Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
    • Výherci soutěží
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení O titulcích a klanění v pražské Státní opeře
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
Čtenářský blog

O titulcích a klanění v pražské Státní opeře

Vladimír Riljak
Publikováno 09/12/2014
sdílejte:
2 minut čtení
sdílejte:

Titulkovací zařízení ve Státní opeře je fenomén. Svébytný fenomén, žijící si svým vlastním životem. Fenomén, který bezchybně nikdy nepracuje pro dobro diváka a tak jak má. Kouzelná flétna, Carmen – bez ohledu na jazyk a režiséra, bez ohledu na den v týdnu – titulky ve Státní opeře jednoduše vytrvale vzdorují. Opožďují se. Mizí. Zhasnou na polovinu obrazu. Projevy titulkové anarchie se velice různí, objevují se však pravidelně. Naposledy v pátek 5. prosince 2014.Na programu Aida. Titulky opět vypadly a opět byly sem tam opožděné. Nemám přesnou představu, jaké je technické zázemí titulkovacího zařízení. Laicky předpokládám pověřenou a technicky středně zdatnou osobu, která dle předchozích odborných pokynů ťuká ve správný čas do klávesnice a tím posouvá text kupředu. Aida byla 322. představení, tedy čas na odladění nejasností a odstranění závad byl. Nemohl by se z vedení opery někdo angažovat a autonomii titulků omezit? Proškolit promítající? Okamžitě po ukončení vlastní opery se na plátně objevil nápis „Power off?“. Promítající zřejmě tak pospíchal na tramvaj, že nemohl počkat ani až se účinkující poděkují za potlesk. Fungují-li titulky ve Stavovském divadle a Národním divadle, nemohly by fungovat i ve Státní opeře?

Druhá poznámka: Aida a Radames umírají, Amneris zoufalá nad jejich hrobem, opera vrcholí, opona potlesk. Ovšem ejhle, poděkovat se nepřijde nikdo kromě posledních účinkujících a dirigenta. Snad ještě lze pochopit sbory – ale ani sólisté? Mělo by to být uvedeno v programu: sólisté nefigurující v posledním aktu se neděkují. Aby jeden věděl na čem je.

Ze všech třech hlavních pražských operních scén mám Státní operu nejméně rád. Působí zvláštně nepřátelsky (uvědomuji si subjektivitu tohoto soudu). Naštěstí byla v pátek Anda-Louise Bogza výbornou Aidou, Eva Urbanová skvělou Amneris a výborně zpíval i Michal Lehotský. Děkovali se bohužel sami bez kolegů a bez sborů a s „power off“ nad hlavou. Mám takový dojem, že Státní opera potřebuje rekonstrukci jako sůl. To „power off“ je vážně symbolické.
Foto archiv 

Sdílet článek
Facebook email vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Figarova svatba v Českých Budějovicích
Další článek Puccini a jeho nakonec nikdy nezkomponovaná opera La lupa
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
guest
guest
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up