Operní kukátko (24)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Týden od 11. do 17. ledna 2016. Halévyho Židovka jako drama intolerance v Mannheimu a Norimberku. Weillova Žebrácká opera v Theater an der Wien. Dvakrát drama žárlivosti v Drážďanech. Futuristický pohled na Město Mahagonny. Zneuctění Lukrécie v Koblenzi. Operní program na Wiener Festwochen 2016. Waltraud Meier zpívala svoji poslední Sieglindu. Jubilant Plácido Domingo na ČT art. Ivo Klimeš a divadelní budovy nejen na Moravě. Véronique Gens jako podmořská múza. Dva kritici – Carl Maria von Weber a slon.

Operní kukátko
Peter Konwitschny režíroval Halévyho Židovku, tatáž opera v Norimberku
Premiéru 10. ledna 2016 zažila opera francouzského skladatele Fromentala Halévyho La Juive (Židovka) v Nationaltheater v Mannheimu. Napjatě byla očekávána především režie Petera Konwitschného, který často sklízí velmi různorodé ohlasy na své výklady klasických operních děl. Operu nastudoval a premiéru dirigoval Alois Sedlmeier. Kostýmy i výpravu vytvořil častý Konwitschného spolupracovník Johannes Leiacker. Nastudování disponuje dvěma obsazeními většiny hlavních rolí – pouze gruzínský tenorista Zurab Zurabishvili jako host vystupuje v klíčové roli otce Éléazara bez alternace. Postava představuje jednu z nejnáročnějších rolí pro charakterního tenora, který zároveň musí zvládat belcantové zpívání. Jako jeho dcera Rachel vystupuje buď Ludmila Slepneva, nebo Astrid Kessler, tenorista Juhan Tralla zatím jako jediný Léopold a v koloraturním partu Eudoxie Estelle Kruger nebo Vera-Lotte Böcker. Proslavený režisér tentokráte očekávaně pracoval s tématem nesnášenlivosti ve společnosti.

Největším překvapením pak byla jeho prezentace jeho nové knihy krátce před premiérou s názvem Mensch, Mensch, Mensch! Oper als Zentrum der Gegenwart (Člověk, člověk, člověk! Opera jako střed současnosti). O obsáhlé publikaci vydané v Mnichově budeme informovat později. Již 17. ledna 2016 měla premiéru tato Halévyho opera také v Norimberku. Dílo zde nastudoval Guido Johannes Rumstadt a režijně připravila Gabriele Rech, která stejně jako Konwitschny přenesla dílo časově i vizuálně do současnosti. A jak je v Norimberku zvykem, většina rolí je obsazena (a většinou znamenitě) pěvci domácího souboru: Luca Lombardi jako host (Éléazar – v roli, v níž úspěšně vystupoval v poslední sezoně v Nice) a domácí zpěváci Leah Gordon (Rachel), Uwe Stickert (Léopold) a Banu Böke (Eudoxie). Inscenace je právě koprodukcí s Opéra de Nice.

Fromental Hálevy: Die Jüdin (La Juive) - Staatstheater Nürnberg 2015 (foto Staatstheater Nürnberg)
Fromental Halévy: Die Jüdin (La Juive) – Staatstheater Nürnberg 2015 (foto Staatstheater Nürnberg)

 

Weillova Žebrácká opera v Theater an der Wien
Ve středu 13. ledna 2016 ožilo jeviště Theater an der Wien charaktery Brechtovy a Weilovy Žebrácké opery v nastudování Johannese Kalitzkého a v režii Keitha Warnera. Scénu navrhl renomovaný slovenský scénograf Boris Kudlička, který v současnosti pracuje s mnoha osobnostmi světové operní režie, opakovaně například Mariuszem Trelińským. V hlavní roli Macheatha (Mackieho Messera) vystoupil známý divadelní i filmový herec, dnes i uznávaný režisér Tobias Moretti (ano, opravdu první páníček Komisaře Rexe), který se rád zapojuje do rozličných hudebně-dramatických projektů.

Kurt Weill: Die Dreigroschenoper - Tobias Moretti (Mackie Messer) - Theater an der Wien 2016 (foto FB Theater an der Wien)
Kurt Weill: Die Dreigroschenoper – Tobias Moretti (Mackie Messer) – Theater an der Wien 2016 (foto FB Theater an der Wien)

Podle prvních kritik si vedle ostatního, výlučně operního obsazení vedl velmi statečně. Obklopují ho čtyři výjimečné ženy – Angelika Kirchschlager (Mrs Peachum), Nina Bernsteiner (Polly), Anne Sofie von Otter (Jenny) a talent vzešlý z operního studia Gan-ya Ben-gur Akselrod (Lucy). Proradného Peachuma pak ztvárňuje Florian Boesch. Představení, jež je spíše pojato tradičně a první kritiky ho označují německou slovní hříčkou nette Operette, tedy přibližně milá opereta, se budeme věnovat v samostatné recenzi. Oproti běžně naplánovaným pouze šesti představením stagion v tomto divadle vedení divadla rozhodlo tento oblíbený titul zařadit dokonce osmkrát.


Dvakrát drama žárlivosti v Drážďanech
V sobotu 16. ledna 2016 měl v drážďanské opeře premiéru tradičně sestavený večer dvou kratších oper o žárlivosti – osvědčená kombinace Mascagniho Sedláka kavalíra a Leoncavallových Komediantů.

Pietro Mascagni/Ruggero Leoncavallo: Cavalleria rusticana/Pagliacci - Semperoper (foto FB Semperoper)
Pietro Mascagni/Ruggero Leoncavallo: Cavalleria rusticana/Pagliacci – Semperoper 2016 (foto FB Semperoper)

Hudební nastudování zajistil (a premiéru také dirigoval) Stefano Ranzani. Režisérem pak byl Philipp Stölzl, uznávaný německý filmař a operní režisér, mimo jiné také tvůrce zábavné režie Berliozova Benvenuta Celliniho na salcburském festivalu. V Drážďanech je za režijní nastudování odpovědný Philipp M. Krenn. Ostatně i tato drážďanská inscenace vznikla jako koprodukce s Osterfestspiele Salzburg. V obsazení zaujmou především jména hlavních představitelek, jako Santuzza vystupuje Sonia Ganassi a jako Nedda Verónica Cangemi, známá doposud jako interpretka spíše barokní než veristické opery.


Vzestup a pád města Mahagonny trochu futuristicky
Novou inscenaci Weillovy zpěvohry Vzestup a pád města Mahagonny s premiérou 16. ledna 2016 v Theater Koblenz vybavili inscenátoři poněkud futuristickým pojetím. Režisér Marcus Lobbes, scénografka Pia Maria Mackert i návrhářka kostýmů Miriam Grimm se ve výtvarné složce inspirovali i vědeckofantastickými filmy a současnými ikonami internetové komunikace včetně všeobecně srozumitelných piktogramů a symbolů. Hlavní téma opery – moc peněz, korupce a směna požitků všeho druhu za peníze – je ostatně zcela nadčasové.

Kurt Weill: Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny - Theater Koblenz 2016 (foto Theater Koblenz)
Kurt Weill: Aufstieg und Fall der Stadt Mahagonny – Theater Koblenz 2016 (foto Theater Koblenz)

 

The Rape of Lucretia v Kolíně nad Rýnem
Mladá režisérka Kai Anne Schumacher (narozena 1988) inscenovala jako svůj místní režijní debut Brittenovu operu The Rape of Lucretia (Zneuctění Lukrécie), která měla německou premiéru právě na tomto jevišti v roce 1948.

Benjamin Britten: The Rape of Lucretia - Sik Choi (Tarquinius), Matthias Hoffmann (Collatinus), Justyna Samborska (Female Chorus), Keith Bernard Stonum (Male Chorus) - Oper Köln 2016 (foto Oper Köln)
Benjamin Britten: The Rape of Lucretia – Sik Choi (Tarquinius), Matthias Hoffmann (Collatinus), Justyna Samborska (Female Chorus), Keith Bernard Stonum (Male Chorus) – Oper Köln 2016 (foto Oper Köln)

Hudebně dílo nastudoval Rainer Mühlbach. Působivá opera, kterou české publikum nezná, by si jistě zasloužila uvedení na některém z českých jevišť.

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Související články


Komentáře “Operní kukátko (24)

  1. Milý Davide, autore tohoto zajímavého a užitečného seriálu, jen jedno malé doplnění k poslednímu Opernímu kukátku. Přestože naše operní scény dluží hodně klasice 20. století, včetně Opery Národního divadla v Praze, tak Zneuctění Lukrécie zná plzeňské publikum, kde jsme tuto operu hráli v československé premiéře v roce 1983, kdy bylo Velké divadlo zavřené a velice vzdělaná tehdejší dramaturgyně Eva Bezděková navrhla celou řadu zajímavých titulů pro Komorní divadlo, které tehdejší šéf opery Oldřich Kříž přijal k uvedení. Lukrécii sám režíroval, hudebně operu nastudoval Jiří Malát a v titulní roli alternovaly Helena Buldrová a Kateřina Kachlíková. Posluchači rozhlasu také mohli slyšet nahrávku opery, kterou v brněnském studiu česky nastudoval s brněnskými pěvci neúnavný propagátor soudobé opery Václav Nosek. Ale máš pravdu, je škoda, že se tato a další Brittenovy opery u nás hrají tak málo.

Napsat komentář

Reklama