Mladé Mozartovy narozeniny
Koncert zahájila předehra k jednoaktovému singspielu Divadelní ředitel, věnovaná dlouholetému úspěšnému řediteli karlovarské soutěže panu Aloisi Ježkovi. Poté už následovala jednotlivá hudební čísla spojená se složkou vokální. Všichni pěvci se uvedli velmi sympaticky, byli bychom však podivnými recenzenty, kdybychom se nepokusili jejich výkony alespoň rámcově charakterizovat.
Po zmíněné předehře zazněla árie Osmina z Únosu ze serailu “Solche hergelaufne Laffen…” v podání basisty Jana Hnyka, vítěze kategorie Junior z roku 2016. Jeho pěkně barevný hlasový materiál se obecenstvu bezesporu líbil, musím však poznamenat, že tato obtížná árie je vzhledem ke svým hloubkám určená spíše pro bas profondo. Velká vzdálenost nejhlubších a nejvyšších tónů klade na pěvce značné nároky. Druhým sólovým vystoupením tohoto interpreta byl recitativ a árie Bartola z Figarovy svatby “La vendetta!“. V obou příkladech bylo málo rozumět textu a nejsem si jistá, zda je Jan Hnyk vhodným představitelem komických postav, když mu (alespoň zatím) příliš nesedí.
Vystřídala jej vítězka kategorie Junior z loňského roku Zuzana Zámečníková, která zazpívala árii Despiny z opery Cosi fan tutte “Una donna a quindici anni…” a recitativ a árii Hraběnky z Figarovy svatby “Dove sono…“, v němž sice potvrdila, že má krásně znělý soprán, avšak dokonalejší výraz a frázování árie, jež je určena pro zkušené zpěvačky, je zatím mimo její možnosti. Třetím účinkujícím byla Lucie Kaňková, která studuje zpěv ve Švýcarsku, ale také se věnuje doktorandskému studiu na pražské HAMU. V kategorii Junior získala roku 2015 druhé místo a v dalším roce zvítězila v kategorii Opera. Zazpívala dramatickou árii Zaidy “Tiger!” a předvedla, že je schopná vypracovat árii detailně i po stránce výrazové a herecké. Polský tenorista Kamil Bień, kterému byla udělena roku 2016 v kategorii Junior třetí cena, se představil dvěma lyrickými áriemi, jako Ottavio (“Il mio tesoro…“) a také jako Titus “Del più sublime soglio…“. Obojí zazpíval svým měkkým lahodným hlasem.
Sonia Warzyńska, vítězka soutěže Opera z loňského roku, se představila opravdu parádně dvěma kontrastními áriemi, z nichž každou zazpívala naprosto rozdílně. V náročné árii Fiordiligi s velkým tónovým rozsahem a s rozsáhlými intervalovými skoky “Come scoglio...” prokázala obdivuhodnou celistvost svého hlasu, pěveckou inteligenci a schopnost detailního propracování technického i výrazového. Pamininu árii “Ach, ich fühl’s…” interpretovala velmi prostě a něžně téměř bez vibrata. Pro mne to byl vrchol večera, který pokračoval podobně detailním vypracováním Figarovy árie “Aprite un po’quegli occhi…” Romanem Hozou (roku 2015 získal v kategorii Junior druhé místo) do všech detailů technických, dynamických, výrazových v nápaditých kontrastních pasážích. Méně dokonale vyzněl jeho Hrabě. První část večera uzavřel recitativ a duet Konstanze a Belmonta z Únosu ze serailu “Welch ein Geschick! – Meinetwegen sollst du sterben!” Zazpívali jej Veronika Holbová (vítězka kategorie Opera z roku 2015) a jihokorejský pěvec Seongsoo Ryu (vítěz téže kategorie o rok později), oba otevřenými znělými hlasy.
Po přestávce zazněla v podání Veroniky Holbové Armindina rozčilená árie ze Zahradnice z lásky “Vorrei punirti indegno…” temperamentně a výrazně. Seongsoo Ryu byl Taminem (“Dies Bildnis ist bezaubernd schön …“). Je zatím na cestě a dá se předpokládat, že jeho dobře školený hlas bude postupně nabírat nejen technické zkušenosti, ale že pěvec také získá větší obratnost pohybově hereckou. V Drážďanech soustředěně studuje pěveckou techniku, německý jazyk a jemu odpovídající logické frázování.
Duet vyzývavé Zuzanky a mlsného Hraběte z Figarovy svatby zábavně představili Lucie Kaňková a Roman Hoza, překrásné poetické terceto “Soave sia il vento...” zazpívali Lucie Kaňková (Fiordiligi), Veronika Holbová (Dorabella) a Roman Hoza (Don Alfonso). Koncert zakončil kvartet Konstance (Veronika Holbová), Blondy (Lucie Kaňková), Belmonta (Seondsoo Ryu) a Pedrilla (Kamil Bień). Všichni si vedli velmi dobře, jen hlas Lucie Kaňkové se méně nesl přes orchestr.
Atmosféra ve Stavovském divadle byla velmi vstřícná a dirigent Ondrej Olos řídil jak orchestr, tak i sólisty obratně. Orchestr Národního divadla není specializovaným mozartovským orchestrem, jeho hra však nepostrádala lehkost i stylové rysy Mozartovy hudby. Mladí pěvci potěšili publikum svým soustředěným nasazením, hlasovými materiály či dokonce také schopnostmi hereckými (Lucie Kaňková, Roman Hoza). Jsou na začátku své kariéry a bude velmi zajímavé, jak se v ní prosadí. V každém případě mozartovský koncert velmi potěšil a vzbudil naději, že se s mladými pěvci brzy setkáme na jevištích našich divadel. Roman Hoza je už členem brněnského operního souboru, Veronika Holbová hostuje především v Ostravě, ale také v Košicích, v Opavě, v Českých Budějovicích.
Skupinka mladých pěvců poskytla posluchačům možnost mnohočetného srovnávání. V každém případě je jasně patrné, že líheň budoucích mladých operních hvězd a hvězdiček funguje každoročně v dokonalé symbióze s příjemnou atmosférou karlovarského genia loci, kde bude mít letos na podzim už svůj padesátý třetí ročník. Ať žije a vzkvétá nejen karlovarská soutěž, ale také její další spolupráce s Národním divadlem.
Hodnocení autorky recenze: 80 %
Mozartovy narozeniny 2018
Dirigent: Ondrej Olos
Veronika Holbová (soprán)
Lucie Kaňková (soprán)
Sonia Warzyńska (soprán)
Zuzana Zámečníková (soprán)
Kamil Bień (tenor)
Seongsoo Ryu (tenor)
Roman Hoza (baryton)
Jan Hnyk (bas)
Orchestr Národního divadla
27. ledna 2018 Stavovské divadlo Praha
program:
Wolfgang Amadeus Mozart:
– Divadelní ředitel, předehra k singspielu „Solche hergelaufne Laffen …“, árie Osmina ze singspielu Únos ze serailu
– Una donna a quindici anni, árie Despiny z opery Così fan tutte
– Tiger! Wetze nur die Klauen, árie Zaidy ze stejnojmenného singspielu
– Il mio tesoro, árie Dona Ottavia z opery Don Giovanni
– Temerari – Come scoglio, recitativ a árie Fiordiligi z opery Così fan tutte
– Tutto è disposto – Aprite un po’quegli occhi, recitativ a árie Figara z opery Figarova svatba
– Welch ein Geschick! – Meinetwegen sollst du sterben!, recitativ a duet Konstance a Belmonta
ze singspielu Únos ze serailu
= přestávka =
– Vorrei punirti indegno, árie Armindy z opery La finta giardiniera
– Dies Bildnis ist bezaubernd schön, árie Tamina ze singspielu Kouzelná flétna
– Ach, ich fühl’s, árie Paminy ze singspielu Kouzelná flétna
– Signor– Crudel! Perche finora, recitativ a duet Zuzanky a Hraběte z opery Figarova svatba
– Del più sublime soglio, árie Tita z opery La clemenza di Tito
– Bene, io tutto farò – La vendetta!, recitativ a árie Bartola z opery Figarova svatba
– Soave sia il vento, tercet Fiordiligi, Dorabelly a Dona Alfonsa z opery Così fan tutte
– E Susanna non vien – Dove sono, recitativ a árie Hraběnky z opery Figarova svatba
– Ach, Belmonte! Ach, mein Leben!, kvartet Konstance, Blondy, Belmonta a Pedrilla
ze singspielu Únos ze serailu
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]