Opera PLUS
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
  • Více
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Klasika
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Postřehy
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Týden s Tancem
Čtení Online přenosy se staly trvalou součástí kultury
sdílejte:
Opera PLUSOpera PLUS
Font ResizerAa
Mobilní menu Opera PLus
  • Recenze
  • Rozhovory
  • Zprávy
  • Chystá se
  • Tanec
  • Inzerce
  • Operní panorama
  • Soutěže
  • Encyklopedie
  • O nás
    • Album týdne
    • Čtenářský blog
    • Filmová Hudba
    • Lifestyle
    • Osobnosti
    • Portréty
    • Publicistika
    • Seznamte se
    • Soudobá Hudba
    • Stará Hudba
    • Klasika
    • Postřehy
    • Týden s tancem
Napište nám
data-width="" data-height="" data-small-header="false" data-adapt-container-width="true" data-hide-cover="false" data-show-facepile="true">
Opera PLUS
Připojte se k největší komunitě klasické hudby Přihlásit se
Sledujte nás
© Opera PLUS 2025 - Všechna práva vyhrazena
HudbaOperaPR ZprávyZprávy

Online přenosy se staly trvalou součástí kultury

Možnosti, jak zprostředkovat kulturu v době uzavřených divadel, které vznikly jako nouzové, přerostly v nové komunikační platformy. Různé typy streamování, záznamů či virtuálních prohlídek měly i desítky tisíc sledovatelů a mnohé instituce s takovými projekty chtějí dál pracovat. Alternativní cesty k divákům začaly před dvěma lety vznikat záhy poté, co vláda ve snaze zabránit šíření koronaviru 13. března 2020 zavřela divadla, muzea, galerie a další kulturní instituce.

ČTKredakce
Publikováno 12/03/2022
sdílejte:
3 minut čtení
sdílejte:
La Putyka – Roots (foto Lukáš Wagneter)
Cirk La Putyka – Roots (foto Lukáš Wagneter)

Jednotliví umělci či soubory reagovali na vládní opatření tehdy během pár dnů. K prvním patřil Cirk La Putyka, který celou dobu pandemie přicházel s novými nápady adekvátními možnostem podle toho, jak se opatření měnila. V prvních dnech lockdownu roku 2020 začal soubor na sociálních sítích nabízet záznamy svých představení, brzy přišel s živými přenosy. Muzikanti přenášeli své koncerty ze zavřených klubů nebo i z domácích studií. Součástí přenosů byly i sbírky na podporu umělců či na boj s koronavirem.

Kromě jednotlivých institucí, které se online prezentovaly samostatně, vznikaly i četné platformy sdružující mnoho subjektů. Koncem roku 2020 vznikl i televizní kanál zaměřený pouze na uvádění divadelních představení nebo koncert. Televize Naživo divákům nabízela po několik měsíců představení souborů Cirk La Putyka, Jatek78, Vosto5 a řady dalších, ale i koncerty České filharmonie. Odvysílala 59 premiér, z toho 21 přímých přenosů.

Na podzim prvního pandemického roku vznikl také videoportál Dramox, který funguje na bázi předplatného podobně jako sledování filmů a seriálů doma v televizi či na počítači. Přes polovinu z předplatného dostávají divadla. Dramox začínal se čtyřmi desítkami her od českých třiceti scén, druhou sezonu zahajoval s více než 200 záznamy od 103 divadel z 22 zemí a letos v únoru se rozšířil za hranice, když začal fungovat na Ukrajině.

„Dramox startoval v době lockdownu, ale vznikl by i bez covidu. Je ovšem pravdou, že pandemie začátek fungování urychlila. Naším cílem bylo umožnit lidem trávit s divadlem více času. A to chceme pořád. Jsme velmi rádi, že se české divadelní scény otevřely, protože jedině tak můžou vznikat nové inscenace, které my následně dokážeme přenést do světa online divadla. A zpřístupnit je tak mnohem širšímu publiku, než pokud by byly k vidění pouze v divadle,“ sdělil jeden ze zakladatelů Dramoxu Martin Zavadil.

„Za rok a půl fungování jsme českým divadlům předali 12 milionů korun, přidali stovky nových představení z celého světa a 17. února také spustili ukrajinskou verzi Dramoxu, díky níž může tamní divadelní kultura fungovat dál online navzdory aktuální situaci,“ uvedl Zavadil.

TémataCirk La PutykaDramoxepidemie koronaviru 2020/2021/2022NaživoSEZ
Sdílet článek
Facebook email zkopíruj odkaz vytisknout
sdílejte:
Předchozí článek Elbphilharmonie Hamburg (foto Thies Rätzke) Budova Labské filharmonie je pro hudebníky problematická
Další článek PKF – Prague Philharmonia: Saint-Saëns. Čajkovskij. Strauss, 10. března 2022 – Marc Coppey, Keri-Lynn Wilson (foto Petr Chodura) PKF – Prague Philharmonia pod vedením Keri-Lynn Wilson přednesla romantický program
0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Přihlášení
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opera PLUSOpera PLUS
Sledujte nás
© 2025 Opera PLUS
wpDiscuz
Vítejte zpět!

Přihlášení k účtu

Username or Email Address
Password

Zapomenuté heslo?

Not a member? Sign Up