Operní panorama Heleny Havlíkové (126)

  1. 1
  2. 2

Bilance sezony 2012/13 stálých operních divadel 

Sezonu 2012/13 našich stálých divadel s operními soubory lze shrnout do několika základních charakteristik jako sezonu dramaturgicky pestrou, jako sezonu s novými mladými režiséry, s několika výraznými pěveckými osobnostmi a dvěma operními soubory s koncepčním vedením a výsledky – ostravským v čele s ředitelem Jiřím Nekvasilem a hudebním ředitelem Robertem Jindrou a libereckým, který řídí Martin Otava se šéfem opery Martinem Doubravským. Ale i jako sezonu, v níž se naplno projevily negativní dopady ministerského hazardu se sloučením Národního divadla a Státní opery, které nejenže nepřineslo žádné úspory, ale – podle oficiálního písemného vyjádření Ministerstva financí – Ministerstvo kultury tento dodnes neobjasněný krok nad rámec sloučených rozpočtů dotovalo zatím bez bližšího vysvětlení v roce 2012 navíc 52,5 miliony za situace, kdy divadla zřizovaná a financovaná převážně městy doslova bojují o holý život.Stále u nás působí deset stálých operních souborů – dva v Praze, byť po oné nepovedené transformaci pod jedním vedením, a dále v Brně, Ostravě, Plzni, Olomouci, Ústí, Liberci, Českých Budějovicích a v Opavě. V letošní sezoně připravily celkem třicet jedna scénických operních premiér, což stále odpovídá počtu, který se ustálil v posledních letech.

Dramaturgická pestrost
Vyjdeme-li z oprávněného požadavku na plná hlediště, který před divadla kladou zřizovatelé, krize financování kultury a konzervativizmus operního publika, je odvaha zařazovat neznámé tituly vlastně malý zázrak. Že uvedení světových, českých nebo málo známých oper ne vždy zcela vyjde, patří zcela logicky k rizikům a používat je jako argument pro apriorní zatracování této hledačské dramaturgické linie, by vedlo k devalvaci opery jako hudebně-dramatického žánru.

České novinky
Otazníky vyvolalo ve Státní opeře uvedení Války s mloky Vladimíra Franze. Nečekaný a notně bizarní kontext této sedm let staré zakázce ovšem dodala autorova prezidentská kandidatura, kdy premiéra se konala dokonce v předvečer voleb. V nespojitém hudebním kaleidoskopu Franz zploštil Čapkovu předlohu do sentimentálního milostného příběhu a teze, že by si lidé neměli bohapustě užívat blahobytu. Novince nepomohla režie Davida Drábka, který svůj operní debut pojal jako ilustrační show.S podobným problémem převedení silné mnohovrstevnaté předlohy do operní podoby se potýkal i Zdeněk Pololáník, který má přitom – podobně jako Vladimír Franz  – rozsáhlé zkušenosti se scénickou i filmovou hudbou. V Noci plné světel podle dramatické předlohy francouzského katolického spisovatele a diplomata Paula Claudela Zvěstování Marii si tento bezmála osmdesátník operní žánr vybral vůbec poprvé. Symbolika oběti a všeobjímajícího odpuštění v tomto mystériu milosti nad středověkým příběhem jedné francouzské rodiny však v libretu sklouzávaly do tezí, které hudba v melodizovaném parlandu spíše klopotně posouvala, než aby je vyvíjela ve strukturovaném hudebně-dramatickém tvaru.Brněnská opera se v české premiéře rozhodla připomenout operu svého rodáka meziválečné éry Ericha Korngolda Zázrak Heliany. Ani v tomto případě se inscenátorům nepodařilo jednoznačně přesvědčit, že tato mystická opera s dekadentními rysy o bezútěšném totalitním království a hutnou partiturou byla dosud opomíjena neprávem. Svým sytým mezzosopránem na sebe ovšem upozornila Jana Wallingerová jako po pomstě prahnoucí Poselkyně a svou pozici pozoruhodné sólistky potvrdila i jako Dulcinea.Novodobým objevem se ovšem stalo uvedení Myslivečkovy Olympiády, a to především zásluhou dirigenta Václava Lukse a jeho souboru Collegium 1704. Tomu se až díky podpoře soukromého sponzora podařilo zvrátit odmítavý přístup vedení Národního divadla, které bez ohledu na uzavřené koprodukční kontrakty chtělo inscenaci zrušit. A připravit se tak o jednoznačně nejlepší inscenaci, která zachraňovala notně pošramocenou reputaci naší první scény.

Italské, anglické, ale i francouzské objevy
Zařazení Anny Boleny Gaetana Donizettiho, pěvecky virtuózní opery mistra vrcholného belcanta, se mohlo zdát až troufalé. Tato ostravská odvaha se ale ukázala jako podložená díky dirigentu Oliveru Dohnányimu a dosud činohernímu režisérovi Ivanu Krejčímu, který se tak v opeře skvěle uvedl svou muzikalitou i přesně volenou divadelní zkratkou. Ale především díky sólistům, kterým dominovala Jana Šrejma Kačírková v titulní roli. Ve své letošní sérii křehké Gildy v budějovickém Rigolettovi a Markétky v plzeňském Faustovi pokračuje v budování svého výjimečného talentu koloraturní sopranistky. Ostatně Faust se i díky estetické vytříbenosti a divadelní fantazii režiséra Jiřího Heřmana stal dalším z inscenačních vrcholů této sezony. V Anně Boleně zaslouží vyzdvihnout také další sólisté, Michaela Kapustová, Václava Krejčí Housková nebo David Szendiuch, kteří se stejně jako sbor zasloužili o to, že tuto ostravskou inscenaci považuji za vrchol letošní operní sezony.Méně přesvědčivě v Ostravě vyšla další novodobá česká premiéra – La Wally Pucciniho současníka Alfreda Catalaniho zejména kvůli příliš popisné režii a obsazení, v němž se Eva Urbanová potýkala s partem titulní hrdinky.

Reklama
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr Staněk

Bývaly doby, kdy kritik hodný toho jména dříve než přikročil k publikaci svého textu navštěvoval zkoušky připravovaného hudebního díla a seznámil se s partiturou. Dnešním Havlíkovým postačí vynést soud na základě zkušenosti pouhého – mnohdy jen zdánlivě poučeného či vzdělaného – návštěvníka premiéry, což svědčí na jedné straně o zoufalé devalvaci tohoto jinak úctyhodného a tolik potřebného oboru lidské činnosti a na straně druhé o úpadku kritického rozumu na straně médií a čtenářů, kteří těmto více či méně ochotnickým výtvorům sui generis poskytují prostor a kteří jim popřávají sluchu cobu hlasu “odborníků”. V daném konkrétním případě pak vyvstává otázka, zda… Číst vice »