Není to odchod do ústraní. Je ale spousta jiných věcí, které bych chtěla dělat

  1. 1
  2. 2

„Nemyslím si ovšem, že jde o globální krizi. Opera z pódií nezmizí. Je to jen otázka toho, jak bude vypadat v budoucnosti. Podívejte se na obnovený zájem o jazz. Jazz upadal několik desetiletí, ale najednou zažívá znovu velký rozmach. Lidé touží po hlubších hudebních zážitcích a opera jim je bude vždy nabízet.“

Nikoho asi nepřekvapuje, že Fleming netráví čas vzpomínkami na minulost. „Neplýtvám energií a nezabývám se pocity lítosti. Jsem vděčná z to, že moje kariéra začala poměrně pozdě, což mi dalo možnost zdokonalit techniku a také mít děti. Obojí by bylo mnohem obtížnější, kdybych začala cestovat dříve. Je několik oper, které bych bývala ráda zpívala. Například více Verdiho Dona Carlose a Trubadúra. Lidé mi často říkají, abych zpívala Normu, ale to není vhodná role pro můj hlas. A moje nejoblíbenější? Massenetova Manon bude asi na mém žebříčku nejblíže vrcholu, ale jinak byl vždy mým nejoblíbenějším autorem Strauss.“

Jeden z jejích hojně komentovaných neúspěchů bylo fiasko v jámě lvové milánské La Scaly, kde ji v roce 1998 vypískali po vystoupení v Donizettiho Lucrezii Borgii. „Bylo to těžké, zvláště proto, že jsem se právě rozváděla. Ale člověk se z takových zážitků vzpamatuje a něco se z nich i naučí. Možná, že jsem díky tomu získala dokonce jistý respekt. Někdy si říkám, jestli si posluchači uvědomují, že opera je cosi jako olympiáda v hudbě a že je zázrak, že někdo vůbec dokáže takhle zpívat.“

Renée Fleming (foto Stephen Nessen)
Renée Fleming (foto Stephen Nessen)


Přeložil Ondřej Lábr

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments