Operní panorama Heleny Havlíkové (163)

  1. 1
  2. 2

Týden od 22. do 27. dubna 2014
– Elegantní Piotr Beczała
– Takové – naštěstí – nejsou všechny
– Inspirace na dny příští
***

Elegantní Piotr Beczała
Během ani ne jednoho měsíce přijel do Prahy po Rolandu Villazónovi a Jonasovi Kaufmannovi do třetice další tenorista – Piotr Beczała. Dají se nějak porovnat? Analogie je v tom, že jde o tři vyzrálé osobnosti, které dnes skutečně patří v tomto „úzkoprofilovém“ oboru ke světové špičce a možnost slyšet je v Praze skýtá zážitek (jakkoli za něj posluchači v Praze zaplatí často více než tenorový ctitel v Paříži, Miláně, Londýně…). O to zajímavější, že každý je úplně jiný. Ve zkratce – zatímco temperamentní Mexičan Rolando Villazón je při koncertním recitálu extrovertní showman, introvertní intelektuál Němec Jonas Kaufmann byl v Schubertově písňovém cyklu Zimní cesta jeho protipólem. A Piotr Beczała při svém pražském vystoupení působil jako elegantní seladon v tom nejlepším slova smyslu; ostatně druhou polovinu jeho recitálu tvořila vyznání operetních milovníků, zakončených slavným Lehárovým Dein ist mein ganzes Herz, jak ho zpívá Su-Čong v Zemi úsměvů. A Beczała pro operetu „operní“ frak stylově vyměnil za sametový smoking s černým motýlkem a naplno rozezpíval svůj zvučný tenor v sladce sentimentálních melodiích nejen Franze Lehára, ale i Emmericha Kálmána a Richarda Taubera.Vyznáním právě tenorovému mistru operety Richardu Tauberovi je i Beczałovo poslední CD. Jen škoda, že Český národní symfonický orchestr, který Beczału v Praze doprovázel, patřičnou operetní lehkost, nadýchanost, esprit a švih a empatii vůči sólistovi postrádal. A v samostatných orchestrálních číslech, zejména ve Dvořákově Slovanském tanci č. 9 H dur a v předehře k Prodané nevěstě volil dirigent Łukasz Borowicz velice zběsilé tempo, které hráči sice uhráli, ale v celkovém dojmu zůstaly vlastně jen rychle zahrané noty.

Ke srovnání vybízí i dramaturgie pražských koncertů všech tří tenoristů. Zatímco pro Villazóna se stala Praha startovním místem k jeho turné s nově vydanou nahrávkou Mozartových méně známých árií a Kaufmann zařadil Prahu do své evropské série se Zimní cestou – Beczała sestavil první půli večera speciálně pro Prahu. Verdiho árie Riccarda z Maškarního plesu, Rigoletta a Gounodova Romea proložil Princem z Rusalky a Jeníkem ze Smetanovy Prodané nevěsty. Nejen tyto árie, ale na repertoáru už několik let má celé role těchto nejznámějších oper českého klasického repertoáru. Jeho Vidino divná, přesladká z 1. dějství, kdy Princ poprvé spatří Rusalku proměněnou z víly v ženu, byla nabitá emocemi milostného vzplanutí s nádherně klenutou kantilénou a stala se jedním z vrcholů večera.

Protože Beczała právě Prince vytvořil při přímém přenosu Rusalky z Met, nabízí se další srovnání o podílu zvukových mistrů, hudebních režisérů, ale i reprodukčních zařízení jednotlivých kin na výsledném zvuku. Je jasné, že mezi zvukovou podobou výkonu v divadle a při přenosu jsou velké rozdíly – zejména v případě menších hlasů, kterým kvůli zvukové vyváženosti technika často pomáhá na objemu. Ovšem v případě Beczały jako by zvukaři ubírali – jeho tenor, spíše mladodramatický než lyrický, měl ve Smetanově síni velký objem, krásně se nesl a byl mnohem barevnější, než známe z přenosů. Takto, s až dokonale lahodnou krásou, zpíval i Jeníkovu árii Jak možná věřit z 2. dějství Prodané nevěsty, v níž přece jen trochu chybělo ono šibalství, které k Jeníkovi také patří. To ale nic nemění na tom, že Beczała těmito dvěma áriemi získal bouřlivé sympatie publika.

Hodnocení autorky: 80 %
***

Takové – naštěstí – nejsou všechny

Předposlední produkcí Met pro přímé přenosy letošní sezony byla Mozartova opera Così fan tutte. Peter Gelb, jak bylo zřejmé z rozhovoru s Jamese Levinem zařazeným do přestávky, chtěl vyhovět přání tohoto mnohaletého guru Met, kterému se po vážných zdravotních problémech se zády po dvou letech podařilo vrátit se před „svůj“ skvěle vycvičený a univerzální orchestr.

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - P.Beczała - ČNSO & Ł.Borowicz (Praha 2014)

[yasr_visitor_votes postid="104016" size="small"]

Vaše hodnocení - Mozart: Così fan tutte (Met New York)

[yasr_visitor_votes postid="104364" size="small"]

Mohlo by vás zajímat