Na festivalu Wien Modern hrálo současně padesát klavírů

Druhý večer festivalu Wien Modern (1. listopadu 2023) představil jeden z interpretačně i organizačně patrně nejnáročnějších projektů letošního ročníku – provedení skladby Georga Friedricha Haase 11.000 strun pro padesát v sále rozmístěných klavírů a komorní soubor.
Wien Modern, 1. listopadu 2023, Wiener Konzerthaus (foto Markus Sepperer)
Wien Modern, 1. listopadu 2023, Wiener Konzerthaus (foto Markus Sepperer)

Rakouský skladatel Georg Friedrich Haas (1953), žijící v New Yorku, je stálým hostem festivalu Wien Modern. Prakticky od roku 1993 zde pravidelně zaznívá řada jeho komorních i orchestrálních děl a premiér. Právem.

Žák jednoho z nejvýznamnějších představitelů rakouské soudobé hudby Friedricha Cerhy (1926–2023) působil mimo jiné také v proslulém Ircamu a v roce 1999 se stal Next Generation Composer na festivalu v Salzburku. V roce 2014 byl hlavním skladatelem festivalu Wien Modern. Jeho díla zazněla v provedení světově známých komorních souborů i orchestrů. Od roku 2013 vyučuje kompozici na kolumbijské univerzitě v New Yorku.

Georg Friedrich Haas se řadí mezi představitele takzvané spektrální hudby. Jeho díla se vyznačují především tonálními experimenty, přesahujícími dvanáctitónový systém a využívajícími mikrointervaly (mimo jiné inspirovanými tvorbou Aloise Háby), případně speciální alikvótní řady. Skladatelova tvůrčí estetika vychází z přesvědčení, že „hudba má schopnost formulovat emoce a duševní stavy lidí tak, že mohou být těmito lidmi přijaty za své.“ Daří se mu tvořit novou hudbu, která je současně expresivní i zvučná, a právě proto nová a prostá prázdných experimentů. Haasova tvorba stojí na dvou pólech: skrze studia u Gösty Neuwirtha, Ivána Eröda a zejména Friedricha Cerhy je ten první zakotven v tradicích druhé vídeňské školy, na druhou stranu je Haasova tvorba ovlivněna americkými klasiky Charlesem Ivesem, Johnem Cagem nebo Jamesem Tenneym. Disonance a vznášení se v hudebním prostoru patří podle Haase k základním lidským potřebám. Odklon od proporcí tradičních tónových řad, jejich vzájemné tření a prolínání, jistá zvláštní zvukovost, znělost, bohatství zvukových fazet dělá Haasovu hudbu originální a fascinující: mystická síla zvuku spojující v sobě eleganci s hrubostí, bujnost s ošklivostí i krásou. Jeho hudba je plná fantazie, nehledá za každou cenu něco nového, odlišného, ale pohybuje se v oblastech organicky propojujících klasický zvukový svět s mikrotonalitou. Přičemž používá-li skladatel mikrotonalitu či alikvótní řady zůstává přesto v pozadí svět klasické tonality přítomen, což je přesně ten efekt, který činí Haasovu hudbu tak zajímavou a originální.

11.000 strun – Haasova 65minutová skladba pro padesát klavírů a komorní soubor zazněla v prostorách Velkého sálu vídeňského Koncertního domu druhý festivalový večer. Dílo vzniklo na zakázku Fondazione Ferruccio Busoni – Gustav Mahler a bylo podpořeno Ernst von Siemens Musikstiftung. Myšlenkovým iniciátorem projektu byl intendant souboru Klangforum Wien Peter Paul Kainrath inspirovaný návštěvou klavírní dílny firmy Hailun v Číně. Haasova odpověď na jeho výzvu zněla: „Je to tak šílený nápad, že neexistuje žádná jiná možnost než na něj kývnout.“

Wien Modern, 1. listopadu 2023, Wiener Konzerthaus (foto Markus Sepperer)
Wien Modern, 1. listopadu 2023, Wiener Konzerthaus (foto Markus Sepperer)

Premiéra zazněla 1. srpna 2023 v Bolzanu. Na vídeňském provedení v rámci Wien Modern spolupracoval soubor Klangforum Wien a posluchači Universität für Musik und darstellende Kunst Wien. Festival děkuje firmě Hailun Pianos, která všech padesát klavírů pro tuto příležitost zapůjčila a přivezla z Číny.

Každý z klavírů je přesně o dva centy (dvě setiny půltónu) rozdílně naladěn, přičemž rozdíl mezi nejvýše a nejníže naladěným klavírem dělá bez dvou centů půltón. Oktávy musí být na všech nástrojích roztaženy stejnoměrně.

V praxi celý projekt vypadal následovně. Přízemí Velkého sálu bylo vyklizeno, uprostřed stálo publikum a kolem něj mezi sedadly na boku a středem byla umístěna většina klavírů – pianin – společně s některými komorními hráči, například fagot, pozoun, celesta, harfa, drobné bicí. Některé klavíry, housle, velké bicí nástroje byly umístěny na pódiu. Publikum se smělo volně pohybovat mezi hudebníky po sále i po vyšších patrech. Této možnosti však využilo jen pár posluchačů. Většina po celou hodinu setrvávala na místě. Georg Friedrich Haas dostál v tomto projektu všem v recenzi výše zmíněným charakteristikám. Spíše než obsahově a formálně lze tuto skladbu hodnotit z hlediska její zvukové kvality a instrumentace. Skladba začala a zhruba po 66 minutách skončila, aniž by se dalo mluvit o nějakém vnitřním vývoji nebo struktuře. Zvukově byla nicméně velmi vynalézavá. Zvuk se přeléval od pódia podél sálu v kruhu, diagonálně, zepředu, zezadu, ze všech či z jedné strany, a to v různorodém obsazení nebo dynamice. Jednotlivé hudební úseky na sebe navazovali, ať dynamicky nebo naopak kontrastně a působili dojmem zvukových vln. Neotřelé barvy mnohdy evokovali až atmosféru filmové hudby, či zvuky, jež slyšíme v běžném životě, jemné barevné plochy uváděly disharmonie v harmonii a naopak. Interpretačně zejména co do souhry náročná skladba, kterou hudebníci bravurně a soustředně od začátku do konce zvládli. Publikum odměnilo osobně přítomného autora dlouhým potleskem. Festival Wien Modern již druhý večer ukázal, že se nebojí experimentovat a uvádět v život i finančně náročné projekty, ke kterým bezesporu tento večer patřil.

Wien Modern, 1. listopadu 2023, Wiener Konzerthaus (foto Markus Sepperer)
Wien Modern, 1. listopadu 2023, Wiener Konzerthaus (foto Markus Sepperer)

Wien Modern
1. listopadu 2023, 19:30 hodin
Wiener Konzerthaus

Program
Georg Friedrich Haas: 11.000 Saiten

Účinkující:
Klangforum Wien
50 studentů Universität für Musik und darstellende Kunst Wien

Klavírní nastudování: Johannes Marian, Clara Murnig, Albert Sassmann
Dirigent: Tim Anderson

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments