Nebylo by lepší vybrat něco schůdnějšího? Giselle v Ústí nad Labem

Giselle, klenot klasického baletního dědictví, se opakovaně vrací na repertoár baletních souborů na celém světě. Je dílem výsostně romantickým, svými předpoklady má vždy blízko k divákovi všech generací. Libreto Théophila Gautiera a Julesa-Henriho Vernoye de Saint-Georges vzniklo na námět Heinricha Heineho; ono i hudební partitura Adolpha Charlese Adama jsou poplatné všem romantickým parametrům.

Obraz na vesnici líčí život chudé dívky Giselle a šlechtice Alberta v převleku za vesnického mladíka. Hilarion, který se o Giselle také uchází, odhalí pravdu o podvodném záletníkovi. Slabá dívka velkým rozrušením umírá. Celkem jednoduchý příběh o lásce se proměňuje v tajemný výklad pověsti o vílách. Dívky, které zemřely před svatbou, se proměnily v nadpřirozené bytosti, víly a bludičky či lesní fantomy. Příchozí utancovaly k smrti nebo je utopily. Vévoda Albert má být vzhledem k svému morálnímu pochybení postavou negativní, ale naopak získává od královny vil Myrthy právo na život, a to díky milující Giselle. Magickou silou a svou láskou, přetrvávající až za hrob, dokáže zlomit krutý úděl určený mužům, kteří jsou vlákáni do nočních osidel. Naopak nebohý Hilarion umírá. Romantický balet a zvláště slavná lesní scéna zvaná Víly jsou vždy očekávány s napětím. Musí být však předvedeny virtuózními výkony tanečníků, sólistů i sboru.

Baletní soubor Severočeského divadla nyní vede Margarita Pleškova – potom, co mu dlouhou dobu šéfoval nedávno zesnulý Vladimír Nečas. Dříve výborná tanečnice, sólistka zdejšího baletu, se ujala úpravy a nastudování tradiční baletní inscenace v původní choreografii Jeana Coralliho, Julese Perrota i Maria Petipy. Všechna klasická sólová čísla, sled děje i situací včetně patřičné pas d’action – baletní zastaralé pantomimy – odpovídá původní klasické verzi, včetně scény a kostýmů Josefa Jelínka.

Adolphe Charles Adam: Giselle - Julia Geyst (Bathilde), Michaela Gupfinger (Giselle), Kníže z Courlandu: Vyačeslav Pleškov (Kníže z Courlandu) - SD Ústí nad Labem 2015 (foto SD Ústí nad Labem)
Adolphe Charles Adam: Giselle – Julia Geyst (Bathilde), Michaela Gupfinger (Giselle), Vyačeslav Pleškov (Kníže z Courlandu) – SD Ústí nad Labem 2015 (foto SD Ústí nad Labem)

Většina sborových tanečních scén – přítelkyně Giselle i páry vesničanů, vinařů a následně i vil – jsou ovšem bohužel omezeny především nedostačujícím počtem tanečníků, ale i zjednodušením technických prvků a tanečních vazeb. Všechno by bylo na místě i v rámci těchto omezení, kdyby na to všichni interpretačně a technicky stačili.

Bohužel sólistka Michaela Gupfinger v hlavní roli působila velmi nejistě i nezvykle v abnormálně světlých blonďatých vlasech. Její výraz byl chvílemi nudný a naopak v klíčových dramatických scénách až přehnaně pantomimický. Možná to byla nervozita, ale ani jedna sólová variace nebyla technicky přesná. O suverénním výkonu se bohužel nedá mluvit. Ve druhém jednání byla trochu klidnější, ale i v Adagiu v duetu s Vladimirem Gončarovem byly všechny aplomby i piruety nejisté, měla i velmi malý rozsah ve velkých pózách. Vladimir Gončarov hrál svůdníka moc dobře. Je prototypem romantického hrdiny a také zkušeným tanečníkem.

Adolphe Charles Adam: Giselle - Vladimír Gončarov (Vévoda Albert), Michaela Gupfinger (Giselle) - SD Ústí nad Labem 2015 (foto SD Ústí nad Labem)
Adolphe Charles Adam: Giselle – Vladimir Gončarov (Vévoda Albert), Michaela Gupfinger (Giselle) – SD Ústí nad Labem 2015 (foto SD Ústí nad Labem)

Vesnický pár zatančili Chiaki Honda a Jean-Michel Reuter. Působili mladě a podali svěží výkon. Zuzana Novoborská se na roli Myrthy typově hodí, ale ani ona nestačila na technicky suverénní výkon. Nejlépe působil v roli Hilariona Robert Skujenieks. Přes veškerou snahu ani orchestr pod taktovkou dirigenta Milana Kaňáka nebyl přesný. Velmi nesourodá byla tempa, takže taneční výkony tím dost trpěly.

Zbývá otázka, zdali se za takovýchto podmínek má velký baletní titul uvádět. Nebylo by lepší vybrat pro baletní soubor něco schůdnějšího? Ochuzeni jsou vlastně všichni zúčastnění. Nemohou předvést dokonalou klasickou verzi a diváci to určitě poznají a vycítí.

Hodnocení autorky glosy: 30 %

Adolphe Charles Adam:
Giselle
Choreografie: Jean Coralli, Jules Perrot, Marius Petipa
Úprava choreografie a nastudování: Margarita Pleškova
Dirigent: Milan Kaňák
Scéna a kostýmy: Josef Jelínek
Balet Severočeského divadla Ústí nad Labem a žáci Baletního studia
Orchestr Severočeského divadla Ústí nad Labem
Premiéra 4. prosince 2015 Severočeské divadlo Ústí nad Labem

Giselle – Michaela Gupfinger (alt. Chiaki Honda)
Vévoda Albert – Vladimir Gončarov (alt. Róbert Király)
Hilarion – Roberts Skujenieks
Wilfried – Róbert Király (alt. Vladimir Gončarov)
Svatební pár – Chiaki Honda, Jean-Michel Reuter (alt. Michaela Gupfinger, Marek Bobošík / Eliška Černohlávková, Filip Rybár)
Kníže z Courlandu – Vyačeslav Pleškov
Bathilde – Julia Geyst
Berthe – Natalia Vasina
Myrtha – Zuzana Novoborská

www.operabalet.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Adam: Giselle (SD Ústí nad Labem)

[yasr_visitor_votes postid="194494" size="small"]

Mohlo by vás zajímat