Moravská filharmonie Olomouc získala nový hudební nástroj

Když se řekne kontrafagot, většině lidí vytane na mysli tajemný a hluboký zvuk. Pro Petru Malou, zkušenou kontrafagotistku Moravské filharmonie Olomouc, je tento nástroj nejen součástí jejího pracovního života, ale také něčím, co formuje její umělecký projev a emoce, které při hraní vkládá do každého tónu.
Petra Malá (foto Radka Bláhová)
Petra Malá (foto Radka Bláhová)

„Kontrafagot není jen hudební nástroj, je to prodloužení mého vlastního hlasu,“ říká Petra s vášní v očích. Její vztah k tomuto dřevěnému dechovému nástroji je hluboký, stejně jako tóny, které z něj vyluzuje v Moravské filharmonii, kde působí již osm let.

Hrát na kontrafagot není snadné. Tento impozantní nástroj, jehož délky přesahuje pět metrů, vyžaduje od hudebníka více než jen technickou zdatnost – nutné jsou také rozsáhlé dechové dovednosti, fyzická vytrvalost a schopnost ponořit se do hudby a vnímat ji celým tělem. „Každé nadechnutí, každý pohyb rtů a prstů je promyšlený. Když hraju na kontrafagot, cítím, jak se hudba stává součástí mě samotné,“ popisuje Petra svůj zážitek z hraní.

Hudební nástroje nejsou pouze nářadí v rukách hudebníků. Jsou to také výsledky umu zručných řemeslníků, produkty ruční práce a řemesel, která se dědí z generace na generaci. Pracovní postupy a způsoby výroby jsou často stejně staré jako skladby, které hudebníci na tyto nástroje hrají. Pořízení nového nástroje tak často není vůbec jednoduché, a to nejen finančně, takže každý nový přírůstek je nejen pro orchestr, ale hlavně pro konkrétního hráče, malým svátkem.

Poslední novinkou v arzenálu nástrojů Moravské filharmonie Olomouc je kontrafagot, nástroj z rodiny dřevěných dechových nástrojů, do které se dále řadí třeba hoboj či klarinet. Unikum tohoto nástroje je, že patří k nejhlouběji znějícím nástrojům symfonického orchestru vůbec. Díky tomu je nezbytný pro skladby vyžadující hluboké, rezonující basy, dodává orchestrálnímu zvuku výraznou hloubku a přispívá tak k temné barvě hudebních děl. Uplatní se v dílech skladatelů jako jsou Hector Berlioz, Richard Strauss či Gustav Mahler. Právě jejich skladby využívají kontrafagot často, k podpoře orchestrálních basů, vytváření dramatičnosti a emocí v hudebních pasážích.

Výrobců, kteří umí tento unikátní nástroj nabídnout, není mnoho, a proto nepřekvapí dodací lhůta přesahující 14 měsíců. Německá manufaktura J. Püchner Spezial-Holzblasinstrumentebau, která nástroj pro Moravskou filharmonii vyrobila, navíc pro výrobu používá dřevo z horského javoru, vyzrávané minimálně 20 let. Pořízením nového kontrafagotu pokračuje Moravská filharmonie Olomouc v dlouhodobě nastaveném procesu obnovy hudebních nástrojů a investic do dalšího rozvoje.

Nový kontrafagot obohatí posluchače svým zvukem již na zahajovacím koncertě 79. sezony 26. září v Redutě. Následně si jeho charakteristický zvuk mohou posluchači vychutnat také na dalších koncertech 1. a 8. října nebo 19. prosince 2024.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments