Neobarokní opera Piráti soupeřila v Olomouci s Vivaldim

  1. 1
  2. 2
Ve čtvrtek 29. července 2021 proběhla v Olomouci premiéra nové komické opery Piráti, veselice v barokním stylu, čerpající náměty z klasických a neuvěřitelných operních zápletek.

Baroko 2021, Tomáš Hanzlík: Piráti, 29. července 2021, Helena Kalambová, Bedřich Lévi (zdroj Ensemble Damian)
Baroko 2021, Tomáš Hanzlík: Piráti, 29. července 2021, Helena Kalambová, Bedřich Lévi (zdroj Ensemble Damian)

Olomouc je město umění a v létě nabízí návštěvníkům i obyvatelům kulturní akce, kde si vybere každý. Milovník barokní hudby má v současné době dokonce na výběr zároveň ze dvou festivalů, které jsou zaměřené na baroko. Prapůvodcem tohoto olomouckého zájmu o barokní hudbu je jistě biskup a kardinál Wolfgang Hannibal von Schrattenbach, který se více než o službu Bohu zajímal o hudbu a divadlo. Byl nadšeným realizátorem barokních slavností, spíše bohémem než teologem, a do svého působiště si přivezl z Itálie hudebníky znalé operního řemesla. Nejspíš proto bylo možné ve stejný den navštívit hned dvě akce zaměřené na barokní hudbu. Koncert v nově rekonstruovaném Domě u Parku, kde v rámci Olomouckých barokních slavností znělo Čtvero ročních dob Antonia Vivaldiho, a premiéru barokní opery v Atriu Jezuitského konviktu. Trvalo chvíli, než jsme se zorientovali a než jsme pochopili, že to není změna programu, ale že jsme na jiném festivalu, pořádaném jinou agenturou. My byli ale zvědaví na horkou „barokní“ novinku.

Baroko 2021, Tomáš Hanzlík: Piráti, 29. července 2021 (zdroj Ensemble Damian)
Baroko 2021, Tomáš Hanzlík: Piráti, 29. července 2021 (zdroj Ensemble Damian)

Ta se odehrávala v rámci 24. ročníku olomouckého hudebního festivalu Baroko 2021, který realizuje v Atriu Jezuitského konviktu Tomáš Hanzlík a Katedra hudební výchovy Univerzity Palackého, spolu s dalšími uměnovědnými katedrami. Atrium funguje jako Umělecké centrum a přitahuje už svojí autentickou atmosférou. Zde bylo možné slyšet a vidět premiéru neobarokní opery, jejímž autorem je Tomáš Hanzlík. Pedagog, který je sám takovou „renesanční osobností“, neboť je současně i skladatelem, dramaturgem, dirigentem, scénografem i choreografem a rovněž uměleckým vedoucím Ensemble Damian, zkomponoval na libreto svého kolegy Milana Šedivého neobarokní hříčku s názvem Piráti, jejíž premiéra právě v tento den zazněla.

Projekt je komediální hrou, prošpikovanou skeči a naplněnou humorem a skvělou náladou. Libreto je nekomplikované, na téma starých komedií z italského prostředí. Bohatý obchodník chce svoji krásnou a kurážnou dceru provdat za zchudlého neapolského šlechtice, což má vylepšit jejich společenskou a ekonomickou situaci. Při plavbě na moři přepadne obchodníkovu loď banda pirátů, zajme dceru a otce pošle pro výkupné. Nápadník ale přemluví otce k boji s piráty v jejich pevnosti. Mezitím se kapitán pirátů do dcery zamiluje a získá si svým bohatstvím a štědrostí její lásku. Jeho zhrzená milenka se spojí s dobyvateli a prozradí jim, jak se dostat do pevnosti. Přitom se zamiluje do mladého šlechtice a on její lásku opětuje. Vše se tedy vyřeší ke spokojenosti obou stran a děj končí happyendem.

Baroko 2021, Tomáš Hanzlík: Piráti, 29. července 2021, Helena Kalambová (zdroj Ensemble Damian)
Baroko 2021, Tomáš Hanzlík: Piráti, 29. července 2021, Helena Kalambová (zdroj Ensemble Damian)

Dílko režíroval rovněž Tomáš Hanzlík, který byl současně i výtvarníkem a choreografem a se souborem si viditelně rozuměl. Každou maličkost dokázali herci využít pro komické výstupy a skeče, děj i hudba plynuly v lehkém duchu a barokní gestika evokovala kramářské výstupy. Stylu odpovídaly kostýmy, náznakové, ale výmluvné akcentující charakteristické detaily, pohybové kreace byly pantomimické, expresivní a komicky stylové. Herci si své role užívali a dávali do nich vše. I když nebyli všichni na stejné kvalitativní úrovni – hráli tu vedle sebe studenti a již vystudovaní profesionální pěvci – přesto vytvořili přesvědčivý kompaktní soubor.

Orchestr Ensemble Damian tvořilo 16 hráčů, vesměs se jednalo o profesionály, hrající na originální nástroje velmi erudovaně a s chutí. Své zapojení do hry dal orchestr najevo i kostýmy, které zapadaly do projektu, včetně pirátského vzezření dirigenta a autora Tomáše Hanzlíka. Tady se hrálo věru celým srdcem a s plným nasazením.

Baroko 2021, Tomáš Hanzlík: Piráti, 29. července 2021, Adriana Žigmundová (zdroj Ensemble Damian)
Baroko 2021, Tomáš Hanzlík: Piráti, 29. července 2021, Adriana Žigmundová (zdroj Ensemble Damian)

Hudba Tomáše Hanzlíka má barokní esprit, odvíjí se v rychlém tempu a s neúprosným rytmem. Do toho vstupuje několik kantabilních čísel s melodiemi, které velmi evokují melodie Bacha či Mozarta, přesto nelze tvrdit, že jde o citace či parafráze. Jen v případě závěru, kdy se interpreti smějí přestálému nebezpečí, na posluchače vykoukne přiznaná Beethovenova Osudová. Hudební materiál je zpracován velmi poučeně a s preciznou řemeslností. Přesvědčivě zapadá do představy o barokní hudbě.

Hvězdou večera byl bezpochyby Bedřich Lévi, představitel kapitána pirátů. Jeho postava, Ali, pirát a „islámský diverzant v křesťanských vodách“, je psaná pro kontratenor. Tento hlasový obor u nás není příliš zastoupený. Přesto, nebo právě proto, překvapil pěvec technicky dobře zvládnutým a barevně propojeným témbrem, vyrovnanými rejstříky a znělostí a otevřeností hlasu, zejména v dechově dobře propojené kantiléně. K tomu pěvec vládne i komediálními schopnostmi a profesionálním přístupem. Překvapil i přiznáním, že je v oboru v podstatě samouk.

Baroko 2021, Tomáš Hanzlík: Piráti, 29. července 2021, Raman Hasymau, Adriana Žigmundová, Jiří Poláček (zdroj Ensemble Damian)
Baroko 2021, Tomáš Hanzlík: Piráti, 29. července 2021, Raman Hasymau, Adriana Žigmundová, Jiří Poláček (zdroj Ensemble Damian)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


3.7 3 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments