Od Mozarta po Martinů: Pražské klarinetové dny poukázaly na opomíjený repertoár

Letošní Pražské klarinetové dny tradičně zahájil večerní koncert ve Fortně na Hradčanském náměstí, který se konal 27. června. Meditační prostor bosých karmelitánů tentokrát rozezněla Mozartova hudba v podání tří basetových rohů. Hráli na ně členové Lotz Tria – Róbert Šebesta, Ronald Šebesta a Igor Františák. Díla, která představili – Terzetta č. 1 a č. 2 K. 439b a transkripci árií z Kouzelné flétny – byla objevena v hudebním archivu slovenského zámku Krásna Hôrka. V Mozartově době byly basetové rohy velmi oblíbené pro svůj široký rozsah. Skladatelé tak mohli pro tyto tři nástroje pohodlně aranžovat i známé orchestrální skladby, part každého z basetových rohů, ač jde o nástroje identické, byl rozepsán v jiné poloze.

Na zahajovací koncert v Praze navazovalo vystoupení komorního souboru historických klarinetů a basetových rohů Clarimonia Ensemble na zámku Frýdlant, a to v pondělí 30. června. Hráči – Irvin Venyš, Bernhard Kösling, Jochen Seggelke a Anton Säckl – představili program s názvem Basetové rohy nejen v archivu Clam-Gallasova paláce, na kterém kromě děl neznámých autorů zazněly také skladby od Mozarta, Salieriho, Pavla Vranického či Franze Xavera Süssmayra.
V průběhu klarinetového festivalu bylo také možné na HAMU navštívit klarinetovou výstavu moderních i historických nástrojů značky Seggelke, které vyrábí jeden ze členů souboru Clarimomia Ensemble, bamberský nástrojař Jochen Seggelke. Všechny nástroje bylo možné si na místě i vyzkoušet. A nejen nástroje, ale i nepřeberné množství hubiček, soudků a plátků od jiných výrobců.

Tradičně se konal také koncert v Poslanecké sněmovně, a to 1. července. Kromě Salieriho a Mozartových skladeb v podání hráčů na historické klarinety ze souboru Clarimonia Ensemble se publikum mohlo těšit i na klarinetové skladby, které zkomponovali Felix Mendelssohn-Bartholdy, Leonard Bernstein, Olivier Messiaen, Guillaume Connesson či Bohuslav Martinů. Na koncertě vystoupili jak klarinetoví lektoři masterclassů, tak někteří ze starších účastníků kurzů. Koncertní program nejenže mapoval víceméně chronologicky vývoj klarinetu i historii klarinetového repertoáru, ale mohl zaujmout i širší veřejnost, zvlášť díky závěrečné skladbě – suitě pro hoboj, klarinet, fagot, trubku, dvoje housle a klavír Les Rondes H 200 Bohuslava Martinů.
Další účastníky, kteří si nezahráli ve sněmovně, bylo možné vyslechnout na závěrečném koncertě festivalových dnů. Koncert s vtipným názvem The Best OF(F) se uskutečnil 2. července na HAMU v sále Bohuslava Martinů. Kdo se na koncert nemohl dostavit osobně, mohl jej sledovat i živě či ze záznamu online.
Zazněly na něm skladby známých i polozapomenutých skladatelů, jako jsou Ernesto Cavallini, Carl Maria von Weber, Bernhard Henrik Crusell, Josef Páleníček, Leonard Bernstein, Joseph Horovitz a Robert Muczynski. Aby koncert netrval příliš dlouho, ale aby se na něm zároveň představilo co nejvíce klarinetistů, účinkující si šikovně rozdělili mnohé skladby tak, že jeden zahrál například pouze první větu z koncertu a další student zbylé dvě.
Koncerty byly přístupné i širší veřejnosti, masterclassy pouze účastníkům kurzu. Těch bylo letos dvacet tři, kromě Čechů a Slováků na ně dorazili i studenti z Francie, Španělska a Polska. I jejich věkové rozpětí bylo pestré, přihlásili se mladší klarinetisté ze základních uměleckých škol, konzervatoristé, studenti hudebních akademií i již vystudovaní zkušení hráči.



Příjemným a snad i podnětným zpestřením letošního programu byly dva pilates workshopy – v češtině a v angličtině, které vedla autorka této reportáže. Cvičení se zaměřovalo na potřeby klarinetistů. Vycházelo ze základních principů, na kterých je pilates vytvořeno – dech, vycentrování těla i mysli, koncentrace, kontrola, preciznost, plynulá návaznost pohybů. Protáhli jsme celé tělo včetně šíje, ramen, čelisti a jazyka, posílili zejména střed těla a zaměřili se na pro klarinetisty stěžejní sval – bránici. Workshopy jsme zakončili Jacobsonovou progresivní svalovou relaxací, abychom si uvědomili škálu napětí, v jakém se naše svaly během hraní na nástroj přirozeně pohybují.
Na samém konci festivalu jsem se všech účastníků ptala na jejich nejzajímavější či nejpodnětnější zážitky, které si odnášejí z klarinetových hodin. Všichni byli s lekcemi spokojení. Lektoři prý měli různé přístupy ke hře na nástroj, jinak smýšleli i o hudbě, to však byla výhoda. Díky pestrosti jejich názorů a tipů mohli studenti přistoupit k problémům, které řešili, obšírněji a snáze je vyřešit. Jedna účastnice si například vychvalovala novou a velmi účinnou techniku pro nasazování tónů. Stačí prý při nasazování kýženého tónu chodit pozadu po místnosti, úspěch je zaručen. Jinou účastnici jeden z lektorů pro změnu odnaučil klepat si špatně nohou do rytmu skladby – na nohy jí položil futrál s klarinetem uvnitř. Noha se uklidnila, nechtělo se jí – pochopitelně – nadzdvihovat ten těžký futrál.
Mnozí studenti rádi vzpomínali především na koncerty, na to, že měli možnost vyslechnout nová a inspirativní díla v podání podobně inspirativních klarinetistů. Především zahraniční studenti se tak navíc radovali z nově objeveného klarinetového repertoáru – například z klarinetové suity od českého skladatele Josefa Páleníčka. Z objevu Páleníčkovy klarinetové tvorby se mimochodem radoval i Harri Mäki, který se mi během pojídání sýrů na závěrečném posezení svěřil s tím, že se těší, až se vrátí do Finska a zavrtá se do Páleníčkovy tvorby ještě hlouběji.
I letošní ročník festivalu byl úspěšný, nezbývá než se těšit na příští léto a na ročník patnáctý!
Program koncertů:
Lotz Trio: Hudba ze zámku Krásna Hôrka
27. června, 19:00 hodin
Fortna – Hradčanské náměstí, Praha
Program:
Wolfgang Amadeus Mozart: Terzetto č. 1 K. 439b
Wolfgang Amadeus Mozart: Terzetto č. 3 K. 439b
Wolfgang Amadeus Mozart: Kouzelná flétna K. 620 – Hm!hm!hm!/ Der Vogelfänger bin ich ja/ Marsch der Priester/ Bewahret euch vor Weibertücken/ Seid uns zum zweiten Mal willkommen/ Ein Mädchen oder Weibchen/ Pa-pa-pa
Účinkující:
Róbert Šebesta – basetový roh I, umělecký vedoucí
Ronald Šebesta – basetový roh II
Igor Františák – basetový roh III
Basetové rohy nejen v archivu Clam-Gallasova paláce
30. června 2025, 19:00 hodin
Zámek Frýdlant
Program:
Anonym: Marcia
Antonio Salieri: Silenzio facriari z opery Palmira
Pavel Vranický: La Russe z opery Das Waldmädchen
Wolfgang Amadeus Mozart: Andante z opery Don Giovanni
Wolfgang Amadeus Mozart: Madamina z opery Don Giovanni
Franz Xaver Süssmayr: Andante z opery Der Spiegel von Arcadien
Anonym: Menuett z Domaschetz
Wolfgang Amadeus Mozart: Adagio
Wolfgang Amadeus Mozart: Allegro z opery La Clemenza di Tito
Anonym: Andante
Anonym: Allegretto
Účinkující:
Clarimonia Ensemble
historické klarinety, basetové rohy – Irvin Venyš, Bernhard Kösling, Jochen Seggelke, Anton Säckl
EUropean Music Melting Pot
1. července, 19:00 hodin
Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR, Praha 1
Program:
Anonym: Marcia
Antonio Salieri: “Silenzio facriari” z opery “Palmira”
Wolfgang Amadeus Mozart: Andante z opery Don Giovanni, Madamina z opery Don Giovanni, Allegro z opery La Clemenza di Tito (Clarimonia Ensemble /DE,CZ/ – ansámbl historických klarinetů a basetových rohů: Irvin Venyš – klarinet, Bernhard Kösling, Jochen Seggelke, Anton Säckl – basetové roh)
Felix Mendelssohn–Bartholdy: Koncertní kus č. 2 d moll, op. 114 (Alicja Olekszak /PL/ – klarinet, Filip Smyček – basetový roh, Daniel Wiesner – klavír)
Leonard Bernstein: Sonata pro klarinet a klavír, op. 1 (Jeremy Reynolds /USA/ – klarinet, Daniel Wiesner – klavír)
Olivier Messiaen: Kvartet pro konec času, III. Abîme des Oiseaux (Harri Mäki /FIN/ – klarinet)
Guillaume Connesson: Technoparade pro klarinet, flétnu a klavír (Anežka Bezoušková – klarinet, Lucie Künzelová – flétna, Daniel Wiesner – klavír)
Bohuslav Martinů: Les Rondes H 200 (Jan Fišer – housle, Niklas Liepe – housle, Ivo Kahánek – klavír, Stanislav Masaryk – trubka, Irvin Venyš – klarinet, Vilém Veverka – hoboj, Jan Hudeček – fagot)
Závěrečný koncert: THE BEST OF(F)
2. července, 19:00 hodin
Sál Bohuslava Martinů, HAMU, Praha
Program:
Ernesto Cavallini: Adagio e Tarantella (Ota Brlogar – klarinet, Miloslava Machová – klavír)
Carl Maria von Weber: Koncert pro klarinet a orchestr č. 2 Es dur, op. 74 (Sergio Vílchez Mancilla – klarinet, Otakar Antonín Štefan – klarinet, Daniel Wiesner – klavír, Miloslava Machová – klavír)
Bernhard Henrik Crusell: Klarinetový koncert č. 5, op. 5 – I. Allegro (Jakub Prokop – klarinet, Daniel Wiesner – klavír)
Josef Páleníček: Malá suita pro klarinet a klavír – II. Andante rapsodico (Armand Fessard – klarinet, Daniel Wiesner)
Leonard Bernstein: Sonáta pro klarinet a klavír (Viktorie Braunová – klarinet, Sara Fernández – klarinet, Daniel Wiesner – klavír)
Joseph Horovitz: Sonatina pro klarinet a klavír – II. Lento, quasi andante (Alicja Olekszak – klarinet, Daniel Wiesner – klavír)
Robert Muczynski: Time Pieces, op. 43 – I. Allegro risoluto (Filip Smyček – klarinet, Daniel Wiesner – klavír)
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]