Návrh divadla pro Plzeň zásadně změněn a odtajněn

Podoba nové divadelní budovy, která se má v Plzni začít stavět začátkem roku 2012, bude jiná, než jak byla původně prezentována. Nový návrh představili zástupci města veřejně již v květnu na zasedání městského zastupitelstva, ačkoliv ji chtěli udržet v utajení až do září. Její původní podoba navržená portugalskou společností prodělala zásadní změnu.
„Studie portugalských architektů byla myšlena jako monoblok, který by vyžadoval vyšší investiční náklady, než jaké bychom si mohli dovolit,“ vysvětlil důvod změny koncepce Jan Burian. Jak potvrdila Marcela Krejsová, na základě veřejné zakázky byla vybrána pražská architektonická a projekční kancelář Helika, a ta společně s portugalskými architekty vytvořila jinou koncepci chystané divadelní budovy. Slovy Jana Buriana – základní koncept zůstal zachován, ale přináší přitom něco nového.
„Problém jsme vyřešili prostřednictvím dvou samostatných propojených budov. Celý objekt je nyní esteticky pestřejší, získal na využitelnosti,“ přiblížil Jan Burian. „Ve srovnání s tím původním monoblokem je nová podoba divadla zajímavější,“ je přesvědčený plzeňský primátor Pavel Rödl.



A jaké konkrétní změny tedy původní portugalský návrh prodělal? Součástí nové podoby divadla je podle Jana Buriana atrium, restaurace i kavárna. „Nově vsunut je i prostor pro galerii, která v původním návrhu nebyla. Původně byla budova zapuštěna asi 22 metrů pod zemí a my jsme řadu provozů museli zvednout nad zem. Dnes má budova jen jedno podzemní podlaží. V původní studii byly dvě boční jeviště, jedno zadní,“ nastínil ředitel. „Vzhledem k finanční náročnosti jsme původní zadání změnili a nově bude tedy jen jedno boční a jedno zadní jeviště. Zvětší se ale studiová scéna.“
O tom, kolik bude nové divadlo stát, však nechce ředitel mluvit. Odůvodňuje to tím, že by tak firmy získaly návod, o kolik si mohou za práce spojené s výstavbou divadla říci.
„Budou to stovky milionů korun. Očekáváme ale, že s vypsáním veřejné obchodní soutěže do konce roku a v souvislosti s tím, že situaci na stavebním trhu není příznivá, budeme moci získat daleko příznivější cenu, než by tomu bylo před dvěma lety. Nechceme, aby firmy, které se o stavbu divadla budou ucházet, předem věděly, s jakými prostředky počítáme. Budeme rádi, když nám nabídnou cenu nižší. Z tohoto důvodu začneme některé věci brát nyní již jako ryze interní,“ vysvětlil Jan Burian..

Nové divadlo bude stát v prostoru blízko bývalého výstaviště mezi Palackého a Jízdeckou ulicí, má být určeno pro muzikály a činohru. Opera by sídlila ve Velkém divadle, balet by měl využívat obě budovy. Začátek stavby je naplánován na přelom roku 2011, 2012, stavba budovy by měla být dokončena během osmnácti až čtyřiadvaceti měsíců. V roce 2014 už se má v nové budově konat mezinárodní festival Divadlo.

Fakta:
*Vítězný návrh nového divadla pro Plzeň byl vybrán koncem roku 2008. Vyzvané soutěže se účastnily dva architektonické ateliéry: 1.Černopolní z Brna a atelier Contemporânea z Lisabonu. Soutěžní komise nakonec vybrala návrh portugalských architektů.
*Divadlo J.K.Tyla v Plzni uvedlo v roce 2009 563 představení, z toho 511 na vlastních scénách. Připravilo 16 premiér, z toho 2 světové. Průměrná návštěvnost činila 82,8 procenta. DJKT celkově odehrálo 51 různých titulů vlastní produkce, na zájezdech v tuzemsku 16, v zahraničí 5. Podle ředitele divadla Jana Buriana byl rok 2009 pro divadlo úspěšný, nárůst v tržbách činil 800 tisíc korun.

Mohlo by vás zajímat


53
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
53 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Proboha proč se ale v novém divadle nebude hrát opera? Když ve Velkém je nedobrá akustika?

Anonymous

Nedobrá akustika tam je. Ale možná se to ještě změní.

Šolc

Po jaké době je alespoň v návrhu nové divadlo a oni nepochopitelně nehodlají hrát operu v novém stánku, když starý je akusticky mizerný.

Anonymous

Původně se hovořilo o tom, že budova bude multifunkční a měla by sloužit i koncertnímu provozu. Plzeňská filharmonie nemá vlastní sál, o nemožnosti hostování velkých mimoplzeňských orchestrů ani nemluvě.

Anonymous

Obávám se, že to bude proto, že se v Plzni s operou příliš nepočítá. Pan ředitel Burian operu nemá v lásce a akustická nevhodnost Velkého divadla ho vůbec nezajímá. Rozpočet jedné operní inscenace se v Plzni rovná rozpočtu jedné činoherní inscenace. Zdánlivá spravedlnost bere za své uvědomíme-li si kolik lidí se obvykle podílí na činohře a kolik na opeře. V současnosti se vedení divadla chystá výrazně zmenšit orchestr. Kamufluje to sice přechodem na "umělecké smlouvy" u polovičních úvazků, bohužel je to jen příprava na hlubší zásah. :(

Anonymous

Mám obavy, že za kulisou velkolepé show kolem stavby divadla se velmi dobře
ukryje snaha zredukovat hudební život v Plzni na minimum. Co bude Plzni platná nová budova, když duch umění, spolupráce, důvěra a snaha po vysoké kvalitě ustupuje komerci, dravosti a bezohlednosti.
Pan ředitel Burian s šéfem opery Pánkem vytvářejí v divadle nedýchatelné ovzduší. Tvůrčí atmosféru vystřídal strach a letargie. Představitelé divadla spolu s magistrátem by si měli uvědomit, že žebravý umělec není vždy dobrý umělec.

předseda odborové organizace Zdeněk Kopecký

Zaujalo mne, kolik příspěvků je anonymních. Musím bohužel konstatovat, že chápu obavy pisatelů. S předchozími příspěvky mi nezbývá než souhlasit. Atmosféra v divadle rozhodně není otevřená diskuzi a porozumění. Nyní s přípravou smluv na příští sezonu by se v operním orchestru dala krájet. Rozumná komunikace s vedením opery není možná.
Navíc mne taky velmi překvapilo, že snad z plánů nové divadelní budovy vypadl koncertní sál. To je nepochopitelné.

Jan

Je to škoda. Zase příklad toho, jak tím vším hýbou kounální politici. Není to o kumštu ani o potřebách, ale o zviditelnění se komunálních a krajských politiků bez ohledu na objektivní realitu a potřeby.

Marek Špelina

Bohužel je to jako všude. Opera, ale v podstatě celé divadlo jako takové, zajímá v Plzni tak malé procento voličů, že se tím žádný politik nebude nijak hlouběji zabývat. Oni chtějí mít klid!!! Zadání pro ředitele divadla zní: "Dělejte si co chcete, hlavně to musí být levné. Kvalita je druhořadá! A nechceme žádné problémy a žádné stížnosti!" Od té doby, co odešel z funkce šéfa opery Petr Kofroň, se tohle zadání panu řediteli daří celkem úspěšně plnit. :(

Anonymous

Za největší problém považuji to, že divadlu i filharmonii v Plzni chybí dlouhodobá umělecká koncepce. Jak vedení obou institucí odpovídá na otázky: jaký je umělecký profil divadla a filharmonie? Jaký to má dopad pro jejich marketing a fundraising? Jaké kroky se podnikají pro finanční zabezpečení obou organizací? Na tyto otázky by ale měli odpovědět i odpovědní činitelé na Krajském úřadě a Magistrátu. Nové divadlo, ale ani případný nový koncertní sál nevyřeší nic, pokud se nebude usilovat o rozvoj umění samotného, tedy i o nastolení takových ekonomických podmínek, které svobodný rozvoj umění vyžaduje! Prvním krokem tímto směrem by měl být otevřený… Číst vice »

Anonymous

Také si myslím, že situace v DJKT v Plzni a zejména v opeře není dobrá. Opera je podfinancovaná, ředitel fandí činohře, opeře nerozumí, šéf opery plní poslušně vše, co mu ředitel nakáže, slibuje, lže, mlží – asi se u něj projevuje i komplex, že na tuhle funkci vůbec nemá. Ostatně ředitel i šéf opery jsou oba bývalí bolševici. Bojí se schopných lidí a mnoho jich v divadle dusí nebo dokonce z divadla vyštvalo. Myslím, že by se v novém divadle také měla hrát opera, protože v historické budově Velkého divadla právě bývalá bolševická vláda zničila při rekonstrukci orchestřiště a akustiku… Číst vice »

Marek Špelina

Vážení přátelé, jakkoliv s Vašimi názory souhlasím, je třeba říci, že anonymita jim značně ubírá na relevanci. Jestliže chceme něco změnit, je třeba začít u toho, že se nebudeme bát svůj (byť kontrovezní) názor podepsat. Děkuji

Anonymous

Píšu anonymně, protože mám obavy ze msty. Když člověk ví, jak dokážou být bezohlední……
Jednou věcí je, že se Plzeň konečně dočká nového divadla. Druhou věcí je praktický život. Málokdo v Plzni ví, jakým nevybíravým a ostudným způsobem vedení muzikálu & operety zametlo s hudebníky ve vlastním orchestru. Operetní orchestr již prakticky neexistuje. Nyní zřejmě tuto štafetu kata převzal v opeře její šéf Jiří Pánek. Není divu, že si rozumí s ředitelem divadla. Znají se oba dobře z KSČ.

operomaniak

V tomhle případě dokážu pochopit, že lidé chtějí vyjádřit svůj názor ale není vhodné odhalit svou identitu. Lze to udělat vhodně zvolenou přezdívkou:-) Diskuse pomohla mnohým rozkrýt poměry v Plzni.

Zdeněk Kopecký

Přidávám odkaz na neoficiální stránky orchestru opery DJKT
http://www.djkt-orchestr.cz/

Zdeněk Kopecký

Diskuze by neměla přerůstat hranice vkusu. Připojuji se k „operomaniakovi“.Je dobře, že se poměry v DJKT začaly rozkrývat. Problém již dlouho doutnal pod povrchem a bylo jen otázkou času, kdy se provalí. Když přihlédneme k situaci v Ostravě, Karlových Varech a nyní nejvíce mediálně známého dění kolem České filharmonie, je zřejmé, že podstata je mnohem hlubší. Je to systémová chyba.Žádný ministr kultury – měli jsme jich od revoluce požehnaně – se legislativní otázkou fungování orchestrů nezaobíral a chybí tolik potřebný zákon. Vše se velmi složitě roubuje na stávající zákoník práce a mnohdy to připomíná Kocourkov. Poslanci schválili spoustu výjimek pro… Číst vice »

Anonymous

Je jasné, že pokud panuje nespokojenost v Praze, tak na oblasti to musí být 100x horší. Radnici jako takovou pochopitelně nějaká kultura nezajímá (prvopánově nevydělává). Možná by stálo za to zamyslet se nad demokratickými možnostmi ovlivnění situace. Napadá mne příklad z mého okolí. Jsem z malého města, kde se fotbalisté marně snažili dostat z radnice peníze na generální opravu hřiště. Když tedy byly poslední komunální volby, vznikla "politická strana" s jasným názvem "Sportovci za město". Mám pocit, že všichni chlapi tuto stranu volili, protože se stala významou stranou na radnici. A když došlo na rozdělení peněz rozpočtu, demokratickým hlasováním, byly… Číst vice »

Anonymous

Od devadesátých let se interním divadelním životem linula tendence pana Buriana propojit orchestry opery a operety (jen pro zajímavost: operetní soubor byl svého času druhým nejlepším operetním souborem v Čechách, hned po karlínském divadle). S příchodem pana Meluzína došlo k zániku do té doby fungujícího operetního orchestru, který byl nahrazen najímanými hudebníky. Pan Meluzín zničil, co jiní několik desítek let budovali – a nesouhlasím s jeho názorem, že jen odstranil lenost a líné hráče, není to tak docela pravda. Často v pozadí stál princip „já na bráchu, brácha na mě“. (Ano, nelze mu upřít, že do Plzně přivedl zajímavé muzikálové… Číst vice »

Anonymous

Milí kolegové a kolegyně, dokud bude na postu ředitele pan Burian, nic se nezmění, určitě ne k lepšímu. A on zde bude, protože pro něho neplatí čtyřleté období. Na radnici to má velice dobře zabezpečené a jakýkoliv pokus o změnu hned v zárodku společnými silami potlačí. V divadle neexistuje žádná demokracie, nýbrž tvrdá diktatura. Každý pokus o zlepšení situace vyvolá protiakci, jako je nyní např. pětitýdenní zákonná dovolená a po zbytek prázdnin hybaj do divadla.. Kde jsou firemní benefity, jako např.volné vstupenky na představení, programy při premiérách, které byly samozřejmostí…Kde je zrušený bufet pro zaměstnance, který má každé divadlo v… Číst vice »

Anonymous

Dobrý den, hovoří se zde ovšem jen o jedné straně mince. Souhlasím s tím, že podmínky pro práaci hudbníka v Plzni jsou špatné, na druhou stranu u řady hudebníků v Plzni chybí profesionální přístup k hudbě samotné. Připravenost na zkoušky, kázeň při zkouškách, respekt vůči dirigentům, ale i samotné výkony nesvědčí vždy o profesionalitě samotných hudebníků. Samozřejmě je správmé bojovat za lepší podmínky pro práci, ale zároveň se musí ke své vlastní práci hudebníci postavit s větší odpovědností. Nechci samozřejmě nic generalizovat, protože v Plzni je řada vynikajících muzikatů. Má li se mluvit o lepších podmínkách, je třeba také jasně… Číst vice »

Anonymous

Ona Plzeň má symfoňák? To teda slyším poprvé … Pokud vím, tak tam je rozhlasový orchestr a divadelní orchestr J.K.Tyla. Symfoňák či fiharmonie tedy née :-)

Zdeněk Kopecký

— Pro fanouška spravedlnosti a objektivního pohledu —Já myslím, že je třeba vést diskuzi o zásadních principech fungování divadla.Jak dobře nebo špatně pracuje jednotlivý zaměstnanec nesouvisí s podstatou věci. Člen orchestru, který kvalitně odvádí svou práci má taky právo požadovat , aby například dirigent byl vždy profesionálně zdatný a dobře připraven.Samozřejmě jsme taky v opeře zažili dirigenty, pod kterými hrát bylo urážkou profesionální cti. Né vždy jsou dirigenti kvalitně připraveni na zkoušku.Ale jak píšeš, nedá se generalizovat. Jsou i výborní dirigenti, se kterými se skvěle pracuje. Případ od případu. Ovšem to, kam směřuje divadlo a potažmo opera je věcí zásadní.… Číst vice »

Anonymous

Na prvním místě by měl být definován finanční plán pro plzeňskou kulturu. Z něj by jasně vznikla odpověď, zda zde mohou být orchestry dva či jeden, zda je vůbec reálné provozovat 4-složkové divadlo atd. Ale začít realizovat finanční plánování tím, že se zmenší orchestr či dokonce zruší je nesmysl a troufám si říci vrcholný amatérismus ze strany administrátorů umění v Plzni.

Marek Špelina

Re: "Ona Plzeň má symfoňák?"
Ano, Plzeň má "symfoňák" a ten se jmenuje Plzeňská filharmonie. ;)

Anonymous

Otázka: kolik členů orchestru DJKT by mělo mít trvalou smlouvu vzhledem k uměleckému přínosu pro orchestr samotný? Není třeba odpovídat, ale souhlasím s "fanouškem spravedlnosti a objektivního pohledu". Vaše požadavky jsou jistě správné: lepší platové podmínky, lepší pracovní zázemí, lepší organizace práce a otevřené jednání s vedením o pracovních a uměleckých otázkách. Ale! Při tom všem je potřeba nezapomenout, že orchestr DJKT je v současné době i v krizi umělecké. Vím, že definovat "úroveň umění" je velice obtížné, ale napřílad koncetrace při představeních, technické záležitosti jako intonace, precisnost technických pasáží, jistota atd.atd., to jsou věci, které lze hodnotit více méně… Číst vice »

Anonymous

Milí přátelé, podstatou problému je, že nikdo dosud neřekl, kolik kultury si můžeme dovolit. Mně jakožto hudbymilovnému antisportovci by se smaozřejmě líbila v každém městě tři divadla a čtyři orchestry. Ale jsme ochotní dávat 500Korun za vstupenku nebo alespoň zvolit do zastupitelstev lidi, jenž prosadí dotace divadlu na úkor stavby fotbalového stadionu? Když už hovoříte o muzikálu, malý přiklad: Vstupenky na Noc na Karlštejně stojí v Karlíně 230-590Kč, na Hello Dolly v Brně 520-580Kč a v Ústí nad Labem na Divotvorný hrnec 320-600 Kč. Zeptejte se diváků v Plzni, zda jsou ochotní za lístky tyto sumy dávat. Srovnatelný Zorba tu… Číst vice »

Anonymous

Je pravda, že hustota divadel a orchestrů na území v ČR je vysoká již vzhledem k rozloze a zcela nezvladatelná vzhledem k dlouhodobé ekonomické situaci naší země. Zcela souhlasím s autorem předchozího příspěvku. Umění miluji, ale v našich podmínkách je zkrátka moc institucí vzhledem k rozpočtovým možnostem státu. Nedá se nic dělat, ale nejsme a dlouho nebudeme ekonomicky stabilní stát. Zde se ale dostáváme právě k jádru problému: plzeňská kultura (DJKT a Filharmonie) žijí pouze z dotací. Vůbec se zde nepracuje s fundraisingem – ten není krátkodobou záležitostí, ale spíše životním stylem, pro který se organizce rozhodne. Stát není pokladnička,… Číst vice »

Anonymous

Zasedání zastupitelstva je veřejné – nikomu nebrání na zastupitelsvo zajít v době, kdy se bude projednávat "kultura". Určitě na radnici existuje "radní pro kulturu" a ten má své úřední hodiny. Nic nebrání tomu, aby se divák šel zeptat na to co jej zajímá. Divadlo má uričtě výroční zprávy či audit, stačí nahlédnout a zjistit, kam peníze mizí. Nestačí jen nadávat, je třeba se aktivně zapojovat do politického dění a ve prospěch věci lobbovat – jak bylo již výše napsáno, když vznikla politická strana na stavbu hřiště…

Zdeněk Kopecký

Naprosto souhlasím s panem Ing.Novotným.Je třeba definovat požadavky na kulturní potřeby v Plzni a hledat zároveň zdroje i jinde. Hledání zdrojů neobstará úředník obchodního oddělení. Toho se musí vždy ujmout manažér. Prozatím jsme v tomto směru nezaznamenali nějakou aktivitu. Zaměstnanci divadla musí překonat vlastní strach a začít být aktivnív regionální politice. Nikdo jiný to za nás neudělá. První složkou, které došla trpělivost se stávající situaci je operní orchestr. Dále už nemůžeme dřímat a nechat se konejšit myšlenkou, že někdo jiný se o nás postará. Je třeba se ozvat a chtít lobovat za „svoje hřiště“ i když to přináší problémy a… Číst vice »

Anonymous

Píše se tu, že pan ředitel nemá rád operu. Proč ji tedy zase bude režírovat? Nemýlím-li se, má dělat v příští sezoně Rigoletta. A v činohře jen jednu inscenaci. To ho tam už nechtějí? Nebo si myslí, že režírovat operu je snadnější? Nebo že to líp umí? Není i ta plzeňská činohra zatuchlá a nepotřebuje čerstvý vzduch? Tady se pořád píše jen o problémech orchestru, ale ty problémy jsou v celém divadle.A vůbec se nedivím, že většina komentářů je anonymních. Také si myslím, že už dlouho žádný článek na Opera plus neměl tolik komentářů jako tento. O něčem to svědčí… Číst vice »

Marek Špelina

Tak podle vyjádření Marcely Krejsové (náměstkyně pro kulturu) se v novém divadle hrát opery budou, půjde ale spíše o "moderní díla. Určitě tam nebudou výpravné historické opery". Viz tento odkaz: http://plzensky.denik.cz/kultura_region/divadlo-ceka-na-noveho-ministra-i-na-penize-z-kraj.html. Zajímalo by mě, kdy naposledy viděla paní náměstkyně v Plzni výpravnou historickou operu!!! Jestli vůbec nějakou kdy viděla? Takže přátelé, vzhůru k titulu Evropské město kultury 2015!!! :/

mladá krev

Chtěla bych reagovat na pána, který chce spokojeně v tichosti dojít do důchodu.. Myslím si, že řada členů orchestru je opravdu někdy nepřipravena, nicméně pracovní podmínky souvisejí i s pracovním výkonem. Když se umělec musí bát, že příští rok nebude mít z čeho dát dětem jíst, když je alergický na prach a jeho výkon je stížený neustálým pšíkáním, když dostane na pult noty, které mu brání v souvislém výkonu špatně udělaným otáčením, nebo když je s ním vyloženě zametáno a naznačeno, že ho nepotřebují, tak se ani nedivím, že se přestane snažit. Mě samotnou hraní velmi baví a zažila jsem… Číst vice »

Zdeněk Kopecký

Mám dojmem , že se snad už 50 let mluví o tom, že Plzeň nemá kvalitní koncertní sál. Peklo a Beseda rozhodně nejsou sály vhodné na symfonické koncerty. Automaticky jsem přepokládal, že se stavbou nové multifunkční budovy zde bude konečně koncertní sál. Jinak tato budova splní svůj účel jen 50% . A pokud je zde zároveň nějaké omezení, pro které nebude možné provozovat výpravné historické opery s velkým orchestrem, tak opravdu stavbu této budovy nechápu. V tom případě se jedná pouze o náhražku za Komorní divadla. Moderní operní díla – o kterých hovoří paní náměstkyně – určitě nebudou nosným pilířem… Číst vice »

Anonymous

Dobrý den, velice oceňuji Vaše názory. Nicméně pokud se má se současným stavem cokoli udělat, je třeba zapojit do toho celou společnost, minimálně celý Plzeňský kraj nebo ideálně celou ČR. Problémy kultury: tedy především absolutní nerovnováha spolupráce administrátorů s umělci, není problémem 400 zaměstnanců divadla (natož 50 členů orchestru), ale problémem celé společnosti. Považuji za zásadní, aby ti, kteří chtějí tento problém řešit, informovali prostřednictvím médií veřejnost o současném stavu věcí. I nejvýše postavený politik ve státě je ve svých rozhodnutích ovlivňován názorem široké veřejnosti. Zde tedy musíte hledat pro svůj protest podporu. Zahajte mediální kampaň. Rozdávejte na ulicích informační… Číst vice »

Anonymous

Velice mne pobavilo, když pan Burian slavnostně oznámil, že tržby za rok 2009 jsou 800 000Kč. To je podle mne velice smutný obrázek hospodaření organizace, která se pohybuje v kapitalismu již 20 let. Příjem z vlastní činnosti, by měl být alespoň desetinásobný. Zde nejde totiž jen o prodej vstupenek. Ale to je znovu dokola: pokud stojí v čele podniku s více jak 100 letou tradicí, 400 zaměstnanci a významnou společenskou úlohou člověk, který nechápe principy moderního řízení příspěvkové organizace, tak není možné vůbec cokoli rozumného prosazovat. Vedení divadla používá marketingové postupy, které fungovaly možná za komunismu, ale rozhodně ne v… Číst vice »

Zdeněk Kopecký

Orchestr opery nemá v plánu otřásat celou kulturou v republice, odvolávat ředitele a šéfy. Prostě chceme poukázat na to, že takhle to už dál nejde.Divadlo se chlubí výbornými hospodářskými výsledy, jenže my, co tam pracujeme z toho nemáme vůbec nic. Dobrý hospodářský výsledek by nebyl možný bez uměle snižovaných platů, které nedosahují ani tabulkových hodnot.A když si uvědomíte, že vedení s radnicí rozhodně nemají zájem s tou bídou něco udělat a naopak se dál vymýšlí, jak na nás ušetřit, tak už se musíte začít nějak bránit. Snažíme se jít pokojnou cestou. Jenže když jsme se například včera objednali k panu… Číst vice »

Anonymous

Divadlo ale bohužel dobré hospodářské výsledky nemá. Dobré hospodaření neznamená přežít, ale růst. Již v něklika příspěvcích k tomuto článku bylo uvedeno, že pokud divadlo nezlepší – tedy lépe řečeno radikálně nezmnění – svou marketingovou a fundraisingovou strategii, tak také nelze počítat se zlepšením finančního ohodnocení pro umělce a další zaměstnance v divadle. Divadlo je řízeno samospádem: dostane dotaci a dále se děj vůle Boží, to je cesta do zániku. Jako zaměstnanci máte právo vědět, jak chce divadlo zabezbečit a ROZVÍJET svou finanční strategii. Máte dvě možnosti, můžete přihlížet zničení divadla, nebo se proti tomu postavit. Dovolím si říci svůj… Číst vice »

Anonymous

Návrh pro pana Kopeckého: na příští schůzku s panem ředitelem pozvěte zástupce médií. Doporučoval bych především reportéry ČT24 a Respektu. Dopředu jim vysvětlete situaci v DJKT, jsem přesvědčen, že Vás podpoří. I vzhledem k situaci v České filharmonii jsou teď média problematickým otázkám v umění poměrně otevřena. Média hýbou světem :) Hýbnou i s Vaší situací. P.S.děkuji za Vaši činnost v odborech

Pavel Rödl

Dobrý den, abych si mohl udělat nějaký obraz o této diskuzi, potřeboval bych vědět, kolik lidí zde vlastně diskutuje. Jestliže jsou ale všichni "Anonimní" pak se to téměř nedá vystopovat. Oddělme od sebe dvě asi základní témata této diskuze. První hovoří o poměrech v divadle. Je těžké je házet jen na radnici. Jsou-li poměry špatné, pak by to radnice měla vědět, měla by vědět v čem. Budou-li se všichni bát cokoliv říci, pak je těžké věc řešit. A vůbec nejtěžší je řešit něco za někoho jiného, navíc v prostředí pro většinu politiků neznámém, nebo minimálně většině politiků vzdáleném. Přiznávám se,… Číst vice »

Pavel Rödl

Propad na daních je cca 500 – 600 milionů korun ročně a jeho vyrovnání v nejbližších letech je nereálné. Čtyřicet let jsme byli pevnou hrází socializmu a jako do města určeného jako první nárazník v případné válce se neinvestovalo, nebo se z velké části jen lepily díry a tak máme ohromné dluhy v dopravní infrastruktuře, ve vodárenství apod., ze kterých se postupně dostáváme. Zatím a naštětstí bez velkých průšvihů. Navíc se vstupem do EU se za nás náš stát zavázal k plnění mnoha dalších podstatně přísnějších kritérií a tak třeba jen čistírnu odpadních vod musíme opět zdokonalit o dalších 400… Číst vice »

Zdeněk Kopecký

Nikdo nechce házet současné radnici klacek pod nohy za prosazení stavby divadla.Osobně se přimlouvám za to, aby se divadlo postavilo. Jenom nás mnohé prostě překvapilo, co tam nebude….Nerozumíme tomu. Nevedla se o tom nikde diskuze.U nás v divadla samozřejmě už vůbec ne. My jsme poslední, se kterými by se o problémech kultury hovořilo. Nyní se pouze píše o tom, o čem se mělo diskutovat již dříve. Nebo mi veřejná diskuze o podobě nového divadla unikla?Nikdo nevěděl, že se jedná jen o nahrazení Komorního divadla, které je již mnoho let v havarijním stavu. Proto je logické, že jsme překvapeni. K platům… Číst vice »

Marek Špelina

Vážený pane primátore, děkujeme, že jste se zapojil do diskuse. Myslím, že je třeba v první řadě říct, že nikdo nechce blokovat stavbu nového divadla v Plzni! Ptáme se jen, zda byla při plánování budoucího využití nového divadla položena otázka "co Plzeň již má a co jí chybí"? Podle mého (a nejen mého) názoru Plzeň potřebuje důstojný koncertní sál a operní divadlo!!! Nikoliv muzikálové a činoherní! To již má. Budova Velkého divadla totiž vyhovuje ze všech souborů nejméně opeře a klasickému baletu (který je doprovázen živým symfonickým orchestrem), zatímco pro činohru a muzikál je využitelná mnohem lépe. Nepodařená rekonstrukce Velkého… Číst vice »

Marek Špelina

Omlouvám se za špatně vložený link na článek. Článek je ZDE.

Anonymous

Pánovi, kterého pobavilo, že tržby divadla byly v minulém roce 800tis. Kč bych rád doporučil, aby se naučil číst – ředitel Burian řekl, že tržby se ZVÝŠILY v době krize o 800tis oproti roku 2008, což je, jak jistě uznáte, značný rozdíl. Kdyby ctěný odvolávač marketingového oddělení uměl jenom trochu počítat, zjistil by, že 800tis. stojí zhruba 6000 vstupenek, což je cca 15 vyprodaných představení. A to by bylo vskutku málo. Tržby byly 23 482 225 Kč.

Zdeněk Kopecký

Když si čtu, co kdo napsal, tak mne jedna věc přinutila k zamyšlení.Většina přispěvatelů je anonymní. Ať preferují pohled z jedné nebo z druhé strany. Samozřejmě je lepší anonymní příspěvek než žádný – jenže! Kam jsme se to po 20 letech od revoluce dostali. Takovou demokracii jsme chtěli? Myslím, že nikdo z nás, kdo jsme tenkrát zvonili klíčemi na náměstí u katedrály nepředpokládal, že se v roce 2010 budeme bát říct svůj názor. Ale abych jen nefilozofoval a vrátil se nohama na zem. Opravdu mne překvapil pan primátor, který se připojil do diskuze.Má moje uznání. Jenže nějak mi chybí vyjádření… Číst vice »

Petr Šolc

Byl jsem několikrát dotázán na příspěvek v začátku této diskuse uvedený pod jménem Šolc. Takže 1) Tento příspěvek jsem nepsal já. 2) K akustice Velkého divadla (velmi zjednodušeně): pro činohru je vynikající (dozvuk 1.1 sec je pro činohru optimum). Pro operu by to chtělo dozvuk zhruba o 1 sec delší, rovněž poměr hlasitosti zvuku z orchestřiště vs. jeviště vychází spíš ve prospěch orchestřiště na úkor jeviště. Pro muzikál je bohužel hlasitost, která se dere z orchestřiště, ještě větším mínusem neboť se k ní musí při mixáži dost podstatně dorovnávat hlasitost sólistů a sboru na jevišti (používají jinou pěveckou techniku než… Číst vice »

Zdeněk Kopecký

Nemohu příliš soudit kvalitu zvuku v hledišti. Mám zkušenosti s orchestřištěm a mohu porovnat s jinými divadelnímu domy. Zvuk v orchestřišti je velká bída a mizérie. Máte pocit, že hrajete v tunelu. Nástrojové skupiny nesedí jak by potřebovaly, ale podle toho, jak se vejdou.Některé nástroje jsou po stranách na chodbičce. Tam samozřejmě často netuší, co se odehrává v orchestřišti a hraje se jenom podle ruky dirigenta. Špatné orchestřiště určitě o 40% kazí výkon orchestru. Hudebníci sedící na jedné straně orchestru vůbec neslyší, co hrají kolegové na straně druhé. Zvláště skvělé to je v okamžiku, kdy mají společné sólo. Pro nás… Číst vice »

Zdeněk Kopecký

…z důvodů popsaných v předchozím příspěvku a za absence jakýchkoli věrohodných informací jsme do stavby nového divadla vkládali naivní a falešné naděje. Proto nynější informace o podobě divadla vyvolala tak velké zklamání.

Jan

Diskuse zajímavá a přesahující rámec článku. Možná bych autorku poprosil, zda může napsat něco víc a do detailu a redakci o otištění. Vyjadřuje se zde primátor a ten by určitě mohl dostat prostor ve formě článku.

Anonymous

Je to celé jako ten legendární příběh o lékaři a houslistovi. Myslím, že to přesně vystihuje.