se Santé podepsal. Zajímavé je, že smlouva je napsaná tak “chytře”, že se v podstatě nedá vypovědět. Jasný penězotok. V ND.
Ale proč se nad tím pozastavovat. Vždyť transformací se zefektivní vynakládání s fin. prostředky, že?

Ares

Pokud tak zaníceně píšete o soukromých subjektech v SOP a Santé v ND nechává klidným, pak nemá smysl debatovat. Zřejmě jste přesvědčen, že v ND je vše křišťálově čisté a vzor efektivity, který povýšil rozporuplné vynakládání prostředků na umění. Je to opravdu kumšt být např. ve ztrátě několik 10mil. a obstát před úředníky MK jako vzorný podnik, protože zplundruji rezervní fond. Takto efektivně mohou hospodařit jenom vyvolení.

Pepik

Že periodické pracovní prohlídky v Santé nejsou unikající miliony? Ale jděte.
V ND je 1000+ zaměstnanců, když k nim připočítám zaměstnance SOP tak je to +- 1500 zaměstnanců. Za 1 prohlídku, která mimochodem trvá několik minut, Santé účtuje ND cca 2000Kč. 2000*1500 = 3 miliony.
Hm, a SOP bylo potřeba “zachránit”, protože se v ní vynakládaly prostředky neefektivně.

Ares

Pane Hermane. Snažím se zde vystupovat čestně a spravedlivě. Klidně se vyjádřím o problematických záležitostech SOP viz Dvořák a Kouzelná flétna. Vaše invektivy jsou většinou směřovány proti instituci SOP. Co Vám brání hovořit otevřeně o neplechách všech divadel, všech zainteresovaných osob? Jste zbabělec? Proč neokomentujete nepravosti ze strany MK v rámci transformace. Proč čekáte, až s tím přijde nekdo jiný? Proč neokomentujete např. výlevy Dana vůči panu Kolářovi. Proč se nepostavíte za, nebo proti špinění pana Dolanského? Jakýž je Váš názor na výrok pana Černého, že hospodářský výsledek v loňském roce je jeho dílem a Dolanský na tom nemá podíl?… Číst vice »

Josef Herman

Josef Herman dne 20.4.2012 v 01:04 Poslyšte, zůstaňme ve věcné rovině, neosočujte mě ze zbabělosti a podobných věcí. Jste vedle jak ta jedle. A takových debat se neúčastním. Nepíšu žádné invektivy, ale jen to, co vím. Nevyhýbám se Národnímu divadlu – jen do jeho útrob nevidím, kdežto do útrob SOP jsem nahlédl. Stačilo to, O ND si ovšem nedělám iluze. Když to vezmu popořadě: Dvořák a Kouzelná flétna je řekněme nepravost, za podobnou považuji Tři Pinty. Nevím, jestli jste zaznamenal, ale byl jsem první, kdo začal psát o nepravostech Dvořáka v ND – tam za největší považuji Aidu a Montezumu.… Číst vice »

Josef Herman

Jinak musím říct, že si naší dosavadní debatu cením, děkuji za věcnost a otevřenost, zůstaňme u toho.

Ares

Přijměte tedy mou omluvu. Myslel jsem, že jste obeznámen o vnitřních záležitostech ND, ale prezentujete pouze konkrétní nedostatky SOP. Tým MK kritizoval v médiích pouze problémy SOP. Hrál proti jedné straně, ačkoliv bych předpokládal, že se bude snažit pročistit také ND. Pan Besser v přímém přenosu prohlásil, že SOP byla 2x po sobě v červených číslech, proto ji zachraňuje sloučením. Na otázku deficitů ND odpověděl, že tam je vše vpořádku. Paní Havlíkovou knokautoval do pozice diletanta na ekonomii, která nemá právo číst tabulky z výročních zpráv SOP a ND. Jako poslední důvod pro zrušení SOP byl závazek samostatné SOP při… Číst vice »

Ares

Prosím, vyslovte se ještě k oslavě 20. výročí SOP operou Mignon. Pokud jste tam nebyl, zajímal by mne Váš názor na tento způsob oslav.

Josef Herman

Já jsem z uvedení Mignon hrozně rozpačitý. Jestli se mělo připomenout výročí vzniku SOP, tak se to mělo udělat nějakým pořádným činem, protože prvních deset let SOP považuji za hodně dobré, je co oslavovat. Mignon tehdy patřila k návratům ke kdysi oblíbeným titulům, které jsme pár desetiletí zapomněli hrát. Dnes myslím ani dramaturgicky nejde o něco výjimečného, a když už, tak se měla nastudovat pořádná inscenace – jenže je otázkou, jestli na takovou současná SOP vůbec má. Pochybuji – viz Tři Pintové. Ani úroveň nastudování nepovažuji za příliš vysokou, spíš takovou provozní v orchestru a hlavně od dirigenta, víc se… Číst vice »

Milly

Nechápu, proč bývalý s. pan Herman stále útočí na Dolanského. Všichni v SOP Hermanovi nemohou přijít na jméno, neboť v okamžiku, kdy mu byla zadána analýza transformace dvou oper v Praze, neměl do čeho píchnout a další s. tehdejší ministr R., mu ji zadal. Pak 6 dní před volbami byl jmenován další bývalý soudruh Dohnanyi bez konkurzu ředitelem SOP. A pak nastalo to pravé – ředitel se obklopil placenými poradci: Golat se synem, Herman s přítelkyní,ing.Mařík atd. Radili mu tak dobře, že nebyli schopni vypracovat rozpočet na r. 2011, že i na MK!! pochopili, že asi toto vedení není to… Číst vice »

Janci

Nerozumím tomu také. Pokud chce pan Herman vyjádřit nějaké své názory, jistě má prostor v Divadelních novinách nebo může požádat pana Dvořáka t.č. majitele a provozovatele tohoto serveru, aby mu dal prostor v článku. Tisíc a jeden sáhodlouhý komentář je k ničemu a znepřehledňuje diskusi. Osobně mám podobný názor, jako předchozí účastník diskuze a tím, že so myslím, že tímto obrovským množství sáhodlouhých komentářů si pan Herman dělá jakési alibi sám před sebou. Co se týče Jany Sýkorové na tu jsem svůj názor vyjádřil: za hvězdu ji nepovažuji, je provozní zpěvačkou , navíc herecky špatnou, takže v operních inscenacích často… Číst vice »

vladimir

Paní Sýkorovou jsem osobně slyšel dvakrát. Jako Carmen byla hlasově dost nevýrazná, často jsem ji přes orchestr ani neslyšel, jednou ji vypadl text, ale to se může stát každému. Bylo to poprvé, kdy jsem chtěl z divadla odejít o přestávce a to nebylo jen kvůli paní Sýkové. Podruhé jsem ji slyšel v Litomyšli jako panu Rózu ve smetanově Tajemství a to už jsem vůbec nechápal. Herecky mi neseděla zřejmě proto, že 30leté děvče sotva může předstírat starou pannu , která se nikdy nevdala, protože čekala celý život na toho,jenž tajně milovala. Pěvecky mi též neseděla, protože panna Róza je role… Číst vice »

Ares

Pane Hermane mám ještě jeden tip k zamyšlení a potom tady asi končím.
Verdiho festival, nebo festival italských oper měl kdysi smysl. Byly sem tam zvány polohvězdy, nebo vyhaslé a měl potenciál se zlepšovat. Postupným ubíráním financí nemá festival nic zvláštního. Uvádí se opery ve stejném obsazení, ve kterém se uvádí v sezóně.
Nemáte nějaké informace, co chce v tomto případě dělat nové vedení?

Josef Herman

Souhlasím s Vaším názorem na festival, ale jak to s ním má být dál, tedy co plánuje ROCC opravdu nevím. Je to otázka na něj. Oliver Dohnányi chtěl festival převést na letní pěveckou akademii včetně nějakého nastudovaného představení, které by se odehrálo pro veřejnost, koncerty a tak, ale zůstalo to jen v prvotních úvahách. Díky za debatu.