Musica Florea a její hudební experimenty

Co hnalo hudební interprety a skladatele k tomu, aby se odvážili přijít s něčím novým, a tak pomohli změnit dosavadní hudební styl či paradigma? Jak k tomu v praxi docházelo? Jak pracovali s emocemi a jak je mohli promítat ve svých dílech? Na tyto a mnohé další otázky odpoví orchestr Musica Florea v čele s Markem Štrynclem v programu Hudební experimenty 17. a 18. století.
Marek Štryncl (foto Petra Hajská)
Marek Štryncl (foto Petra Hajská)

Nový koncertní program je v pořadí již třetím svého druhu, který orchestr Musica Florea pořádá, z čehož vyplývá, že na poli barokní hudby a jejích výrazových prostředků je stále co objevovat.

„Pokud dnes chceme znát odpovědi na otázky ohledně dobové hudební praxe, musíme sami experimentovat a vlastně se doslova vžít do těch, kteří tak činili v minulosti,“ popisuje dirigent orchestru Marek Štryncl a dodává: „Experiment je silně spjatý se schopností hudební improvizace, která spontánně otevírá jinak neodhalitelné možnosti a nové cesty.“

Orchestr se pod jeho vedením vydává pravidelně na cestu tzv. historicky poučené, stylově autentické interpretace, kterou je nutno neustále ověřovat za pomoci vlastních rešerší v dobových pramenech jakými jsou učebnice, traktáty a pojednání o hudební praxi období minulých staletí. I za využití vědeckých metod pak vzniká hudební vyjádření živé, spontánní a bezprostřední.

V novém programu zazní díla autorů jako Henry Purcell, Giovanni Gabrieli nebo Giovanni Valentini. Volba tentokráte padla především na ty skladby, které svou formou vybočovaly ze zažitých dobových zvyklostí a jimiž tedy samotní autoři experimentovali a pokoušeli nové hranice.

„Kdo neexperimentuje, nikdy se nemůže dobrat pravé podstaty a krásy hudby,“ doplňuje Štryncl.

Poprvé Hudební experimenty 17. a 18. století zazní 27. února od 17.30 v Karlových Varech v Galerii umění.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments