Newyorský Trubadúr je především o Leonoře

Verdiho Trubadúr a Síla osudu pro mě vždy byla díla, která jsem nijak netoužil vidět, protože na jevišti na mě působila jako série abstrakcí od různých autorů, u kterých se mi nedařilo nacházet společné prvky. Teď pochopitelně nemluvím o hudbě, ale o zápletkách obou oper nebo také o způsobu, jakým byla díla prezentována. Před odjezdem na včerejší přenos jsem se však naladil zcela neutrálně.

Budeme-li nejprve hodnotit to, co jsme viděli, pak je třeba ocenit scénografii (Charles Edwards), která představovala šikovné pojítko mezi jednotlivými obrazy. Ty na sebe v newyorské inscenaci krásně navazují, a tak není potřeba se zdržovat obvyklými přestavbami. Režijní pojetí (David McVicar) bylo, jak už to je v Met zvykem, zcela tradiční a v případě této inscenace se nebojím koncepci označit jako univerzální. Cestou do kina jsem zaslechl dvě starší dámy, z nichž jedna se té druhé ptala, o čem ta opera vlastně je. Odpověď zněla, že to je strašně komplikované. Z mého pohledu se hlavní postavou příběhu stává vždy ta postava, jejíž interpret si diváka získá nejvíce. (Totéž si velice často říkám i v případě Vediho Aidy, protože pro vynikající Amneris nebývá problém strčit představitelku titulní role do kapsy.)



Ačkoliv se Met podařilo získat naprosto špičkové obsazení všech rolí, byl pro mne včerejší večer především o Leonoře. Sondra Radvanovsky (náš rozhovor s umělkyní naleznete zde), disponuje opravdu výjimečným hlasovým fondem, který diváci dle jejích vlastních slov buď milují, nebo nenávidí. Faktem zůstává, že je to hlas plný vzrušivě vzletných vibrací na straně jedné, avšak znělých hloubek a dramatických výšek na straně druhé. Právě v souvislosti s těmito výjimečnými vibracemi je umělkyně často přirovnávána k Marii Callas, o jejímž hlasu Zeffirelli řekl, že by ho toužil rozsekat na tisíc kousků, aby poznal, co to v něm je. Myslím ale, že její budoucí Norma má obrovskou šanci být naprosto mimořádná a evokovat tak zcela jedinečnou Normu Marie Callas. Praha bude mít to štěstí, že na koncertu umělkyně, který bude prvnímu vystoupení Sondry Randvanovské v této roli předcházet, mimo jiné zazní také něco z Belliniho Normy.

Dolora Zajick, jejíž debut v roli Azuceny a zároveň v Met se odehrál již v roce 1988, má tuto postavu dokonale zažitou jak hlasově, tak herecky a její výkon zůstává i nadále světový, přestože pěvkyně za rok oslaví své šedesáté narozeniny. Její dramatický mezzosoprán je i dnes vzácným zbožím na trhu, jehož konkurentky by se daly spočítat na prstech jedné ruky.

Marcelo Álvarez jako Manrico je ideálním představitelem titulního partu, protože vypjaté dramatické vrcholy je zároveň schopen kontrastovat s lyrickými momenty. A to je přesně to, o co ve středověkém ideálu trubadúrů šlo. Zkrátka bylo třeba, aby tvrdí hoši měli také srdce a uměli vládnout nejen zbraní, ale také citem. (Kam se jen ty hodnoty posunuly…?!)



Dmitri Hvorostovsky a jeho Luna jsou ideální kombinací, ať se na jejich dvojici podívám pod jakýmkoliv úhlem. Na výkonech tohoto svrchovaného barytonisty netřeba hledat mouchy. V jeho případě není nutné se specializovat na určitý druh rolí, protože umělec si bravurně poradí s čímkoliv a jsou to především záporné charaktery, do kterých je obsazován nejvíce. (V Japonsku bude na turné Met zpívat Vediho Rodriga z Dona Carlose.)

Byl to hezký pocit sledovat slovenského (bohužel už nelze říci „našeho“) Štefana Kocána, který v poslední době září na nejprestižnějších světových scénách. Sondra Radvanovsky začínala v Met v rámci jednoho programu pro mladé začínající zpěváky a dle jejích slov pro ni bylo velice přínosné, když mohla stát po boku velkých hvězd, a tak se jimi nechat inspirovat. Podobně jako ona dnes po boku těch největších velmi často stojí také Štefan Kocán, který včera předvedl vynikajícího Ferranda. Nebojím se použít výrazů jako vybroušený či vypilovaný, budu-li hodnotit jeho hudební projev, se který se po boku výrazného herectví na obrovském jeviště neztratil, ba naopak. Již dnes je jasné, že Kocán jde správnou cestou a půjde-li vše dobře, pak se v budoucnosti zařadí mezi světovou špičku a bude vystupovat ve velkých rolích svých kolegů, se kterými se dnes po jevišti pohybuje.

Na samotný závěr jsem si nechal orchestr a sbor, ke kterým nemám žádnou výhradu. Marco Armiliato je ostříleným dirigentem, kterému Verdi očividně svědčí.

Na závěr malá výtka k titulkům v královéhradeckém Centrálu. Nebudu se zde věnovat kvalitě titulků Zuzany Joskové, která velmi často pokulhává, avšak vadila mi skutečnost, že v závěru díla, kdy Azucena sděluje Lunovi, že Manrico byl jeho bratr, se titulky odrážející tento rozhodující moment vůbec neobjevily, a tak ne všichni pochopili, proč opera končí slovy Azuceny: „Jsi pomstěna, matko!“ Podobné problémy s titulky jsou v Hradci Králové neustále a bylo by třeba tento problém konečně vyřešit.

Giuseppe Verdi:
Il trovatore
Režie: David McVicar
Scéna: Charles Edwards
Kostýmy: Brigitte Reiffenstuel
Světla: Jennifer Tipton
Choreograf: Leah Hausman
The metropolitan Opera Orchestra and Chorus
Premiéra 16.února 2009 The Metropolitan Opera New York
Met in HD live 30.4.2011

Manrico – Marcelo Álvarez
Leonora – Sondra Radvanovsky
Count Di Luna – Dmitri Hvorostovsky
Azucena – Dolora Zajick
Ferrando – Štefan Kocán
Ines – Maria Zifchak
Ruiz – Eduardo Valdes
Messenger – Raymond Aparentado
Gypsy – Robert Maher

 

www.metopera.org

 

 

Mohlo by vás zajímat


41
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
41 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Dobré poledne,
na recenzi jsem byla zvědavá, ale velmi mne překvapila. Ikdyž dá se řící, že souhlasím téměř se vším kromě chvály paní Radvanovsky. Po přečtení rozhovoru jsem se na ní těšila a bylo to z mé strany docela zklamání (pro mne rozhodně nejslabší z hvezdného obsazení). Kdybych vycházela z recence, tak byl tento Trubadůr z mého pohledu o Azuceně (ikdyž oba představitelé mužských rolí byli také skvělí)…
Opět se ukazuje, jak je hodnocení předtavení subjektivní záležitostí…

Tereza

Anonymous

Pro Terezu: nemyslím, že by šlo o cokoliv subjektivního. Spíš už se objektivně rozjela PR mašinérie spojená s podzimním koncertem Radvanovsky v Praze. Vstupenky už jsou bezesporu v prodeji!

Anonymous

jo, vstupenky jsou v prodeji a pevně doufám, že jednu získám pro sebe.
Kdo ji slyšet naživo nechce, ať nechodí:), aspoň jich zbude víc na zájemce :)
Krásné představení, každému se prostě víc líbí někdo jiný :))))
Musím říct, že víc či míň mě nadchli všichni čtyři hlavní představitelé (a nejvíc Dmitri Hvorostovsky,ale to je tedy zase můj naprosto neobjektivní názor, obávám se, že ať by zpíval jakkoli, že bych tvrdila totéž), Kocán byl moc dobrý a doufám, že v něčem dostane větší roli, abychom si ho užili a posoudili jeho výkonnost:)) důkladněji. a dobře vypadá :)

Hanka

Anonymous

Pro mne bylo zážitkem vidět poprvé pana Hvorozdovského v "akci".Souhlasím,paní Radvanovsky mi v roli neseděla,podle mne je role Leonory i o lyrice v projevu,zde jsem ji postrádal.Bohužel ani M.Alvarez není má krevní skupina,neustálé vyráží první slabiky fráze a ani herecký projev mi nesedí.Naopak pan Kocán předvedl,že není malých rolí.
Petr

Anonymous

Já si dovolím s předchozími komentáři nesouhlasit. Paní Radvanovsky byla pro mne hvězdou večera, byl jsem rád, že se hrály všechny její árie. A její pianissima a skvělá hlasová technika v árii "D´amor sull´ali rosee" byla přímo vzorová.

Anonymous

Ano pianissima měla nádherná…

Anonymous

"Hvorostovského"

Anonymous

Dobré odpoledne,
mně připadal projev paní Radvanovsky pěvecky i herecky vynikající, ovšem v tomto představení je obtížné někoho vyzdvihnout – byl to krásný zážitek. Eva

V.V.

Velmi jiný pohled najdete v recenzi newyorského kritika, kterou otiskly v překladu Divadelni noviny (www.divadelni-noviny.cz).

Anonymous

No, jestli toto provedení je někomu málo, tak ať si zajede ve čtvrtek do Ústí nad Labem, a snad rovnou s bombou. Ovšem NYT šly ještě dál, a jejich recenzent nenechal na představitelích hlavních rolí nit suchou, o dirigentovi ani nemluvě. Ještěže tak, jinak by museli jít hodnotitelé po opeře samé, aby v závěru konstatovali, že jen šílenec může marnit čas sledováním něčeho takového. Ostatně nositelů takových názorů není málo. mb

Anonymous

Ale abych nebyl jen negativní. Sondra Radvanovsky vyzařuje ohromnou pozitivní energii, podobně jako třeba Joyce DiDonato. To je to, co dělá z dobrých zpěváků mistry. Proto ti, kdo akcentují momentální nepřesnosti, pokud to tak lze vůbec nazvat, podávají zcela falešnou a matoucí zprávu. mb

Jan Leskovský

Anonymovi z 1.5. ve 12:23

PR mašinerie? A proč bych to dělal? Máte snad dojem, že my na O+ ze své práce profitujeme? Ale kdepak. Nás baví a nenárokujeme si za svou práci ani korunu. :-)))

Anonymous

Petrovi – 1.5. – 12:53
Když se Vám nezdá M.Alvaréz dost dobrý jako Trubadúr – pěvecky i herecky !!! – kdo by podle Vás byl lepší?
Violeta

caperr

Tady v diskuzích byla Sondra Radvaovsky několikrát propagována, tak jsem byla zvědavá. Následovalo značné zklamání. Ta paní má nemocný hlas – nestabilní, v nižších polohách často neznělý, násilně vyrážené výšky a až na několik krátkých pasáží nepříjemně řezavý. Což odpovídá stavu po operaci hlasivky – včera tento stav bylo hodně slyšet.

Anonymous

Leonora3:
s recenzentom sa da len suhlasit, bylo to bajecne predstavenie! I ked v NYTimes si to recenzent nemyslel, iny, velmi vazeny americky zdroj, ktory sa od r. 97 zameriava na klasicku hudbu http://www.ConcertoNet.com bol s predstavenim nadseny tak ako bol recenzent a vacsina divakov a vyjadril to hned v nadpise : A Terrific Trovatore (pripominam, ze honotil stejne predstavenie ako NYTimes, prve uvedenie v tejto sezone z 20.4.) Adjektivum "terrific" sa da prelozit ako uzasny, bezva, senzacny, atd. vsetky si ich zasluzi!

Anonymous

Leonora3:male pokracovanie k mojmu predchadzajucemu komentaru, i ke povedane pani Paskovou z Bystrousky "neni casu do vykladu".Sondra Radvanovsky bola ako obvykle"terrific". Videla som ju v poslednom roku 3 krat na scene (sopranove solo vo Verdiho Requiem, Toscu v Met a ako Leonoru vo Verone) a vzdy suverenne kralovala vsetkym predstaveniam! To, ze je chory hlas? V tom pripade, mala chory hlas i Callas. Nie som ziaden expert, ale (pociatocne) vibrato nijak nevadilo, skoro to zrovnala a v poslednom dejstve rozbalila, ako to dokazali len tie najlepsie spevacky v minulosti. Neviem, kto je v sucasnosti lepsiaLeonora ako ona. Mozno je, ale… Číst vice »

VlaM

O představení i protagonistech se tu napsalo dost, tak dovolte jeden malý postřeh:
Zaujalo mne, že ti cikáni byli, až na pár afroameričanů, povětšinou blond. :)
Ale nic ve zlém, na divadle občas musíme umět taky něco přehlédnout.

Anonymous

Violetce
Nevím.ani ve slavné strette mě nepřesvědčil.

Anonymous

To VlaM

Zajímalo by mě, jak jste poznal, že černoši v komparsu byli všichni afroameričané? Jak víte, že některý z nich nebyl afroafričan? (Tyto eufemismy, týkající se rasy, jsou pěkně hloupé že?)

LALIN

Ještě jsem zde nepřispíval, ale vše je jednou poprvé. Píši subjektivně, protože k zobecnění se necitím být povolaný.Scénu a režii považuji za akceptovatelné a praktické byť ne zrovna objevné.Zpětně jsem si uvědomil, že orchestr ani sbor mě v průběhu představení nijak nenapadlo "řešit", protože tam prostě přesně zapadaly, v nejmenším nerušily a vytvářeli idéální prostor pro solisty.Štefan Kocán – Nádherný výkon ve vedlejší roli. Být Verdim, přidám mu alespoň ještě jednu výraznou arii. Výborný i herecky. Jen mi není jasné, jak při svém zjevně dynamicky mladistvém ztvárnění si může pamatovat Azucenu z doby, kdy byl Manrico batole…Dolora Zajick – Technicky… Číst vice »

LALIN

Ještě poznámka ohledně obsazení sboru. Barvu kůže či vlasů bych určitě neřešil. Zaujali mě ale svalovci, kteří ve sboru cikánů např. ovládali velká kladiva a objevili se i později ve sboru vojáků. Všiml jsem si, že otvírali ústa jakoby zpívali. Pokud opravdu pěli a byli posilou sboru MET, získává výraz kulturista nový obsah…

Anonymous

Souhlasím s předchozími komentáři k představitelce Leonory nepředsvědčivý výkon také dle mé dcery,která patří k nejmladší generaci operních nadšencu srovnávat ji s Marií Callas je velmi opovážlivé at si autor pustí její arie z opery a vzhledem k tomu ze její herecký výkon byl slabý jsme zvedaví na Annu Netrebko,která tuto roli pripravuje

Anonymous

Leonora: Nemohu tvrdit, že bych všude byl a každého slyšel na živo, zejména ne Marii Callas, ovšem na žádné ze svých nahrávek ve výškách nekřičela a neměla nepříjemný ostře řezavý hlas. Ke konci ovšem hlas nemocný měla, to je pravda, a taky zpěvu z toho důvodu zanechala. Ovcšem, nechápu, proč by se každá nepřesvědčivá zpěvačka hned měla srovnávat s Callas, u které předcházela dlouhá zcela oslnivá kariéra.
Lze konstatovat, že nad hlasem Radvanovské, která například mně docela znepříjemnila sobotní poslech, žádná názorová shoda nepanuje, a to jak mezi diskutujícími, tak mezi recenzujícími odborníky. Jsou tedy její výkony diskutabilní, že?

VlaM

Anonymní osobě z 2. května 2011 9:53:
Když tak protestujete proti přehnané jazykové korektnosti, tak si směrem k vám dovolím poznamenat, že výkony jak Ravdanovské, tak Zajíčkové se mi velmi líbily.
Pro ostatní jsem nic nenapsal.

Anonymous

Dovolil by som si trocha sa zapojit do debaty a to dvomi odpovedami na otazky nacrtnute panom Lalinom nakolko mozem posluzit odpovedou "z prvej ruky" .
1.) Preco bol prejav Ferranda zjavne dynamicky mladistvy : pretoze si ho tak pan David McVicar predstavoval bez ohladu na vek Ferranda.

2.) Svalovci na scene : nie su clenami zboru. Su to komparzisti ktori ( profesionalite prevedenia k dobru…) ovladaju aj text zborovych pasazi.

Stefan

P.S. navrh o pridani druhej arie je zaujimava myslienka. :)

Anonymous

To jsou věci, já to těm svalnatým "sboristům" sežral i s navijákem:))

Anonymous

Trubadůr je především ne moc povedený "paskvil" a to jak hudebně, tak i libretem, jak píše recenzent. A poslouchat se dá jen tehdy, zapomenete-li o čem je nebo nesledujete-li libreto. Skvosty typu Straussova Capricca pod ty se tu moc nemluvilo. Stav českých "operních znalců" vystihuje i to, jak se tlachá pod Trubadůrem, Aidou a Toscou a mlčí pod Straussem :-(

Anonymous

Dovolím si nesouhlasit s Anonymem z 3.5. 16:42Libreto Trubadúra je sice nepovedené, ale hudebně mnohem zajímavější a bohatší, než Straussovo Capriccio, které jsme minulý víkend doslova přetrpěli (na rozdíl od Trubadúra!) a nebýt Renée Fleming, bylo by to i díky obsazení (další jednotlivé postavy jsou spíš komické karikatury) k nevydržení… Zvláště hudebně. Není tam žádná nosná árie, jen 2 hodiny "dialogů a výkřiků" podmalovaných hudbou. Komu se Strauss líbí, O.K., ale ať potom nehodnotí VERDIHO Trubadúra po hudební stránce jako nepovedený paskvil !!!Pokud někomu víc vyhovuje hudba určitých skladatelů a jiných ne, je to jen věcí osobního názoru/pocitů/vnímání. Proč ale… Číst vice »

Anonymous

Leonora3:Violeta to povedala anonymovi z 3.5., 16:42 velmi dobre. A pokial je Trubadur nie moc podareny "paskvil", tak premyslam co vsetko v opere paskvilom nie je. A taky "paskvil" dirigovali umelci takeho formatu ako Karajan (jeho nahravku s Rainou Kabajvanskou, Cappuccillim a Domingom a Cossotto doma pocuvam) je to parada, a bolo to i v sobotu v Met. Pokial nemate rad Verdiho, to je v poriadku. Svet opery je bohaty a uspokoji i vas, milovnikov Straussovho Capricca. Prenos Capricca som nevidela, ale videla som predstavenie asi pred troma rokmi vo Viedni s Renee Fleeming, a aspon ta na rozdiel od… Číst vice »

Anonymous

Trubadůr a hudebně zajímavější, než Strauus?!?!!! Violeta bude asi opravdu znalec. Strauss je tak hudebně bohatý a krásný, že to může říct jen barbar. Violeta i Leonora budou z ranku těch co mají rádi líbivost a o kvalitu kompozice jim moc nejde. Inu fanynky Traviatisky. Trubadůr je z pohledu dnešního po hudební stránce slátanina hodná muzikálů. Strauss je kompozičně dokonalá a milionkrát kvalitnější hudba. Inu davům se budou líbit muzikály… Verdi sám si Trubadůra přiliš necenil.

Dan

to Violetta: Ne Strauss nemá líbivé árie, má jen krísné kompozičně a hudebně kvalitně propracované motivy. Psal skvosty. Trubadůr a Nabucco má líbivé árie – toť vše.

Eduard

Musím říci, že domácímu publiku vše končí a začíná Traviatou, Nabuccem nebo právě Trubadůrem či Lazebníkem Sevillským. Proč? Inu proto, že léta se tento výběr doma pěstoval. I když byla období, kdy ND v Praze dávalo skvělý a dramaturgicky bohatý repertoár včetně Wagnera a Strausse, Verdi vždy převažoval. Ano Verdiho Traviata, Trubadůr, Nabucco – to jsou tituly, na kterých může operní divák začínat. Obsahují v mnohém líbivé motivy. Ale neměl by na nich také skončit a příležitost zhlédnout některou z oper Richarda Strausse, třebas právě z Met, je dobrým mostem k pochopení kompozičně hodnotnější a složitější vážné hudby. Je to… Číst vice »

Anonymous

K Leonora3

Možná že Abigail a Lady Macbeth mají partiturou předepsaný ostrý křik, ovšem Verdiho Leonora nikoliv. Radvanovsky v současné době má hlas který je nepříjemný. Protože má nemocnou hlasivku po absolvované operaci. Možná nevíte, že po odzpívaném představení nesmí celý příští den vůbec mluvit, aby předešla nezvratnému poškození hlasu? To může US kritika psát co chce, až se budou hory zelenat, věřím hlavně tomu co slyším. A kromě toho pocházejí údaje o jejích potížích přímo od ní.

Anonymous

Leonora3:K predchozimu: nepsala jsem na zaklade prectenych kritik, ale taky podle toho, co jsem slysela nejen v kine, ale nazivo v Musikverein, Verone a Met. Po koncerte ve Vidni jsem s ni taky mluvila v zakulisi (do Vidne jsme jeli predevsim slyset Mira Dvorskeho, ktery zpival tenorove solo ve Verdiho Requiem a zpival dobre, navzdory nedobre kritice jiste ceske kriticky). Ale kto nas z kvarteta solistu (Luciana D'Intino, Burchuladze, Miro Dvorsky a S.Radvanovsky) skutecne dostal, byla zrovna Sondra. A tak jsme nasi letni navstevu veronskeho festivalu naplanovali tak, aby jsme slyseli zrovna ji. Trubadur s ni a podobnym obsazenim jako… Číst vice »

Anonymous

K Leonora3

Ale ano, jsem pro mír/smír. Vcelku chápu, že pro fandu, který se sejde se solistou při autogramiadě má pak dotyčný sólista jakoby aureolu. Nicméně Radvanovsky absolvovala operaci v roce 2002, takže zlepšení očekávat už nelze.

Pavel Šimáček

Zaráží mne, jak milovník opery, jakým zřejmě, Eduarde, jste, může napsat, že Strauss „je dobrým mostem k pochopení kompozičně hodnotnější a složitější vážné hudby“ nebo Strauss jako „brána k poznání kvalitní operní hudby“. Snad chápu dobře, že mezi ty méně hodnotné (nebo jen méně složitější? To slůvko „a“ :-) ) řadíte Traviatu, Trubadúra, Nabucca a zřejmě Lazebníka. Jaká hudba je složitější bychom se snad alespoň z jedné stránky shodli: Bachova fuga je složitější než Voi che sapete, otázka je, co se autorům komponovalo složitěji atd. Co je však hodnotnější si nedokážu představit. To může platit pro celého Mozarta (jak dokáže… Číst vice »

Anonymous

reakce na pana Šimáčka:
Soudy a názory kohokoliv na cokoliv jsou relativní. Ale je fakt, že Trubadur není nic extra. I mezi muzikály máte povedenější kousky a míň povedené kusy (a to i od jednoho autora). S Eduardem nesouhlasím ve všem, ale v jednom má pravdu. Názory některých zde (i často přispívajících) nejsou vytříbené a jsou velmi jednostranné. S poznáním se i názory tříbí. Traviata se mi líbívala jako dvacetiletému, teď už ji nemůžu ani slyšet. Kompozičně zajímavější hudba je pro náročnější posluchače, ale dospět ke Straussovi může i průměrný fanoušek Verdiho, pokud se mu naservíruje vhodný kus :-)

Anonymous

pro pana Pavla Šimáčka: Nebyl bych tak ostrý v odsudcích názoru pana Eduarda. Má v mnohém pravdu. Jistě nelze hodnotit hudbu jako kvalitnější a méně kvalitní. Ale mnoho Verdiho oper se nehraje proto, že by to byly skladatelské skvosty, ale právě proto, že jsou to kusy svými motivy a líbivostí vhodné pro posluchače, že se prostě publiku líbí. Kvality Nabucca a Síly osudu nebo právě Trubadůra z libretistického ani kompozičního hlediska vskutku nejsou velké. Ale pokud plní divadla, proč ne. Strauss divadla naplnit nedokáže tak jako Verdi – přesto nebo právě proto, že jeho kompozice jsou vyprecizované a náročné a… Číst vice »

Anonymous

A kdyz se mi libi Traviata i Janacek, tak jsem asi uplne mimo :)
Regina

Anonymous

Regina: Nejste, to jste hvězda mezi diskutujícícm. Většině se líbí jen ta Traviata :-)

Anonymous

Ale nesmysl, tim chci prave rict, ze takovych nas je naopak vetsina. Rikat o nekom, ze je povrchni proto, ze se mu vic libi Verdi nez Richard Strauss, je… povrchni. A zrovna pani Leonoru povazovat za hudebne nevzdelanou zacatecnici je prinejmensim opovazlive :)
Regina