Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Není to vina těch lidiček, ale všech těch předepsaných postupů
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Archivní

Není to vina těch lidiček, ale všech těch předepsaných postupů

Petr Kadlec
Publikováno 10/11/2017
sdílejte:
4 minut čtení
sdílejte:

Texty Ivana Medka (166)

Po návratu z ozdravného pobytu ve Františkových Lázních psal v září 1971 Karel Boleslav Jirák z Chicaga opět Ivanu Medkovi do Prahy. Mimo jiné o tom, že množství jeho dopisů do Československa (osobám i institucím), které zůstaly bez odpovědi, je značné. Je to vlastně variace téhož, co psal Ivanu Medkovi Karel Ančerl z Toronta v prosinci 1969: „Mnoho z mých přátel se odmlčelo, a neodpovíte-li, pochopím.“ Strach z korespondence s „emigranty“ byl evidentně velký. Ivan Medek ovšem patřil k lidem, kteří se tomu strachu ubránili. V korespondenci s Chicagem i s Torontem samozřejmě pokračoval.

30. října 1971 píše Medek Karlu Boleslavu Jirákovi – už naposledy – ohledně anabáze kolem vydání desky skladatelových klavírních skladeb u Supraphonu. Je charakteristické, v jak náročný úkol se v normalizačním Československu proměnilo například pouhé poslání desky do zámoří; a mezi řádky lze samozřejmě číst především to, že nebýt enormního úsilí Ivana Medka, Jirákovi by se deska ani nikdy nedostala do rukou.

Františkovy Lázně – dobová pohlednice (zdroj sberatelství.cz)

Vážený pane profesore,

nezlobte se, že odpovídám tak pozdě na Váš poslední dopis, ale trvalo trochu déle, než se mi podařilo zařídit poslání desky naším zahraničním oddělením Supraphonu. Teď je to ale /prý a doufejme/ všechno v pořádku, deska má být v nejbližších dnech odeslána. Není to vina těch lidiček v příslušném oddělení, ale všech těch předepsaných postupů, které není možno vynechat. Kdyby se však přece stalo a deska nedošla, mám ještě jeden exemplář k disposici a ten bych Vám pak poslal osobně.

Profesor Rauch se skutečně před kratším časem přestěhoval a má nyní novou adresu: Na Veselí 10, Praha 4 – tel: 425 682.

Děkuji za lístek z Františkových Lázní a za pozdravy. Bylo to v Praze opravdu moc milé a krásné setkání. Mám z toho radost a ještě navíc mám radost z pořadu, ke kterému jsem byl nedávno pozván do Plzně, kde bude 15. listopadu ve Smetanově sálku – to je v budově plzeňské knihovny – koncert z Vašich skladeb. Mám tento pořad uvádět a něco o Vás a Vašem díle vypravovat. Nevím ovšem ještě přesný pořad – snad tam má být Violová sonáta, Klavírní sonáta /z r. 1950/ a Písně. Přesně se to ještě dozvím a pak Vám také hned napíšu, jak to dopadlo a co se vlastně hrálo. Nevím, na základě čeho jsem právě pro Plzeň „jirákovským odborníkem“, ale mám z toho radost, snad Vám neudělám ostudu.

Pozdravujte od nás všech také milostivou paní a srdečně zdravím.

Ivan Medek

Ivan Medek a Karel Boleslav Jirák (zdroj archiv rodiny Medkovy / upload.wikimedia.org)

Karel Boleslav Jirák odepisuje pohlednicí 20. listopadu. Krátce poté, co mělo v Praze světovou premiéru jeho Requiem psané v padesátých letech a věnované památce jeho matky. Prvního provedení se ovšem neujala Česká filharmonie, jak bylo skladateli slibováno ještě koncem šedesátých let. 17. listopadu 1971 dílo premiéroval Smíšený sbor a orchestr pražského Hlaholu pod taktovkou sbormistra a dirigenta Zdeňka Tomáše (1915–1999). Sólisty byli Marcela Machotková, Růžena Radová, Jaroslav Stříška a Eduard Haken.

Milý příteli, dnes došla Rauchova deska se sympatickým dopisem p. Vrány, takže je snad vše v pořádku. Jak to dopadlo v Plzni? Slyšel jste 17. t. m. mé Requiem? Bohužel nejsem stále ještě dost zdráv na takové cesty. Snad přijedu až v únoru na VI. symfonii (bude-li!). Nejlepší pozdravy od nás obou vám i Vaší paní.

Karel Boleslav Jirák

 

(pokračování)

TémataIvan MedekKarel Boleslav Jirák
Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Ostrava v kontrastních tanečních rytmech
Další článek Michaela Katráková: Raný Verdi a basketbal. To jsou mé šálky čaje!
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up