Musica Florea a Petra Matějová se představí v novém koncertním programu

Orchestr Musica Florea a klavíristka Petra Matějová společně připravili speciální koncertní program, v němž hlavní roli hraje kombinace kladívkového klavíru a smyčců a skladby autorů českého klasicismu. Před diváky se představí 23. listopadu v Kutné Hoře a 24. listopadu v Praze.
Petra Matějová (zdroj Supraphon)
Petra Matějová (zdroj Supraphon)

Přední česká hráčka na hammerklavier Petra Matějová je pravidelným hostem orchestru Musica Florea, se kterým odehrála celou řadu úspěšných koncertů. V letošní sezóně se na úspěšnou spolupráci podařilo navázat novým programem, jenž je složen výlučně z děl českých klasicistních skladatelů – Jana Ladislava Dusíka, Johanna Nepomuka Hummela a Karla Kohauta.

„Spolu s Petrou Matějovou jsme vybrali trojici skladatelů, která má nějakou spojitost s českými zeměmi. Dusík se narodil v Čáslavi, Kohaut je sice rodákem z Vídně, ale rodiče žili v Olomouci a Praze a Hummel dostal jméno po českém světci Janu Nepomuckém. Navíc si letos připomínáme Dusíkovy 210. narozeniny, pro nás tedy o důvod navíc k uvedení jeho tvorby,” přibližuje výběr Marek Štryncl.

Jména Jana Ladislava Dusíka i Johanna Nepomuka Hummela jsou v hudebním světě velmi dobře známá, v případě Karla Kohauta se však jedná o docela jinou situaci a skladatelova tvorba začala být objevována až v průběhu 20. století.

„Kohautova tvorba je velmi silně spjata ještě s barokním obdobím, během své hudebnické kariéry se úzce seznámil s Bachovou či Palestrinovou tvorbou a celkem překvapivě si vybral za svůj hlavní nástroj loutnu, jejíž obliba za jeho života spíše klesala. Jeho symfonie, které tvoří páteř našeho programu, nepostrádají jak barokní propracovanost všech hlasů, tak i novátorské kompoziční techniky a styly pozdního klasicismu. Ostatně to byl i rytíř pasovaný samotným císařem Josefem II.,” představuje Kohauta Štryncl.

Trojici skladatelů spojují rovněž jejich konexe v dobovém uměleckém světě. Kohaut i Hummel koncertovali s W. A. Mozartem a osobně se oba znali s Josephem Haydnem, Hummel se v pozdějším věku seznámil i s Franzem Schubertem, kterému věnoval tři poslední klavírní skladby. Dusíkovu hudební dráhu ovlivnil silně Carl Emmanuel Bach, díky kterému se rozhodl odstartovat dráhu klavíristy, která mu přinesla mimořádné úspěchy a Dusík se stal jedním z těch, kdo určovali vývoj klavírní hry od klasicismu k ranému romantismu.

Devizou orchestru pod vedením Marka Štryncla je vždy dobově podmíněná interpretace, která dodává jimi hraným skladbám jedinečný zvuk. Nejinak tomu bude i v případě tohoto programu, který představuje tvorbu pozdně klasicistní až raně romantickou, což dává příležitost k procítěnější práci s emocemi, střídáním nálad, hudební barevností i celkovou energií, kterou si mezi sebou předávají smyčce a kladívkový klavír v mimořádné symbióze.

Nejnovější program se představí nejprve 23. listopadu v GASKu v Kutné Hoře, den nato, 24. listopadu, v Praze v Pálffyho paláci.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments