Operní gala k poctě ruské sopranistky Galiny Višněvské

  1. 1
  2. 2
Pod názvem Love Opera – Gala se skrýval zajímavý koncertní projekt k uctění devadesátého výročí narození přední ruské sopranistky Galiny Pavlovny Višněvské (1926–2012). Ač podobné akce někdy oplývají sentimentalitou, zbytečnými proslovy a hosty, kteří k tématu mají velmi daleko, v tomto případě je třeba ocenit vysokou uměleckou úroveň celého koncertu a nesmírně decentní organizaci celé akce. Především nám výběr reprezentativních pěveckých osobností zajímavě představil gruzínskou a ruskou vokální školu s jejími hlasovými specifiky i v různých hlasových oborech.
Galina Višněvskaja (foto archiv)
Galina Višněvskaja (foto archiv)

Vzácní operní pěvci z Gruzie

Koncert zorganizoval v rámci Italia Arte Fest italský dirigent Walter Attanasi, který je s Českou republikou spojen nejen četnými pracovními aktivitami, ale i pobytem. Tomu se podařilo pozvat několik předních pěvců, jež spojuje Gruzie jako rodná země nebo jsou spjati s aktivitami Galiny Višněvské a Mstislava Rostropoviče. Koncert v Obecním domě bohužel nebyl zcela obsazen – ke škodě milovníků hudby, kteří tak na jediném koncertu mohli slyšet osobnosti světové opery.

Koncert započal mírně ztuhlou Polonézou z Čajkovského Evžena Oněgina, kterou dirigent řídil poněkud ztěžklou rukou, a tak se trochu vytrácel taneční charakter celé skladby. Mimoto došlo ke zvukové disproporci mezi příliš hlučnými žesťovými nástroji a zbytkem orchestru. Ale výkon a souhra orchestru se rychle lepšily a v některých číslech (Cilea a především Verdi) Filharmonie Bohuslava Martinů ze Zlína dosáhla výborného zvuku, barevnosti i diferencovaného výrazu a zdařile doprovázela výkony sólistů.

Gruzínský tenorista Badri Maisuradze na úvod vokálního programu přednesl árii Heřmana z Pikové dámy (Prosti nebesnoe sozdanye) robustním tenorem se silnými výškami a výraznou dramatičností i vokální okázalostí, jakou známe z ruských jevišť. Greminovu árii z třetího aktu Evžena Oněgina známe v podání spíše mohutnějších basů, než jakým disponuje mladý Gruzínec George Andguladze, číslem ale prošel bez potíží a námahy, ač jeho pohyblivý hlas není ve všech polohách stejně znělý. Pak následoval jeden z vrcholů koncertu, gruzínská sopranistka Iano Tamar přednesla árii titulní hrdinky z Cileovy veristické opery Adriana Lecouvreur (Ecco, respiro appena … Io son l’umile ancella) s nezapomenutelným výrazovým rejstříkem a obdivuhodnou schopností předat emoci posluchači. Vtělení do operního charakteru slavné herečky, která přichází z jeviště, snímá ze sebe postavu, již právě hrála, a vyznává se ze své lásky k divadlu, mělo v sobě sugestivní auratické kouzlo.

Sopranistku vystřídala mezzosopranistka s altovými rejstříky Julia Gertseva (jako jediná z pěvců narozená nikoliv v Gruzii, ale v Leningradě) s Dalilinou árií Mon coeur s’ouvre à ta voix, jejíž vyznění poněkud poškozovala menší svěžest hlasu i silný akcent. Po tomto jediném francouzském příspěvku následoval již blok pouze italské opery. V jedné ze svých nejlepších rolí a také největších úspěchů se předvedla Iano Tamar v árii životní rezignace Tu che le vanità z partu Alžběty z Verdiho Dona Carlose. Pro návštěvníky koncertu je pozoruhodné, jak intenzivně a soustředěně se sopranistka během delšího orchestrálního úvodu k árii převtěluje v nešťastnou hrdinku. Pěvkyně árii vybavila neuvěřitelným množstvím výrazových faset, každá fráze je vybudována s obsahem, ne jen krásně odzpívána. Pochopení každé textové a hudební nuance je vzorové. Alžběta z této Verdiho opery v režii Petera Konwitschného ve vídeňské Staatsoper potvrdila zpěvačku jako hvězdu operního nebe, která dnes bohužel vystupuje převážně na menších scénách. Z Dona Carlose navázal ještě George Andguladze árií Filipa Ella giammai m’amo, která přes vokální zvládnutí vyznívá lépe v podání profondních basů starších pěvců. Více než jednogenerační odstup mladého zpěváka k charakteru nepřispívá k úplné věrohodnosti podání. Julia Gertseva pak byla přesvědčivější v charakteristice vášnivé faraónské dcery Amneridy ve scéně z Verdiho Aidy (L’aborrita rivale a me sfuggia), v níž vystoupila s Badrim Maisuradzem, a zde nechala také vyniknout zvučným hloubkám i použití prsního tónu (který je snad „povinností“ každé ruské altistky). Tenorista mohl opět ukázat svítivé a výrazné, byť trochu silové, vysoké tóny.

S příchodem hlavní hvězdy večera, sopranistky Makvaly Kasrashvili, jsme měli možnost vychutnat, jak je možné vypracovat part do nejmenšího detailu.

Love Opera-Gala – Makvala Kasrashvili, Walter Attanasi, Filharmonie Bohuslava Martinů – Praha 21.10.2016 (foto Italia Arte Fest)
Love Opera-Gala – Makvala Kasrashvili, Walter Attanasi, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín – Praha 21. 10. 2016 (foto Italia Arte Fest)

V jedné z nejznámějších árií světa – v Tosčině vyznání Vissi d’arte, které myšlenkově sloužilo jako pandán k Cileově árii v podání Iano Tamar – slavná pěvkyně předvedla nuancované pojetí, kdy každá fráze je vypilována do nejmenšího výrazu v souladu slova s hudebním tokem. Přesně odměřená práce s důrazy a dynamikou i celkový dramatický výraz zaslouženě vyvolaly nadšený aplaus publika. Hlas čtyřiasedmdesátileté pěvkyně samozřejmě nelze srovnávat s nahrávkami před třiceti lety, ale velká hudební kultura, hudebnost, frázování i práce s výrazem zůstaly. Před posledním číslem programu (koncert byl zajímavě naplánován zhruba jako pětaosmdesátiminutová přehlídka bez přestávky, takže pozornost posluchačů se neustále stupňovala v ještě rozumné délce večera) zaznělo trochu obligátně intermezzo z Mascagniho opery Cavalleria rusticana. To předjímalo poslední číslo večera – vášnivý duet Santuzzy a Turridu, ve kterém vystoupila opět Makvala Kasrashvili a Badri Maisuradze. Vrcholné číslo veristické hudební estetiky jim poskytlo výborný prostor pro ryze vokální dramatismus s velkooperním výrazem. Tradiční, ale perfektní pojetí. Program skončil bez přídavků a umělci získali velký ohlas u pražského publika, z něhož bylo slyšet nejen ruštinu, gruzínštinu či italštinu, ale také mnoho jiných jazyků koncertních návštěvníků, zvědavých na výkony známých operních zpěváků včerejška i dneška.

Love Opera-Gala - Badri Maisuradze, George Andguladze, Iano Tamar, Julia Gertseva, Makvala Kasrashvili, Walter Attanasi, Filharmonie Bohuslava Martinů - Praha 21.10.2016 (foto Italia Arte Fest)
Love Opera-Gala – Badri Maisuradze, George Andguladze, Iano Tamar, Julia Gertseva, Makvala Kasrashvili, Walter Attanasi, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín – Praha 21. 10. 2016 (foto Italia Arte Fest)
  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Love Opera – Gala (Praha 21.10.2016)

[Celkem: 10    Průměr: 2.4/5]

Mohlo by vás zajímat


Napsat komentář