Mosty soudobé hudby spojují časem prověřené skladby se světovými premiérami

Koncertní cyklus Mosty soudobé hudby, jejichž dramaturgii má v rukou houslistka Tereza Horáková, je řadou koncertů se spojujícím prvkem, jímž jsou světové premiéry skladeb vzniklých na její objednávku, vycházející z dlouholeté spolupráce se skladateli a interprety. Mosty zde představují jednak propojení starších, časem již prověřených děl se světovými premiérami, jejichž uvedení v jednom večeru má divákům zpřístupnit cestu k nově vzniklým skladbám. Přináší vám dva koncerty. 24. září 2025 v 19:30 hodin v Evangelickém kostele sv. Salvátora a 22. října 2025 19:00 hodin v sále v podkroví Werichovy vily.
Tereza horáková a Martin Opršál (zdroj Mosty soudobé hudby)
Tereza horáková a Martin Opršál (zdroj Mosty soudobé hudby)

Koncert v prostoru evangelického kostela U Salvátora je výsledkem dlouholeté spolupráce Ondřeje Štochla, Martina Opršála a Terezy Horákové. Teprve dvanáctiletá Horáková právě v tomto kostele premiérovala skladbu Modrá – čistá a křehká Ondřeje Štochla. Kompozice objednaná Orchestrem Berg posléze vyhrála cenu v soutěži NuBerg a na tuto kompozci navázala v roce 2017 skladba Ve dne stíny v noci Světlo premiérována taktéž Orchestrem Berg, Opršálem a Horákovou. V roce 2022 zkomponoval brněnský skladatel Pavel Zemek Novák skladbu Adorace pro 70 bicích nástrojů a houslové sólo. Tu uvedli na Velikonočním festivalu duchovní hudby v Brně a na festivalu Ostravské dny nové hudby. Protože s Ondřejem Štochlem dlouhodobě spolupracovali, objednávka skladby pro duo housle – vibrafon byla jasnou volbou. Hranice zapomnění, jak autor skladbu pojmenoval, souvisí se stejnojmenným románem současného ruského spisovatele Sergeje Lebeděva.

,,Pohlížet na ni lze různě. Může být pohodlná i krutá. Umožní jít dál – ale taky svádí k odhrnutí a náhledu za ni. Skladba nepřímo koresponduje se stejnojmenným románem Sergeje Lebeděva a jeho úvahami o smyslu hranice zapomnění…” říká ke skladbě Ondřej Štochl

Všechna díla večera si navzájem hudebním jazykem spíše kontrastují, interpreti však právě specifikum každé skladby chtějí vyzdvihnout, a k tomu má pomoci i krátký úvod k jednotlivým dílům. Karlheinz Stockhausen a jeho serialistická kompozice Tierkreis bude pro pražské publikum jedinečným zážitkem. Zodiac (Zvěrokruh) se totiž může hrát v různých obsazeních a variantách. Vyžaduje interpretovu spolutvorbu, kreativitu a do jisté míry improvizaci. Naproti tomu velmi přísná kompozice Konvergencie Romana Bergera (1930–2020) má přiblížit osobnost tohoto význačného skladatele polského původu žijícího na Slovensku, jehož dílo se na pražských koncertních pódiích objevuje zřídkakdy. Stockausenova Vibra – Elufa pro sólový vibrafon a 11 krátkých kusů pro housle a vibrafon amerického skladatele Charlese Wuorinena dotvoří pestrou dramaturgii koncertu.

Další koncert cyklu k výročí Vladimíra Holana … Ó, vidět lidský hlas…  se uskuteční 22. října 2025 19:00 hodin v sále v podkroví Werichovy vily. Koncert věnovaný 120. výročí narození básníka Vladimíra Holana ve Werichově vile, jež byla Holanovým domovem 20 let propojí jeho poezii s barokní hudbou Johana Sebastiana Bacha, soudobou tvorbu Jiřího Gemrota a světovou premiéru skladby Slza Jáchyma Novotného inspirované básněmi Dub a Slza.

V neobvyklém nástrojovém obsazení se představí špičkoví interpreti nastupující mladé generace – sopranistka Pavla Radostová, altistka Monika Jägerová, houslistka Tereza Horáková a cembalista Jiří Havrlant, známí svou všestranností a smyslem pro citlivé spojení hudby různých epoch. Árie z Bachových kantát, jejichž texty úzce souvisí s tématikou Holanovy poezie (existencialismus, otázky života a smrti, spiritualita, meditativnost) provážou bloky recitace v podání Zoji Oubramové a Josefa Bánovce.

O+
O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře