Operní panorama Heleny Havlíkové (110)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Wagner děj Parsifala umístil na bájný hrad strážců Grálu na hoře Montsalvat ve středověkém Španělsku. Režisér François Girard spolu se scénografem Michaelem Levinem a v kostýmech Thibault Vancraenenbroeck přemístili děj do jakési vyprahlé abstraktní krajiny bez vegetace, s povrchem rozpraskaným nedostatkem vody (à la World Press Foto o hladomoru v Africe); podle kostýmů soudě někam do naší současnosti. Na horizont byla promítána dramaticky černo-žlutě-červeně zbarvená obloha (video designer Peter Flaherty), případně abstraktní obrazce jako z windows media playeru nebo kotouče blíže nespecifikovaných nebezpečně blízkých nebeských těles. Pouští protékal malý potůček, který se ale na konci 1. dějství zaplnil krví.Krev pak byla základním znakem druhého jednání v čarovném zámku nečistého pomstychtivého Klingsora s divokými vlasy slepenými krví. Celé jeviště se proměnilo v jakousi skalní průrvu na dně zaplněnou krví, jíž se na boso brodil sbor i sólisté. Místo smyslně vábivé květinové zahrady tento prostor navozoval představu spíše odstrašující mysteriózní „vaginy dentaty“, která lapené muže připraví o jejich mužství. Jako katafalk je sem vnesena běloskvoucí postel, do které Kundry láká Parsifala, obkroužená vztyčenou hradbou kopí v rukou dívek. Dlouhé černé vlasy jim zakrývají obličeje, jejich pohyby jsou mechanicky vojenské a bělostné řízy – stejně jako postel – jsou čím dál rozsáhleji potřísněny rudou tekutinou.Při otevření opony měli muži, kteří seděli čelem k publiku ve dvou řadách, na sobě soudobé černé obleky. Během předehry kravaty, saka, hodinky i boty obřadně složili do úhledné hromádky před sebe a sesedli se na kovových židlích do soustředných kruhů; působili jako úředníci, kteří se účastní kurzu „team building“ nebo „zasvěcovacího“ rituálu novodobé sekty. Jejich konání zpovzdálí sledují ženy s černými závoji přes obličej. Jedině Parsifal měl oblek modrý (modrá je považována za barvu naděje), ale tak trochu připomínal lepší montérky.Scéna byla převážně temná, pochmurná, ve třetím dějství s mátožnými špinavými postavami v rozervaném oblečení. Když lopatami hloubí v rozpukané zemi jeden hrob vedle druhého, byla to apokalyptická vize světa „den poté“, než katarze směřující k zázraku nejvyšší spásy. Vše bylo podřízeno hlavně výtvarnému efektu a vnucovala docela praktická otázka, kdo všechny ty „zkrvavené“ kostýmy vypere a co to bude stát. (Výzvy o přestávkách k příspěvkům pro Met se v souvislosti s hadicemi agregátů, pumpujících na jeviště krvavou vodu, jevily poněkud nepatřičně.)

Za dirigentským pultem stanul Daniele Gatti a výtečný orchestr Metropolitní opery řídil suverénně s až velebně kontemplativním zaujetím. Hudebnímu nastudování a pěveckému projevu (hvězdných) sólistů včetně mohutného sboru sotva co vytknout. Jonas Kaufmann i v roli Parsifala dokázal, že je dnes skutečně špičkovým interpretem Wagnerových tenorových hrdinů. V pětihodinovém maratonu byl pěvecky suverénní – herecky mu byla mnohem bližší podoba Parsifala jako tápajícího „čistého blouda“, hledajícího svou identitu, než role „spasitele. Tajemnou Kundry ztvárnila Katarina Dalayman. Také ona vládne wagnerovsky pevným hlasem, ale její herecké ztvárnění mělo do nespoutané čarodějky, procházející koloběhem životů, přece jen daleko – navíc v detailech záběrů kamer postrádala vábivou smyslnost, která je příčinou rozkladu společenství svatého Grálu. René Pape svým vyrovnaným basem a vnitřním klidem dodal roli starého rytíře Gurnemanze patřičnou autoritu stařešiny. S velkou expresivitou se uplatnil Evgeny Nikitin v roli čaroděje Klingsora, kdy věrohodně předvedl zášť člověka, který nebyl vpuštěn do společenství rytířů a neumí se s touto prohrou vyrovnat jinak než pomstou. Poněkud jednostrunnou etudu nechal režisér sehrávat vůdce rytířů Amfortase v podání Petera Matteie – pěvecky byl výborný, ale jeho vyjádření bolesti z „nezhojitelné rány“ (kterou mu poté, co podlehl vábení Kundry jeho kopím způsobil Klingsor), ilustrované zkrvavenou košilí a opíráním se o dva rytíře, přešlo v nudný stereotyp.

Nabízí se srovnání s inscenací Parsifala v režii Jiřího Heřmana v Národním divadle v roce 2011, kterému se na scéně Pavla Svobody podařilo vystihnout obřadnou povahu a estetiku mystického rituálu, propojující artušovské motivy se zenovou zahradou. Náklady na toto pojetí byly jistě výrazně nižší a umělecký účin a Heřmanova koncepce byla dozajista Wagnerovi blíže. V Met si na příchod spasitele ještě musí počkat.

Hodnocení autorky: 70%

***
Inspirace na dny příští

Jan Dismas Zelenka: Immisit Dominus pestilentiam, ZWV 58, Attendite et videte, ZWV 59, Deus dus fortissimo, ZWV 60. Collegium Marianum, umělecká vedoucí Jana Semerádová. Kostel sv. Šimona a Judy, úterý 5. března 2013 19:30 hod.

Richard Wagner: Lohengrin. Hudební nastudování Robert Jindra, režie, scéna a kostýmy Rocc, sbormistr Jurij Galatenko, dramaturgie Daniel Jäger. Lohengrin – Tomáš Černý / Peter Wedd, Elsa z Brabantu – Eva Dřízgová-Jirušová / Maida Hundling, vévoda Gottfried, její bratr – Marián Michňa, hrabě Hriedrich z Telramundu – Jakub Kettner / Jacek Strauch, Ortrud, jeho manželka – Therese Waldner, král Heinrich – Jimmy Holliday / Peter Mikuláš. Sbor a orchestr Národního divadla moravskoslezského. Národní divadlo moravskoslezské Ostrava, premiéra v Dvořákově divadle čtvrtek 7. března 2013 18:00 hod.

Benjamin Britten: Sen noci svatojánské. Dirigent a sbormistr Jakub Klecker, režie Roman Meluzín, scéna Jaroslav Milfajt, kostýmy Andrea Kučerová, choreograf Hana Litterová, dramaturg Patricie Částková. Oberon – Ilham Nazarov, Tytania – Ondrea Široká / Andrea Vizvári, Puck – Otakar Blaha, Theseus – Jiří Klecker, Hippolyta – Jitka Zerhauvoá, Lysander – Ondrej Šaling, Demetrius Roman Janál / Daniel Čapkovič, Hermia – Jana Wallingerová /Veronika Hajnová Fialová, Helena – Tereza Merklová Kyzlinková / Olga Rusin, Botton – Jevhen Šokalo, Flute – Ivan Choupenitch / Kornel Maciejowski, Snug – Ladislav Mlejnek, Snout – Zoltán Korda, Straveling – Petr Císař / Igor Loškár. Národní divadlo Brno, premiéra v Janáčkově divadle pátek 8. března 2013 19:00 hod.

***
Hvězdy barokní opery – Mezi nebem a zemí 
Sonia Prina (alt) 
Dirigent Václav Luks
Collegium 1704 

26. února 2013 Dvořákova síň Rudolfina Praha

program:
Georg Friedrich Händel: 

-Water Music Suita F dur HWV 348
-Va tacito e nascosto | opera Giulio Cesare HWV 17
-Empio dirò tu sei | opera Giulio Cesare HWV 17
Leonard Leo: 
-Sinfonia k oratorium Santa Elena al Calvario
Antonio Vivaldi:
-Longe mala, umbrae, terrores RV 629 | moteto
Nicola Porpora: 
-Sinfonia | opera Carlo il Calvo
Georg Friedrich Händel:
-Pena tiranna | opera Amadigi di Gaula HWV 11
-Sento la gioia | opera Amadigi di Gaula HWV 11
Domenico Sarro: 
-Introduzione | opera Didone abbandonata
Georg Friedrich Händel:
-Cara sposa | opera Rinaldo HWV 7
-Vivi tiranno | opera Rodelinda HWV 19

www.collegium1704.com

***
Olga Peretyatko (soprán) 
Árie z debutového alba La bellezza del canto 
Dirigent: Giuseppe La Malfa
Filharmonie Bohuslava Martinů 

3. března 2013 Smetanova síň Obecního domu Praha

program:
Gioacchino Rossini:
– kavatina Fiorilly (Turek v itálii)
– Turek v itálii – předehra
Gaetano Donizetti:
– kavatina Lindy (Linda di Chamounix)
– Favoritka – předehra
– árie Lucie z 1. dějství (Lucia di Lammermoor)
Jules Massenet:
– úvod ke 3.dějství Manon
– gavota Manon (Manon)
= přestávka =
Giuseppe Verdi:
– árie Gildy z 1.dějství (Rigoletto)
– předehra k opeře jeden den králem
Jacques Offenbach:
– árie Olympie (Hoffmannovy povídky)
Johann Strauss:
– předehra k Netopýrovi
– árie Adély z 3.dějství (Netopýr)

přídavky:
– Antonín Dvořák: árie Rusalky
– Johann Strauss: árie Adély z 1.dějství netopýra
– Charles Gounod: árie Julie z Romea a Julie 

***

Richard Wagner:
Parsifal

Dirigent: Daniele Gatti
Režie: François Girard
Scéna: Michael Levine 
Kostýmy: Thibault Vancraenenbroeck 
Světla: David Finn 
Video Design: Peter Flaherty 
Choreografie: Carolyn Choa 
Dramaturg: Serge Lamothe
Orchestr Metropolitní opery
Sbor Metropolitní opery
(koprodukce The Metropolitan Opera, The Opéra National de Lyon a  The Canadian Opera Company)
Premiéra 15.února 2013 The Metropolitan Opera New York
(Met: Live in HD 2.3.2013)

0 0 vote
Ohodnoťte článek
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - S.Prina (Praha 26.2.2013)

[yasr_visitor_votes postid="43723" size="small"]

Vaše hodnocení - O.Peretyatko (Praha 3.3.2013)

[yasr_visitor_votes postid="43624" size="small"]

Vaše hodnocení - Wagner: Parsifal (Met New York)

[yasr_visitor_votes postid="43447" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


2 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments