Operní panorama Heleny Havlíkové (299) – Zahájení ve Scale bez diváků v hledišti

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Svátek sv. Ambrože 7. prosince je v Itálii už téměř sedmdesát let spjatý s největší kulturní, ale i společenskou událostí roku – zahájením nové sezony v milánské La Scale. Datum je odvozeno od svátku světce, který působil jako biskup v letech 374-397 v Miláně a stal se pak patronem města.

Sonya Yoncheva – Teatro alla Scala 2020 (zdroj ceskatelevize.cz)

Aktualizace: předchozí verze článku chybně uvedla Emu Destinnovou jako jednu z českých pěvkyň, které vystoupily v La Scale.
Premiéra bývá příležitostí k protestům a média zahájení v divadle – které je proslulé emotivním publikem i bučícími loggionisty, zaměstnanci neváhajícími kdykoli vstoupit do stávky a náladovými pěveckými hvězdami – rozsáhle rozebírají nejen po umělecké stránce, ale středem pozornosti jsou také účast i róby celebrit a politiků. Podobně jako v létě v případě německé operní Mekky, Bayreuthu, i do té italské letos zasáhla pandemie Covidu-19. Na rozdíl wagnerovského svátku, který byl zcela zrušen, La Scala zahájila koronavirem deptanou sezonu alespoň koncertem.

V italštině dnes zní plný oficiální název milánské operní a baletní scény Teatro alla Scala, v překladu divadlo na schodech nebo divadlo na žebříku. Na žádných schodech natož na žebříku však nestojí, ba dokonce se do něj po schodech ani nevstupuje. Zvenčí je to ne až tolik nápadná budova v bloku domů. Název je odvozen od kostela Santa Maria della Scala, který na tomto místě nechala v roce 1381 vystavět Beatrice Regina della Scala. Moderní La Scala byla otevřena po požáru dřívějšího Teatro Regio Ducale (Královsko-vévodské divadlo) jako Nuovo Regio Ducal Teatro 3. srpna 1778, v období rozkvětu opery seria, operou L’Europa riconusciuta Antonia Salieriho, který v té době platil za skladatelskou celebritu.

Dnes má La Scala svůj orchestr, operní a baletní sbor a její součástí je také škola – Accademia Teatro alla Scala s obory hudby (kurzy pro dětský sbor, kouče, pěvce, orchestrální hráče a korepetitory), tance, scénografie (kurzy pro světelné designéry, scénografy, zvukaře, divadelní fotografy a tvůrce videa, divadelní maskéry a kadeřníky, krejčí, parukáře) a divadelního managementu. V budově sídlí také divadelní muzeum s kolekcí obrazů, soch, kostýmů, návrhů a dalších dokumentů z historie opery a divadla La Scala. Uměleckým ředitelem a superintendantem Scaly je od roku 2020 Dominique Meyer, hudebním ředitelem je od roku 2015 dirigent Riccardo Chailly.

Z českých pěvců ve Scale vystupovali například Teresa Stolzová, Vilém Zítek, Pavel Ludikar, Jarmila Novotná, Hana Janků, Eva Randová Dagmar Pecková, Eva Urbanová, Štefan Margita nebo Pavel Černoch. Působili zde také režiséři Václav Kašlík a Karel Jernek, uplatnil se tu i scénograf Josef Svoboda nebo Pražský filharmonický sbor.

Plácido Domingo – Teatro alla Scala 2020 (zdroj ceskatelevize.cz)

Letošní sezonu La Scaly měla zahájit nová inscenace Lucie z Lamermooru Gaetana Donizettiho (v hudebním nastudování Riccarda Chaillyho, v režii Yannise Kokkose s Lisette Oropesou v titulní roli a Juanem Diego Flórezem jako Edgarem). Už na začátku listopadu ale vedení Scaly oznámilo, že podmínky a restrikce stanovené italskou vládou kvůli koronavirové pandemii i nákaza uvnitř souboru neumožňují tuto inscenaci kompletně nastudovat.

Tradice a význam zahajovacího večera nové sezony La Scaly jsou ale tak silné a nepominutelné, že za situace, kdy umělci sice mohou za přísných protiepidemických podmínek vystupovat, ale v divadlech nesmí být obecenstvo, Scala přišla s netradičním řešením – slavnostním komponovaným galavečerem. Operní árie a několik baletních výstupů prokládaly literární citáty a promluvy italských herců vybrané se vztahem k opeře, hrdinství a k naději ve zlých časech. Večer nesl symbolický název „…a riveder le stelle“ („…znovu hledět ke hvězdám“ – parafráze Cavaradossiho árie před popravou z Pucciniho ToskyE lucevan le stelle/A zářily hvězdy).

Večer přenášela italská veřejnoprávní televizí RAI nejen po Itálii, ale doslova do celého světa: po Evropě na platformě Evropské vysílací unie (EBU), do Japonska, Číny, Austrálie nebo Spojených států. Je dobře, že jsme prostřednictvím České televize a jejího programu ČT art mohli zpožděný přímý přenos sledovat i u nás (podobně jako zahajovací představení La Scaly v předchozích letech). Záznam koncertu je k vidění na iVysílání České televize ještě do 21. prosince.

Z mnoha koncepcí, které se za dané situace nabízely, vedení La Scaly zvolila tu, jež potvrdila doménu této přední světové scény a jejích diváků: zálibu ve velkých hlasech a úchvatných melodiích. Galavečer pod taktovkou Riccarda Chaillyho a v režii Davidea Livermorea byl přehlídkou těch nejslavnějších hitů z oper, v nichž převažovali italští skladatelé: Verdi (árie z Rigoletta, Dona Carlose, Maškarního plesu a Othella), Puccini (Madam Butterfly, Turandot a Tosca), Donizetti (Lucie z Lammermooru, Don Pasquale a Nápoj lásky), Umberto Giordano (Andrea Chénier) a Gioachino Rossini, jehož finále z Viléma Tella galavečer završilo. Z ne-italských skladatelů se dostalo pouze na Bizetovu Carmen, Massenetova Werthera a Wagnerovu Valkýru. Toto vše v podání mezinárodních operních hvězd současnosti a předních italských sólistů. Sešlo se jich vskutku úctyhodně – dvacet pět. Přijeli z celého světa, i když si každý zazpíval po jediné árii. Jen Piotr Beczala na poslední chvíli zaskočil za Jonase Kaufmanna a vedle árie Dona Josého La fleur que tu m’avais jetée z Bizetovy Carmen ještě zazpíval Kalafovo Nessun dorma z Pucciniho Turandot.

3.7 3 votes
Ohodnoťte článek

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments