Musica Florea a sopranistka Beatriz Lafont Murcia: Barokní hudba a kastaněty
![Musica Florea: Francouzská a španělská hudba v Evropě 17. a 18. století – Beatriz Lafont Murcia, 6. prosince 2023, Rytířský sál Českého velkopřevorství, Praha (foto Petr Dyrc)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2023/12/Z6P_2014__c-Petr-Dyrc.jpg)
Velkopřevorský palác, jehož historie spadá až do 12. století, můžeme najít na Malé Straně v areálu Řádu maltézských rytířů. V jeho současné vrcholně barokně podobě se v prvním patře paláce nachází Rytířský sál, kde kdysi zasedali maltézští rytíři. Tam se, pod štukovaným stropem a mezi zrcadly a vzácnými barokními obrazy zavěšenými na stěnách, konal koncert souboru Musica Florea. Soubor, který v loňském roce oslavil třicet let svého působení, je proslulý svou autentickou interpretací staré hudby a hrou na dobové nástroje. Jeho repertoár se však neomezuje jen na starou hudbu, rozpíná se od děl raného baroka až po hudbu 20. století.
V závěrečném koncertě tohoto roku Musica Florea a sopranistka Beatriz Lafont Murcia představili posluchačům skladby od známých i méně známých francouzských a španělských autorů působících v 17. a 18. století.
Jako první zazněla Suita č. 1 z Ballet de Cardenio, kterou složil francouzský skladatel Michel-Richard de Lalande. Varhaník a skladatel známý především svou chrámovou hudbu, složil instrumentální doprovod k divadelní hře Les Folies de Cardenio (neboli Cardeniovo bláznovství) od francouzského malíře a dramatika Charles-Antoina Coypeleho. V čtyřvěté suitě (La Tempéte, Menuet, Tambourin, Dernier air Rondeau) se představil kompletní soubor bez sopranistky. Vynikla zejména energická hra zakladatele souboru a hráče na violoncello a kytaru Marka Štryncla v první větě a výrazné sólové melodie Marka Špeliny na traverso.
![Musica Florea: Francouzská a španělská hudba v Evropě 17. a 18. století – Beatriz Lafont Murcia, Musica Florea, 6. prosince 2023, Rytířský sál Českého velkopřevorství, Praha (foto Petr Dyrc)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2023/12/Z6P_2257__c-Petr-Dyrc.jpg)
Následovala árie Viens Hymen z druhé opery Jean-Philippa Rameau Les Indes Galantes (neboli Dvorní Indové). Opera se zaobírá obyvateli Blízkého východu a jihoamerickými i severoamerickými Indiány. Je plna osobitých harmonií, melodií a rytmů se záměrem evokovat a zdůraznit exotičnost opery. Ačkoliv je opera nesmírně poutavá a řadila se ve své době mezi nejhranější opery, byla časem zapomenuta. K jejímu vzkříšení došlo v roce 1957, kdy byla za přítomnosti anglické královny uvedena v Královské opeře ve Versailles.
Na exotickou árii volně navazovala další árie a recitativ od Rameaua Formons les plus brillants concerts – Aux langueurs d’Apollon z komické opery Platée o ošlivé a všemi vysmívané nymfě Platée. Opera se kdysi těšila ohromné popularitě, a i v dnešní době ji najdeme mezi často hranými barokními operami.
Recitativ i árie předvedla vyhledávaná barokní španělská sopranistka Beatriz Lafont Murcia. Murcia, která kromě zpěvu studovala i hru na barokní kytaru a theorbu. Nedávno uvedla, že „ve staré hudbě je tím prvním, o co se jako zpěvák musíte starat, text.“ V jejím podání bylo znát, že nejen ví, o čem zpívá, ale dokáže svoje role skvěle herecky ztvárnit. Kromě nejrůznějších hlasových zabarvení využila gestikulaci, výraznou mimiku i velké nástěnné zrcadlo Rytířského sálu.
![Musica Florea: Francouzská a španělská hudba v Evropě 17. a 18. století – Beatriz Lafont Murcia, 6. prosince 2023, Rytířský sál Českého velkopřevorství, Praha (foto Petr Dyrc)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2023/12/Z6P_2249__c-Petr-Dyrc.jpg)
Po operních číslech zahrál soubor Concert donné pour le souper du Roy (neboli Koncert složený pro královskou večeři) od Jean-Baptisty Lullyho mladšího, který měl jakožto syn Jean-Baptisty Lullyho staršího již od mládí otevřené dveře do hudebního světa. V šesti větách (Overture, Sarabande, Bourrée, Air, Rigaudon, Rodeau a Grand Air en fanfare) se soubor pohyboval na celé škále dynamických i metrických kontrastů. Nejvýraznější byla závěrečná fanfára, kde se několikrát vystřídaly lyrické pomalé části s energickými fanfárami, ve kterých jako by zněly i žesťové nástroje, které v souboru nehrály.
Po koncertu od Lullyho mladšího znovu vystoupila před posluchače sopranistka Murcia, aby zazpívala tklivou árii Ah! Mortelles douleurs (neboli Ach! Smrtelná bolest) z komedie-baletu George Dandin ou le Mari confonfu (neboli Jiří Dudek aneb Napálený manžel) od Jean-Baptisty Lullyho staršího. Po skončení árie publikem projela vlna dojaté spokojenosti.
![Musica Florea: Francouzská a španělská hudba v Evropě 17. a 18. století – Beatriz Lafont Murcia, 6. prosince 2023, Rytířský sál Českého velkopřevorství, Praha (foto Petr Dyrc)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2023/12/Z6P_1976__c-Petr-Dyrc.jpg)
Po lyrické árii se koncert stočil do Španělska. Jako první zazněl výtažek ze zarzuely Iphigenia en Tracia od Josého de Nebry, konkrétně Preludio. Allegro a Aria de Dircea. Tuto jedinou árii Murcia nezpívala zpaměti, a ačkoliv se do not, které držela v rukou, dívala velmi málo, narušilo to její výraznou mimiku a gestikulaci, jež bylo možné pozorovat u jejích ostatních vstupů. Marek Štryncl bravurně alternoval mezi kytarou, cellem a dirigováním souboru. Po doznění posledních tónů se z publika ozvalo nefalšované „wow!“.
Následovala kantáta Desde el cóncavo duro – Cuando el ave ligera od Francisca Hernandéze de Illany, který byl svého času kapelníkem katedrály v Santiagu de Compostela, známého poutního místa. Dynamicky výrazná skladba, ve které zpěv dobarvovalo violoncello a varhanní pozitiv, vzbudila u posluchačů tak velký ohlas, že Murcia tleskajícímu publiku poslala vzdušný polibek.
![Musica Florea: Francouzská a španělská hudba v Evropě 17. a 18. století – Marek Štryncl, 6. prosince 2023, Rytířský sál Českého velkopřevorství, Praha (foto Petr Dyrc)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2023/12/Z6P_2120__c-Petr-Dyrc.jpg)
Před závěrečnou skladbou se program na chvíli přesunul ze slunného Španělska do neménně slunné Itálie. Zaznělo kratší Concerto C dur pro smyčce a basso continuo RV 114 od Antonia Vivaldiho, ve kterém se ve třech větách (Allegro, Adagio, Ciaccona) precizně technicky projevily housle.
Koncert uzavřely výtažky ze zarzuely Acis a Galatea od mallorského skladatele Antonia de Literese, šlo o: Confiado Jilguerillo – Si de rama en rama a Acis Dichoso – Si el triunfo que ama. Španělská zarzuela je známá podobně jako opereta tím, že kombinuje zpěv a mluvené slovo. Murcia tentokrát nepředvedla jen své skvělé pěvecké i herecké schopnosti, ale i hru na kastaněty. Během zpěvu a hraní na kastaněty procházela mezi publikem, prolomila tak stěnu mezi hráči a posluchači a vytvořila v malém prostoru Rytířského sálu velmi intimní atmosféru. Árie s kastanětami byla natolik poutavá, že se ji soubor rozhodl zahrát ještě jednou, a to jako přídavek.
Musica Florea: Francouzská a španělská hudba v Evropě 17. a 18. století
6. prosince 2023, 19:30 hodin
Rytířský sál Českého velkopřevorství, Praha – Malá Strana
Program:
Michel-Richard de Lalande: Suita č. 1 (z Ballet de Cardenio)
Jean-Philippe Rameau: Viens Hymen (z opery Les Indes Galantes)
Jean-Philippe Rameau: Formons les plus brillants concerts – Aux langueurs d’Apollon (recitativ a árie z opery Platée)
Jean-Baptiste Lully ml.: Concert donné pour le souper du Roy
Jean-Baptiste Lully: Ah! Mortelles douleurs (z komedie-baletu George Dandin)
José de Nebra: Preludio. Allegro, Aria de Dircea (ze zarzuely Iphigenia en Tracia)
Francisco Hernandéz de Illana: Desde el cóncavo duro – Cuando el ave ligera
Antonio Vivaldi: Concerto C dur pro smyčce a basso continuo RV 114
Antonio de Literes: Confiado Jilguerillo – Si de rama en rama
Antonio de Literes: Acis Dichoso – Si el triunfo que ama (ze zarzuely Acis a Galatea)
Účinkující:
Beatriz Lafont Murcia – soprán
Musica Florea
Marek Štryncl – umělecký vedoucí
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]