Novým generálním ředitelem Národního divadla se stane Martin Glaser

Ministr kultury Martin Baxa dnes oznámil, že novým generálním ředitelem Národního divadla v Praze se od 1. srpna 2028 stane Martin Glaser na dobu šesti let, dosavadní ředitel Národního divadla Brno. Ve funkci nahradí Jana Buriana, který divadlo povede až do srpna 2028. Mezi klíčové úkoly jeho nástupce patří rekonstrukce Nové scény a příprava transformace divadla na veřejnou kulturní instituci. Výběrové řízení proběhlo ve dvou kolech.
Martin Glaser (zdroj Divadelní svět Brno)
Martin Glaser (zdroj Divadelní svět Brno)

Jedním z rysů vyspělé kulturní společnosti je předvídatelnost, nezbytná pro odpovědné a úspěšné řízení velkých a významných kulturních institucí, jakou Národní divadlo bezpochyby je. Ve světě je běžné, že výběrová řízení na podobně prestižní pozice probíhají s velkým časovým předstihem, aby se zajistila účast těch nejlepších a nejkvalifikovanějších kandidátů a kandidátek. A to se v tomto případě podařilo. V osobě Martina Glasera bude mít Národní divadlo špičkového generálního ředitele,“ řekl ministr kultury Martin Baxa.

Výběrové řízení probíhalo od září minulého roku. Předsedou výběrové komise, složené z renomovaných odborníků a zástupců Ministerstva kultury, byl dramaturg, překladatel a pedagog prof. Mgr. Jan Hančil.

Uchazeč přesvědčil členy výběrové komise o svém hlubokém vhledu do problematiky Národního divadla, jeho nezaměnitelné pozici na divadelní mapě Prahy, České republiky a Evropy. Bylo zřejmé, že mu jeho rozsáhlé zkušenosti s řízením vícesouborového divadla umožňují, aby si akutně uvědomoval možnosti i rizika, která před Národním divadlem v nejbližší době stojí,“ uvedl po jednání komise její předseda Jan Hančil. „Uchazeč za zásadní označil otevření rekonstruované Nové scény a potřebu plnohodnotné zkušebny, která by umožňovala zvýšit výnosy divadla plnějším obsazením scén. Uchazeč také zmínil potřebu úzké spolupráce s Ministerstvem kultury a finanční náročnost úkolů, které bude ND řešit. Konkrétní a fundované odpovědi komisi přesvědčily, že uchazeč je mimořádně kvalitním kandidátem na pozici ředitele Národního divadla, takže získal všechny hlasy přítomných členů komise,“ dodal.

Přijímám tento úkol se vší pokorou a zodpovědností, která mu náleží, a bude mi velkým potěšením věnovat svůj čas a energii Národnímu divadlu a všem lidem, kteří v něm pracují,“ říká Martin Glaser.

Národní divadlo by pod mým vedením mělo směřovat k moderní veřejné kulturní instituci, která bude účelně organizovaná a důsledně finančně řízená. Budu usilovat o zdroje, které umožní mít adekvátně odměňované kmenové zaměstnance i rozvíjet širokou mezinárodní spolupráci. Národní divadlo musí mít ambici být respektovaným partnerem na evropské kulturní scéně. Jeho provozní a produkční zázemí se musí proměňovat tak, aby dostálo nárokům erbovní kulturní instituce a požadavkům divadla 21. století,“ slibuje.

Pro vedení baletního souboru počítá Martin Glaser s jedním ze svých nejbližších spolupracovníků – Máriem Radačovským. Do čela operního souboru přivede Jiřího Heřmana, se kterým na místo šéfdramaturgyně přijde z Brna Patricie Částková. Glaser povede dialog se stávajícími uměleckými šéfy souboru Činohry Lukášem Trpišovským a Martinem Kukučkou. Uvažuje o redefinici poslání Laterny magiky.

Velmi si vážím přímého oslovení výběrovou komisí, které bylo podstatným aspektem při mém rozhodování. Věřím, že má koncepce je nosnou strategií pro rozvoj Národního divadla a že mou volbou zřizovatel vyjadřuje jasnou vůli mne plně podporovat. Zároveň jsem velmi rád, že se pan ministr rozhodl pro postup standardní v evropských zemích a budu mít dostatek času se na svou novou misi připravit a zároveň dokončit svůj třetí mandát v Národním divadle Brno, na jehož rozvoji mi nesmírně záleží,“ uvedl Martin Glaser.

Realizace výběrového řízení na generálního ředitele Národního divadla je dobrým příkladem zodpovědného zřizovatele, který o svou příspěvkovou organizaci pečuje transparentně, předvídatelně a rozhoduje s dostatečným předstihem, který umožní kontinuitu výkonu takto významné pozice,“ řekl předseda Asociace profesionálních divadel ČR Stanislav Moša.

Do srpna 2028 Národní divadlo povede stávající generální ředitel Jan Burian, před kterým stojí zejména úkol rekonstrukce Nové scény a příprava transformace divadla na novou právní formu – veřejnou kulturní instituci.

Vážím si postupu, který zvolilo Ministerstvo kultury a blahopřeji Martinu Glaserovi. Těším se na spolupráci a to zejména, že budeme společně řešit strategické projekty rozvoje Národního divadla, které vyžadují kontinuitu a dlouhodobé plánování. Konkrétně se jedná třeba o výstavbu  instituci s efektivním provozem pro moderní divadlo,“ vysvětlil generální ředitel Národního divadla Jan Burian.

Když se 1. listopadu 2013 ujímal Martin Glaser vedení Národního divadla Brno, bylo to v době, kdy se této největší městem zřizované kulturní instituci příliš nedařilo. A asi málokdo si uměl představit, jak úspěšným ředitelem se stane. Ze ‚svého‘ divadla opravdu udělal sebevědomou metropolitní evropskou scénu, jak zněl jeho slib. Oznámení o tom, kam zamíří další profesní kroky Martina Glasera, přichází v době, kdy jím vedené Národní divadlo Brno prezentuje mimořádně vydařený rok 2024 s rekordní návštěvností a tržbami a poslední dekádu oprávněně označuje jako zlatou éru své existence. Děkuji mu za vše, co pro naše Národní a pro město Brno udělal, budu se těšit na další spolupráci v rámci jeho stávajícího mandátu a přeji mu, aby byl v tom pražském Národním minimálně stejně úspěšný,“ uvedla primátorka Brna Markéta Vaňková.

Martin Glaser se narodil se v roce 1974 v Sokolově. Nejprve se chtěl stát vědcem, po dvou letech studia chemie na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy ale zběhl na pražskou DAMU a zde vystudoval obor činoherní režie a dramaturgie. Absolvoval v roce 1997 inscenací Alarcónovy Podezřelé pravdy. Se svými spolužáky založil generační Divadlo na prahu, ve kterém uvedl své první inscenace (Goldoni – Zamilovaní, Topol – Hodina lásky a vlastní hru Unikání neboli cynismus).

Angažmá v Jihočeském divadle přijal již studia na DAMU, kde působil od roku 1998 jako kmenový režisér. Od 1. ledna 2006 se stal uměleckým šéfem činoherního souboru, který se snaží profilovat jako moderní činohru ansámblového typu s důrazem na souhru hereckých osobností a současnou dramatiku, která tvoří základní pilíř repertoáru.

Ve svých inscenacích se nejčastěji zabývá tématem hry, manipulace a moci (Havel – Odcházení, Shakespeare – MacbethNěco za něco, Hampton – Nebezpečné vztahy, Trier – Kdo je tady ředitel, Lausund – Benefice, Presňakovové – Hrát oběť, Maupasant – Miláček, Mastrosimone – Jako naprostý šílenci a nebo operní Verdiho Otello), víry a fanatismu (Schwab – Prezidentky, Slobodzianek – Prorok Ilja, Corneille – Polyeuktos) a rozpadem tradičních morálních hodnot (Zelenka – Očištění, Crimp – Misantrop, LaBute – Tlustý prase). Často se vrací i k tématu outsiderství, osamělosti a vykořeněnosti (McDonagh – Osiřelý západ, Mrzák inishmaanský, Belbel – Mobil, Vedral – Kašpar Hauser, Egressy – Portugálie, Čechov – Tři sestry).

V Jihočeském divadle kontinuálně spolupracoval s dramaturgyní Olgou Šubrtovou, se kterou tvořil i úspěšný autorský tandem. Transkripce juvenilie Jaroslava Havlíčka Muž sedmi sester se setkala s obrovským diváckým ohlasem a spolu se hrou Utěšitel, volně inspirovanou motivy z Westovy novely Miss Lonelyheart, otiskl obě časopis Disk.

Slabost má pro brutální grotesky, thrillery a detektivky. Do tohoto žánru vstoupil třeba Lettsovým Zabijákem Joem nebo Pastí na myši Agathy Christie. Za nastudování Schimmelpfennigovy hry Arabská noc získal cenu Josefa Balvína, Zelenkova hra Očištění byla v jeho režii na cenách Nadace Alfréda Radoka vyhlášena jako nejlepší uvedená česká hra. Diváckými hity se staly jeho komedie psané pro otáčivé hlediště v Českém Krumlově ve spolupráci s dramaturgyní Olgou Šubrtovou (Tři mušketýři, Ženy Jindřicha VIII. aneb Chudák král(em), Dekameron aj.).

Od roku 2013 působí jako ředitel třísouborového Národního divadla Brno. Z tohoto titulu je rovněž ředitelem dvou mezinárodních festivalů pořádaných tímto divadlem, jednoho operního (Janáček Brno), druhého převážně činoherního (Divadelní svět Brno). Vedle „ředitelování“ stále režíruje a pro jeviště NdB vytvořil inscenace Františákova Havla v zemi čeledínů, Janáčkovy opery Její pastorkyňa a Havlíčkových Petrolejových lamp.

Martin Glaser se ujal vedení Národního divadla Brno 1. listopadu 2013. Nastoupil do divadla, které tehdy bylo více než rok bez řádného ředitele. Stejně na tom bylo i vedení tří ze čtyř tehdejších souborů. „Na první pohled velký předstih, do Prahy bych měl nastoupit až za tři a půl roku, je sice v našich poměrech revoluční a krok pana ministra Baxy je velmi odvážný, ve velkých evropských divadlech je to však standardní praxe. Díky tomu mohu dokončit svůj třetí mandát, připravit se na nástup do Národního divadla a zároveň kultivovaně předat NdB v co nejlepší formě mému nástupci nebo nástupkyni,“ plánuje Martin Glaser. Pokud vše proběhne bez komplikací, stráví v Brně bez tří měsíců plných 15 let. Už nyní patří k nejdéle sloužícím ředitelům této instituce.

Národní divadlo Brno má před sebou zásadní strategické úkoly, které stávající vedení pro své třetí funkční období vytyčilo. Upevnit zahraniční vztahy divadla a rozjet nové spolupráce pro všechny soubory. Rozvinout ještě intenzivněji velmi žádané vzdělávací programy, které přivádějí divadlu nové publikum. „Do konce svého mandátu bych ještě rád přesvědčil vedení města, že investice do dokončení rekonstrukce Janáčkova divadla ve prospěch potřeb Národního divadla Brno nejsou promarněné peníze, ale zásadní investice do budoucnosti našeho divadla. Druhý velký úkol, který bych rád dotáhl, je transformace divadla na veřejnou kulturní instituci podle nového zákona. Razantnější zapojení Jihomoravského kraje a státu by mohlo být impulsem stabilizačním i rozvojovým,“ přeje si ředitel Martin Glaser.

Do konce třetího funkčního období by měl se svým týmem připravit pro brněnské publikum ještě tři divadelní sezony, čtyři ročníky festivalu Divadelní svět Brno a dva programy pro vlajkovou loď brněnské kultury festival Janáček Brno. „Do posledního dne svého působení chci pro Brno pracovat stejně intenzivně, jako doposud. Chci splnit svůj závazek, který vyplývá z přijetí třetího mandátu v čele NdB – tedy starat se o všechny mé milé kolegy a divákům nabízet stále vyšší inscenační kvalitu. Jsem si jistý, že naše divadlo je nyní v takové kondici, že zájemců o jeho vedení nebude málo. Jsem připravený poskytnout našemu zřizovateli maximální součinnost,“ uzavírá M. Glaser.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


1 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments