Moravské divadlo oslaví výročí Mozartova narození a genialitu jeho hudby

Wolfgang Amadeus Mozart je bezesporu jednou nejslavnějších osobností hudební historie. Připomenout si výročí 265 let od jeho narození a udělat výběrem árií z Mozartových oper radost sobě i posluchačům se rozhodl soubor opery a operety Moravského divadla Olomouc. V den a hodinu Mozartova narození, tedy ve středu 27. ledna ve 20 hodin, uvede na YouTube kanálu a webových stránkách divadla speciální koncert, v němž vzdá hold mimořádnému skladateli a dirigentovi.
Moravské divadlo Olomouc, generální zkouška koncertu Mozart 265: Lucie Kaucká a David Szendiuch (zdroj MDO)

V souvislosti s Mozartem si v letošním roce připomínáme hned dvě výročí – 27. ledna uplyne 265 let od narození, 5. prosince pak 230 let od úmrtí. „Chtěli jsme toto dvojí výročí oslavit a současně připomenout Mozartovu vazbu na Olomouc. Pobýval zde jako jedenáctiletý v roce 1767 se svými rodiči a sestrou, když utíkali z Vídně před epidemií černých neštovic. Mozart zde napsal svou 6. symfonii F dur a ještě pár dalších skladeb. Když jsme hovořili o online aktivitách našeho divadla, přišel pan ředitel Gerneš s nápadem na uspořádání mozartovského koncertu, za což jsem mu vděčný,“ uvedl umělecký šéf souboru opery a operety Miloslav Oswald, který se coby autor hudebního nastudování a dirigent podílel na olomouckých inscenacích oper Kouzelná flétna a Così fan tutte. „Mozartova hudba se vznáší nad zemí a vždy zůstane nadčasovou. Dokáže oslovit každého posluchače a vytváří pocit jednoduchosti. Jde ale o vrcholně profesionální umění, které nemůže interpretovat každý. Ve své průzračnosti je jeho dílo po interpretační a technické stránce neskutečně náročné. Z mého pohledu Mozart byl a je od první noty obrovský dramatik,“ přiblížil Oswald.

Na více než hodinovém koncertě zazní árie ze sedmi Mozartových oper. „Výběr skladeb probíhal ve vzájemné spolupráci mezi sólisty a mnou. Sami mi nabídli svůj operní mozartovský repertoár a já vybíral. Upřímně, bylo toho hodně. Myslím, že se podařilo sestavit krásný program plný hodnotných děl,“ zdůraznil Oswald.

Kromě ukázek z již zmíněných oper Kouzelná flétna a Così fan tutte se dočkáme hned čtyř árií a jednoho dueta z dramatické opery Don Giovanni, dojde i na árii Figara z Figarovy svatby, po více než dvaceti letech od poslední olomoucké premiéry opět zazní z jeviště árie z opery Idomeneo a připomeneme také komickou operu Únos ze Serailu. Na koncertu vystoupí sólisté opery a operety Lea Vítková, Elena Prášilová Gazdíková, Barbara Sabella, Lucie Skácelíková, Radoslava Müller, Barbora Řeřichová, Helena Beránková, Jiří Přibyl, David Szendiuch, Milan Vlček a Martin Štolba.

Moravské divadlo Olomouc, generální zkouška koncertu Mozart 265: Milada Jedličková (zdroj MDO)

Koncert nabídne také několik premiér. Radoslava Müller si poprvé na jevišti zazpívá oblíbenou árii Sexta z opery La clemenza di Tito (Velkorysost Titova). „Jde o nádhernou mezzosopránovou roli, kterou jsem bohužel dosud neměla možnost zpívat na scéně. Když jsme hovořili o podobě koncertu, vzpomněla jsem si na ni a při zkoušení mi znovu došlo, o jak krásný part se jedná. Mám velkou radost z toho, že si ji budu moct zazpívat na jevišti,“ popsala Müller, kterou při vystoupení doprovodí hráč na klarinet Jan Charfreitag. Sopranistka Helena Beránková se zase poprvé vtělí do postavy Konstance z opery Únos ze Serailu. „Tato árie mě láká už delší dobu. Je velice náročná, jsou v ní lyrické i dramatické pasáže a silné emoce. Mám před Mozartovou tvorbou velký respekt, a proto doufám, že to zvládnu.,“ uvedla Beránková.

V návaznosti na protiepidemická opatření se vedení divadla rozhodlo uspořádat koncert v komorní podobě, kdy zpěváky bude doprovázet pouze klavír. Ve hře na něj se budou střídat korepetitorky opery a operety Moravského divadla Milada Jedličková a Lucie Kaucká. „Kouzelná Mozartova hudba uchvacuje už tolik let celý svět. Tryská přímo ze srdce jako gejzír, působí tak lehce – a přitom je interpretačně docela obtížná. Člověk se musí vnitřně zkáznit, nastavit v sobě téměř hodinový strojek, aby kaskády Mozartovských melodií cinkaly jako stříbrné perličky. Takže i když se na slavnostní koncert moc těším, mám před ním velký respekt. Ale pevně věřím, že naše společné úsilí a hodiny zkoušení přinesou své ovoce a posluchači si odnesou krásný hudební zážitek,“ shrnula Jedličková. „Koncert k výročí narození tohoto skladatele je pro mě vítanou událostí a zároveň velkou výzvou. K Mozartovým skladbám přistupuji vždy s velkým respektem a pokorou a zároveň se velice těším. Vzhledem k složité době, kterou teď prožíváme, je pro nás tento koncert další krásnou příležitostí, jak potěšit naše diváky. Věřím, že nesmrtelná Mozartova hudba je tou pravou volbou, jak aspoň na chvilku proslunit všechny chmury,“ dodala Kaucká.

Moravské divadlo Olomouc zveřejní koncert s názvem Mozart 265 ve středu 27. ledna na svém webu a YouTube kanále. Premiéra bude ve 20 hodin, tedy v čas, kdy před 265 lety přišel geniální skladatel na svět. Poděkování patří všem účastníkům koncertu včetně Tomáše Zindlera a Vojtěcha Pačáka, kteří stáli za kamerou a zajistili záznam.

Moravské divadlo Olomouc, generální zkouška koncertu Mozart 265: Lucie Kaucká (zdroj MDO)

Jaký je váš vztah k Mozartovu dílu a jak se těšíte na koncert?

Lea Vítková

Mozartova hudba je, podle mého mínění, jedna z nejtěžších pro interpretaci vzhledem k její průzračnosti a stylové čistotě. V době mých studií mi paní profesorka řekla, že když se naučím dobře zpívat Mozarta, tak už zvládnu zazpívat vše. Mozartovy skladby jsem vždy brala jako velkou výzvu. Obstát ve stylové a tónové čistotě není jednoduché a pro pěvce je to i určitá hlasová hygiena, protože Mozartova hudba nesnese žádné “manýry”. Mozartovský koncert je po dlouhé době možnost si Mozartovy árie opět zazpívat, a i když nás nebude doprovázet orchestr, naše vynikající klavíristky Milada Jedličková a Lucie Kaucká nám jej plně nahradí. Věřím, že toto provedení Mozartových árií a duet bude potěšení nejen pro nás pěvce, ale především pro posluchače.

Elena Prášilová Gazdíková

Mozart je jedním z mých nejoblíbenějších a nejcennějších autorů a jeho skladby zpívám moc ráda. Jsou pro hlas velkou očistou a zároveň testem správné techniky. Na koncert se moc těším, moct si vůbec zazpívat na jevišti a navíc Mozarta, to samo o sobě je pro mě příjemný zážitek. Věřím, že divákům zprostředkujeme i tímto způsobem hezké chvíle s nejryzejší klasikou.

Barbara Sabella

Díky Mozartově tvorbě jsem u divadla, protože moje první inscenace, ve které jsem účinkovala, byla Bastien a Bastienka právě od Mozarta v Národním divadle moravskoslezském, a to mě tehdy tak nadchlo, že na tohoto skladatele nedám dopustit. Natáčení mám ráda, můžete árii opakovat pořád dokola a dokola, dokud to není dokonalé, takže je to mnohem jednodušší než živé představení před diváky nebo online přenos, kde když něco pokazíte, už to nejde vzít zpět. Mozart s orchestrem má mnohem více barev, ale máme skvělé korepetitorky, které vytvoří na klavír krásnou atmosféru s Mozartovou hudbou a určitě potěší svým klavírním pojetím spoustu příznivců Mozartovy tvorby.

Lucie Skácelíková

Mozartova hudba je průzračná v čistotě a zřetelnosti. Očaruje nás svou jednoduchou linií. Musí tam být opravdovost výrazu. Často vyznívá jednoduše, ale přitom je ďábelsky obtížná. Na koncert se těším moc. Těším se na kolegy, na jeviště, na hudbu, na zpívání…

Moravské divadlo Olomouc, generální zkouška koncertu Mozart 265: Barbora Řeřichová a Jiří Přibyl (zdroj MDO)

Barbora Řeřichová

Mozartova hudba mě provází vlastně od začátku mého bližšího seznámení s klasikou. Vždy jsem ji vnímala jako velmi uklidňující, čistou… Ráda se k Mozartovi v průběhu let vracím, a to i v rámci tréninku. Je pro mě úžasnou školou. Mozartova hudba neodpustí žádné zaváhání, technickou nedokonalost, nepřesné nasazení… Právě tím, jak přesná a čistá je. V tom je její krása a úskalí zároveň. Na náš mozartovský koncert se těším moc. I když to bude takové komorní a online, tak je to pořád způsob, jak předat emoci a radost z hudby našim divákům. Nám všem – snad mohu mluvit za kolegy – už kontakt s publikem chybí a zkoušet pořád takzvaně “do šuplíku” také jednomu nepřidá. Takže byť fyzicky bez diváků, pořád to bude koncert a já si ho hodlám pořádně užít.

Jiří Přibyl

Mozartovu hudbu mám velice rád. Každou příležitost, kdy se můžu setkat s jeho vokálními díly, beru jako krásný dárek. Jsem rád, že oslavíme Mozartovy narozeniny právě touto formou. Mám rád snad všechny jeho opery, především pro jemný, neprvoplánový humor, který je v nich přítomný. Je mi líto, že vzhledem k stávající situaci nemůžeme vystoupit za doprovodu orchestru, nicméně Mozartova hudba je krásná a působivá, i když ji hraje „jen“ klavír. Bude osvěžující zpívat zase na jevišti. Přeji všem divákům a posluchačům, ať se jim narozeninový koncert líbí a přinese jim radost.

David Szendiuch

S hudbou a zejména operní tvorbou W. A. Mozarta jsem se setkal během své pěvecké kariéry již několikrát a musím říct, že to vždy byla zkušenost pozitivní. Bezesporu se jedná o jednoho z nejvýznamnějších autorů v celé historii pěvecké literatury.  Na koncert před kamerami se velmi těším, protože v dnešní pro kulturu velmi nepříznivé době vítám jakoukoliv možnost si zazpívat a mít tak možnost potěšit své operní příznivce.

Moravské divadlo Olomouc, generální zkouška koncertu Mozart 265: Lucie Skácelíková a Martin Štolba (zdroj MDO)

Martin Štolba

Hudbu Wolfganga Amadea Mozarta zpívám vždy, když je příležitost, moc rád. Je kouzelná a pro lidský hlas funguje jako balzám. Na koncert se moc těším, ale hlavně se nesmírně těším, až bude tahle těžká doba za námi a budeme se moci setkávat na jevišti jako dřív.

Milan Vlček

Mozartova hudba mne doprovází od samých začátků mojí sólové dráhy – Don Ottavio v Donu Giovannim byla moje první nastudovaná role v Janáčkově opeře v Brně a Tamino v Kouzelné flétně byla první možnost zazpívat si ve Státní opeře v Praze. Také Requiem W. A. Mozarta jsem zpíval nepočítaně. Vždycky jsem rád, když mohu jeho hudbu zpívat, i když se mi někdy vybaví slova císaře Josefa II. z filmu Amadeus – „příliš mnoho not“, jen jako vtip, samozřejmě. Opravdu mi udělalo radost, že můžu zpívat na jevišti v divadle, byť bez orchestru a bez diváků, snad se mi podaří přesvědčit hlasivky, že žádná desetiměsíční pauza nebyla a budu rád, když budou potěšeni i naši diváci, kteří nám píšou, jak jim divadlo chybí. Přeji všem hodně zdraví a brzy se těším na viděnou.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments