Mozart Gala s Plachetkou a Kněžíkovou

Přiznám se, že podobně jako řada hudebních kritiků jdu vždy na koncert do Kongresového centra s určitou nedůvěrou – sál proslulý komunistickými sjezdy, studenou architekturou a špatnou akustikou se netěší velkým sympatiím pražského publika. (Ačkoli tak široké a pohodlné sedačky a uličky mezi řadami v žádném jiném pražském sále nenajdete). Ale když se to udělá vkusně a profesionálně, jako předvedla pořádající agentura BVA International na včerejším mozartovském galavečeru (10. prosince), nemůže taková dávka vlídné Mozartovy hudby v předvánoční době nepotěšit.

Hlavním magnetem večera byl Adam Plachetka, jehož návštěvy v domovské Praze jsou stále vzácnější událostí. Spolu s ním vystoupila sopranistka a současně jeho životní partnerka Kateřina Kněžíková, takže spolu mohli utvořit pěvecký i manželský duet přesně jako v Mozartových áriích. Pro oba to byla podle jejich slov vítaná příležitost, jak být spolu a zároveň i pracovat, což se jim pro jejich závazky často nestává. Oba pěvce na pódiu doprovodil Symfonický orchestr Českého rozhlasu řízený Tomášem Braunerem.

Mozart Gala – Kateřina Kněžíková, Adam Plachetka, Symfonický orchestr Českého rozhlasu –Tomáš Brauner - Kongresové centrum Praha (foto Martin Salajka)
Mozart Gala – Kateřina Kněžíková, Adam Plachetka, Symfonický orchestr Českého rozhlasu – Tomáš Brauner – Kongresové centrum Praha 2015 (foto Martin Salajka)

Pódium Kongresového centra bylo zúžené postranními akustickými panely a velmi kvalitně ozvučené, orchestr zněl naprosto přirozeně a dobře byly slyšet i konkrétní nástroje. Celou scénu zútulnily svícny, jež přišli zažehnout livrejovaní sluhové jako za dob Mozartových. Stěny sálu kolem pódia oživily projekce not a dobových dokumentů, stará libreta, plakáty a rukopisy, na filmových plátnech nad pódiem se kromě živých detailů obou pěvců objevovaly titulní listy nebo úryvky partitur. Mohli jste tak sledovat začátky skladby, kterou zpěváci právě zpívali, což mi přišlo dost nápadité a zajímavé. Zkrátka, vizuální i zvuková stránka koncertu byla ošetřena s veškerou péčí.

Po předehře z Figarovy svatby se Adam Plachetka na pódiu střídal s Kateřinou Kněžíkovou v nejznámějších áriích z této opery, pak následoval blok árií z Così fan tutte, po přestávce pěvci připomněli Tita a Kouzelnou flétnu a nejvíce árií zaznělo z Dona Giovanniho. Ačkoli hlavním magnetem pro publikum – jak bylo řečeno výše – byl dnes již slavný basbarytonista, zdálo se mi, že stále větší pozornost na sebe zaslouženě poutala právě sopranistka Kateřina Kněžíková svým vřelým, citlivým a angažovaným projevem. Alespoň za sebe mohu říct, že právě v jejích áriích byly ty nejhezčí a výrazově nejzdařilejší momenty. Například rozvážně, přirozeně a něžně zazpívaná Deh vieni, non tarda (Le nozze di Figaro), dojemná a citlivě rozechvělá Ach, ich fühl′s, es ist verschwunden (Kouzelná flétna), precizní zdobené koloratury v Una donna (Così fan tutte). Komický talent a temperament sopranistka předvedla v In uomini, in soldati (tatáž opera): Její rychlé skoky do výšky byly důrazné a přesné jako vosí žihadla.

Mozart Gala – Kateřina Kněžíková, Adam Plachetka, Symfonický orchestr Českého rozhlasu –Tomáš Brauner - Kongresové centrum Praha (foto Martin Salajka)
Mozart Gala – Kateřina Kněžíková, Symfonický orchestr Českého rozhlasu – Tomáš Brauner – Kongresové centrum Praha 2015 (foto Martin Salajka)

Adam Plachetka zase zazářil v Metà di voi qua vadano (Don Giovanni), kde měnil v rychlém sledu artikulaci a výraz, přidal ke svému bravurnímu přednesu i trochu herectví. Publikum pak zcela dostal slavnou árií Finch’han dal vino, kterou zazpíval v obrovském tempu snad jen na čtyři nádechy – neberte to doslovně, ale bylo to opravdu impozantní! (V šatně se pak diváci sázeli, jak dlouho asi vydrží Plachetka pod vodou…)

Mozart Gala – Kateřina Kněžíková, Adam Plachetka, Symfonický orchestr Českého rozhlasu –Tomáš Brauner - Kongresové centrum Praha (foto Martin Salajka)
Mozart Gala – Adam Plachetka, Symfonický orchestr Českého rozhlasu – Tomáš Brauner – Kongresové centrum Praha 2015 (foto Martin Salajka)

Oba pěvci velmi pěkně souzní jako duo, nejen že skvěle ladí intonačně i barvou hlasu, ale působí jako jeden, v jakémkoli tempu se přesně shodnou. Dokázali to například v duetu Per queste tue manine (Don Giovanni) nebo pak v přídavcích. Zpívali to, co jsme už tušili, že přijde, protože předtím tyto superslavné duety v programu chyběly: především okouzlující La ci darem la mano (Don Giovanni) a velmi svižný virtuózní Pa-Pagena! Pa-Pageno! (Kouzelná flétna). Symfonický orchestr Českého rozhlasu pod vedením Tomáše Braunera (v současnosti šéf Plzeňské filharmonie a hlavní hostující dirigent rozhlasových symfoniků) doprovázel oba sólisty decentně a spolehlivě, s energií a jiskrou. Večer se vydařil a bylo to znát i na svátečně rozzářených tvářích publika.

Hodnocení autorky recenze: 85 %

Mozart Gala
Dirigent: Tomáš Brauner
Kateřina Kněžíková (soprán)
Adam Plachetka (basbaryton)
Symfonický orchestr Českého rozhlasu
10. prosince 2015 Kongresové centrum Praha

program:
Wolfgang Amadeus Mozart:
Le nozze di Figaro

– předehra
– Non più andrai
– Cinque… dieci… venti…
– Deh vieni, non tardar
– Se vuol ballare, signor Contino
– Crudel! Perché finora

Così fan tutte
 – předehra
– Una donna
– Rivolgete a lui lo sguardo
– In uomini, in soldati
– Donne mie, la fate a tanti

= přestávka=

La clemenza di Tito
 – předehra
– S’altro che lacrime

Der Zauberflöte
 – Der Vogelfänger bin ich ja
– Ach, ich fühl’s, es ist verschwunden

Don Giovanni
– předehra
– Ach! chi mi dice mai
– Madamina! Il catalogo è questo
– Vedrai, carino
– Metà di voi quà vadano
– Per queste tue manine
– Finch‘ han del vino

www.bva.cz

Hodnocení

Vaše hodnocení - Mozart Gala – K. Kněžíková & A. Plachetka (Kongresové centrum Praha 10.12.2015)

[Total: 31    Average: 4/5]

Související články


Komentáře “Mozart Gala s Plachetkou a Kněžíkovou

  1. Přesně jak píše recenzentka: nedůvěra k tomu sálu, pohodlné sezení, prostor, dobrá vizuální stránka, skvělý program, pan Plachetka výborný, paní Kněžíková velmi mile překvapila (asi se na jejím hlase blahodárně projevilo i mateřství; jak se říká, že to ženský hlas obohatí, tak tady se to asi potvrdilo), k orchestru nemám výhrady. Co mě však naopak zarazilo, byla ta stránka zvuková a zajímaly by mě i další názory. Tohle nepíšu jako kritiku, ale spíš proto, že nevím, co si o tom mám myslet. Asi také záleželo na tom, kde divák seděl – já až ve 30. řadě v přízemí vpravo u uličky. Chápu, že je to velký sál s problamtickou akustikou. Měl jsem ale pocit, že orchestr nehrál do reproduktorů, ale že pouze zpěváci zpívali na mikrofon a jejich hlas šel z reproduktorů a byl tak trochu předimenzovaný, zatímco orchestr zněl trochu potlačeně a opravdu jen jako „doprovod“. Jen by mě tedy zajímalo, zda to tak bylo nebo to byl jen můj pocit a zda to bylo nutné, protože je ten sál takový, jaký je. Mám pocit, že pan Plachetka by svým hlasem velký prostor uzpíval (ostatně uzpívá Metropolitní, Vídeňskou státní operu i salcburský Festspielhaus). Ale nevím, jak by na tom byla paní Kněžíková… Zpočátku jsem byl z toho zvuku dost rozladěn a zdálo se mi, že i diváci kolem, ale nevím, neptal jsem se. Pak jsem si zvykl, ale chvílemi mi přišel hlas pana Plachetky „až příliš“ díky tomu ozvučení…

Napsat komentář