Od klasiky po improvizaci. Pardubické hudební jaro opět propojí hudební světy

47. ročník festivalu Pardubické hudební jaro začíná už příští neděli. Během dvou měsíců (30. března – 31. května 2025) nabídne v celém Pardubickém kraji celkem patnáct koncertů.
Pardubické hudební jaro 2024 – Jan Čmejla (zdroj Pardubické hudební jaro)
Pardubické hudební jaro 2024 – Jan Čmejla (zdroj Pardubické hudební jaro)

Kromě komorních programů jsou v rámci Pardubického hudebního jara připravené i dva velké koncerty v Sukově síni. První z nich bude Zahajovací koncert, který se uskuteční v neděli 30. března 2025 a pod taktovkou Roberta Kružíka na něm vystoupí Komorní filharmonie Pardubice spolu s Reinholdem Friedrichem. Tento světově proslulý trumpetista zahájí 47. ročník Pardubického hudebního jara koncerty a transkripcemi pro trubku a orchestr od Johanna Nepomuka Hummela a Ludwiga van Beethovena.

Další velkou událostí 47. ročníku bude 4. května 2025 koncert Janoska Ensemble. Tito slovenští umělci jsou známí po celém světě, jedná se o špičkové virtuózní muzikanty s vlastním osobitým stylem. Členy souboru spojují nejen rodinné vazby, ale také společná hudební vize, kdy klasickou hudbu dokáží nenásilně oživit originální improvizací 21. století. Soubor vystupuje v renomovaných koncertních sálech včetně newyorské Carnegie Hall, Musikvereinu a Konzerthausu ve Vídni či v Opeře v Sydney. Účastní se každoročně pořádaného projektu Hollywood in Vienna, spoluorganizuje benefiční koncerty v Haydnově sále v zámku Esterházy, v nichž vystupují renomovaní mezinárodní interpreti. Na festivalu Pardubické hudební jaro vystoupí s novým projektem Four seasons à la Janoska, což je originální úprava slavného Vivaldiho díla Čtvero ročních dob.

Další program je spíše komorní a zahrnuje vystoupení renomovaných talentovaných hudebníků v intimnějším prostředí, například v kostelech nebo v Gočárově galerii v Automatických mlýnech. „Letos jsme navázali na spolupráci s Východočeským muzeem, které sídlí na pardubickém zámku a posluchači se tak můžou těšit i na výjimečný koncert v Rytířských sálech,“ popsal ředitel Komorní filharmonie Pardubice Pavel Svoboda. Některé koncerty se uskuteční v partnerských městech festivalu, tedy v Přelouči, Sezemicích, Chrudimi, Heřmanově Městci, Lázních Bohdaneč, Vysokém Mýtě a v Seči. „Novým partnerem jsou Kladruby nad Labem, kde se nachází hřebčín zapsaný na seznamu UNESCO. V tamním kostele bude koncert věnovaný výročí Johanna Sebastiana Bacha,“ dodává manažer festivalu Luboš Řehák.

Jako každoročně se také Pardubické hudební jaro snaží podporovat mladé umělce. Součástí festivalu je proto i letos koncert s názvem Ti nejlepší z konzervatoře, který se uskuteční ve Fibichově sále chrudimského muzea 29. května 2025. Ten kromě podpory nových talentů podtrhuje úzkou spolupráci mezi filharmonií a konzervatoří.

Pořadatelem festivalu je od roku 2022 Komorní filharmonie Pardubice, která od svého založení v roce 1969 patří mezi špičkové české orchestry a představuje pulzující hudební srdce východočeského regionu.

Program Pardubického hudebního jara

Zahajovací koncert, 30. 3. 2025, Sukova síň Domu hudby, Pardubice

Hlavním hostem zahajovacího večera 47. ročníku festivalu Pardubické hudební jaro bude světově proslulý trumpetista Reinhold Friedrich, jehož mistrovství obdivují posluchači po celém světě. Spolu s Komorní filharmonií Pardubice pod vedením Roberta Kružíka uvede originální i transkribovaná díla pro trubku a orchestr od Johanna Nepomuka Hummela a Ludwiga van Beethovena.

Počínaje úspěchem na Mezinárodní hudební soutěži ARD v roce 1986 je německý trumpetista Reinhold Friedrich žádaným interpretem po celém světě. Jako sólista koncertuje na moderní i historicky laděnou trubku s předními světovými orchestry, mezi které patří například Orchestre Philharmonique de Radio France či BBC Symphony Orchestra. V letech 1983 až 1999 zastával Reinhold Friedrich pozici sólového trumpetisty v Radio Sinfonieorchester Frankfurt, v současnosti je stálým sólovým trumpetistou Lucerne Festival Orchestra. Friedrich je profesorem trubky na univerzitě v Karlsruhe, čestným profesorem na Royal Academy of Music v Londýně a Escuela Superior de Musica Reina Sofia v Madridu.

Italský klarinet, 11. 4. 2025, Synagoga, Heřmanův Městec

Italský klarinetista, organizátor hudebního života a pedagog Claudio Mansutti vystupoval jako sólista s řadou evropských orchestrů. Založil Ensemble Variabile, který hraje široký repertoár.

Spolu s Claudiem Mansutti vystoupí Kvarteto Apollon. To navazuje na tradici slavné české kvartetní školy formovanou ansámbly, jako jsou Vlachovo nebo Janáčkovo kvarteto. Kvarteto spolupracuje s řadou českých skladatelů, a to jak v oblasti klasické hudby (např. Zdeněk Lukáš, Juraj Filas, Jiří Gemrot), tak jazzu (Karel Růžička, Emil Viklický a další). Kvarteto Apollon můžete slyšet i ve filmu Jiřího Menzela Obsluhoval jsem anglického krále. Na koncertě zazní díla W. A. Mozarta a A. Dvořáka.

Trio Auric, 22. 4. 2025, Rytířské sály, Zámek Pardubice

Trio Auric bylo založeno v roce 2018 v Praze, dva z jeho členů – Vojtěch Podroužek a Vladimír Brablec jsou však nepostradatelnými členy Komorní filharmonie Pardubice. Název tělesa odkazuje na okruh francouzských skladatelů první poloviny 20. století a na řadu skladeb, které byly pro toto nově vzniklé obsazení ve zmíněném období napsány. Právě ty tvoří jádro repertoáru tria. Na svých koncertech uvádí ale i tvorbu českých autorů či úpravy jiných skladeb s přesahem do jazzu. Soubor vystupuje na domácích hudebních festivalech, v roce 2021 nahrál Trio Georgese Aurica.

Během večera na zámku zahraje Trio Auric nejen díla skladatelů Pařížské šestky, ale jako autor se představí i Vojtěch Podroužek. Jeho cyklus Pět miniatur pro hoboj, klarinet a fagot vznikl v roce 2022 a je věnován právě Triu Auric.

Patetická, 29. 4. 2025, Gočárova galerie, Automatické mlýny, Pardubice

V Gočárově galerii zavedl festival v roce 2024 sérii komorních koncertů. Jako první letos uvede recitál renomovaného pedagoga a pianisty Martina Hršela.

Do centra tohoto recitálu postavil Martin Hršel Beethovenovu Patetickou, a přestože název sonáty odkazuje na její tragické vyznění, stála tato skladba z roku 1798 zcela šťastně na počátku Beethovenovy oslnivé kariéry. Dílo učarovalo zejména mladé generaci pro svou subjektivní výpověď i pro odvahu posouvat nároky na hráčské dovednosti. Beethovenův proslavený sonátový cyklus představí Dvořákova Sonatina G dur (1893), k jejíž interpretaci si protagonista koncertu přizval koncertní mistryni Komorní filharmonie Pardubice Markétu Čepickou.

Martin Hršel studoval na Akademii múzických umění v Praze u profesorů Ivana Moravce, Jana Panenky a Josefa Páleníčka. V roce 1985 reprezentoval Českou republiku v mezinárodní soutěži Fryderyka Chopina ve Varšavě. Od roku 1990 vedl klavírní oddělení na pardubické konzervatoři. V letech 2008–2017 pracoval jako hudební expert v Piano Center v Abú Dhabí pod Ministerstvem kultury Spojených arabských emirátů, v letech 2014–2017 také vyučoval na New York University v Abú Dhabí. Po návratu do Čech vyučoval na Deylově konzervatoři nebo na Pedagogické fakultě Karlovy univerzity v Praze, nyní působí na ZUŠ Pardubice-Polabiny.

Janoska Ensemble, 4. 5. 2025, Sukova síň Domu hudby, Pardubice

Janoska Ensemble představuje své čtvrté album s projektem Four Seasons à la Janoska slovy: „Klasická hudba v originální fúzi s improvizací v 21. století. To je ten správný způsob, jak nadchnout široké publikum a neurazit odbornou veřejnost. Ba naopak i špičkoví interpreti a muzikologové oceňují kvality členů seskupení Janoska Ensemble a jejich zápal, souhru a originální přístup k barokní a klasické hudbě.“ Soubor realizuje své nahrávky u prestižní značky Deutsche Grammophon, která vychází vstříc jejich originálnímu „Janoska stylu“. Klasicky vyškolení hudebníci se neuzavírají spontánní hře, improvizaci a autorským aranžím. Do Vivaldiho koncertů, které vyšly tiskem roku 1725, skladatelsky vstupuje František Janoška a dává svým bratrům Ondrejovi a Romanovi příležitost, aby překonali technické nároky houslové hry 18. století. Také basso continuo získává v podání Julia Darvase současnou podobu.

Napolitánské písně, 6. 5. 2025, Gočárova galerie, Automatické mlýny, Pardubice

Unikátní projekt s názvem Napolitánské písně vznikl na popud barytonisty Jiřího Rajniše ve spolupráci s hudební agenturou ArcoDiva. Jedná se o kolekci známých vokálně-instrumentálních skladeb v italském stylu. Původní orchestrální sazbu písní upravil Tomáš Janoška pro baryton, mandolínu, akordeon a dvě kytary.

Ivan Ženatý & Martin Kasík, 15. 5. 2025, Gočárova galerie, Automatické mlýny, Pardubice

Vystoupení slavného houslisty Ivana Ženatého a klavíristy Martina Kasíka uvede díla autorů Sergeje Rachmaninova a Bohuslava Martinů.

Kromě technické dokonalosti je „aristokrat houslí“ Ivan Ženatý vyhledáván díky stylové čistotě a podmanivé kráse tónu. Svou profesionální kariéru zahájil účastí ve finále Čajkovského soutěže v Moskvě a následným debutem s Českou filharmonií pod taktovkou Libora Peška. Díky newyorské Harmony Foundation hraje na housle Giuseppe Guarneriho „del Gesù“ z roku 1740.

Klavírista Martin Kasík je ceněn pro tvořivý, poetický přístup k interpretaci, kterým zachycuje náladu okamžiku, duchovní přesah a mimořádnou bohatost a proměnlivost nálad. Jeho smysl pro detail nikdy neztrácí přehled o celku skladby. Při veškerém zaujetí umí komunikovat s posluchačem a nechává projevit osobitý humor, proto je i vyhledávaným komorním hráčem.

Malá noční hudba, 22. 5. 2025, Kostel sv. Marie Magdalény, Lázně Bohdaneč

Slavná Mozartova Serenáda č. 13, která má podtitul Malá noční hudba, zazní v podání Nedbalova kvarteta. Kromě toho je ale na programu také Franz Schubert a jeho Kvartetní věta č. 12 c moll a Smyčcový kvartet č. 4 c moll od Ludwiga van Beethovena. Nedbalovo kvarteto je soubor složený ze členek Komorní filharmonie Pardubice (Markéta Čepická – housle, Martina Bártová – housle, Elnara Taghizade – viola a Marie Forestová – violoncello). Všechny jsou vyhledávanými komorními hráčkami. Jednotlivě se úspěšně zúčastnily mezinárodních soutěží, jak v komorní, tak v sólové hře. Při interpretaci využívají své zahraniční studijní i profesionální zkušenosti. Kvarteto vzniklo v roce 2024 a nese název podle českého skladatele, dirigenta a violisty Českého kvarteta Oskara Nedbala.

Malá noční hudba & flétna, 24. 5. 2025, Kostel sv. Vavřince, Seč

Podobně jako na koncertu v Lázních Bohdaneč zazní Mozartova Serenáda č. 13 v podání Nedbalova kvarteta, ale zbytek programu je přizpůsobený flétně a další hráčce Komorní filharmonie Pardubice Kláře Mach Jasenčákové. Ta absolvovala hru na flétnu na bratislavské konzervatoři, v roce 2024 dokončila magisterské studium na Akademii múzických umění v Praze. Mezi její nejvýraznější úspěchy patří 1. místo na soutěži o stipendium Yamaha Music Foundation of Europe. Od ledna roku 2024 je na postu první flétny v Komorní filharmonii Pardubice.

Czech Brass & Marek Zvolánek, 25. 5. 2025, Kostel Nejsvětější Trojice, Sezemice

Žesťový soubor Czech Brass funguje od roku 1991, tehdy ho založili nadšení studenti Pražské konzervatoře. Původně šlo o žesťové kvinteto, které se v průběhu času rozrostlo o další nástroje. Soubor Czech Brass má široký interpretační záběr. V jeho podání zaznívají skladby od renesance přes baroko, klasicismus, romantismus až k jazzu, popu, funky a filmové hudbě. Významnou měrou se zde uplatňuje i interpretace autorské hudby. Ve spolupráci s Českým rozhlasem soubor vytváří projekty nahrávek soudobé hudby, kterou komponují přední současní autoři. V roce 2013 napsal pro soubor Czech Brass skladbu český skladatel Juraj Filas, světoznámý autor komponující často pro žesťové nástroje.

Marek Zvolánek byl už v osmnácti letech přijat do České filharmonie. V roce 1998 se stal stálým členem Hudebního studia Smečky, kde nahrával pro známé světové produkce (například Roman Polanski, Tom Cruise, Silvestr Stallone). V současné době je sólotrumpetistou Symfonického orchestru hl. města Prahy FOK.

Čtvero ročních dob, 26. 5. 2025, Kostel sv. Vavřince, Vysoké Mýto

Na programu tohoto večera je jedno z nejslavnějších děl Antonia Vivaldiho Čtvero ročních dob v podání souboru Barocco sempre giovane, proložené recitací historických veršů v podání herce Východočeského divadla v Pardubicích Tomáše Lněničky.

Jako sólista vystoupí Milan Al-Ashhab, česko-palestinský houslista, který si získává uznání ve světě klasické hudby jako osobitý, kreativní a inovativní interpret. Základy strmého růstu své kariéry položil v roce 2018 vítězstvím na světově proslulé Mezinárodní houslové soutěži Fritze Kreislera ve Vídni. Milan Al-Ashhab hraje díky podpoře Stretton Society na italské housle z roku 1770, které postavil významný představitel benátské houslařské školy Domenico Busan.

Tomáš Lněnička vystudoval hru na kytaru, začínal v českobudějovickém divadle M, 22 let působil v Klicperově divadle v Hradci Králové a v roce 2015 se přesunul o pár kilometrů na jih do Východočeského divadla v Pardubicích, kde působí dodnes.

Ti nejlepší z konzervatoře, 29. 5. 2024, Fibichův sál, Muzeum Chrudim

Studenti Konzervatoře Pardubice, kteří uspěli v konkurzu na tento koncert, vystoupí v doprovodu orchestru Barocco sempre giovane. Zazní díla baroka (G. P. Telemann), klasicismu (J. Haydn) i díla soudobých autorů – Luboše Sluky a o dvě generace mladšího Lukáše Sommera.

Bach a jeho současníci, 30. 5. 2025, Kostel sv. Václava a Leopolda, Kladruby nad Labem

Na tomto koncertě vystoupí violistka Kristina Fialová s cembalistkou Michaelou Káčerkovou, a společně představí hudbu z období baroka.

Kristina Fialová je odbornou kritikou oceňována pro dokonalou techniku, ohnivý temperament a sofistikované cítění. Je ředitelkou Jihočeského komorního festivalu a zakladatelkou Mezinárodní violové soutěže Oskara Nedbala v Praze. Dbá na rozšiřování violového repertoáru, v premiéře uvedla skladby řady skladatelů – svého otce Petra Fialy, Jiřího Temla či Sylvie Bodorové.

Michaela Káčerková je česká varhanice, která vystupuje pravidelně na koncertech a festivalech v Evropě, vrací se i do USA a do Japonska. Důležitým základním kamenem jejího repertoáru je česká varhanní tvorba. Založila Mezinárodní hudební festival J. C. F. Fischera a Karlovarské varhanní večery. Od června 2021 působí jako ředitelka Karlovarského symfonického orchestru.

Unikátní varhany, 31. 5. 2025, Kostel sv. Jakuba Většího, Přelouč

Historicky cenné varhany stavitele A. Starcka z roku 1692 jsou unikátem minimálně evropského významu. Každý rok se rozezní v rámci festivalu. Hra předního slovenského varhaníka Vladimíra Kopce bude videoprojekcí přenášena na plátno dole u oltáře. Uprostřed koncertu vystoupí hobojista Vojtěch Podroužek, který varhanní program proloží sólovou Partitou a moll J. S. Bacha v úpravě pro hoboj.

Vladimír Kopec studoval hru na varhany a skladbu v Nitře. V letech 2008–2009 byl stipendistou na Conservatorio „Santa Cecilia“ v Římě a působil jako pomocný varhaník v Bazilice sv. Petra. Od roku 2010 je regenschorim v nitranské bazilice a zároveň řídí mezinárodní Katedrální varhanní festival. Kopec se věnuje zejména interpretaci staré hudby s důrazem na dílo italských autorů a J. S. Bacha.

Doprovodný program, hudební účast při bohoslužbě, 18. 5. 2025, kostel sv. Bartoloměje, Pardubice 9:00

Tradičně je jedna nedělní bohoslužba obohacena festivalovým vokálně-instrumentálním projektem, a navíc externím celebrantem. Tím letos bude Tomáš Hoffmann, který vede Diecézní centrum života mládeže Vesmír v Deštném v Orlických horách. O hudební složku se postarají sbory VUS Pardubice a Salvátor Chrudim ve spolupráci se studenty Konzervatoře Pardubice a dirigentem Tomášem Židkem.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře