Nebezpečné známosti ve výpravném baletu NDM
Krzysztof Pastor přiznává primární inspiraci hlavně Frearsovým filmem v hlavních rolích s Johnem Malkovichem, AnetteBenning a Michelle Pfeiffer. Teprve pak si přečetl Laclosův román a spolu se skladatelem začali pracovat na baletu. Připouští nutnost zjednodušit vyprávění příběhu. Divák příběh zná a choreograf tedy spíše dává prostor jeho vlastní představivosti a fantazii.„Tanec dokáže stejně jako film vyjádřit erotické napětí mezi postavami, naopak velmi obtížné je pohybem vyjádřit intriky, které hlavní hrdinové splétají. Ale právě to je pro mne vždy velkou výzvou,“ prozrazuje Pastor.
„V našem baletu rámuje jednotlivé epizody ples, protože pro vysokou společnost to bylo místo, kde se odehrávalo vše – lidé intrikovali, pozorovali, potkávali se a hledali si manžely, manželky nebo milence…Ve filmu se objevila jedna scéna, kterou v baletu také máme. Jedná se o představení, v němž zpívá kontra tenor (ArtursMaskatsnapsal jeho árii jako součást libreta) a všechny postavy jsou přítomny – Valmont, markýza de Merteuil, Cecílie i paní de Tourvel. Vzájemně si vyměňují pohledy, jsou propojeni, ale je to jen hra. Takže nejen plesy, ale také divadla byla příležitostí k novým intrikám. Lidé komunikovali jen pohledem nebo si posílali signály přes hlediště,“ naznačuje Krzysztof Pastor divákovi, na co se má těšit.
Choreograf sám v listopadu loňského roku v ostravském divadle vybíral sólisty pro jednotlivé role a průběžně dohlížel na nastudování, které pak zajišťovali jeho asistenti. „Pastor je choreograf, který svojí prací posouvá pomyslné hranice výrazových možností baletu. V jeho dílech se prolínají prvky moderních stylů a nových přístupů k tanci s ušlechtilými formami klasického baletu. Výsledkem jeho úsilí je silný a bohatý umělecký zážitek. Ostravské publikum touto inscenací dostává jedinečnou příležitost setkat se s tvorbou jedné z nejpozoruhodnějších osobností současné choreografické scény,“ netají obdiv šéfka baletu NDM Lenka Dřímalová.
Krzysztof Pastor je podobně jako jiní špičkový choreografové znám svou velkou náročností na výběr sólistů.„U tanečníka jsou kromě technické vyspělosti důležité fyzické předpoklady, celkový vzhled i sex-appeal. Ale také inteligence, schopnost intuice, umění ztvárňovanou figuru vystavět. Za brilantním technickým výkonem prostě nesmí být prázdnota, zaujme mne Osobnost,“ netají choreograf a zároveň režisér baletních Nebezpečných známostí.
Kostýmy i scénu ve stylu francouzského rokoka vytvořila renomovaná polská výtvarnice Anna Kontek. Hudební nastudování Jiří Habart.
Na jevišti bezpečně poznáme charismatického a ješitného vikomta de Valmont (Koki Nishioka v alternaci s Matthiasem Kastlem). Shino Sakurado zatančí prohnanou, ale zhrzenou markýzu de Merteuil v alternaci s Brittany Haws. Madame de Tourvel ztvární Sawa Shiratsuki v alternaci se Shino Sakurado, roli rytíře Dancenyho zatančí Sergio Mendez Romero v alternaci s Gerardem Gonzalesem Villaverde. Naivní Cecílii de Volanges uvidí diváci v podání Beatriz Fernandez Moreno nebo Michaely Vápeníkové.
Rodák z polského města Gdaňsk Krzysztof Pastor(1956) působil od roku 1975 jako sólista v baletních souborech ve své rodné zemi, ve Francii nebo v Holandsku. V roce 1995 začal pracovat jako nezávislý choreograf a postupně se stal především v Evropě velmi uznávanou autoritou. V letech 2003-2017 působil jako rezidenční choreograf Holandského národního divadla v Amsterdamu.Od roku 2009 vede Polský národní balet ve Varšavě, umělecky řídí balety ve Vilniusu nebo Rize a hostuje jako choreograf po celém světě. Balet Nebezpečné známosti je ryze autorským počinem Krzysztofa Pastora a současného lotyšského skladatele ArturseMaskatse (nar.1957). Dílo vznikalo zhruba rok a na začátku byl pouze známý příběh. Maskats tvořil na námět stylovou historizující hudbu, oba autoři spolupracovali na libretu.„Je to hudební romantické drama se stylizací do barokní hudby, což hraje významnou roli jak pro formu hudby, tak pro volbu hudebních nástrojů. Tančí se polonéza, sarabanda, musette či menuet, četná jsou sóla na cembalo. Nejdůležitější je, aby v hudbě zazněl pocit romantického pnutí. Prostě mohutné zvuky symfonického orchestru vykreslující silné a extrémně vášnivé postavy,“ říká o své hudbě skladatel.
Národní divadlo moravskoslezskényní tedy uvádí v premiéře balet původně napsaný pro divadlo v Rize, kde měl roku 2006 světovou premiéru. Na oplátku veze soubor NDM do Rigy už v březnu původní balet Tři mušketýři, psaný na zakázku pro Ostravu (hudba Jan Kučera, choreografie Kanaďan Paul Charmer, světová premiéra v Ostravě v březnu 2017).
Premiéra baletu Nebezpečné známosti v Divadle Antonína Dvořáka ve čtvrtek 7. března 2019 v 18.30 hodin, druhá premiéra v sobotu 9. března ve stejném čase tamtéž.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]