Operní kukátko (14)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 2. do 8. listopadu 2015. Program festivalu v Salcburku 2016. Vojcek v Chicagu. Jiná Popelka v Grazu. Zvědavé ženy v Londýně. Renée Fleming koncertovala v Torontu. Piotr Beczała zpíval Dvořákovy písně v New Yorku. Anna Prohaska v berlínském rozhovoru. Sumi Jo ve filmu. Výbuch Vesuvu v operní nahrávce týdne. Portréty Richarda Wagnera. Karl Goldmark ve vlaku.

Operní kukátko
Salzburger Festspiele 2016
Vedení salcburského festivalu oznámilo definitivní program letního festivalu.

Salzburger Festspiele (foto APA/Barbara Gindl)
Salzburger Festspiele (foto APA/Barbara Gindl)

Festival nebude otevřen plánovanou světovou premiérou opery na objednávku Endspiel od Györgyho Kurtágha podle hry Samuela Becketta, ale světovou premiérou nové opery Thomase Adèse The Exterminating Angel podle Buñuelova filmu Anděl zkázy. Přesto se uvedená Beckettova hra objevuje jako činohra v plánu festivalu. Dirigentem nové opery bude sám skladatel a režírovat bude libretista tohoto díla Tom Cairns. Další dvě operní premiéry budou Die Liebe der Danae (Lásky Danainy) Richarda Strausse a evergreen operních scén – Faust Charlese Gounoda. Straussovu pozdní operu nastuduje dirigent Franz Welser-Möst (s Vídeňskými filharmoniky) a režijně dílo připraví Alvis Hermanis (režisér skvělých Zimmermannových Vojáků a velmi nudného Gawaina Harrisona Birtwistla). Titulní hrdinkou – antickou Danae – bude oslňující Maršálka loňských dvou festivalových ročníků, bulharská sopranistka Krassimira Stoyanova. Faustem bude polský lyrický tenorista Piotr Beczała. A vůbec první inscenaci této Gounodovy opery v rámci festivalu nastudují Reinhard von der Thannen (také tvůrce scénografie) a dirigent Alejo Pérez s Vídeňskými filharmoniky. Dokončen bude také cyklus da-ponteovské trilogie v režii Svena-Erica Bechtolfa. Obnovena bude inscenace Così fan tutte z roku 2013 v prostoru Felsenreitschule pod taktovkou Ottavia Dantoneho; další dvě Mozartovy opery, Dona Giovanniho a Figarovu svatbu, provedou Vídeňští filharmonici s dirigenty Alainem Altinoglu, respektive Danem Ettingerem.

Die Felsenreitschule (foto magazin.salzburgerland.com/Oskar Anrather)
Die Felsenreitschule (foto magazin.salzburgerland.com/Oskar Anrather)


Vojcek v Chicagu
Hlubokou působivost představení zdůrazňuje většina recenzentů u nové inscenace opery Albana Berga Vojcek v Chicagu. Protagonisty bezvýchodně tragického příběhu jsou Vojcek v podání polského basbarytonisty Tomasze Konieczného (v debutu v Lyric Opera of Chicago) a Angela Denoke jako jeho nevěrná družka (a v této inscenaci přímo prostitutka) Marie. Inteligentní režisérská koncepce sira Davida McVicara přesouvá zcela organicky původní děj Büchnerova dramatu do bídného prostředí Výmarské republiky, v podstatě do doby premiéry Bergovy opery (1925).

Alban Berg: Wozzeck - Lyric Opera of Chicago 2015 (foto Lyric Opera of Chicago/Cory Weaver)
Alban Berg: Wozzeck – Lyric Opera of Chicago 2015 (foto Lyric Opera of Chicago/Cory Weaver)

V inscenaci je zdůrazněn sociální zmar, který může vést jen ke konečnému šílenství a smrti. K Bergově opernímu dílu se vrátil jako dirigent v Chicagu sir Andrew Davis, který zde před sedmi lety uvedl velmi oceňovanou inscenaci skladatelovy opery Lulu.


Jiná Popelka v Grazu
Německý skladatel Engelbert Humperdinck je nejen skladatelem opery Hänsel und Gretel (Perníková chaloupka) a smutné antipohádky Die Königskinder (Královské děti), ale také dalších operních děl s pohádkovými náměty. Pohádka o předehře a třech aktech Dornröschen (Popelka, 1902 premiéra ve Franfurktu nad Mohanem) na libreto dobově úspěšné literátky pro děti a libretistky Elisabeth Ebeling vychází z pohádky bratří Grimmů. Humperdinckova okouzlující partitura, na pomezí opery a dramatu s hudebními čísly, obsahuje třicet tři samostatných čísel a mluvenou prózu, mezi čísly je také zastoupen skladatelem oblíbený melodram. Poloscénickému provedení v Grazu v nastudování Mariuse Burkerta (s Grazer Philharmonisches Orchester) vévodily výkony Iris Vermillion v mezzosopránové roli Dämonie, tenoristy Petera Sonna (Princ) a herečky Eriky Pluhar v roli Vypravěčky. V titulní roli přesvědčila mladá ukrajinská sopranistka Tatjana Miyus, která v grazském divadle začínala před čtyřmi roky v operním studiu.

Engelbert Humperdincks: Dornröschen - Tatjana Miyus (Röschen) - Oper Graz 2015 (foto Oper Graz/Werner Kmetitsch)
Engelbert Humperdincks: Dornröschen – Tatjana Miyus (Röschen) – Oper Graz 2015 (foto Oper Graz/Werner Kmetitsch)


Zvědavé ženy v Londýně
Zřídkakdy u nás uváděné dílo italsko-německého skladatele Ermanna Wolfa-Ferrariho se objevuje ve světě mnohem častěji. Zvláště oblíbená je jeho jednoaktová opera pro dva zpěváky (a jednoho mima) Il segretto di Susanna (Zuzančino tajemství), s dnes poněkud již „nekorektní“ obhajobou kuřáctví. V Londýně teď ožila jiná jeho vtipná opera – Le donne curiose (Zvědavé ženy, 1903).

Ermanno Wolf-Ferrari: Le donne curiose - Christopher Cull (Lelio), Jennifer Witton (Eleonora) – Guildhall School London 2015 (foto ©Guildhall School / Clive Barda)
Ermanno Wolf-Ferrari: Le donne curiose – Christopher Cull (Lelio), Jennifer Witton (Eleonora) – Guildhall School London 2015 (foto ©Guildhall School / Clive Barda)

V krátké sérii představení je zábavná komedie podle stejnojmenné hry Carla Goldoniho z osmnáctého století, napsaná v italštině benátského dialektu, uváděná v Guildhall School of Music and Drama v Londýně. Režie Stephana Barlowa přenesla dílo do barvitého prostředí sedmdesátých let a dirigentský přístup Marka Shanahana zdůraznil eleganci a vtip partitury. Pak že se v opeře nemůžete i pobavit!


Renée Fleming koncertovala v Torontu
30. října s velkým úspěchem vystoupila americká sopranistka v Roy Thomson Hall. Divu doprovázel klavírista Gerald Martin Moore, který s ní spolupracuje jako doprovod již řadu let.

Renée Fleming, Gerald Martin Moore - Roy Thomson Hall Toronto (foto www.musicaltoronto.org/Malcolm Cook)
Renée Fleming, Gerald Martin Moore – Roy Thomson Hall Toronto 2015 (foto www.musicaltoronto.org/Malcolm Cook)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář