Operní panorama Heleny Havlíkové (227)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
Chaos v Národním divadle? Nezodpovězená tázání nad slibovanou pražskou operní extraligou Pera Boye Hansena podepsalo přes tři sta členů Národního divadla --- Pátrací výpravy Petra Nekorance --- Strach žít i zemřít --- Inspirace na dny příští
Národní divadlo – provozní budova Themos (zdroj narodni-divadlo.cz)

Na 340 členů obou operních souborů Národního divadla – téměř všichni sólisté, sboristé, hráči orchestru, také další zaměstnanci, ale i stávající vedení opery v čele se současnou ředitelkou Opery ND a Státní opery Silvií Hroncovou a uměleckým ředitelem Opery ND a Státní opery Petrem Kofroněm podepsalo otevřený dopis, ve kterém varují, že oba soubory jsou v souvislosti s designovaným uměleckým ředitelem Perem Boyem Hansenem, který zatím zastává pozici poradce ředitele Jana Buriana, v kritické situaci. V dopise adresovaném řediteli Národního divadla Janu Burianovi a zaslaném na vědomí předsedovi Garanční rady ND Janu Hančilovi, ministru kultury Antonínu Staňkovi a předsedovi ČSSD Janu Hamáčkovi, kladou podepsaní třicet otázek. Z dotazů je zřejmé, že Hansen se současným vedením oper ND nespolupracuje, když ani Petr Kofroň ani Silvie Hroncová neznají Hansenovu koncepci dalšího směřování souborů a nejsou vyjasněné vzájemné kompetence. Otázky ovšem směřují i k dalším základním a klíčovým aspektům působení operních souborů Národního divadla, jakými jsou zodpovědnost za dramaturgii a její realizaci pro nejbližší sezónu 2019/20, která začíná už za pár měsíců.

Z dopisu vyplývá, že v divadle panují nejasnosti ohledně organizační struktury a personálního obsazení různých složek včetně sólistického ansámblu, dirigentů, korepetitorů, inspicientů nebo technických složek a výrobních kapacit. Celá série dotazů se týká ekonomické strategie a honorářové politiky v souvislosti se zvýšením nákladů na hostující sólisty a inscenační týmy oslovené Perem Boyem Hansenem, aniž byla provedena analýza stávajících souborů, a mají se zvát drazí zahraniční sólisté i na malé role. Připomeňme, že se Per Boye Hansen podle informací Guardianu během tří let v čele opery v Oslo nepohodl se zaměstnanci i vedením tak vyhroceně, že Norská národní opera o jeho „služby“ ztratila v roce 2015 zájem.

Není divu, že v dopise uváděné takové množství nejasností dohání k zoufalosti ty, kterých se činnost Opery ND bezprostředně týká, a žádají o písemné odpovědi do 27. května. Ostatně jde o otázky nezodpovězené už od Hansenova nástupu do Národního divadla v září loňského roku jako poradce Jana Buriana.

Když na setkání s novináři začátkem února představil ředitel Národního divadla Jan Burian Pera Boye Hansena jako nového uměleckého ředitele sloučených oper, který má od letošního září vystřídat Petra Kofroně, nešetřil tento bývalý ředitel Norské národní opery bombastickými sliby o povznesení obou souborů do evropské operní „ligy mistrů“ vedle Vídně, Paříže, Berlína nebo Londýna. Ačkoli do Národního divadla nastoupil už v září 2018 a měl půl roku času, aby se v problematice českého operního života detailně orientoval, představil své vize jen v základních obrysech: směřování k mezinárodnímu dialogu a výměně, oživení hrdé historie české opery, profilace obou souborů, zvýšení počtu nových produkcí nejvyšší úrovně i kvality repríz nebo rozvoj nových talentů. V podstatě tak opakoval stejný rámec, který se řediteli ND Janu Burianovi od sloučení operních souborů Národního divadla a Státní opery Praha roce 2012 dosud naplnit nepodařilo.

V následném rozhovoru pro Lidové noviny ovšem Per Boye Hansen na konkrétní otázky, jak chce z Prahy udělat místo, kam podle něj budou lidé jezdit kvůli opeře, odpovídal vyhýbavě s poukazem na to, že se svými plány musí seznámit nejprve soubor – a teprve pak novináře. Nemilým překvapením však bylo, když na otázku ohledně jeho názoru na situaci operních souborů ND reagoval, že z operních představení Národního divadla viděl za půl roku pouhou třicítku a z těch mimopražských jen v Brně Pikovou dámu. Přitom při své prezentaci sliboval, že dá příležitost sólistům z divadel mimo Prahu:Divadlo musí být vycházet z místního, regionálního a národního prostředí. Ačkoli je opera mezinárodní umělecká forma, místní tradice a společenskopolitické poměry nepochybně hrají důležitou roli. Divadlo žije uvnitř společnosti.“

Na další únorové tiskové konferenci se už operní soubory zastupoval Petr Boye Hansen a k nové operní sezóně 2019/20 hlásil z pozice odpovědnosti uměleckého ředitele obou souborů. Na otázku obsazení plánovaných titulů však jména sólistů opět neuvedl – se stejným argumentem, že ho musí nejprve sdělit sólistům. To byla hodně zvláštní odpověď, když v té době začala operní divadla, kterým se chce Hansem s naším Národním vyrovnat, zveřejňovat program na následující sezónu s kompletním obsazením. Blíží se polovina května a na webových stránkách Národního divadla stále chybí obsazení, a v případě Pikové dámy dokonce není uvedený ani dirigent hudebního nastudování a režisér, ačkoli v únoru se k tomuto titulu se zájmem hlásil Daniel Špinar. U Weinbergerova Švandy dudáka není jméno dirigenta – a to jsou premiéry už v březnu, resp. květnu 2020. A konkrétní obsazení od září sezóny 2019/20 není uvedené ani u repríz stávajících titulů. A je možné, že ani zde uváděné alternace neplatí, protože Hansen chce údajně přeobsadit Tosku, Bohému nebo Fidelia. V zodpovědně vedených operních divadlech se standardně plánuje minimálně s dvouletým předstihem. Takže nejen sólisté nevědí, jestli Traviatu 3. září bude zpívat Marie Fajtová, Simona Houda-Šaturová nebo Desirée Rancatore, jestli v titulní roli Carmen 9. září vystoupí Kateřina Hebelková, Jana Kurucová, Jana Sýkorová nebo Andrea Tögel Kalivodová atd. Ale i diváci, kteří si chtějí obstarat vstupenky s předstihem, vlastně kupují „zajíce v pytli“.

 Také sliby ohledně „nejvyšší úrovně“ nových produkcí vyvolávají pochybnosti. Ukazuje se, že na začátku sezóny, kdy by měl Orchestr Státní opery pilně zkoušet na novou premiéru Ščedrinovy Lolity, se bude „rozehrávat“ na jakémsi Freidbergském hudebním létě s cenami vstupenek 35 €. (Na freidbergském programu zmiňovaný sólista René Pape tento koncert však na svých webových stránkách avizovaný nemá.)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na