Novoroční koncert Vídeňských filharmoniků: Letos opět naživo

Vídeňská filharmonie již přes osmdesát let pořádá slavnostní Novoroční koncerty, které se postupně staly pevnou součástí evropského kulturního života a dnes již patří k jedněm z nejprestižnějších událostí celého hudebního roku. Tentokrát, na rozdíl od minulého ročníku, proběhne koncert opět před živým publikem. Dirigování se letos zhostí Daniel Barenboim, který s Vídeňskými filharmoniky spolupracuje už přes padesát let.

Vídeňská filharmonie (zdroj Vídeňská filharmonie, foto Terry Linke)
Vídeňská filharmonie (zdroj Vídeňská filharmonie, foto Terry Linke)

Slavné Novoroční koncerty, pořádané s nejvyšší elegancí v prestižním Velkém sále vídeňské koncertní síně Musikverein, jsou pro mnoho hudebních nadšenců i laiků již po mnoho let určitým „zlatým hřebem“ povánoční doby a přívětivým startem nového roku. Již několik dekád jsou dokonce určitou samozřejmostí, kterou lze najít v televizních programech mnoha zemí.

Přitom byla tato tradice paradoxně založena na sklonku roku 1939 v tehdejším nacistickém Rakousku jako účelová akce k podpoře spolku Winterhilfswerk, který měl za cíl vybírat prostředky pro podporu válkou vyčerpaných německých domácností a celkově se podílel na válečném snažení nacistů. Kořeny těchto koncertů, jejichž těžiště leží v líbivé hudbě Straussovské dynastie a jejích současníků, však sahají dále. Přestože se Vídeňská filharmonie původně poněkud zdráhala uvádět hudbu tohoto typu (pokládanou spíše za lehčí žánr), s postupem doby se začala situace měnit. Nebývalý ohlas měl například koncert ke stoletému výročí narození Johanna Strausse mladšího, uspořádaný v roce 1925. Od té doby se začaly skladby Straussů stávat pevnou součástí repertoáru Vídeňských filharmoniků. Velkou zásluhu na tom měl zejména Clemens Krauss (1893–1954), velký „straussovský propagátor“, který mezi lety 1929–1933 dirigoval každoroční straussovský program na Salcburském festivalu, v podstatě tak předvídajíc budoucí novoroční koncerty.

Od počátku druhé světové války se pak Novoroční koncert konal bez výjimky každý rok. Válečné koncerty, které se nesly v duchu těžké nacistické propagandy, dirigoval Clemens Krauss. Na toho po válce spojenecká komise uvalila za podporu nacismu zákaz dirigování, krásné Novoroční koncerty ovšem pokračovaly dále. Po dvou letech se navíc ukázalo, že Krauss naopak tajně podporoval prchající německé Židy a bylo mu umožněno se na podium opět vrátit. Novoroční koncerty pak dirigoval až do své smrti v roce 1954. Jeho nástupcem v této funkci se posléze stal koncertní mistr souboru Willy Boskovsky, který koncerty dirigoval velmi efektně „po straussovsku“, tedy s houslemi pod bradou. Po něm se této role na šest let zhostil americký dirigent Lorin Maazel. Od roku 1987 se pak dirigenti Novoročních koncertů tradičně střídají. Řada zvučných jmen se také na programech ocitla již vícekrát, nikdy však dvakrát po sobě. Například minulý rok se před orchestr již pošesté postavil známý italský maestro Riccardo Muti. Filharmonici však tehdy kvůli covidovým opatřením museli hrát před zcela prázdným sálem, jen skrze živý přenos.

O to větší sláva je to ovšem tentokrát. Dirigentem již 81. Novoročního koncertu je Daniel Barenboim, který ve Vídni hrál již v roce 1953 svůj klavírní recitál (jako desetiletý). S Vídeňskými filharmoniky pak úzce spolupracuje od šedesátých let, toto je navíc jeho třetí Novoroční koncert. I když byla kapacita sálu v důsledku stále probíhající pandemie omezena na tisíc návštěvníků, tedy skoro přesně na polovinu, je to od prázdného hlediště opět krok k tolik vytouženému normálnímu stavu. Ceny vstupenek však dosahují výše úměrné prestižnosti celé záležitosti.

Ačkoli se vždy jedná o slavnostní a nijak poslechově náročný program, vystoupení je bráno velice vážně. Velký sál, též nazývaný Zlatý, byl opět mohutně vyzdoben nejlepšími vídeňskými floristy, kteří jsou k této čestné práci zváni pravidelně od roku 2015. Na dekoracích Zlatého sálu pracovali již od 27. prosince. Koncert bude také přenášen do více než devadesáti zemí světa, jak je dnes tradicí. Brzy bude také otevřen předprodej pro další sezonu: za nejdražší lístky ovšem posluchači zaplatí až 1200€. Kvůli obrovskému zájmu se navíc kupci již několik let vybírají nejprve losem – lístek je tedy možné zakoupit jen s notnou dávkou štěstí. V krajním případě je možné zvolit služby překupních agentur, zde však mohou ceny hravě přesáhnout i 5000€.

Novoroční koncert Vídeňských filharmoniků letos opět vysílá v přímém přenosu Česká televize – v sobotu 1. ledna 2022, v obvyklých 11:15 hodin na ČT2. Pro zajímavost je také třeba uvést, že podobný Novoroční koncert si tentokrát připravila i Česká filharmonie pod taktovkou rakouského dirigenta Manfreda Honecka. Obsahuje stylově velmi podobný repertoár a navíc je, stejně jako vídeňský, i tento vysílán Českou televizí, stanicí Art od 20:00 hodin. Zvídavý divák se tak letos může těšit na dva přenosy různých novoročních koncertů se slavnostním nádechem staré Vídně.

Novoroční koncert Vídeňských filharmoniků 2022
Sobota 1. ledna 2022, 11:15 hodin
Musikverein, Velký sál, Vídeň, Rakousko
(živý přenos na ČT2 11:15)

Program:
Josef Strauss: Phönix-Marsch, op. 105
Johann Strauss (ml.): Phönix-Schwingen. Walzer, op. 125
Josef Strauss: Die Sirene. Polka mazur, op. 248
Josef Hellmesberger (ml.): Kleiner Anzeiger. Galopp, op. 4
Johann Strauss (ml.): Morgenblätter. Walzer, op. 279
Eduard Strauss: Kleine Chronik. Polka schnell, op. 128
Johann Strauss (ml.): Ouvertüre zur Operette „Die Fledermaus“
Johann Strauss (ml.): Champagner-Polka. Musikalischer Scherz, op. 211
Carl Michael Ziehrer: Nachtschwärmer. Walzer, op. 466
Johann Strauss (ml.): Persischer Marsch, op. 289
Johann Strauss (ml.): Tausend und eine Nacht. Walzer, op. 346
Eduard Strauss: Gruss an Prag. Polka française, op. 144
Josef Hellmesberger (ml.): Heinzelmännchen
Josef Strauss: Nymphen-Polka, op. 50
Josef Strauss: Sphärenklänge. Walzer, op. 235

Účinkující:
Vídeňská filharmonie
dirigent – Daniel Barenboim

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

Mohlo by vás zajímat


3.3 3 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments