Na hudebním festivalu u Bodamského jezera zazněly české verše Karly Erbové
Malebné historické městečko Meersburg s fantastickým výhledem na Bodamské jezero se v roce 1841 stalo místem pobytu největší německé básnířky 19. století a hudební skladatelky Annette von Droste-Hülshoff (1797–1848) a mladého básníka Levina Schückinga (1814–1883), který měl mimořádný vliv na její uměleckou tvorbu. Od října 1841 do února 1842 napsala na Meersburském zámku na padesát básní.
V září 1844 vydalo prestižní vydavatelství Cotta velkou sbírku jejích básní ze čtyřicátých let. V té době se konečně těšila velkému úspěchu a sbírce se dostalo řady obdivných kritik od předních intelektuálních osobností. Clara Schumannová jí požádala o operní libreto pro svého manžela Roberta. Projekt se nakonec neuskutečnil, Robert Schumann zhudebnil pouze její báseň Das Hirtenfeuer jako op. 59 č. 5.
Annette se v mládí dostalo solidního hudebního vzdělání ve hře na klavír a zpěvu. V roce 1821 dostala učebnici kompozice Einige Erklärungen über den General-Baß, kterou napsal její strýc Maximilian-Friedrich von Droste zu Hülshoff, přítel skladatele Josepha Haydna. Zkomponovala 74 písní a dochovaly se i skici a fragmenty čtyř nedokončených oper.
Město Meersburg svou básnířku připomíná každoročně festivalem Droste-Literaturtage, který zahrnuje nejen literární aktivity – pořady, besedy, přednášky, ale i koncerty (včetně rappových) a sleduje nejen Annette, ale i současné autorky básní. V roce 2023 se Droste-Literaturtage uskutečnily od čtvrtka 18. května do neděle 21. května. Do letošního výběru autorek se dostala také přední česká básnířka Karla Erbová, která v letošním roce oslavila 90. narozeniny. Její zhudebněné verše zazněly na dopoledním matiné v sále muzea Vineum bodensee – Haus für Wein, Kultur und Geschichte v závěrečný den festivalu. Písně na texty Karly Erbové do svého písňového recitálu „Von Ländern und Menschen“ zařadily švýcarské interpretky mezzosopranistka Stephanie Szanto a klavíristka Andrea Wiesli.
První polovinu programu tvořily skladby autorek období romantismu: Fanny Hensel (1805–1847), Sibylle Mertens-Schaaffhausen (1797–1857), Louise Reichardt (1779–1826), Clary Schumannové (1819–1896) a samozřejmě Annette von Droste-Hülshoff.
Druhá polovina recitálu byla věnována písňové tvorbě vytvořené naopak soudobými skladateli na texty básnířek. Nejprve zazněla rozsáhlá píseň českého skladatele Jiřího Bezděka Die rechte Stunde na text Annette von Droste-Hülshof, která vznikla z podnětu pořadatelů festivalu. Báseň odráží výjimečný okamžik setkání milenců v přírodě a patří do linie milostné lyriky básnířky. Autor pojal svou kompozici v duchu impresionistických inspirací, což se odrazilo nejen v harmonii, ale i v ariózní pěvecké lince. Ta se však postupně rozvinula do svébytné melodie.
Následně zazněla píseň z pera německého skladatele Holmera Beckera Der Wunsch na báseň Karly Erbové (Přání) z písňového cyklu Drei Lieder nach Texten tschechischer Dichter. Skladba odráží autorovy tendence přiblížit vážnou hudbu dnešnímu publiku s pomocí pozdně romantických výrazových prostředků.
Na závěr zazněly dvě vokální skladby švýcarského autora Frédérica Bolli, z nichž jedna byla věnována Annette von Droste-Hülshof, druhá Karle Erbové. Píseň č. 3 z cyklu Drei Lieder nach Texten von Karla Erbová: Vypadáš jinak (Du siehst anders aus) zazněla dokonce v českém jazyce. Jeho vokální tvorba odráží jeho hluboké pěvecké vzdělání.
Švýcarské duo patří do mladé generace interpretů. Mezzosopranistka Stephanie Szanto je současně pedagožkou Hudební akademie v Basileji. Její hlasový charakter dobře odpovídá požadavkům na interpretaci komorních písní. Klavíristka Andrea Wiesli ukázala, že je nejen citlivou klavírní spolupracovnicí vokálních děl, ale také zdatnou sólovou interpretkou, když se představila v rámci recitálu náročnou skladbou od Clary Schumannové Scherzo c moll op. 14 č. 2. Navíc se věnuje také hudební vědě, v níž získala doktorský titul. Její sofistikovaný přístup k hraným skladbám byl patrný i z doplňujících „intermezz“ literárního charakteru.
Hojně navštívenému pořadu byla věnována mimořádná pozornost a péče města Meersburg. Úvodního slova se velmi kompetentně ujala vedoucí odboru kultury města Meersburg am Bodensee Christine Johner. Dramaturgii pořadu vytvořil Frédéric Bolli, jemuž se podařilo provázat tuto akci s Mezinárodním Bodamským hudebním festivalem. Tím se Karle Erbové opět dostalo mezinárodního uznání její tvorby.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]