Nevinná Yta na dvoře olomouckého biskupa
Účastníkům ozřejmila celkový dramaturgický koncept festivalu, ale i některé inscenační finesy samotné opery Nevinná Yta na původní latinské barokní libreto z roku 1728. Autorem libreta i dnes bohužel ztracené hudby byl regent piaristického hudebního semináře v Kroměříži P. David Kopecký (1696–1758), který se po Schrattenbachově návratu na Moravu, poté co byl odvolán z místa neapolského místokrále, úspěšně snažil rozvíjet košatý operní provoz pod patronátem hudbymilovného olomouckého biskupa.
Tomáš Hanzlík libreto zhudebnil ve stylu, který on sám označuje jako nebarokní minimalismus a pro větší autenticitu díla použil některé skladby kroměřížských piaristů. Partitura pro sedm sólistů a sedm instrumentalistů zacykluje barokní kadence a místy přechází do čistě minimalistických meditativních ploch, jak je známe například z díla Philipa Glasse. Nad těmito strukturami však Hanzlík klene melodie s hitovým potenciálem a balancuje často na samé hranici kýče.
Čtvrteční provedení se odehrálo v Kapli Božího Těla Jezuitského konviktu, jednom z nejdekorovanějších barokních interiérů Olomouce. Do ústředního kruhového prostoru nejprve nakráčel kostýmovaný kardinál Schrattenbach, který požehnal všem přítomným, usadil se v barokním křesle a během představení konzumoval občerstvení servírované dvěma sluhy, kteří zároveň manipulovali nejrůznějšími rekvizitami a symboly. Kostýmovaní sólisté vystupovali ze sboru obklopujícího orchestr před oltářem a v ústředním nasvíceném prostoru kaple doprovázeli své pěvecké kreace stylizovaným hereckým projevem inspirovaným barokní rétorickou gestikou.
V titulní roli Yty zářila sopranistka Kristýna Vylíčilová, která s hlasovou i hereckou noblesou a grácií úspěšně ustála balancování mezi barokem, operou a muzikálem a nechala lehkým náznakem diváky v nejistotě, zda je opravdu tak nevinná, jak by se dle libreta mělo předpokládat.
Jejím žárlivým vraždícím manželem Henricem byl kontratenorista Jan Mikušek, kterému sekundoval další ještě démoničtější kontratenor Bedřicha Léviho, jako jeho černé svědomí (Umbra/Stín). Nemohu nezmínit monumentální, ale příjemný tenor Radka Prügla (Menander) a svítivý vysoký soprán Markéty Israel Večeřové (Virgildis).
Úděsné vedro a vysoká vlhkost vzduchu se tentokrát více než na ladění nástrojů projevily na pevnosti některých bizarních kostýmních prvků Venduly Johnové z papírmaše a škrobených látek, které pod náporem potu řinoucího se z účinkujících ke konci představení přestávaly držet svou úvodní formu.
Festival do 8. srpna přinese kromě dalších schrattenbachovských oper Endymio a Piráti ještě novodobé premiéry sonát Giovanniho Mossiho, Stabat Mater Girolama Pery a orchestrálních děl Carla Tesariniho dedikovaných olomouckému biskupovi Schrattenbachovi.
Festival Baroko 2021
8. července 2021, 19:30 hodin
Kaple Božího Těla, Jezuitský konvikt v Olomouci
Program:
Tomáš Hanzlík: Nevinná Yta (Yta Innocens)
Účinkující:
Kristýna Vylíčilová – soprán
Jan Mikušek – kontratenor
Markéta Israel Večeřová – soprán
Radek Prügl – tenor
Bedřich Lévi – kontratenor
Ensemble Damian
Tomáš Hanzlík – dirigent
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]