Neutěšená finanční situace newyorské MET

S notnou mírou nadsázky řečeno: Státní opera v Praze, kde se právě mění vedení, a o jejíž další podobě fungování se vedou dlouhé debaty v odborných kruzích i mezi fanoušky, není sama, kdo zápasí s neutěšenou finanční situací. I podle nejnovějších zpráv amerických médií trpí výraznou finanční krizí také největší operní dům světa, Metropolitní opera v New Yorku.


Peter Gelb, který převzal generální vedení Metropolitní opery v roce 2006, se nachází už několik let v téměř neřešitelné situaci. Kromě toho, že na tiskových konferencích vydává opakovaná varování o neutěšené finanční situaci jím vedené instituce, je nucen drasticky krátit výdaje a žádat o další peníze především nejštědřejší dárce. Inscenace oper v Metropolitní, které bychom mohli nazvat případným „all-inclusive“, jsou jedny z nejdražších na světě, kdy například mnichovské při porovnání s nimi lze nazvat minimalistickými. Systém takzvaných „covers“, tedy pokrytí role pro případ nemoci, je v dnešní době finančně neúnosný. Velká část abonentů Metropolitní opery jsou lidé ve věku nad sedmdesát let.

A problémy se nevyhýbaly ani jevišti, na které jsou vázány ohromné peníze. Sezona 2009/2010 zahájila novou produkcí Toscy od Luca Bondyho s Karitou Mattilou, kterou většina kritiků i obecenstva považovala za antidramatickou, antipucciniovskou, často až téměř skandální. Nová inscenace Carmen, která byla nasazena pro superstar Angelu Gheorghiu, šla na scénu a do kin s Elinou Garančou, protože Angela kontrakt zrušila z osobních důvodů (rozvod s Robertem Alagnou). Nejednou teď padá otázka, jak tohle všechno zachrání Armida s Renée Fleming, při údajné návštěvnosti 88% a vysílání do kin.

Proč najednou tolik křiku? Protože tento týden Metropolitní opera zveřejnila v New Yorku výsledky hospodaření za finanční rok 2009 formou daňového přiznání. Jako mnohé (ale ne všechny) velké umělecké instituce, tak i Metropolitní opery zápasí o udržení co možná nejvyšší umělecké kvality v době hospodářské krize. Přes škrty výdajů byla ztráta za rok 2009 o 26,5 milionu dolarů vyšší, než v roce předchozím – neskutečných 40,8 milionu dolarů, což je v přepočtu skoro 840 milionů korun! Hodnota této instituce klesla o téměř 40 %, na 236 milionů dolarů. Důchodový fond tohoto operního domu ztratil na špatných investicích 20 milionů dolarů. Přesto ale výdaje na výplaty stouply o 6 milionů dolarů. Kvůli už dříve podepsaným kontraktům bylo nezbytné ony již naplánované, drahé nové „all-inclusive“ opery skutečně inscenovat.

Metropolitní opera už tradičně spoléhá na velké finanční dary bohatých jednotlivců, většinou dlouhodobě úspěšných podnikatelů a jejich zavedených rodin (tzv. „old money“). Přesto zde ale v roce 2009 vybrali pouze 105 milionů dolarů, zatímco v roce 2008 to bylo 164 milionů. Protože plošné zvýšení vstupného o 8 % bylo nakonec zavrženo s tím, že by ubylo návštěvníků, muselo vedení MET sáhnout na kapitál, aby se pokryly běžné náklady. Nejštědřejší dárci byli požádáni, aby uvolnili některá časová omezení darů, což okamžitě přineslo spásných 22 milionů dolarů. Naštěstí ne vše probíhalo úplně černě.

Filantropistka Ann Ziff, jejíž manžel William měl velké nakladatelství a jejíž tchýně byla sopranistka Harriet Henders, odkázala letos v březnu Metropolitní opeře 30 milionů dolarů, tedy asi 625 milionů korun, což představuje největší dar v historii tohoto operního domu. Většina sumy se přitom může použít okamžitě, jen malá část až během následujících čtyř let.

Velmi úspěšný a vydařený projekt MET in High Definition v kinech, který je velmi vítán a oblíben také v Česku, přišel na nákladech 4,5 milionu dolarů a už začíná být mírně ziskový.
Čtyři inscenace sezony 2009/2010 (jednou z nich měla být dlouho očekávaná Straussova Die Frau ohne Schatten) byly nahrazeny standardním repertoárem, což přeloženo do obyčejné řeči znamená více Traviat a Bohém. Plánované zvýšení platů jevištního personálu bylo odloženo o dva roky. Jedná se také o čtvrtinovém snížení honorářů a o změně systému kontraktů „covers“ na převod jeho části do stálého stavu za nominální (čti co možná nejnižší) mzdu a současně i vyšší využití. S touto poslední položkou jsou už ale problémy, protože mnozí „covers“ doufají, že nikdy nebudou muset na scénu a toto zařazení berou jen jako zdroj příjmů, kdy si souběžně vydělávají i výukou zpěvu nebo něčím zcela jiným.

Většina zaměstnanců Metropolitní opery je navíc vázána na silné odborové organizace, se kterými jsou jednání často značně problematická. Peter Gelb kvůli tomu proto požádal o pomoc svého zkušeného předchůdce, Joe Volpeho, což je ale interpretováno jako slabost současného vedení.

Bez ohledu na stálé škrty v rozpočtu a také na omezení nových a existujících inscenací není zdaleka vyhráno. Mimo jiné musí Metropolitní opera v nadcházející sezoně 2010/2011 splatit bankovní půjčku v hodnotě 35 milionů dolarů a navíc se potýkat s nahromaděným deficitem 57 milionů v penzijním fondu. Řešit také musí výraznější omlazení abonentů a ještě větší zpřístupnění opery jako žánru. Neškodilo by, kdyby se z MET podívali, jak to dělají u konkurence. Například Lyric Opera of Chicago, o níž jsme na Opeře Plus nejednou také psali, funguje zcela bez finančního deficitu a navíc zvládá i úspěšně vychovávat mladé zpěváky. Jednu absolventku, Amber Wagner, jste nedávno viděli v Praze jako Brangänu ve Wagnerově Tristanovi a Isoldě. Ve Státní opeře, kde se o finančních problémech také nesutále mluví…

Mohlo by vás zajímat


17
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
17 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
operomaniak

Velmi, velmi zajímavé. Díky za to! Paní Drápelová to nějak zapomněla napsat, když má specializovaný blog o Met.

Khail

Především je to poučné. Článek názorně rozkrývá zcela jiný způsob financování divadel v Severní Americe, na který není Evropa zvyklá. Evropské špičkové operní domy polykají neuvěřitelné množství peněz ze státní pokladny a tak si je mohou dovolit jen bohaté státy. Ale vzpomeňte na navrhované škrty v Itáli a s tím spojené protesty (byla zde o tom zpráva), nebo na problém Berlínských tří operních domů a jejich paralelního fungování a financování. Z tohoto pohledu vidím jako neúnosné v současné ekonomické situaci českého státu dál provozovat SO Praha.

Rút

Vdaka za tento clanok. Vela ludi nevie o tom, ze financovanie divadel v Amerike je odlisne. Tento clanok rozkryva aj inu skutocnost. Vsimnite si kolko z celkovej ciastky rozpoctu je venovane donatormi. Bolo by to u nas vobec realne? Kto ma, dava do sportu, politiky, na kulturu vseci pluvaju.

Anonymous

Leonora3:I Met setri, jak se da. Pred vice nez dvaceti lety jsme v letnich produkcich "Met in the park" v NY a New Jersey slyseli (pri sklenicce kalifornskeho vina a usazeni ve trave na dece jak pri letnim pikniku) kompletni koncertni provedeni Lucie a Trubadura. Edgarda zpival Alfredo Kraus, sice v te dobe uz postarsi pan, ale prece svetova hvezda a v Trubadurovi Sherill Milnes a dalsi hvezdy. Pocet letnich koncertu Met se posledni leta porad znizoval,az v minulem roce s orchestrem Met vystoupili pouze 2 marketingove magnety Anghela Gheorghiu s Robertom Alagnom (tusim na dvou koncertech pouze v NY).… Číst vice »

Vlasta

Nad touto informací si člověk uvědomí, jak šťastná je stále ještě situace v České republice. 10 operních divadel na 10 mil. obyvatel je podle mne světová rarita. Uvědomíme-li si, nákladnost operního provozu, nelze vyloučit, že podobné pochybnosti, které dnes sužují SOP, se mohou týkat i jiných scén.

Na druhou stranu celková situace vede k tomu, že i nejlepší světoví zpěváci se věnují koncertní činnosti, což je přivádí i do Prahy v počtu dříve nebývalém.

Khail

Václav zase ťal do živého. myslím si, ale že tahle světová rarita je vzhledem ke stavu ekonomiky neúnosná. Podle mne by bylo lepší mít 3 operní divadla za stejné peníze.

Anonymous

Leonora3:
To ste tedy zatal! I kdyz je to svetova rarita, tradice regionalnich scen zde je. A kde ty tri divadla budou? V Praze? Nemyslim, ze z Moravy budeme spechat do divadla v Praze.
Pokud vim, regionalni sceny jsou financovany mesty a kraji, tak nevim proc by se penize z techto mest mely posilat do Prahy. Netvrdim, ze potencial pro nejake uspory a zlepseni by se nenasel, ale ne presunem do hlavniho mesta.

Taky muzete zrusit mensi futbalove kluby, a nakoupit drahe hrace. Myslite ze tim sestavite Manchester (pardon Prague) United?

Anonymous

Zajimavy clanek. Autorovi bych doporucil, aby priste pouzival spis termin "nadani" misto "kapital". Termin "kapital" mi v tomto kontextu prijde ponekud zavadejici. Stejne tak pokud vam klesnout net assets, tak to v pripade neziskove organizace neznamena, ze klesa hodnota cele spolecnosti. Do net assets se spousta veci nezapocitava. Ze by prenosy Met: Live in HD staly jenom 4,5 milionu USD, to se mi opravdu prilis nezda. Jestli si to autor nespletl se sumou USD 45 milionu, coz predstavuje trzby z Met: Live in HD za lonsky rok. Deficit 40 milionu USD take neni nic hroziveho, je to cca 15% rocniho… Číst vice »

Anonymous

@ Martin (predchozi komentar) Dekuji za zajem o prispevek. Severoamericka financni terminologie se nekdy preklada s obtizemi do jinych jazyku a zejmena kultur a geografickych lokaci. Ted musim prozradit, ze jako zde v Kanade vystudovany a akreditovany CMA (Certified Management Accountant) vim, o cem je v tomto pripade rec. Pouzil jsem slovo "kapital", protoze v danem kontextu je pro ceskeho ctenare nejpochopitelnejsi. Velmi hovore by se dalo rici, ze "sahli na podstatu." U organizaci jako je Met by se genericky hodil vyraz "nadace" ne "nadani." Ano, do "net assets" se spousta veci skutecne nezahrnuje, ale to v pripade tohoto prispevku… Číst vice »

rukola

Leonora: Nikdo nepsal o přesunu do hlavního města. Peníze krajů a měst jsou státní peníze. Brno, Ostrava a Praha se špičkovou kvalitou. Ostatně kolik operních divadel má Rakousko? Spočítáte na prstech jedné ruky a jedna scéna je světově proslulá a taky to funguje…

Anonymous

Vaclave, mockrat diky za reakci. Slovo nadace je v tomto kontextu myslim take nevhodne. Bohuzel nevim, z jakeho zdroje cerpate, ale to, co o situaci Met vim, a tak, jak chapu Vas clanek, tak jsem presvedcen, ze myslite tzv. endowment, jehoz zakladni jmeni kvuli krachu Wall Street kleslo pod zakonem a spravni radou stanoveny limit, coz je problem (a momentalne nejenom Met). Endowment je opravdu nadani. Je to krasne ceske slovo, ktere z pouzivani vymizelo behem bolsevicke ery, jelikoz tehdy nadani nebyla potreba. Myslim, ze je ale na case nadani do ceskeho slovniku vratit:)) Jinak v Met je toho porad… Číst vice »

Anonymous

@ Martin Muj "lingustic background" (pred odchodem do Kanady jsem vystudoval anglistiku a rusistiku na FFUK)mi neda a ozyvam se jeste jednou. "Endowment" je vskutku to spravne slovo v danem kontextu. Nemohu si pomoci, ale domnivam se, ze se preklada do cestiny jako "nadace". Tentyz vysledek vyhodi i google.ca prekladac, kdyz se to tam zada. Pripoustim ale, ze jsem casto na stiru se spravnou cestinou, a slovo "nadani" v tomto kontextu neznam. Asi to bude tim, ze jsem se narodil za bolsevismu, sice dost davno, ale "nadani" uz muselo byt vymyceno ze slovniku a ke mne se to tedy nedostalo.… Číst vice »

Pavel Šimáček

Ke sporu o nadaci a nadání:
http://nase-rec.ujc.cas.cz/archiv.php?art=2409
Pro volbu výrazu nadace/nadání bude ale asi důležité, zda jde u endowment o samostatnou právnickou osobu, nebo jen dar se specifikovaným určením. Pokud by totiž o právnickou osobu nešlo, bylo by asi nutné zvolit nějaký třetí výraz. Ale pouštím se trochu na tenký led, občanské právo nikdy nebylo mou nejsilnější stránkou :-)

Anonymous

Vaclave,

neni nadace nahodou foundation? A jak byste definoval rozdil mezi endowment a foundation? Pavel aka Tantris to trochu natuknul a myslim, ze tady je jadro pudla. Z praktickeho hlediska (muj background je arts management:) jsem si naprosto jisty, ze mam pravdu, ale zaroven nemam problem s Vami souhlasit, ze pokud k tomu budete pristupovat jako lingvista, tak muze byt cela vec slozitejsi.

A rad budu pokracovat i v diskuzi o Volpem a Frisco Opera.

martin

PS: jak se s lingvisty stane certifikovany ucetni, to je taky docela zajimave tema:)

Anonymous

pardon z lingvisty:))

Jan

Aaaaa Martin Cikánek už dlouho nemachroval, že? Naposledy u článku s marketingovým potenciálem… A to už je dlouho. Chtělo by to, abyste postrčil V. Drápelovou, protože pak byste mohl machrovat a vést debaty nad jejími výplesky u vás. Ale ona i přesto, že své jméno propůjčila webu o Metropolitní, se na náplň už jaksi vykašlala, takže ji tam nikdo nemůže hloupě a nesmyslně chytat za slovo. Není tenhle článek, nad nímž vedete nesmyslné polemiky o slovech přímo jako dělaný pro váš blog, Martine? A není leností Věry Drápelové, že tam už měsíc není ani zmínka o ničem, natož o tom,… Číst vice »

Anonymous

Leonora3:pro rukolu: statni penize jsou nase penize, taky platime dane. Nedavno tady na blogu byly nadsene recenze i ohlasy na Carmen v Olomouci a Turandot v Plzni. Zeptejte se lidi, kteri leta maji predplatne v techto mestech a divadlech, jestli se vzdaji sve operni sceny za cenu toho, ze v Praze se bude hrat lepsi opera (popravde tomu neverim). Taky mne napada: kdyz v nasem krajskem meste hraje jisty futbal. klub, policie ma pohotovost, policajti huste lemuji predpokladanou trasu prejezdu fanousku a dokonce jsem kolem stadionu videla kavalerii. Bylo by to dost smutne, aby ve meste, kde kdysi konceroval malyMozart,… Číst vice »