Operní kukátko (21)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 21. do 27. prosince 2015. Silvestrovské a novoroční programy operních divadel v zahraničí i doma. Nina Stemme jako Turandot v Curychu. Fatima – nová dětská opera ve Wiener Staatsoper. Zahraniční recenze pražské inscenace Lost Objects. Miroslav Srnka a jeho světová premiéra opery o dobytí jižního pólu. Bydliště slavných skladatelů ve Vídni. Gounodova Holubice v nové nahrávce. Analýza Weinbergovy opery Pasažérka. Rossini a adeptka operní dráhy.

Operní kukátko
Co je na programu operních divadel na Silvestra a na Nový rok ve světě i v Česku?
Řada divadel na přelomu roku zůstává bez programu nebo pořádá zábavný koncert s operními, ale častěji operetními a muzikálovými áriemi. Některé koncerty vykazují luxusní hostující sólisty, například letos si Baden-Baden do svého programu Silvestr-Reise von Italien an der Broadway (Silvestrovská cesta z Itálie na Broadway) pozval Angel Joy Blue, Marcella Giordana a Ildebranda D’Arcangela. Obdobné koncerty pořádá třeba i Duisburg, Brémy, Erl, anglický Leeds, Lipsko, Meissen nebo italská Parma. Philharmonie v Essenu nabízí koncert operních sólistů Slovenského národného divadla v Bratislavě pod řízením bratislavského hudebního ředitele a dirigenta Friedricha Haidera. V Bratislavě pak bude na programu smíšený koncert, složený z baletních a operních čísel, řídit Mario Košik (vedle souboru opery a baletu také za spoluúčinkování Symfonického orchestru Slovenského rozhlasu). Theater an der Wien nabízí speciální koncert tří mezzosopránů (Anne Sofie von Otter, Angelika Kirchschlager a Natalia Kawałek), zpěvaček dlouhodobě spjatých s koncertním a operním životem ve Vídni. Koncert Happy end zum Jahreswechsel (Happyend při zlomu roku) obsahuje árie z děl Kurta Weilla, Jacquese Offenbacha a samozřejmě, protože jsme ve Vídni, také Johanna Strausse.

Opera na silvestrovském programu se příliš neobjevuje. Nejfrekventovanější je letos Pucciniho Bohéma, vhodná i pro závěrečnou vánoční scénu, kterou letošní poslední večer mohou zhlédnout diváci například v Antverpách, v Deutsche Oper v Berlíně, Sydney nebo Vilniusu. Kouzelná flétna se hraje na Silvestra v Liége (Lutychu) nebo v Oslu. Berlínská Staatsoper zařadila Verdiho La traviatu a Metropolitní opera v New Yorku premiéru nové inscenace Bizetových Lovců perel. V německy mluvící oblasti (ale i jinde) přetrvává dlouholetá tradice zařadit na silvestrovský večer (případně i na odpoledne, a na mnoha scénách se hraje tentýž titul odpoledne i večer v obměněném obsazení) klasickou operetu. Straussův Netopýr je nejčastějším titulem na závěr roku, letos například v Budapešti, Gdaňsku, Detmoldu, Hannoveru, Innsbrucku, Meiningenu, Norimberku nebo ve Státní opeře v Praze. Dramaturgickou „povinností“ je zařazení této Straussovy operety ve Vídni – Volksoper hraje tento opus po obědě (13.30) i později večer, vídeňská Staatsoper disponuje atraktivním obsazením v čele s Ildikó Raimondi. Mnichovská první scéna nabízí Netopýra s Anne Schwanewilms, Annou Prohaskou a Danielou Sindram. Hamburská opera má ve svém silvestrovském obsazení Netopýra i koloraturní pěvkyni Katerinu Tretyakovu.

Johann Strauss ml.: Netopýr - Volksoper Vídeň (foto Volksoper)
Johann Strauss ml.: Netopýr – Volksoper Vídeň (foto Volksoper)

Jinak německé a rakouské scény nabízejí celou řadu titulů především ze žánru klasické vídeňské operety: hrát se budou Země úsměvů (Erfurt, Hagen, Hof), Žebravý student (Fürth), Hraběnka Marica (Greifswald), Ples v hotelu Savoy (Halle), Ohňostroj (Radebeul), Im weissen Rössl (U Bílého koníčka) (Ingolstadt, Regensburg), Vídeňská krev (Passau), Havajský kvítek (Halberstadt), Cirkusová princezna (Düsseldorf) nebo také velmi oblíbený Hrabě Luxemburg (Wiesbaden), který také končí letošní operní rok ve formě koncertního provedení ve Frankfurtu nad Mohanem (hlavní ženskou roli zpívá sopranistka Camilla Nylund). Offenbachův Pařížský život je na programu divadel v Magdeburgu a Marseille, a z anglické oblasti zůstali jen Piráti z Penzancy (Saarbrücken) a nově nastudovaná první verze Bernsteinova Candida v mnichovském Theater am Gärtnerplatz. Postupně se vytrácí tradice zařadit na silvestrovský večer Rossiniho Lazebníka sevillského (letos snad jen v Mariboru), který umožňoval zpěvákům vložit do představení celou řadu gagů i dalších hudebních čísel do scény pěvecké lekce. V tomto ohledu je právě Straussův Netopýr velmi vděčný v možnostech dalších vystoupení sólistů na plese u knížete Orlofského.

Na Nový rok zařazují divadla často operní nebo operetní koncert (například Gent, Graz, Meiningen, Stuttgart nebo Sydney), ale většina divadel zůstává pro diváky uzavřena. Pokud se hraje, na program se samozřejmě dostávají žertovné tituly – operety a komické opery (Don Pasquale v Rennes, Figarova svatba ve Wrocławi, Cesta do Remeše v Curychu). Některá divadla pokračují v sériích běžných představení (Sedlák kavalír a Komedianti v Covent Garden). Opakují se především operetní, popřípadně operní tituly ze silvestrovského výběru – především Netopýr, jak ve Wiener Staatsoper, tak ve Volksoper nebo v Bavorské Státní opeře s Marlis Petersen a též v Semperoper v Drážďanech.

A v divadlech v Čechách a na Moravě? Na Silvestra panuje v našich divadlech opereta a muzikál – tradiční Netopýr ve Státní opeře v Praze, Offenbachova Krásná Helena v Ostravě, dvakrát Čardášová princezna v Plzni a muzikály Limonádový Joe, Sugar nebo Noc na Karlštejně. Na Nový rok hraje operu pouze Národní divadlo v Praze, které uvádí Smetanovu Libuši. Slavnostní novoroční představení anoncuje následující obsazení: Dana Burešová (Libuše), Martin Bárta (Přemysl), Luděk Vele (Chrudoš) a Jitka Svobodová (Krasava). Za dirigentským pultem by měl stát Robert Jindra.

Bedřich Smetana: Libuše - Dana Burešová (Libuše) - Národní divadlo Praha (foto Hana Smejkalová)
Bedřich Smetana: Libuše – Dana Burešová (Libuše) – Národní divadlo Praha (foto Hana Smejkalová)


Nina Stemme jako Turandot
Obnovené nastudování Pucciniho opery Turandot v režii Giancarla del Monaca z roku 2006 v Curychu se může opřít o skvělou představitelku titulní role. Ninu Stemme, která se stále častěji etabluje na poli vysokodramatického sopránu, jako Turandot doprovází nový tenorista v curyšském angažmá Riccardo Massi a lyrická sopranistka Alexandra Turniceru. Diriguje Alexander Joel, s využitím Alfanovy rekonstrukce závěru.

Giacomo Puccini: Turandot - Nina Stemme (Turandot) - Opernhaus Curych (foto Judith Schlosser)
Giacomo Puccini: Turandot – Nina Stemme (Turandot) – Opernhaus Curych (foto Judith Schlosser)
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Napsat komentář

Reklama