Musica Florea představí Oratorium Václava Horálka

Orchestr Musica Florea se s nastupujícím podzimem pouští do vod hudebního klasicismu. Po programu složeném ze skladeb Ludwiga van Beethovena, Antonína Rejchy a Josefa Myslivečka tentokrát představí dvě duchovní vokálně instrumentální díla. Velkolepé Requiem d moll Wolfganga Amadea Mozarta doplní v novodobé premiéře uvedené Oratorium de Passione Domini nostre Jesu českého skladatele Václava Horálka.
Musica Florea (zdroj Klášterní hudební slavnosti)
Musica Florea (zdroj Klášterní hudební slavnosti)

Oratorium Václava Horálka, rektora školy ve Zlonicích, vzniklo na česky psaný text z roku 1735. V centru tohoto díla stojí čtveřice alegorických postav – Svědomí, Naděje, Duše a Zoufalství. Byť se jedná o dílo krátké rozsahem, nepostrádá vysoce kvalitní kompoziční standardy své doby.

Úroveň Horálkova díla není tak překvapující, uvědomíme-li si, že byl učitelem později světoznámého harfenisty a skladatele Jana Křtitele Krumpholze,“ připomíná umělecký vedoucí orchestru Marek Štryncl.

Zatímco Horálkovo Oratorium je skladbou spíše neznámou, Mozartovo Requiem d moll je bezpochyby jedním z nejpopulárnějších děl odkazu klasické hudby. Přesto bude provedení orchestru Musica Florea v lecčems odlišné.

Mozartova zádušní mše byla skladatelem psána během posledních týdnů jeho života a samotný Wolfgang Amadeus nikdy dílo nedokončil. Toho se ujali jeho současníci, žáci a pokračovatelé, nejznámější z nich je Franz Xaver Sussmayer, jehož verze je obecně přijímána jako finální. Marek Štryncl spolu se svých orchestrem však šli cestou méně prošlapanou.

Byl to muzikolog Robbins London, který se nejvíce zasloužil o rozšíření informací o postupném vzniku a proměně podoby Mozartova Requiem, jež bylo ve výsledku dílem až čtyř skladatelů.

Mluvíme-li o dokončení tohoto díla, skloňuje se nejčastěji Sussmayerovo jméno, víme však, že před ním ke skladbě přistoupili minimálně další dva tvůrci. My budeme vycházet z dopracování Josepha Eyblera, Mozartova současníka, který strávil poslední dny u Mozartovy smrtelné postele a pomáhal zapisovat do not jeho kompoziční představy, měl tedy informace z první ruky,“ uvádí Štryncl.

Musica Florea patří na tomto poli k průkopníkům realizace této verze, v níž se k Sussmayerem doplněným pasážím přistoupí pouze na místech, která Eyblerem nebyla plně dokomponována či se jeho práce nedochovala. Díky tomu i tak známé dílo, jakým Requiem d moll je, získá nový zvuk a netušený náboj.

Koncertní program zazní poprvé v rámci Klášterních slavností v Šumperku 13. září 2021 od 19:00 hodin. Následně bude proveden 14. září od 19:30 hodin v Českém muzeu hudby v Praze a 15. září od 19:00 hodin v Karlových Varech v Kostele sv. Anny v Sedleci.

Oratorium vs. Requiem
Program:
Václav Horálek: Oratorium de Passione Domini nostre Jesu Wolfgang Amadeus Mozart: Requiem d moll

Účinkuje:
orchestr Musica Florea a sbor Collegium Floreum
soprán: Michaela Šrůmová
alt: Aneta Petrasová
tenor: Martin Javorský
bas: Miloš Horák
dirigent: Marek Štryncl

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments