Nová inscenace Cosi fan tutte v olomoucké opeře

Poslední premiéru operního souboru jsem v olomouckém Moravském divadle očekávala radostně. Proč také ne, když se jednalo o Mozartovy Cosi fan tutte? Operu veskrze veselou příjemnou a milou. Byla jsem zvědavá, jak se avizovaná skupina mladých operních sólistů pod vedením režisérky Olgy Janáčkové tohoto úkolu ujme, navíc v moderním překladu Jaromíra Nohavici, který Olga Janáčková jako nejvhodnější pro své nastudování zvolila.

Petr Špaček (Kuba), David Szendiuch (Doktor Sláma), Ondřej Koplík (Ferda)

V pátek 18. prosince jsem se konečně premiéry dočkala. Na velice strohé minimalistické scéně Davida Baziky se komedie začala rozvíjet velice slibně. Režisérka díky doslova prázdné scéně vsadila na jednotlivé nejen pěvecké, ale především herecké výkony jednotlivých představitelů a je dlužno přiznat, že se jí to o pátečním večeru podařilo. Naprosto suverénní bezchybné pěvecké výkony byly opravdu korunovány skvělými hereckými výkony.

Elena Gazdíková (Líza), David Szendiuch (Doktor Sláma), Václava Housková (Dorka)
 
Líza (Fordiligi) v podání Eleny Gazdíkové spolu s Dorkou (Dorabella) Václavy Houskové doslova ovládly jeviště a podmanily si obecenstvo perfektním pěveckým výkonem i osobitým půvabem, který svým postavám vdechly. Nutno dodat, že ani muži nezůstali pozadu! Trojice Kuba (Guglielmo) v podání Jakuba Kettnera, Ferda (Ferrando) Ondřeje Koplíka a doktor Sláma (Don Alfonso) Jiřího Přibyla jim byli rovnocennými partnery a premiérové publikum hodně pobavili! Elena Gazdíková a Jakub Kettner patří již ke skalním oporám operního souboru a moje očekávání beze zbytku naplnili! Kdo byl pro mě ale naprostým zjevením, to byli Václava Housková a Jiří Přibyl. U Václavy Houskové se brilantní pěvecká technika snoubí s krásnou barvou hlasu a vtipným herectvím. Jiří Přibyl se ukázal jako skvělý herec s velkým hlasovým potenciálem. Pro mě byl mezi muži tentokráte králem večera! Ondřej Koplík měl jako začátečník na olomoucké scéně velmi těžkou pozici. Roli velmi dobře technicky zvládl a jeho výkon byl příslibem do budoucnosti. Jeho hlas jen potřebuje ještě trochu času k dozrání. Růžena (Despina) v podání Hany Kostelecké si svým výkonem získala sympatie obecenstva, nicméně její hlas je asi stvořen pro jiný pěvecký obor. Pro mě interpretace oper Mozarta znamená především obrovskou pěveckou kázeň, ta mi u Hany Kostelecké v některých okamžicích chyběla a vzhledem k tomu, že ostatní zpěváci Mozartově hudbě sloužili beze zbytku, byla pro mě osobně poněkud rušivým elementem v celkovém dojmu.
Václava Housková (Dorka), Hana Kostelecká (Růžena), Elena Gazdíková (Líza)
 
Poněkud rozpačitě jsem vnímala scénické projekce, které podle mě dosti nesmyslně bez logické návaznosti zastavovaly či zpomalovaly spád inscenace, stejně jako zvuky mořského příboje či křik racků. Dirigent Tomáš Hanák zvolil poněkud pomalejší tempo, takže efektní Mozartova hudby byla chvílemi těžkopádnější. Dostál ale naopak představě „zpomalené Hané“. Možná, že by svižnější tempo inscenaci slušelo více.
Tomáš Král (Kuba), Jiří Přibyl (Doktor Sláma), Jakub Rousek (Ferda)
 
Co bych ráda na závěr vyzdvihla, byl ale velice příjemný a uvolněný pocit, který po celý premiérový večer všichni protagonisté předávali zcela naplněnému hledišti. Vypadalo to, jakoby se vlastně vůbec nehrálo poprvé. Žádná nervozita, ani napětí, ale čirá radost, kterou diváci nakonec odměnili ovacemi a dlouhým potleskem.
Barbora Sabella (Líza), Jiří Přibyl (Doktor Sláma), Anna Číhalová (Dorka)
 
Druhá premiéra byla v pondělí 20. prosince. Tentokrát byly ústřední ženskou dvojicí Líza v podání Barbary Sabelly a Dorka Anny Nitrové-Číhalové. Díky jim oběma jsem upřímně litovala, že je premiéra vlastně jen jedna! Obě – stejně jako premiérová dvojice – vynikaly pěvecky i herecky. Krásně barevné, technicky dokonale vedené, interpretačně jisté hlasy.
Jakub Kettner (Kuba), Václava Housková (Dorka)
 
Co se týká mužů, Kuby Petra Špačka, Ferdy Jakuba Rouska a Doktora Slámy Davida Szendiucha, u nich se podle mého názoru plně ukázala slabina minimalistické scény v očekávání maximalistického herectví. To se tedy opravdu spíše nedostavilo. Petra Špačka dokonce nebylo mnohdy slyšet, navzdory komornímu obsazení orchestru! Jeho hlas byl poněkud nevýrazný, bez barvy i lesku. Jakubu Rouskovi chybí dostatečná pěvecká technika, takže takový hlas při interpretaci Mozarta odhalí okamžitě všechny technické nedostatky navzdory zajímavému hlasovému materiálu. Navíc zpíval téměř celé první dějství „přes nos“. Z mužské trojice odvedl nejlepší pěvecký výkon David Szendiuch, ale k uvolněnosti svého alternanta měl přece jen ještě poněkud daleko. Růžena opět v podání Hany Kostelecké byla u publika stejně populární, jako na premiérovém večeru.
Barbara Sabella (Líza), Tomáš Král (Kuba), Lea Vítková (Růžena), Jakub Rousek (Ferda), Anna Číhalová (Dorka)
 
Každopádně bych ale divákům doporučila strávit večer s Mozartovou operou Cosi fan tutte. Pokaždé se totiž může pobavit se kteroukoli dámskou dvojicí v hlavních rolích. Doufejme, že celé představení ještě dozraje a tak zpříjemní Olomoučanům nejeden večer v Moravském divadle.
Elena Gazdíková (Líza), Jiří Přibyl (Doktor Sláma), Václava Housková (Dorka)

Wolfgang Amadeus Mozart:
Cosi fan tutte
Moravské divadlo Olomouc
Premiéra 18.prosince 2009
Libreto Lorenzo da Ponte
Do češtiny přebásnil Jaromír Nohavica
Dirigent: Tomáš Hanák
Režie: Olga Janáčková
Scéna: David Bazika
Kostýmy: Tomáš Kypta
Sbormistr: Lubomíra Hellová

Líza (Fiordiligi) – Elena Gazdíková/Barbara Sabella
Dorka (Dorabella) – Václava Housková/Anna Číhalová
Kuba (Guglielmo) – Jakub Kettner/Petr Špaček/Tomáš Král
Ferda (Ferrando) – Ondřej Koplík/Jakub Rousek
Růžena (Despina) – Hana Kostelecká/Lea Vítková
Doktor Sláma (Don Alfonso) – Jiří Přibyl/David Szendiuch

Sbor opery a operety a orchestr Moravského divadla Olomouc

www.moravskedivadlo.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
8 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře