Operní panorama Heleny Havlíkové (364) – Za operou do Košic

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Košická opera zazářila na letošním pražském festivalu Opera 2022 inscenací Donizettiho Roberto Devereux. Nejen předání festivalové ceny, ale i nová premiéra Pucciniho Tosky v hudebním nastudování Petera Valentoviče a v režii Antona Korenčiho byly lákadlem, proč se do Košic vypravit.

Giacomo Puccini: Tosca – Státní divadlo Košice (zdroj Státní divadlo Košice)
Giacomo Puccini: Tosca – Státní divadlo Košice (zdroj Státní divadlo Košice)

Setrvalým důvodem operní návštěvy Košic je samotné zdejší divadlo z roku 1899, honosné, v neobarokním stylu. Tvoří jednu z dominant krásné pulzující pěší zóny tohoto druhého největšího města Slovenska s počtem obyvatel zhruba naší Ostravy.

Aktuální impulsy pro pobyt v Košicích byly ovšem dva. Jeden navazoval na letošní ročník festivalu Opera, přehlídku českých a slovenských operních souborů. Program tohoto bienále sice už na konci března skončil, ale festival pokračuje tím, že se ceny, Libušky, nepředávají v Praze, ale na jevištích oceněných divadel. A jednu z cen získala právě košická opera, respektive představitelka královny Alžběty Eva Bodorová v inscenaci Roberto Devereux, která při představení této Donizettiho opery přímo v Košicích cenu slavnostně převzala.

Druhým podnětem byla navazující premiéra Pucciniho Tosky, zasazená do květnových oslav 75. výročí názvu Národní divadlo v Košicích. Připomínka tohoto jubilea je iniciativou nového, velmi ambiciózního vedení Státního divadla Košice. Od minulé sezony stojí v čele generální ředitel Andrej Šoth, podle médií kontroverzní osobnost slovenského divadelnictví. Kritici mu vyčítají opakované prosazování vlastních titulů, pozastavují se nad údajně netransparentním výběrovým řízením na košickou pozici a připomínají údajné nehospodárné nakládání se státním majetkem během Šothova vedení Slovenského národního divadla v letech 2010–2011, což ovšem Šoth rezolutně odmítá a svoji tehdejší abdikaci nespojoval s výsledky ministerské kontroly. Šoth a jeho tým nyní v Košicích usilují o přejmenování divadla a získání statusu národního divadla (analogicky, jak k tomu došlo v roce 1992 u Státního divadla v Brně na Národní divadlo Brno a v roce 1995 v Ostravě na Národní divadlo moravskoslezské). Současný název Státní divadlo Košice současné vedení chápe jako akt brutální komunistické centralizace v roce 1955 a vzhledem k uměleckému a společenskému dosahu této instituce se touží vrátit k názvu Národní divadlo Košice s programem rozvíjejícím národní dědictví v konfrontaci se současným uměním a světem. Připomenu, že na Slovensku působí tři stálé operní soubory – ještě Slovenské národní divadlo v Bratislavě a Státní opera v Banské Bystrici, všechny tři financované slovenským ministerstvem kultury. (U nás máme deset stálých operních souborů, české ministerstvo kultury zřizuje pouze dva pod hlavičkou pražského Národního divadla, zřizovateli ostatních jsou příslušná města.)

Gaetano Donizetti: Rober Deveruex – předání ceny Libuška, Eva Bodorová (foto Joseph Marčinský)
Gaetano Donizetti: Rober Deveruex – předání ceny Libuška, Eva Bodorová (foto Joseph Marčinský)

Festivalová cena pro Evu Bodorovou

Eva Bodorová získala cenu za mimořádnou interpretaci role nejen od poroty kritiků, ale umístila se na pomyslném druhém místě i v hlasování diváků. I při košickém představení Roberta Devereuxe svrchovaně potvrdila své kvality. Její výkon byl strhující a tato slovenská sopranistka je ve vzácném pěveckém oboru dramatické koloratury velkým příslibem do budoucna jako nástupkyně Edity Gruberové. Ostatně právě Edita Gruberová měla v Košicích v této roli dokonce vystoupit. Kvůli covidovým restrikcím mohla nastudování jen sledovat a komentovat alespoň videozáznam z května loňského roku. Termín divadelní premiéry 30. září 2021 už zastihl Editu Gruberovou na samém sklonku života (do nebe operních hvězd odešla 18. října 2021).

Královna Alžběta v podání Evy Bodorové v náročném partu Donizettiho vrcholného italského belcanta s dramatickými koloraturami i dlouhodechými frázemi kantilény nebyla jen přehlídkou pěvecké ekvilibristiky, ale v synergickém propojení s hereckým projevem vystihla Alžbětin vývoj od nazdobené ikony moci, skrze utrpení lásky (kterou si ale panovnice nemůže dovolit) a postavu gradovala až do finále, kdy se dobelhá na práh smrti jako unavená stařena.

Gaetano Donizetti: Rober Deveruex – předání ceny Libuška, Eva Bodorová (foto Joseph Marčinský)
Gaetano Donizetti: Rober Deveruex – předání ceny Libuška, Eva Bodorová (foto Joseph Marčinský)

V košickém představení se ovšem vedle Evy Bodorové zaskvěla také ukrajinská mezzosopranistka Myroslava Havryliuk v roli Alžbětiny sokyně Sáry (na festivalu v Praze i na záznamu zpívala její alternantka Elena Maximova). Ale i další sólisté, kteří takovými specialisty na Donizettiho belcanto přece jen nejsou (barytonista Marek Gurbaľ jako Vévoda z Nottinghamu je platným členem sólistického ansámblu košické opery v padesátce rolí stylově širokého operního i operetního repertoáru, tenorista Juraj Hollý, v titulní roli Roberta, s košickou operou spolupracuje dlouhodobě a v lyrickém oboru se prosadil i na řadě evropských scén) dokázali komplikované vztahy na tudorovském dvoře s přesahy do analogie se současností rozehrát jako působivé drama střetu státních zájmů a soukromých osudů. Vynikající oporou byl všem dirigent Peter Valentovič, který má jistě také díky mnohaleté spolupráci s Editou Gruberovou styl vrcholného italského belcanta skvěle zažitý a je sólistům i sboru empatickým partnerem.

Tosca jen na půl cesty

Peter Valentovič ovšem svrchovaně osvědčil své kvality i při hudebním nastudování Pucciniho Tosky. Při premiéře potvrdil svoje renomé všestranného dirigenta, který se prosadil i v zahraničí. Svým plnokrevným temperamentním hudebním nastudováním interpretoval Toscu skutečně jako velké drama vášnivé operní divy, odbojného malíře Cavaradossiho a sadistického šéfa policie Scarpii. Velká sborová scéna Te Deum se zlověstným plánem Scarpii byla vskutku monumentální – ostatně Peter Valentovič je v košické opeře nejen šéfdirigentem, ale i sbormistrem.

Giacomo Puccini: Tosca – Státní divadlo Košice, obsazení 1. premiéry (foto Joseph Marčinský)
Giacomo Puccini: Tosca – Státní divadlo Košice, obsazení 1. premiéry (foto Joseph Marčinský)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments