Operní panorama Heleny Havlíkové (204)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Zatímco Jolanta, alespoň podle kostýmů, vyústí do krémově světlé barvy (s výjimkou krále Reného) a zůstává otevřená otázka, čí byla ta černá ruka na začátku, která zakryla Jolantě oči, Modrovousův hrad navázal onou hrůznou scenérií lesa, který obklopoval Jolantino „vězení“. Za tmavé noci sem přijede auto, ze kterého vystoupí ve večerní dráždivé tyrkysové róbě Judit s Modrovousem. Stahovací vrata se uzavřou, na okna dopadá hustý déšť. Propastí výtahové šachty se oba přesouvají do stále hlouběji a hlouběji umístěných komnat Modrovousova hradu, respektive duše, ke kterým si Judita vymůže přístup – děsivé mučírny, zbrojnice, tajuplné vany s horkou vodou jako klenotnice, zahrady, vykachlíkovaného čtverce jako moře slz a nakonec lesa s otevřeným hrobem, ve kterém vidí Judit svoji vlastní mrtvolu, kterou Modrovous s takovou vášní líbá. I díky nastudování Valerije Gergijeva se strhujícím způsobem prolnula nadčasovost tématu „uzamčených komnat“ lidského nitra s Bartókovou sugestivní hudbou.

Výkon německé sopranistky Nadji Michael právě jako Judit, až perverzně přitažlivé, byl fantastický po pěvecké i herecké stránce, takže barytonista Michail Petrenko jako Modrovous vedle ní až zanikal. Ostatně Michael má ve svém repertoáru řadu rolí temných žen, které provokují, které se vymykají obvyklému lidskému morálnímu řádu – Verdiho Lady Macbeth, Mayrovu i Cherubiniho Medeu, Janáčkovu Emilii Marty, Strausovu Salome, ale i Saint-Saënsovu Dalilu. Škály, jakými Michael vyjadřovala na jedné straně odhodlání a touhu proniknout do Modrovousovy duše, a na druhé zděšení, depresi a hrůzu z toho, co vidí, třeba když se zmáčená slzami choulí u vykachlíkované stěny, přesně vystihovaly trýzně i naděje ukryté v hlubinách lidské duše.Modrovous patří k tomu nejlepšímu, co Met dosud v přenosech nabídla. Inscenace vznikla jako koprodukce Met a varšavského Velkého divadla, kde měla dokonce premiéru. Provokativní otázka na závěr – dočkáme se někdy podobné spolupráce Met s některým z našich divadel?

Hodnocení autorky: 95 %
***

Inspirace pro dny příští
Festival Opera 2015
– Ondřej Kyas, Pavel Drábek: Ponava (Zmizelé řeky) – Ensemble Opera Diversa – dirigent Gabriela Tardonová, režie Tomáš Studený, pátek 20. února 2015 v 19 hod., Divadlo Komedie Praha
– Ivo Medek, Markéta Dvořáková: Alice in bed – Národní divadlo Brno – dirigent Ondrej Olos, režie Rocc, sobota 21. února 2015 v 19 hod., Divadlo Hybernia Praha

Leoš Janáček: Zápisník zmizelého. Režie Martin Otava. Divadlo J. K. Tyla, Malá scéna v Novém divadle, premiéra sobota 21. února 2015 v 19 hod.

Festival Opera 2015

Giacomo Puccini:
Bohéma
Hudební nastudování: Friedrich Haider
Dirigent: Friedrich Haider
Režie: Peter Konwitschny
Režijní nastudování: Verena Graubner
Scéna a kostýmy: Johannes Leiacker
Sbormistr: Pavol Procházka
Orchestr a sbor Opery SND
Bratislavský chlapčenský zbor
Sbormistryně: Magdaléna Rovňáková
Pressburg Singers
Sbormistryně: Janka Rychlá
Premiéra 31. ledna Nová budova SND – Sála opery a baletu, Bratislava

(psáno z reprízy 9. 2. 2015 Státní opera Praha)

Rodolfo – Kyungho Kim 
Marcello – Pavol Remenár
Schaunard – Daniel Čapkovič
Colline – Jozef Benci
Mimi – Eva Hornyáková
Musetta – Andrea Vizvári
Benoit – Juraj Peter
Alcindor –František Ďuriač
Parpignol – Igor Pasek
Seržant – Daniel Hlásny

Colník – Martin Smolnický
Predavač – Jiří Zouhar
Akrobatka – Dorota Letenajová
Horolezec – Milan Jamrich

www.snd.sk
***

Tomáš Hanzlík:
Svět podle Plinia / Strašná travestie o těhotném starostovi / Endymio
Režie: Tomáš Hanzlík
Výprava: Vendula Johnová

Ensemble Damian
Svatocecilský sbor Olomouc
DPS Primavera Brno
Premiéry 16. května 2014 Hudební galerie Podkova Olomouc (Svět podle Plinia), 2001 (Endymio), 2008 (Strašná travestie o těhotném starostovi)  

(psáno z reprízy 13. 2. 2015 České muzeum hudby Praha)

Svět podle Plinia
Jakub Janečka (soprán, viola)
Šimon Hron (soprán, trombon)
Bedřich Lévi (alt, kytara)
Filip Dámec (soprán, housle)
Marek Kubát (soprán, theorba)

Strašná travestie o těhotném starostovi
Jakub Janečka (soprán, viola)
Bedřich Lévi (alt, kytara)
Filip Dámec (soprán, housle)
Marek Kubát (soprán, theorba)

Endymio
Endymio – Carl Thiemt (kontratenor)
Diana – Steve Wächter (kontratenor)
Aurilla – Stefan Kunath (kontratenor)
Thyrsus – Rostislav Baláž (tenor)
Sylvanus – Pavel Maška (bas)
Amor – Šimon Hron (soprán)
Morfeus – Jindřich Večeřa (tenor)

www.ensembledamian.com
***

Il Concelatore
Hudba: Georges Bizet / Leoš Janáček / Wolfgang Amadeus Mozart / Giacomo Puccini / Bedřich Smetana / Giuseppe Verdi / Ruggero Leoncavallo / Eduardo di Capua / Ernesto De Curtis / Lukáš Habanec / Gioachino Rossini / Jacques Offenbach
Dirigent: Lukáš Habanec
Scénář a texty písní: Jan Duchek
Scéna a kostýmy: Anežka Habancová
Kočovného divadla Ad Hoc
Premiéra září 2013 Příbram
(psáno z reprízy 15. 2. 2015 Divadlo Na Prádle Praha)

Marco Dallici – Adam Caha (housle)
Synovec z Itálie / Sousedka – Jan Duchek
Host – Anežka Habancová (příčná flétna, flétna)
Vito Barti – Barbora Blažíčková (flétna)
Hateman / Reverend – Lukáš Habanec (klavír)
Carmaid – Dominika Jíchová (saxofon)
Pivello – Zdeněk Melín (kytara)
Policista / Kapitán – Petr Mikulka (kytara)
Algida – Klára Šidlová (flétna)
Don – Jiří Vedral (klávesy)
Lodník Ludmila Weissová (housle)

www.divadloadhoc.cz
www.festival-opera.cz
***

Petr Iljič Čajkovskij:
Iolanta
Béla Bartók:
Bluebeard’s Castle
(A kékszakállú herceg vára)
Dirigent: Valery Gergiev
Režie: Mariusz Treliński
Scéna: Boris Kudlička
Kostýmy: Marek Adamski
Světla: Marc Heinz
Choreografie: Tomasz Wygoda
Video: Bartek Macias
Zvuk: Mark Grey
Dramaturgie: Piotr Gruszczyński
The Metropolitan Opera Orchestra
Premiéra 29. ledna 2015 Metropolitan Opera House New York
(Live: Met in HD 14. 2. 2015)

Iolanta
Iolanta – Anna Netrebko
Vaudémont – Piotr Beczała
Robert – Aleksei Markov
King René – Ilya Bannik
Bertrand – Matt Boehler
Alméric – Keith Jameson
Ibn-Hakia – Elchin Azizov
Marta – Mzia Nioradze
Brigitte – Katherine Whyte
Laura – Cassandra Zoé Velasco

Bluebeard’s Castle
Judith –  Nadja Michael
Bluebeard – Mikhail Petrenko

www.metopera.org

Připravujeme ve spolupráci s Českým rozhlasem-Vltava
Zvukovou podobu kratší rozhlasové verze Operního panoramatu Heleny Havlíkové najdete zde
Foto Jozef Barinka, EOD, Met, archiv 

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Puccini: Bohéma (SND Bratislava)

[yasr_visitor_votes postid="91086" size="small"]

Vaše hodnocení - Hanzlík: Svět podle Plinia (Ensemble Damian)

[yasr_visitor_votes postid="151795" size="small"]

Vaše hodnocení - Hanzlík: Strašná travestie o těhotném starostovi (Ensemble Damian)

[yasr_visitor_votes postid="151793" size="small"]

Vaše hodnocení - Hanzlík: Endymio (Ensemble Damian)

[yasr_visitor_votes postid="16474" size="small"]

Vaše hodnocení - Il Concelatore (Kočovné divadlo Ad Hoc)

[yasr_visitor_votes postid="151804" size="small"]

Vaše hodnocení - Čajkovskij: Iolanta (Met New York)

[yasr_visitor_votes postid="151406" size="small"]

Vaše hodnocení - Bartók: Bluebeard's Castle (Met New York)

[yasr_visitor_votes postid="151409" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments