Nová Tosca, opera o Stalinově pomníku nad Prahou i Lohengrin. ND odtajnilo novou sezonu
Pražské Národní divadlo dnes odpoledne zveřejnilo program nové divadelní sezony. Dohromady v ní umělecké soubory první scény nastudují dvě desítky premiérových titulů, na repertoáru zůstane dalších více než šedesát inscenací.
První operní premiéra je naplánována na říjen 2016 do Národního divadla. Chytračku a Měsíc Carla Orffa, příběhy lidového divadla podle pohádek bratří Grimmů, nastudují dirigent Zbyněk Müller a režisér Jiří Nekvasil, scénografem bude Daniel Dvořák a kostýmní výtvarnicí Simona Rybáková. Tvůrci již avizovali, že se nechali inspirovat nostalgií po estetice NDR, opery budou uvedeny v češtině.
V prosinci 2016 přijde na řadu minimalistická videoopera soudobého amerického skladatele Steva Reicha a video umělkyně Beryl Korot Tři příběhy. Reich, který bývá označován za jednoho z otců hudebního minimalismu, ve své videoopeře připomíná milníky vývoje vědy a moderní technologie, která otevřela před lidstvem perspektivy závratných výšek i propastných hloubek. Pro Tři příběhy se do Národního divadla, respektive na jeho Novou scénu vrátí dirigent Marko Ivanović.
Další obnovení kmenového operního repertoáru by mělo přinést nové nastudování Pucciniho Tosky, a to v lednu 2017, kdy ji uvede Orchestr a Sbor Státní opery kvůli rekonstrukci své domovské scény na jevišti Národního divadla. Novou inscenaci nastuduje francouzský režisér Arnaud Bernard, který se v Praze poprvé představil před deseti lety produkcí Verdiho La traviaty, scénografie byla svěřena Camille Dugas.
V únoru 2017 se na repertoáru objeví Donizettiho i u nás poměrně známá operní parodie na divadelní poměry Poprask v opeře (Viva la mamma aneb Mravy a nemravy divadelní). Ve Stavovském divadle v hudebním nastudování Enrica Dovica bude operním režijním debutem mima, performera a choreografa Radima Vizváryho na scéně Lucie Škandíkové.
Na objednávku Národního divadla připravuje český skladatel Jiří Kadeřábek (1978) pro premiéru v březnu 2017 na Nové scéně operu Žádný člověk podle skutečných událostí o okolnostech jepičího života Stalinova pomníku nad Prahou. Jiří Kadeřábek, jehož hudba je známa například díky BBC Symphony Orchestra v zahraničí, má s operou již několik zkušeností (Malý princ, Kafkovy ženy). Opera Žádný člověk však má být jeho zatím největší prací pro divadelní jeviště. Pro režii oslovilo Národní divadlo dramatičku a režisérku Katharinu Schmitt, jejíž práci už znají diváci Divadla Komedie a Studia Hrdinů.
Český repertoár Národního divadla od dubna 2017 rozšíří experimentální dílo někdejšího dirigenta a dlouholetého režiséra souboru Václava Kašlíka, uznávaného i v zahraničí, autora několika oper a baletů. Za předlohu své druhé opery Kašlík zvolil román Karla Čapka Krakatit, filozofické sci-fi z roku 1922, které formou podobenství předpovědělo nejen vývoj moderní vědy, ale také cestu lidské civilizace až na samý práh sebezničení. Nastudování se ujmou umělecký ředitel Opery Petr Kofroň, filmová a divadelní režisérka Alice Nellis a scénograf Matěj Cibulka.
V červnu 2017 pak na program historické budovy Národního divadla přibyde Wagnerův Lohengrin. Hudebně jej nastuduje německý dirigent Constantin Trinks, režii bude mít kontroverzní skladatelova pravnučka Katharina Wagner, umělecká a provozní ředitelka Hudebních slavností v Bayreuthu. Scénografii připraví německý scénograf Frank Philipp Schlössmann.
V průběhu rekonstrukce Státní opery nabídnou její soubory několik titulů v Hudebním divadle Karlín – konkrétně opery Jeníček a Mařenka, Romeo a Julie, La traviata, Rusalka v režii Zdeňka Trošky, Rigoletto, Trubadúr a Nabucco, a také Straussovu operetu Netopýr. V předpremiéře na karlínské scéně v příští sezoně uvedou rovněž Offenbachovu operetu Orfeus v podsvětí v režii Michala a Šimona Cabanových.
Další tituly z nynějšího repertoáru Státní opery pak budou po jejím uzavření uváděny v historické budově Národního divadla, a to konkrétně Macbeth, Madama Butterfly, La bohème a Aida.
Novinkou v nabídce Opery Národního divadla pro novou sezonu je i exkluzivní skupina předplatného, nazvaná Světové operní hvězdy, ve které jsou v repertoárových titulech Národního divadla ohlášeni sólisté světového renomé, jakými jsou Yusif Eyvazov (Andrea Chénier), Piotr Beczala (Princ v Rusalce), Dmytro Popov (Vaudémont v Jolantě) či Julia Novikova (Violetta).
Balet Národního divadla připravuje v sezoně 2016/17 tři premiéry. První z nich bude věnovaná známé pohádce Hanse Christiana Andersena Malá mořská víla. O její převedení do jazyka tanečního divadla se postará stejný tým jako před časem o úspěšnou inscenaci Čarodějova učně – choreograf Jan Kodet, režiséři Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský (SKUTR), scénograf Jakub Kopecký a kostýmní výtvarnice Alexandra Grusko, hudbu komponuje Zbyněk Matějů. Premiéra je naplánována na listopad 2016 na scénu Stavovského divadla.
Další premiéru Balet připraví v březnu 2017 ve “zlaté kapličce”. Titul Multiplicity. Forms of Silence and Emptiness má být holdem Johannu Sebastianu Bachovi, choreografem bude známý španělský choreograf Nacho Duato.
Třetí novinka souboru je pak naplánována na Novou scénu v červnu 2017 a bude ve znamení loučení Petra Zusky se šéfovským postem, a to po patnácti letech. Nová premiéra Sólo pro nás dva bude sólem nejen pro Petra Zusku, ale i pro jeho nástupce Filipa Barankiewicze. A zároveň i pro Jaromíra Nohavicu a Beatu Bocek, dva současné skvělé muzikanty a zpívající básníky.
Soubor Laterny magiky hlásí na březen 2017 projekt CUBE, který má být cestou autorského pohybového divadla s využitím moderních technologií, ve zpracování trojice autorů – Pavla Knolleho, Štěpána Pechara a Davida Stránského.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]