Místo nudných paragrafů se cele oddal kumštu. Před 170 lety se narodil tenorista Adolf Krössing

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Začátkem minulého století mohli naši předkové na pražské Ferdinandově (posléze Národní) třídě, na nábřeží u divadla anebo v kavárně Slavia potkávat téměř denně urostlého, vždy perfektně oblečeného a hladce vyholeného elegána s vysokým černým cylindrem, který se kochal pohledem na své milované město. Tím mužem byl jeden z tehdy nejpopulárnějších členů Národního divadla, operní pěvec a režisér Adolf Krössing.
Adolf Krössing (foto archiv ND Praha)

Narodil se 5. ledna 1848 a celý jeho život a pozoruhodná umělecká kariéra byly těsně spjaty s Prahou a s Národním divadlem. Ačkoli nebyl provooborovým tenoristou a jeho nesporné herecké schopnosti bychom dnes zejména v některých komických rolích patrně považovali za příliš podléhající vkusu nejširších vrstev publika, přesto se zapsal natrvalo do historie Národního divadla jako jedna z nejvýraznějších osobností prvních dekád jeho existence.

Otec Adolfa Krössinga, vrchní inspektor Vzájemné pojišťovací banky si přál, aby syn šel v jeho šlépějích. Po maturitě v roce 1868 se Adolf nechal zapsat na studium práv, jemuž se ale příliš nevěnoval. Přitahoval jej pestrý a barvitý svět divadla, jež tehdy bylo v centru pozornosti českých obyvatel nejen Prahy, ale i všech koutů zemí Koruny české. Letos v květnu budeme mít příležitost připomenout si slavné chvíle položení základních kamenů Národního divadla, jedné z nejdůležitějších událostí celého českého národního a kulturního obrození.

Nepochybně události s tím spjaté měly rozhodující vliv na to, že si mladý Adolf prosadil svou. Zanechal nudných studií paragrafů a cele se oddal kumštu. Ochotničil v tehdy populárním Švestkově divadle na Novém městě. Tam jej měl možnost vidět a slyšet sólista a sbormistr Prozatímního divadla František Sák. Na jeho doporučení byl Krössing pozván k hostování v souboru. Na jevišti prvního českého profesionálního divadla vystoupil Krössing poprvé 19. listopadu 1870 v roli Gennara v Donizettiho opeře Lucrezia Borgia. Následovalo druhé hostování. V opeře Le Chalet Adolpha Adama, která se na českém divadle hrála pod názvem Noc v Alpách (též Chata v Alpách), ztvárnil milovnickou tenorovou partii nejkrásnějšího mládence v kantonu Appenzell, Daniela.

Ve své třetí roli, jež se stala posléze jednou z jeho velmi úspěšných, se divákům představil už jako řádný člen divadla. Jednalo se o roli panice Simpla v Nicolaiových Veselých paničkách windsorských, který ale v českém překladu dostal jméno Sporý. Při jedné zkoušce na Offenbachovu operetu Krásná Genovefa, v níž Krössing zpíval roli šišlavého chlapce, jej slyšel Bedřich Smetana. Jeho přirozený projev se Mistru Smetanovi velice zalíbil a podle kronikáře počátků Národního divadla Ladislava Nováka zhodnotil tento výkon slovy: „Když ten člověk tak hezky žvatlá, dovede jistě také tak koktat.“

Ať to bylo, jak to bylo, Krössingovi byla přidělena role, jež se stala doslova jeho životní. Poprvé Vaška zpíval a hrál v představení 25. září 1871, kdy byla Prodaná nevěsta poprvé provedena v definitivní verzi. Od té chvíle jej zpíval více než šestsetkrát jako jediný představitel této postavy až do svého odchodu do důchodu v roce 1914. Velký úspěch v ní sklidil i ve čtyřech představeních Prodané nevěsty při památném zájezdu Opery Národního divadla do Vídně, na němž Smetanova opera nastartovala svou vítěznou cestu do světa.

B. Smetana: Prodaná nevěsta – Adolf Krössing (Vašek) – ND Praha 1883 (foto archiv ND Praha)

Jeho výkon v této roli byl považován ve své době za nedostižný. V ní také slavil svá nejrůznější jubilea, v čemž si velmi liboval. Mnozí jeho kolegové si z něj kvůli tomuto zvyku tropili přátelské šprýmy. Rýpl si do něj i legendární plzeňský principál Vendelín Budil, když byl přinucen oslavovat výročí svého vstupu na plzeňské jeviště. To ovšem nic nemění na všeobecném obdivu a uznání, kterému se Krössing těšil až do konce života. Jako Vašek se 4. ledna 1923 Adolf Krössing ještě jednou vrátil na jeviště “zlaté kapličky”, aby v této své milované roli oslavil své pětasedmdesátiny.

Krössing si velmi brzy vybudoval v divadle své nezaměnitelné postavení. Velmi blízký mu byl svět operety, jež tehdy tvořila neodmyslitelnou a dost podstatnou část repertoáru Prozatímního divadla. Bylo to zcela pochopitelné, výrazný podíl publika tvořili diváci, kteří z venkova přicházeli do Prahy, s divadlem se teprve seznamovali a hledali v divadle zábavu. V takzvaném lehčím repertoáru, v operetách a fraškách mnohokrát nalézali nejen zábavu, ale i narážky na panující poměry. Konec konců, má generace si toho užila v jiných podmínkách dostatečně.

Krössingovi se dařilo pochopitelně v rolích komických, velmi populární byl například jako Tremolini v Offenbachově Trebizondské princezně, ale se ctí se vyrovnal i s prvooborovými tenorovými hrdiny, jako byly titulní role v Orfeovi a Modrovousovi či Paris v Krásné Heleně a Mydas v operetě Franze von Suppé Krásná Galathea.

V té době se těšily velké popularitě francouzské opery, jež svým charakterem Krössingovi velmi vyhovovaly. V nich mohl dobře uplatnit svůj nepříliš průrazný tenor stejně jako svou schopnost herecké charakteristiky postavy, zejména když šlo o role komické. Byl ale profesionál a snažil se poctivě vyrovnat i s postavami vážnými typu Tybalta v Gounodově Romeovi a Julii. Na opačném pólu spektra někdy upadal až do drastické komiky jako například v roli loupežníka Beppa v Auberově Fra Diavolovi. Z dalších rolí francouzského repertoáru jmenujme Rogera v Auberově opeře Zedník a zámečník, Julia v Černém dominu, Dicksona v Boieldieuově Bílé paní a Cossého v Meyerbeerových Hugenotech, s nímž se setkal později v řadě inscenací na Národním divadle.

V Lortzingově Caru a tesaři se představil v roli Petra Ivanova, se ctí zvládl i mozartovské role Curzia a Basilia ve Figarově svatbě, Pedrilla v Únosu ze serailu. Jeho dominantní mozartovskou rolí po celou dobu jeho umělecké kariéry byl ovšem Monstatos v Kouzelné flétně.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentujte

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na