„Od festivalového Prologu po Závěrečné gala jsme představili 27 významných skladatelů, kteří se v Americe narodili nebo zde působili a inspirovali se. Umělcům jsme připravili krásné koncertní sály a posluchačům umělecký zážitek, kdy hudba, kvalita její interpretace a prostředí vytvářejí uměleckou souhru,“ říká Jiří Partyka, ředitel Lednicko-valtického hudebního festivalu. Doplňuje, že mnozí zahraniční umělci, oslovení pro LVHF 2025, přijali pozvání do České republiky vůbec poprvé. V případě amerického vokálního kvarteta Kings Return se jednalo dokonce o první vystoupení čtveřice mimo jejich domovinu.
Další premiérou v rámci regionu střední Evropy bylo první uvedení multimediálního projektu LIFE: Cesta časem s hudbou Philipa Glasse s projekcí fotografií fauny a flory Franse Lantinga. Naléhavé propojení obrazů a hudby posluchačům připomnělo nádheru, rozmanitost a historii života na Zemi.
Tři novodobé premiéry zazněly na koncertě s názvem Hudba Milosrdných bratří, který čerpal z bohatství Valtické hudební sbírky. Odehrál se u příležitosti výročí 420 let od příchodu řádu na jižní Moravu. Na premiérový program byla vybrána díla Stephanuse Sailera, Georga Thomase Hymbra a Johanna Ignaze Mickshe. V klášteře Milosrdných bratří s kostelem sv. Augustina zaznělo také dílo Jana Tobiáše Beckera, Františka Ignáce Tůmy a Johanna Georga Orschlera. Výčet těchto skladatelů rozšiřuje celkový počet představených autorů na LVHF na 33.
Gradace LVHF 2025
V historických prostorách zámeckých, sakrálních i kulturních sálů se uskutečnilo celkem třináct koncertů včetně Prologu a dvou edukačních koncertních akcí pro děti. Lednicko-valtický hudební festival otevřela Janáčkova filharmonie Ostrava pod taktovkou Francesca Lecce-Chonga se zahraničním sóliovým klavíristou Borisem Giltburgem v zámecké jízdárně ve Valticích. Zahájení představilo tvorbu Leonarda Bernsteina a George Gershwina, ikon americké hudby.
„Zahajovací koncert nasadil vysokou uměleckou i organizační laťku, což zavazovalo k jejímu udržení po celý měsíc. Festivalový program skutečně gradoval až do poslední noty Galakoncertu v zámecké jízdárně ve Valticích. Velké díky za to Slovenské filharmonii i houslovému sólistovi Joshuu Brownovi a Tomáši Braunerovi, pod jehož taktovkou finále LVHF 2025 vrcholilo Symfonií č. 9 e moll, op. 95, B178, ‚Z Nového světa‘ Antonína Dvořáka,“ uvádí Jiří Partyka.
Umělecké obsazení
Na LVHF 2025 přijala pozvání řada vynikajících umělců. O neobvyklé zážitky v lokacích Lednicko-valtického areálu a jeho okolí se postarali sólisté Ayla Bártová (klavír), Matteo Hager (housle), Boris Giltburg (klavír), Bella Adamová (mezzosoprán), Brandon Ridenour (trubka), Mark Dover (klarinet), Ahmed Alom (klavír), Rachel Breen (klavír), Joshua Brown (housle).
Zahrály soubory a orchestry Kings Return, Hipocondria Ensemble, Ensemble Opera Diversa, pod taktovkou Gabriely Tardonové, Janáčkova filharmonie Ostrava, dirigoval Francesco Lecce-Chong, Škampovo kvarteto, Orchestr Berg, pod taktovkou Petera Vrábela, Pavel Haas Quartet, Martinů Voices pod vedením Lukáše Vasilka, Slovenská filharmonie, s Tomášem Braunerem v čele a Moravia Brass Band.
Moderátoři Jiří Vejvoda, Veronika Veber Paroulková, Ondřej Kepka a Jiří Kokmotos se na své role připravili velmi pečlivě a nechali posluchače nahlédnout do reálného života skladatelů a období, kdy tvořili.

Utkáno z příběhů k oslavě regionu
Dramaturgie LVHF je ucelený koncept, její téma je propojeno s lokálním příběhem, který významem přesahuje hranice regionu. „Pro výroční desátý festival jsme zpracovali téma, které spojilo historii s hudbou a propojilo kontinenty. Podobně jako lichtenštejnský zahradník Joseph van der Schot na přelomu 18. a 19. století dovážel semena a sazenice z Ameriky pro lednicko-valtickou krajinu, my jsme na festival přivezli kompozice a umělce z amerického kontinentu,“ vysvětluje Jiří Partyka, ředitel LVHF.
Toto propojení prorůstá i do vizuální podoby LVHF 2025. Jak vysvětluje Erika Partyková, hlavní koordinátorka marketingových a edukačních aktivit LVHF, na letošním vizuálu kvete akvarel zmarliky kanadské zapůjčený z Lichtenštejnských knížecích sbírek ve Vídni. Jeho autory jsou bratři Bauerové (přelom 18. a 19. století), rodáci z Valtic, autoři takzvaného zlatého standardu vědecké ilustrace.
Edukační mise
Dobré jméno Lednicko-valtického hudebního festivalu spoluvytváří jeho doprovodné programy. Organizátoři letos připravili tři odborné přednášky, tři hudebně-výtvarné kreativní dílny pro různé věkové kategorie žáků základních škol a gymnázií a dva edukační koncerty pro děti ze základních a uměleckých škol v jihomoravském regionu.
„Každá z akcí rozvíjela hudební téma výročního LVHF. Edukační koncert představil žesťové nástroje typické pro americký jazz, odborné přednášky přiblížily tvorbu bratří Bauerů, cestu amerických rostlin do lednicko-valtické krajiny a propojení hudby s architekturou. Na výtvarných dílnách děti pracovaly s technikou, kterou používali bratři Bauerové,“ vybírá to zásadní z edukační mise LVHF Erika Partyková.
Než se nadějeme, bude se s očekáváním hovořit o LVHF 2026. „Zatímco desátý ročník přinesl hudbu z Nového světa, jedenáctý ročník Lednicko-valtického hudebního festivalu nabídne v roce 2026 Francouzskou cestu zlatým kočárem knížete Václava z Lichtenštejna s podtitulem: Od zářícího baroka k hudbě modernity,“ potvrzuje Jiří Partyka.
