Operní panorama Heleny Havlíkové (115)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Týden od 8. do 14. dubna 2013
– Otevření Hudebního divadla v Linci
– První divácké-uživatelské dojmy
– Ovace pro hornorakouského hejtmana  
– Parzifal pro všechny
– Stopy ztracených
– Létající Čarodějky z Eastwicku
– Milostné baletní bojiště
– Inspirace na dny příští
***

Otevření Hudebního divadla v Linci

S velikou slávou byla 11. dubna 2013 v rakouském Linci otevřena nová budova Hudebního divadla pro Zemské divadlo – Musiktheater am Volksgarten (o novém divadle jsme psali v předvečer jeho otevření zde). Úvodního ceremoniálu se účastnil i prezident Heinz Fischer, vrcholní politikové na úrovni spolkové, zemské i městské, církevní hodnostáři. Na oficiální zahájení, které živě přenášela rakouská televize, navázaly slavnostní premiéry všech tří souborů, pro které divadlo stalo novým působištěm – operního (do jehož repertoáru spadají i velké operety), muzikálového a baletního – všechna za doprovodu Brucknerova symfonického orchestru, jehož 110 hráčů vedle svého samostatného koncertního působení (na 50 koncertů zajišťuje i divadelní provoz pro všechny soubory (cca 120 -150 představení). V původní budově Zemského divadla Linec na Promenádě, ve staré kulturní části Lince s hlavním sálem pro 700 diváků a komorním prostorem se čtyřmi sty místy, tak zůstala už „jen“ činohra a Divadlo pro mladé publikum, které je další samostatnou složkou celého pětisouborového komplexu. Od roku 2006 ho vede zkušený intendant Rainer Mennicken (který mimo jiné obohatil program města divadelními projekty v době, kdy byl Linec v roce 2009 evropským městem kultury). Zjevně si považuje toho, že v čele opery působí od roku 2002 americký dirigent Dennis Russell Davies, který je zároveň šéfdirigentem Brucknerova symfonického orchestru. Divadlo připraví za sezónu celkem ke čtyřiceti premiérám a odehraje devět stovek představení – to vše s rozpočtem 40 mil €, který z 95 % pokrývá vláda Horního Rakouska, z 2,5 % sponzoři a příjmy ze vstupného tvoří pouhých 2,5 %. Ceny vstupenek na operní představení se pohybují od 67 € do 13 €.Není dnes běžné, aby ve městě, které je sice hlavním městem spolkové země Horní Rakousy, ale má jen na 190 tisíc obyvatel (tedy naše poloviční Brno nebo trochu větší Plzeň), bylo postaveno nové divadlo za 150 milionů euro (asi 3,87 mld. Kč), a to z 95 % z veřejných zdrojů a bez podpory Evropské unie. Hlavní finanční zátěž nesly Horní Rakousy, 37 miliony € přispělo město Linec a 25 miliony € stát.

Z vnějšího pohledu stroze řešená hranatá budova se zdůrazněnými vertikálami na průčelí tak trochu připomíná naše Janáčkovo divadlo; je ovšem výrazně větší (s dalšími divadelními prostorami vedle hlavního velkého sálu nebo rozsáhlého foyeru se zabudovanou světelnou technikou ve stropě a přiměřeným zázemím včetně velké zkušebny vybavené nahrávací technikou), nízkoenergetická a nabitá nejmodernějšími jevištními technologiemi.

Otevřením Hudebního divadla se završily třicetileté debaty, které vyústily v roce 2004 k rozhodnutí umístit novou budovu na jižním konci linecké nákupní zóny v blízkosti hlavního nádraží. Z mezinárodní architektonické soutěže vyšel vítězně britský architekt Terry Pawson se svým konceptem „zeleného divadla v parku“ jako otevřeného prostoru sdíleného všemi. Od dubna 2009 se pak začalo stavět v části Lince, která z dříve nepříliš atraktivní čtvrti dostala díky promyšlenému urbanistickému řešení novou tvář.

***

První divácké-uživatelské dojmy

Interiér hlediště, které je dimenzováno pro 1000 diváků (s možností rozšíření až na 1200), není nijak ohromující – strohé linie, dřevěný základ doplněný kovovými zlatistými prvky a červenými sametovými sedadly. Divácký komfort je ovšem značný: sedadla (spíše křesla) jsou pohodlná, skýtají příjemný prostor pro nohy i lokty a řady mají optimální elevaci tak, aby většina diváků měla dobrý výhled na jeviště. Každé sedalo je navíc vybaveno obrazovkou (podobně jako v letadlech nebo autobusech), která poskytuje řadu užitečných informací (včetně například aktuálního obsazení) a slouží i jako titulkovací zařízení. Lze volit mezi němčinou, angličtinou – a dokonce i češtinou s velmi dobrou jazykovou úrovní překladu. Je to výsledek strategické úvahy vedení divadla, které spoléhá na blízkost hranic s Českou republikou a vypracovalo marketingový projekt speciálně zaměřený na české diváky, včetně autobusové dopravy. Zajistit návštěvnost všech divadelních a koncertních prostor v Linci, kdy součástí velkoryse koncipovaného Brucknerova domu je velká koncertní síň pro 1.420 posluchačů, střední sál s kapacitou 352 míst a komorní prostor pro 150 návštěvníků, určitě nebude jednoduché.

Méně zdařilé je vypuštění středových uliček (aby se zvýšila kapacita divadla) a také přístup k sedadlům (hlavně na balkónech) je poddimenzovaný – tvoří se dlouhé fronty diváků jen pomalu postupujících na svá místa a z nich.

Orchestřiště s podlahou, která se dá členitě zvednout až na úroveň jeviště, je dostatečně kapacitní i pro wagnerovská obsazení orchestru. Akustiku, pro jejíž řešení byla vypracována rozsáhlá studie a uskutečnilo se mnoho experimentů, nelze po premiéře Glassovy opery a muzikálové produkci Čarodějky z Eastwicku s mikroporty zatím rozsáhleji hodnotit. První dojmy jsou spíše příznivé, jakkoli v hledišti jsou vedle dřeva poměrně velké plochy kovových obkladů balkónů; problémům s akustikou prý zamezuje jejich naplnění pískem.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Hodnocení

Vaše hodnocení - La Fura dels Baus: Ein Parzival (Musiktheater am Volksgarten Linz)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Vaše hodnocení - Glass: Spuren der Verirrten (Musiktheater am Volksgarten Linz)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Vaše hodnocení - Rowe: Die Hexen von Eastwick (Musiktheater am Volksgarten Linz)

[Celkem: 1    Průměr: 4/5]

Vaše hodnocení - Ulrich: Campo Amor (Musiktheater am Volksgarten Linz)

[Celkem: 1    Průměr: 5/5]

Mohlo by vás zajímat


4
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
2 Comment threads
2 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
3 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Doubravsky

Je zajímavé,že zůstala bez povšimnutí zde i jinde nejnovější premiera z Plzně.

shimo

Kdyby jen ta z Plzne, na reakce na posledni Opavskou premieru jsem take cekal marne….

Doubravsky

Chápu,že Opava je třeba daleko , ale režie ředitele ND by pro kritiky měla být zajímavá.

Thomas

Dva pražští kritici na Tosce byli přítomní, ale odešli po 2.jednání. Ta režie není zajímavá pro nikoho, natož pro kritiky :(