Národní divadlo Brno bilancuje a představuje novou sezónu

Národní divadlo Brno představuje novinky sezóny 2024/2025 a ohlíží se za sezónou minulou.
Martin Glaser, ředitel Národního divadla Brno (zdroj Národní divadlo Brno)
Martin Glaser, ředitel Národního divadla Brno (zdroj Národní divadlo Brno)

Opera 2024/2025

Bez hranic!… Nadcházející sezona bude o hranicích. O fantazii neznající hranice. A nejen fantazii, vždyť často je na tom stejně i láska nebo touha po poznání. A co teprve každodenní lidské vztahy. Víme, kde máme hranice?

Leoš Janáček: Výlety páně Broučkovy
Dirigent: Marko Ivanović
Režie: Robert Carsen
Scéna: Radu Boruzescu
Kostýmy: Anne-Marie Woods
Choreografie: Rebecca Howell

Premiéra 1. listopadu 2024 v Janáčkově divadle
V koprodukci s Teatro Real, Madrid a Staatsoper Unter den Linden, Berlin

„Nevypadáš tak zle, ty bledý brachu tam nahoře. Ó, jistě šťastnější jsou tvoji lidé nás ubohých pozemšťanů!“ volá Matěj Brouček na Měsíc svítící na Prahu. Umělcova fantazie nezná hranic, tak proč se tam s Janáčkem rovnou nevydat a nezjistit, jestli má pan Brouček pravdu.

Mottem Bez hranic!… by se dala popsat i tvorba režiséra Roberta Carsena, tvůrce inscenací po celém světě ceněných pro jejich dramatické uchopení, poetiku, humor a výtvarnou vytříbenost. Cesta slavného režiséra se s dílem českého skladatele protnula před mnoha lety a dnes má Robert Carsen na svém kontě inscenace šesti Janáčkových oper. Pro brněnský soubor vytvořil v roce 2020 inscenaci Osudu a nyní se vrací na jeviště Janáčkova divadla, aby právě jeho nová inscenace Výletů páně Broučkových slavnostně zahájila festival Janáček Brno 2024 se skvělým britským tenoristou Nicky Spencem v titulní roli.

Žádná z Janáčkových oper se nedá nazvat komickou; ač v nich humor nikdy nechybí, je spíše oním vzácným kořením. V opeře o panu domácím z Malé strany, typicky českém človíčkovi, ale Janáček humorem přímo srší, i když je tu řádně nabroušený. Janáček našel předlohu v oblíbených broučkovských novelách básníka Svatopluka Čecha a jeho satiru dokreslil hudbou v tanečním rytmu valčíku a s použitím nezvyklých nástrojů, jako jsou skleněná harmonika či dudy, k dokonalosti. Jestliže první částí opery, výletem na Měsíc, mířil Janáček svým břitkým humorem do řad pražských kritiků, intelektuálů a umělců, druhou polovinou z doby husitské pak ťal do nepěkných vlastností českého národa obecně. Jeho přání ukázat na Broučky mezi námi je stále aktuální a v našich dějinách se bohužel najde dostatek příkladů nejen v 15. ale 20. století. Nová inscenace Výletů pana Broučka bude v rámci prosincové reprízy také živě vysílána na OperaVision.

Giacomo Puccini: Manon Lescaut
Dirigent: Ondrej Olos
Režie: Štěpán Pácl
Scéna: Dragan Stojčevski
Kostýmy: Linda Boráros

Premiéra: 7. února 2025 v Janáčkově divadle

Láska nezná hranice, má vina upadne v zapomnění, ale má láska nezemře… Žádná lidská slabost není krásné Manon cizí – chtěla by lásku mladého rytíře Des Grieux i život v přepychu a bohatství, který jí může poskytnout jen starý bankéř Géront… Všechno má ale svou cenu a ani láska nedokáže vše zachránit.

„Manon je hrdinka, které věřím, a proto si nemůže nezískat srdce publika. Proč by o Manon nemohly vzniknout dvě opery? Žena jako Manon může mít více než jednoho milence. Massenet ji cítí jako Francouz, s pudrem a menuety. Já ji budu cítit jako Ital, se zoufalou vášní,“ prohlásil odhodlaně Puccini, když se mu jeho nakladatel snažil rozmluvit komponování opery na již zhudebněný námět. A dobře udělal, protože Manon Lescaut od svého uvedení v Turíně roku 1893 patří k jeho velkým úspěchům. Co slíbil, to dodržel a nabídl svému publiku vášeň, zoufalství a naději, která překoná i tragický konec hlavní hrdinky. Láska přece nikdy nezemře.

U náš je Manon známá především díky krásně poetickému zpracování Vítězslava Nezvala, Pucciniho opera vychází z původního francouzského románu abbé Antoine-Françoise Prévosta d’Exiles, který vyšel z roce 1731 v Paříži. Ale rozmarná Manon je žena všech století a díky své literární a i činoherně zpracované předloze je jistě tou pravou pro kmenového režiséra činohry NdB Štěpána Pácla na jeho první cestě do světa opery. Nakonec bude mít skvělou průvodkyni sopranistku Janu Šrejma Kačírkovou v titulní roli.

Wolfgang Amadeus Mozart: Figarova svatba
Dirigent: Václav Luks
Režie: Jiří Heřman
Scéna: Pavel Svoboda
Kostýmy: Alexandra Grusková

Premiéra: 22. března 2025 v Janáčkově divadle
V koprodukci s Théâtre de Caen a SND, Collegium 1704

Bez hranic či za hranici? Jak dlouho vydrží ta pravá láska Rosiny a Almavivy, co měla být navždy, a kdy se nevinný flirt s Cherubínem změní v něco mnohem vážnějšího? Kde jsou vlastně hranice v lidských vztazích…

Po úspěšné inscenaci Händelovy Alciny se do brněnského divadla vrací špičkový orchestr Collegium 1704 pod taktovkou Václava Lukse, aby se společně s režisérem Jiřím Heřmanem vydali za krásami Mozartovy opery, která se těší neutuchající popularitě na celém světě. A není divu, neboť Figarova svatba se mimo brilantní a jiskřivou hudbu, co vás strhne svým neustávajícím tokem podobným horské bystřině, pyšní i téměř činoherním libretem. A jak by taky ne, když základem pro Da Ponteho byla stejnojmenná hra vynikajícího francouzského dramatika Pierra de Beaumarchais.

Figarovu svatbu provázelo už od dob její činoherní premiéry označení revoluční hra, ale pravdou je, že místo revoluce je Figarova svatba především o lidech. A o vztazích mezi nimi, což je téma staré jako lidstvo samo a nikdy nepřestane být aktuální. Právě proto nás stále přitahuje čistá láska mezi Zuzanou a Figarem, baví rozjívený Cherubín se svou rozvíjející se sexualitou, který hledá objekt zbožňování v každé dostupné ženě, dojímá milostné zklamání Rosiny i se můžeme vidět v nepříliš úspěšných výbojích hraběte Almavivy. Navíc máte konečně možnost zjistit, co se stane s operními hrdiny, když spadne opona na konci Lazebníka sevillského a to vše v podání vynikajících pěvců jako jsou Simona Houda Šaturová, Svatopluk Sem, Roman Hoza, Václava Krejčí Housková a další.

Karol Szymanowski: Król Roger
Dirigent: Robert Kružík
Režie: Vladimír John
Scéna: Martin Chocholoušek
Kostýmy: Barbora Rašková

Premiéra: 13. červena 2025 v Janáčkově divadle

Dvojí pojetí světa, jedna hranice mezi nimi – jedno ztělesňuje rozum a světlo, druhý je živelný, temný a iracionální. Jedné noci na křesťanský dvůr krále Rogera přichází charismatický pastýř, který naruší zavedený řád křesťanských hodnot a vidění světa. Přináší jeho učení radost a dobro nebo jen zkázu a chaos?

Jednoznačnou odpověď opera Król Roger polského skladatele Karola Szymanowského nenabízí, on sám ji označoval jako mystérium, jehož tématem je sebepoznání člověka, jeho sexuality i spiritualita. Inspiraci pro dílo, které mělo premiéru v roce 1924, našel skladatel při své cestě na ostrov Sicílie, místě oplývajícím památkami starověké i orientální kultury a raně křesťanského umění. Snad právě proto se stala centrem Szymanowského opery historická postava krále Rogera II., který zde ve 12. století vládl, a na jehož dvoře se prolínaly kultura a filozofie křesťanská s arabskou. Stejně tak se díky skladatelově fascinaci antikou a exotikou Orientu do jeho hudby promítají nejen prvky impresionismu, ale právě i arabské hudby.

Na brněnském operním jevišti bude toto jedinečné dílo uvedeno poprvé a poprvé se na něm představí i mladý talentovaný režisér a čerstvý absolvent JAMU Vladimír John, který již svým loňským absolventským představením zaujal nejen brněnské publikum. Účinkovat budou Jiří Brückler jako král Roger a Petr Nekoranec v roli Pastýře.

Česká a Moravská mše vánoční
Dirigent: Marko Ivanović
15. prosince 2024 v Janáčkově divadle

Adventní čas již tradičně v brněnské opeře patří Hrám o Marii Bohuslava Martinů, teď se k nim ještě připojil program věnovaný zřejmě nejoblíbenějšímu vánočnímu dílu – Rybově České mši vánoční.

Láskyplně přezdívaná Rybovka vznikla v roce 1796 a jejím autorem je český skladatel Jakub Jan Ryba, který ke mši napsal i vlastní český text. I když Ryba respektoval části latinské hudební mše, vytvořil vlastně pastorální hru o zvěstování Kristova narození a příchodu pastýřů k jesličkám, která se díky svým svěžím a radostným melodiím stala okamžitě populární a i dnes, více než dvě stě let od svého vzniku, neodmyslitelně patří k vánočnímu období. Rybova mše však nebyla v době svého vzniku jedinou, jednou z jejich předchůdkyní je půvabné dílo moravského kantora Josefa Schreiera Missa pastoralis in C boemica, také uváděná jako Moravská mše vánoční „Čuj, Miko, čuj!“, která vznikla někdy okolo roku 1755. Schreierova Mše je vlastně sledem drobných pastorel, které vtipně mísí latinský text s texty ve valašském dialektu, hudebně vychází hojně z moravské lidové hudby pozdního baroka a je tak zajímavým protějškem klasicistní mše Rybovy.

Johann Strauss 200 Gala
21. března 2025 v Janáčkově divadle

Z Paříže do Vídně a ještě kousek dál se vydáme za kouzlem operetních melodií a s gratulací, protože v roce 2025 oslaví Johann Strauss ml. dvousté narozeniny. Sváteční večer bude patřit nejen jeho slavným valčíkům, polkám a operetám jako je Netopýr či Cikánský baron. Připomeneme si i Straussův velký francouzský vzor Jacquesa Offenbacha a dalšího vídeňského skladatele Franze Lehára, který právě po Straussovi převzal s velkým úspěchem operetní štafetu. Večer plný světoznámých hitů v podání sólistů, sboru a orchestru Janáčkovy opery NdB pod taktovkou Roberta Kružíka.

Předpremiérové kukátko
Neformální setkání s inscenátory a umělci několik dnů před premiérou v hledišti Janáčkova divadla, kde se posluchači dozví zajímavé informace “z tvůrčí kuchyně” a poslechnou si hudební ukázky z připravované premiéry. Vstup je zdarma a vysíláme živě i na YouTube opery.

Krok za oponu s operou
Pořad je určen všem zvídavým divákům, malým i velkým, kteří se chtějí přiučit něčemu novému. Nabízí 70 minut interaktivní, dobrodružné a hlavně zábavné cesty do nitra operních inscenací se sólisty, sborem a orchestrem Janáčkovy opery. Průvodcem na tomto výletě vám bude šéfdirigent Marko Ivanović a dramaturgyně opery Patricie Částková.

Pro rodiny s dětmi
Pro všechny, kteří míří na operu se svými dětmi, zařazuje NdB k vybraným představením lektorské úvody pro děti. Ve foyer divadla se společně s dětmi připraví zábavnou formou na operní žánr a téma daného představení. Vždy 45 minut před představením. Vstup zdarma. Nalaďte se s dětmi na představení pomocí tematického tvoření. Před představením a o přestávce můžete obohatit svůj divadelní zážitek o ten výtvarný a zapojit se do výtvarné dílny. Navíc si děti s sebou odnesou vlastnoručně vyrobenou památku na návštěvu Janáčkovy opery NdB. Program probíhá k vybraným dětským představením, vždy hodinu před začátkem.

Diskuse s inscenátory
Odcházíte z přestavení opery nejen plni hudby, ale i otázek, na které byste rádi znali odpovědi? Pak je nový projekt přesně pro vás. NdB připravilo řadu diskusí s inscenátory, které se konají přímo po představení ve foyer Janáčkova divadla. Budete mít jedinečnou možnost se setkat se členy inscenačních týmů a pobavit se s nimi o tom, co jste právě zhlédli.

Podcasty
Chcete si poslechnout, co se nového připravuje v opeře nebo se dozvědět zajímavosti ze zákulisí? Od sezony 2023/2024 nabízí Janáčkova opera NdB svým divákům dva pravidelné podcastové seriály. V podcastu Valim na operu moderovaným Borisem Klepalem se prostřednictvím zajímavých hostů ze souboru i mimo divadlo můžete seznámit s připravovanými inscenacemi i s těmi, které se na repertoár vrací po delším čase. Podcast Valim za oponu vám představí jednotlivé členy souboru, ať už sólisty, dirigenty, ale i inspicienty, produkční, členy sboru a orchestru z trochu méně pracovní stránky a prozradí i zajímavosti ze zákulisí divadla.

Jiří Heřman, šéf Opery Národního divadla Brno (zdroj Národní divadlo Brno)
Jiří Heřman, šéf Opery Národního divadla Brno (zdroj Národní divadlo Brno)

Balet 2024/2025

Cyrano z Bergeracu
Choreografie a režie: Jiří Bubeníček
Dirigent: Jakub Klecker
Scéna: Otto Bubeníček
Kostýmy: Nadina Cojocaru

Premiéra: 27. září 2024 v Janáčkově divadle

Titul světoznámého veršovaného dramatu z pera Edmunda Rostanda v tanečním zpracování? Jistě! Hlavní postava divadelní hry, totiž věhlasný šermíř a básník Cyrano, přímo vybízí k uchopení v baletním zpracování.

Koneckonců Cyranův příběh byl jako balet již na jevišti uveden, za všechny můžeme připomenout slavnou inscenaci francouzské legendy Rolanda Petita. Známý příběh je nejen o hluboké lásce, ale především o protikladu vnitřní a vnější krásy. Nosatý, nehezký a hrdý Cyrano, obhájce cti a lásky s bohatou duší, a krásný, leč prázdný mladík Kristián milují tutéž ženu, krásnou Roxanu. Ta si zvolí tělesnou krásu v Kristiánovi, aby v konci příběhu poznala, že celý život milovala krásu duše Cyrana. Balet NdB již dlouho plánoval oslovit Jiřího Bubeníčka, jednoho z nejvýraznějších světových baletních interpretů, který svou kariéru spojil s Hamburským baletem Johna Neumeiera a drážďanským Baletem Semperovy opery. V současnosti, po ukončení aktivní taneční kariéry, je Jiří Bubeníček již etablovaným choreografem s vlastní tvorbou uvedenou baletními soubory například ve Stockholmu, Římě, Dortmundu, Hannoveru, Florencii, Zagrebu nebo Tokiu. Jiří Bubeníček je choreograf s pověstí skvělého tanečního vypravěče, můžeme se tedy těšit na současný dějový balet, který na našem jevišti oživí novoromantického hrdinu Cyrana z Bergeracu v jeho atraktivní choreografii a režii, ve scénografii svého bratra Otty Bubeníčka a kostýmech Nadiny Cojocaru.

Tancem pro život
Mezinárodní baletní galavečer na podporu onkologického ústavu
12. října v Janáčkově divadle

V měsíci říjnu bude Janáčkovo divadlo hostit výjimečný umělecký projekt s mimořádným společenským přesahem. 12. října 2024 se v Janáčkově divadle bude konat již druhý ročník baletního galavečera na podporu Masarykova onkologického ústavu za účasti baletních hvězd z nejprestižnějších evropských divadel.

Projekt vznikl s cílem zlepšit kvalitu péče o onkologicky nemocné pacienty. Události jako tato nejenže přinášejí finanční prostředky pro zajištění a podporu léčby, ale také šíří povědomí o onkologických onemocněních a vyvolávají solidaritu mezi lidmi. Baletní umění má moc dotknout se srdcí diváků a přenést emocionální zprávu, a proto je ideálním nástrojem k podpoře takového účelu.

První ročník benefičního galavečera se setkal s velikým úspěchem. V rámci večera Tancem pro život a následující sbírky se podařilo pro Masarykův onkologický ústav získat 714.815 Kč. Díky této částce mohl Masarykův onkologický ústav pořídit šest polohovacích lůžek s váhami v celkové hodnotě 1.200.000 korun.

Večer plný tance i naděje nabídne pestrou škálu vystoupení světových hvězd. Účast předběžně přislíbili první sólisté z Pařížské opery, Královského baletu v Londýně, Státního baletu v Berlíně, baletu Národní opery Bordeaux, Stuttgart Balletu, Královského flanderského baletu, Holandského národního baletu, Baletu Národního divadla v Praze, Slovenského národného divadla nebo Nederlands Dans Theater.

Ludwig Minkus: Don Quijote
Choreografie a režie: José Carlos Martínez
(podle M. Petipy a A. Gorského)
Dirigent: Ondrej Olos
Scéna: Iñaki Cobos Guerrero
Kostýmy: Iñaki Cobos Guerrero

Premiéra: 25. dubna 2025 v Janáčkově divadle

Jeden z pilířů klasického baletního odkazu je balet Don Quijote na hudbu Ludwiga Minkuse inspirovaný slavným Cervantesovým románem Důmyslný Don Quijote de La Mancha. Ten popisuje příhody hrdiny, rytíře Dona Quijota, zmítaného představami pohybujícími se mezi iluzí a skutečností.

Baletní inscenace ale používají ve svém libretu Cervantesův příběh jen jako inspiraci a záminku. Veškeré jevištní dění se soustřeďuje okolo mladého mileneckého páru Basilia (Basil) a Quiterie (Kitri), kterým překáží bohatý nápadník Comacha (Gamacho). Jen díky Donu Quijotovi dojde jejich láska naplnění. Inscenace, kterou přinášíme brněnskému publiku, měla svou premiéru v Companii Nacional de Danza v Madridu v roce 2015. Pro tamní soubor tuto verzi vytvořil José Carlos Martínez, tehdejší umělecký šéf souboru a emeritní hvězda Pařížské opery, který je v současnosti uměleckým ředitelem této přední světové scény. Snad promluvila španělská krev, která proudí v žilách choreografa José Martíneze, ale jeho inscenace, založená na originální koncepci Maria Petipy a Alexandera Gorského, je plná hispánského temperamentu, barev, atmosféry a typických gest. Baletní verze Dona Quijota je pro svou brilantní taneční techniku a jedinečnou krásu příběhu a hudby velmi často uváděna na nejproslulejších světových scénách, což je bezpochyby dáno atraktivním španělským prostředím, do něhož je celý příběh zasazen. Virtuosní party hlavních hrdinů Basila a Kitri jsou i jedním z technických a hereckých vrcholů baletního repertoáru a vizitkou interpretačního mistrovsví tanečníků.

Balet NdB 2: Silent Woods / Capriccio / For2
Rok české hudby
Choreografie: Mário Radačovský, Markéta Pimek Habalová, Uladzimir Ivanou
Hudba: Jan Novák, B. Martinů, Josef Mysliveček

Premiéra: 24. října 2024 v divadle Reduta

V pořadí již pátý program juniorského souboru NdB 2, který založil umělecký šéf Baletu NdB v roce 2022. Od té doby se mladí nadaní tanečníci již tradičně prezentují v divadle Reduta a zároveň jsou důležitou posilou hlavního souboru. V říjnové premiéře vzdají hold české hudbě a jejím významným jubileím v roce 2024. Choreografy Programu 5 budou opět vedoucí a mentoři juniorů, Mário Radačovský, Uladzimir Ivanou a Markéta Pimek Habalová. Kdo jiný by měl poprvé prověřit potenciál a schopnosti nových tanečníků než ti, kteří je jako první poznají nejintenzivněji. V Silent Woods Mário Radačovský připravil pro hlavní ženskou hrdinku těžko se vyrovnávající se vztahovou prohrou volbu: vrátit se k minulosti, nebo hledat novou budoucnost. Uladzimir Ivanou v Capricciu zkoumá koncept štěstí jako iluze. Je štěstí dosažitelné, nebo je to jen klamná naděje? Pocit štěstí po dosažení cíle je prchavý a paradoxně můžeme štěstí neustále hledat, i když ho už máme. Ve třetí choreografii večera For2 se Markéta Pimek Habalová zaměřuje na vliv materiálního bohatství na vztahy. Ukazuje, jak chamtivost může narušit i pevná pouta, měníc porozumění v konflikty. Odhaluje křehkost lidských vazeb a paradox, že bohatství může přinést rozkol tam, kde vládla domnělá harmonie a stabilita.

Balet NdB 2: Program 6
Premiéra: 14. března 2025 v divadle Reduta

Dance Life
22.–24. listopadu 2024 na BVV

Tradiční účast Baletu NdB na již XII. ročníku tanečního veletrhu na brněnském výstavišti. Vystoupení sólistů i juniorského souboru NdB 2 na galakoncertu na hlavní taneční scéně s ukázkami repertoáru. Po dobu konání veletrhu se konají marketingové akce na stánku Baletu NdB.

Mezinárodní den tance
29. dubna, piazzetta u Janáčkova divadla

Mezinárodní den tance je pro Balet NdB významným dnem, který se každoročně slaví formou open air programu, slavnostního představení či jinou akcí. Stejně jako v minulých letech, nemůže brněnský balet samozřejmě chybět u oslav na piazzettě před Janáčkovým divadlem, kdy open air program můžeme považovat již za tradiční formu oslav. Na otevřeném baletním tréninku pod názvem Open class pro tanečníky, profesionály i amatéry se po registraci účastní libovolní zájemci do naplnění kapacity provizorního baletního sálu. Program bude pokračovat následným krátkým koncertem s ukázkami repertoáru, kde vystoupí i junioři Baletu NdB 2, posluchači Taneční konzervatoře Brno a Baletní školy Filiánek.

European Dance Competition Brno
26.–28. června 2025 v Janáčkově divadle

V roce 2023 se baletu NdB podařilo zorganizovat první ročník mezinárodní taneční soutěže pro mladé talenty. Na konci této sezony uspořádá druhý ročník této soutěže určené pro studenty tanečních konzervatoří a profesionálních baletních škol z celé Evropy. Cílem soutěže je stát se platformou pro objevování, podporu a propagaci uměleckého potenciálu nových talentů. Všichni zúčastnění mohou kromě soutěžních cen získat nejen cenné zkušenosti, kontakty a přátelství, ale i angažmá v souboru NdB 2.

BaLéto na Biskupském dvoře
Červenec 2025

Již tradičně se soubor Baletu NdB prezentuje také na letní scéně. V roce 2025 ho čeká osmý ročník baletního Open Air projektu na Biskupském dvoře v Brně. Velký úspěch zde zaznamenává celovečerní titul Romeo a Julie. Prokofjevův slavný balet nabývá pod širým nebem v nádherném prostředí pod brněnským Petrovem skutečně romantických rozměrů. Na letní scéně se prezentoval také juniorský soubor NdB 2. Na konci této sezony by zde NdB chtělo představit úplně nový projekt NdB 3. Projekt představí starší tanečníky v určitém věku, kdy své mistrovství a uměleckou vyzrálost budou prezentovat ve specificky vytvořeném večeru.

Lektorská a edukační činnost
V roce 2024 bude Balet NdB v rámci lektorských aktivit navazovat a prohlubovat spolupráci se základními a středními školami a realizovat již vzniklé formáty, jejichž cílem je výchova a vzdělávání v esteticko-výchovných oblastech. K těmto formátům patří dílny k inscenacím (Popelka: Komu padne střevíček?, Sněhurka a sedm trpaslíků: Zrcadlo, zrcadlo pověz, kdo je v zemi zdejší nejkrásnější?, Louskáček: Louskáček a Myší král, Black and White: Klasické a moderní pojetí baletu Labutí jezero, Coco Chanel: Móda, historie a současnost baletních kostýmů), workshopy (Jak se dělá balet a Jak se dělá opera x Jak se dělá balet). Mezi další formáty patří formáty pro veřejnost, lektorské úvody pro děti a mladé publikum (Bajadéra, Popelka, Sněhurka a sedm trpaslíků, Louskáček, Labutí jezero, Beethoven, Black and White, Coco Chanel, Radio and Juliet). Cílem lektorského oddělení baletu je dále rozvíjet a rozšiřovat nabídku o nové formáty doprovodných programů pro školy i veřejnost, a tak vychovávat novou generaci diváků se vztahem k umění a divadlu.

Mário Radačovský, šéf Baletu Národního divadla Brno (zdroj Národní divadlo Brno)
Mário Radačovský, šéf Baletu Národního divadla Brno (zdroj Národní divadlo Brno)

Nominace na ocenění International Opera Awards

Opera Here I am, Orlando, která měla světovou premiéru 14. června 2024 v Národním divadle Brno, získala nominaci na prestižní ocenění International Opera Awards v kategorii Světová premiéra.

Operní dílo na objednávku Janáčkovy opery zkomponovala skladatelka Ľubica Čekovská, libreto napsala Viktorie Knotková podle kultovní novely Orlando spisovatelky Virginie Woolfové. V režii Jiřího Heřmana pod taktovkou Roberta Kružíka vystoupili excelující sólisté Maayan Licht, Markéta Cukrová, Richard Šveda, David Nykl, Daniela Straková Šedrlová, Richard Šveda, Tadeáš Hoza, Ondřej Koplík, Vít Nosek, Josef Škarka, Lukáš Bařák, Jana Hrochová, Monika Jägerová. Na jeviště se také po přestávce vrátila mimořádná herečka paní Magdaléna Vášáryová, která vystoupila v roli Alžběty I.

Vítězové budou oznámeni 2. října 2024 na slavnostním vyhlášení v Bayerische Staatsoper v Mnichově.

Představení v této sezoně: 14. 9., 13. 10., 22. 12. 2024, 5. 1. 2025

Rekonstrukce a opravy v budovách NdB

Během letních prázdnin došlo k výměně části sedadel (konkrétně 596) v Janáčkově divadle, jejichž životnost se již několik let ukazovala jako ukončená. Byl vyměněn celý parter, sedadla v hodnotě téměř 5,5 milionů korun, a v souvislosti s tím byla vyměněna i podlahová krytina tamtéž.

V Mahenově divadle pokračuje památková obnova lóží – tedy zlacení, nátěry a fasáda – tentokrát v zadní části budovy.

Dále došlo k větším opravám v budově ředitelství, konkrétně v patře krejčoven a baletu, v této budově je vyměněna i kabina výtahu.

V následujícím roce se bude měnit zbytek sedadel v JD spolu s podlahou a bude se pokračovat v obnově fasády MD ze strany do parku.

Absolutně nutná bude výměna oken v budově na Dvořákově.

Práce s individuálními dárci v NdB

Od ledna 2022 do června 2024, tedy 2,5 roku, běžela na dárcovské platformě Darujme.cz, on-line sbírka Buď Edison – adoptuj žárovku, která byla primárně určena na památkovou obnovu centrálního lustru v Mahenově divadle. Za tuto dobu se podařilo vybrat od individuálních dárců bezmála 575.000,- Kč. Díky štědrosti dárců se podařilo od léta 2023 do současnosti postupně zrealizovat vyčištění lustru, doplnění chybějících krystalů, instalaci nových rozvodů pro LED žárovky, včetně samotných 210 LED žárovek, výměnu všech žárovek po obvodu hlediště a instalování nového stmívače, kompatibilního s LED rozvody, který umožňuje postupné stmívání.

Divadlo pod proudem doby

Od dubna do konce června tohoto roku běžela druhá on-line sbírka (tzv. odměnový crowdfunding na dárcovské platformě Donio.cz) na podporu vydání výpravné publikace Divadlo pod proudem doby, která dokumentuje třicet let historie Národního divadla Brno. Díky podpoře z řad diváků, Edisonů, abonentů, spolupracujících firem i politiků se podařilo získat 99.900 Kč.

Kniha Divadlo pod proudem doby, s podtitulem 30 let Národního divadla Brno 1989–2019, přináší na téměř 600 stranách soubor pohledů na vývoj Národního divadla Brno, k němuž došlo v třiceti letech ohraničených sametovou revolucí a celosvětovou pandemií covid-19. Kolektiv autorů těžil své poznatky z četných archivních zdrojů a materiálů, zároveň se v mnoha případech měl možnost opřít o svou vlastní diváckou zkušenost i o názory všech souputníků divadla. Publikace opatřená bohatou dokumentací předkládá postřehy divadelních praktiků i teoretiků, rozhovory s tvůrci i vůdčími osobnostmi stěžejní brněnské, kdysi čtyřsouborové scény. Národní divadlo Brno zůstává i po sto padesáti letech své existence zrcadlem města, jeho kulturní politiky a zejména společnosti, z níž se zformovaly a stále formují generace diváků.

Křest knihy proběhne 19. září 2024 v 18:00 hodin v divadle Reduta. Ve slavnostním komponovaném programu, kde bude prostor pro tanec a zpěv, vystoupí členové činoherního, operního a baletního souboru.

NdB v zahraničí

Všechny tři soubory navážou na úspěšná zahraniční hostování z minulých sezón. Pokud máme vybrat alespoň ty nejvýznamnější zahraniční aktivity této sezóny, pak mezi ně patří například hostování Činohry NdB v Národním divadle Izraele Habima komedií Václava Havla Ztížená možnost soustředění v režii Martina Glasera. V New National Theatre Tokyo, které patří mezi nejprestižnější japonské divadelní scény, pak celkem šestkrát NdB provede úspěšnou inscenaci Čapkovy Matky v režii Štěpána Pácla. Stejný titul se ještě čtyřikrát představí ve Fenice Sakay Theatre v Ósace.

Po letošním velkém úspěchu hlavního baletního souboru na Grange Festivalu ve Velké Británii se v červenci 2025 NdB vrátí na stejné místo, abychom tam provedlo dvě představení Balanchine.

A rovnou z Anglie se NdB přesune do Budapešti, na open air festival Margaret Sziget přiveze novou a velmi úspěšnou inscenaci Coco Chanel v choreografii Mária Radačovského.

Operní soubor v nadcházející sezóně představí Smetanova Dalibora v režii britského režiséra Sira Davida Pountneyho na operním festivalu v polské Bydhošti a úspěšnou inscenaci Verdiho Nabucca v režii Jiřího Heřmana vypraví do německého Řezna. Zároveň představí ve francouzském Caen Mozartovu Figarovu svatbu, která vzniká jako koprodukční projekt Národního divadla Brno s Theâtre de Caen a Slovenským národním divadlem. Mimořádnost celého projektu podtrhne účast orchestru Collegium 1704 a dirigenta Václava Lukse.

Pomyslnou třešinkou na dortu je pak historicky první hostování Národního divadla Brno v Dubajské opeře. Bezmála 300 zaměstnanců a hostů se představí v pěti představeních velkého baletu Bajadéra, dvakrát uvede operní inscenaci Evžen Oněgin v režii Martina Glasera, v samostatném večeru pak koncertně provede Requiem a 1. symfonii W. A. Mozarta, to vše pod taktovkou Roberta Kružíka. V baletu Bajadéra vystoupí hvězdy londýnského The Royal Ballet Vadim Muntagirov a Fumi Kaneko.

Milan Šotek, šéf Činohry Národního divadla Brno (zdroj Národní divadlo Brno)
Milan Šotek, šéf Činohry Národního divadla Brno (zdroj Národní divadlo Brno)

Lektorské oddělení NdB

Lektorské oddělení NdB nabízí již třetí sezonu výchovné a vzdělávací programy, poskytuje prostor pro sdílení a diskuzi a usiluje o upevnění divadla jako společenské instituce, která se otevírá veřejnosti a dává divákům všech věkových kategorií prostor být její součástí.

Lektorský tým realizoval v uplynulé sezoně celkem 225 akcí, kterých se zúčastnilo více jak 6.000 diváků. V divadle Reduta proběhly zážitkové akce pro veřejnost v rámci Noci divadel a Dne dětí. Vánoční období zpestřil rekordní počet lektorských úvodů pro děti k baletu Louskáček. Projekt Inside DSB otevřel zákulisí festivalu Divadelní svět Brno mladému publiku. A umělecký soubor Janáčkovy opery NdB úspěšně pilotoval program Partnerská škola, kterou se stala Waldorfská škola Brno. V rámci projektu Kreativního učení II. došlo k navázání spolupráce s dalšími školami z Brna a širokého okolí.

Přestože prozatím nedošlo k otevření edukačního centra v Janáčkově divadle, rozhodlo se NdB zastřešit lektorské aktivity společným názvem – NdB Backstage.

Pod značkou NdB Backstage bude i v letošní sezoně působit lektorský tým NdB složený z lektora a lektorek jednotlivých uměleckých souborů. Kromě pestré nabídky pro školy se mohou diváci opět těšit na diskuze s tvůrci, lektorské úvody pro děti a mladé publikum, Noc divadel nebo Den dětí s NdB.

Proč NdB Backstage? NdB umožňuje divákům dostat se do běžně nepřístupných míst divadla, otevírá prostor zákulisí a zviditelňuje pro diváky i méně známé divadelní profese skrze přímý kontakt s nimi. Přináší pohled do zákulisí příprav inscenací a vhled do tvůrčího procesu inscenačních týmů. Tím přispívá k budování blízkého vztahu publika k Národnímu divadlu Brno a jeho uměleckému směřování.

Janáček Brno 2024 ve znamení Roku české hudby!

Závěr Roku české hudby vyvrcholí v Brně třemi týdny (1. – 24. listopadu 2024) festivalu Janáček Brno 2024 nabitými skvělými hudebními a divadelními projekty v podání špičkových českých a zahraničních interpretů. Mottem 9. ročníku festivalu je Bez hranic! a česká hudba žádné hranice nezná. Užijte si během tří festivalových týdnů jedinečný genius loci Brna, multikulturního města plného krásné architektury, umění i gastronomie, kde se zrodila myšlenka genetiky i vrcholná díla Leoše Janáčka, génia hudby 20. století.

Program letošního ročníku je věnován českým skladatelům – díla známá i skutečné rarity v provedení českých a zahraničních umělců.

Festival zahájí Janáčkovy Výlety páně Broučkovy v režii světoznámého Roberta Carsena s Nicky Spencem v titulní roli. Berlínská Staatsoper Unter den Linden představí Věc Makropulos ve spektakulární inscenaci režiséra Clause Gutha s německou sopranistkou Dorotheou Röschmann v roli Emilie Marty a do Mahenova divadla se poprvé od světové premiéry vrátí opera Šarlatán Janáčkova žáka Pavla Haase, tentokrát v podání ostravského operního souboru, v režii Ondřeje Havelky. NdB slaví nejen Rok české hudby, ale i sto let od světové premiéry ikonické opery patřící Brnu – Příhody lišky Bystroušky. Poblahopřát jí přijdou i Adam Plachetka a Kateřina Kněžíková jako Revírník a Liška. V koprodukci NdB a Moravského divadla Olomouc se představí také Jenůfa v netradičním provedení, které vzniká pod vedením progresivní režisérky Veroniky Kos Loulové.

České hudbě patří i tři mimořádné orchestrální koncerty v podání významných hudebních těles – Bamberger Symphoniker pod vedením Jakuba Hrůši s klavírní hvězdou Daniilem Trifonovem, Staatskapelle Berlin se svým šéfdirigentem Christianem Thielemannem a vynikajícím českým klavíristou Janem Bartošem a Orchestru Janáčkovy opery NdB s Janem Mráčkem pod taktovkou Roberta Kružíka.

V prostorách divadelních budov, ale i ve slavných brněnských vilách Tugendhat, Löw-Beer a Stiassni bude znít nejen Leoš Janáček, ale i Antonín Dvořák, Josef Suk, Bohuslav Martinů, Vítězslav Novák a třeba také Petr Eben.

Festival Divadelní svět Brno

I v nadcházející sezoně bude Národní divadlo Brno hlavním pořadatelem mezinárodního divadelního festivalu Divadelní svět Brno, který se uskuteční ve většině brněnských divadel od 17. do 28. května 2025 už po šestnácté.

Již nyní festivalový tým připravuje pro diváky program s celou řadou divadelních představení z České republiky i zahraničí pro dospělé i děti, bohatý doprovodný program i akce pro odborníky a profesionály z řad kultury, umění i vysokého školství.

V rámci příštího ročníku čeká festival Divadelní svět Brno důležitý milník ve svém dosavadním fungování. Festival bude navazovat na úspěšné hostování inscenace Zaměstnanci, která uzavírala minulý ročník, režiséra Lukáše Twarkowského, a proto se Divadelní svět Brno stal hrdým koproducentem jeho nové inscenace Quanta, na které se NdB podílí společně s Litevským národním činoherním divadlem ve Vilniusu, které je primárním producentem projektu, a dalšími renomovanými evropskými festivaly a divadly, jako je Božská Komedie (Krakov, PL), Piccolo Teatro (Milano, IT) nebo umělecké centrum De Singel (Antwerpy, BE).

Divadelní svět Brno se tak zařadí jako spolupracovník do rodiny evropské umělecké producentské špičky.

Premiéry 1. poloviny sezony 2024/2025

27. 09. 2024 Cyrano z Bergeraku / balet JD

04. 10. 2024 Like Lovers Do (Paměti Medúzy) / činohra DR

11. 10. 2024 Ze života hmyzu / činohra MD

24. 10. 2024 Program 5 / Balet NdB 2 / balet DR

01. 11. 2024 Výlety páně Broučkovy / opera JD

02. 12. 2024 Déšť / činohra / Malá scéna MD

06. 12. 2024 Brněnské metro / činohra DR

Premiéry 2. poloviny sezony 2024/2025

10. 01. 2025 Vlastenci / činohra MD

07. 02. 2025 Manon Lescaut / opera JD

28. 02. 2025 Mešita / činohra DR

07. 03. 2025 Maryša / činohra MD

14. 03. 2025 Program 6 / Balet NdB 2 / balet DR

22. 03. 2025 Figarova svatba / opera JD

17. 04. 2025 Krásná Anne-Marie / činohra / Malá scéna MD

25. 04. 2025 Don Quijote / balet JD

16. 05. 2025 Hotel Strindberg / činohra MD

21. 05. 2025 Antigona v Novém Yorku / činohra DR

13. 06. 2025 Król Roger / opera JD

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments