Operní panorama Heleny Havlíkové (395) – Hodiny úzkosti z MET

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Metropolitní opera vypustila 10. prosince 2022 do kin osmnáct dnů po světové premiéře čerstvou novinku: operu Kevina Putse Hodiny v nastudování hudebního ředitele MET Yannicka Nézet-Séguina a režii Phelima McDermotta. Audio přímého přenosu tohoto představení u nás vysílala také stanice Český rozhlas Vltava.

Kevin Matthew Puts: Hodiny, Metropolitní opera New York (zdroj Metropolitní opera New York)
Kevin Matthew Puts: Hodiny – Renée Fleming, Metropolitní opera New York (zdroj Metropolitní opera New York)

Třebaže šlo o soudobou operu, v kině Světozor bylo plno, zjevně s diváky, kteří na přenosy z MET běžně nechodí. Zájem mohl být podnícen tím, že libreto Francesca Grega Pierce k opeře Hodiny vychází z románu Michaela Cunnighama Hodiny, který se inspiroval románem Paní Dallowayová Virginie Woolfové (oba romány vyšly i v češtině). Možná ještě větším lákadlem bylo to, že podle Cunnighamova románu byl v roce 2002 natočen úspěšný a oceňovaný americký film Hodiny (režie Stephen Daldry) s hvězdným obsazením a hudbou Philipa Glasse.

Americký spisovatel Michael Cunnigham (*1952) je dnes jedním z nejprodávanějších autorů. Je gay, věnuje se tématu sexuálních menšin a za román Hodiny získal Pulitzerovu cenu (1999) a také Cenu LBGT. Podle Hodin byl v roce 2002 natočen stejnojmenný film (režie Stephen Daldry, scénář David Hare) s kongeniální hudbou minimalisty Philipa Glasse a hvězdnou trojicí hereček Julianne Moore, Meryl Streep a Nicole Kidman – ta nakonec jako jediná získala z devíti nominací tohoto filmu Oskara. Soundtrack Hodin si žije svým životem nezávisle na filmu – získal cenu za nejlepší filmovou hudbu a byl nominován na Oscara a cenu Grammy za nejlepší hudební album pro film.

Kevin Matthew Puts (*1972) patří v USA oceňovaným soudobým americkým skladatelům. Hned za svou první operu Tichá noc (2011) o vánočním příměří na bojišti první světové války mezi Skoty, Francouzi a Němci v roce 1914, získal Pulitzerovu cenu. Následovaly Mandžuský kandidát (2015) podle dvakrát zfilmovaného stejnojmenného románu Richarda Condona a Elizabeth Cree (2017) s prolínáním historických faktů Londýna 80. let 19. století, kdy řádil Jack Rozparovač, s imaginativní fikcí. Hodiny (2022) jsou zatím jeho čtvrtou operou. Koncertní premiéru měla 18. března 2022 ve Filadelfii s částečně jiným obsazením.

Kevin Matthew Puts: Hodiny, Metropolitní opera New York (zdroj Metropolitní opera New York)
Kevin Matthew Puts: Hodiny – Kelli O´Hara, Metropolitní opera New York (zdroj Metropolitní opera New York)

Hodnocení, dojem z každé inscenace je do značné míry závislý na zkušenostech, znalostech, nastavení každého diváka. V případě Hodin Kevina Putse to platí násobně – už proto, že opera nemá přímočarý tradičně se rozvíjející děj, ale skládá se postupně a na přeskáčku jako mozaika z malých kamínků, útržků proudů vědomí. Z nich si divák v průběhu večera zvolna sestavuje osudy tří různých žen v jediném dni v různých dobách v rozmezí 76 let, které spojují podobné životní krize, pocity osamění, pochybností o naplnění svých životních rolí včetně lesbické orientace – a román Paní Dallowayová.

Různorodost vnímání (a srovnávání) Putsovy operní adaptace Hodin v tomto případě ovšem výrazně ovlivnila znalost předloh. Jiný dojem mohl mít ten, kdo zná život Virginie Woolfové (1882–1941), anglické spisovatelky a významné představitelky modernismu a její slavný román Paní Dallowayová (1925) založený na literární technice zachycující proud vědomí, proces myšlení. Jinak opera působila na toho, kdo četl román Michela Cunnighama. A ještě jinak ji nejspíš hodnotí ten, kdo zná stejnojmenný film a může být pro něj těžké představit si jiné herečky (natož zpěvačky) v hlavních rolích.

Pro ty, kteří nečetli Paní Dallowayovou Virginie Woolfové ani Hodiny Michaela Cunnighama nebo neviděli stejnojmenný film, je jen velmi obtížné se v ději opery Hodiny orientovat. Ale i diváka, který nezná nic z tohoto řetězce inspiračních zdrojů může inscenace zasáhnout svou soumračnou atmosférou situací, kdy na mučivě naléhavé otázky se nedostává odpovědí – a hlavně skvělými pěveckými a hereckými výkony.

Kevin Matthew Puts: Hodiny, Metropolitní opera New York (zdroj Metropolitní opera New York)
Kevin Matthew Puts: Hodiny – Joyce DiDonato, Metropolitní opera New York (zdroj Metropolitní opera New York)

Pro mě byl přenos operní verze Hodin se znalostí stejnojmenné filmové předlohy směsicí dnes frekventovaného tématu hledání sexuální identity a společenské role žen, promyšleně využitých osvědčených operních postupů a špičkové interpretace, jakou se může honosit právě Metropolitní opera. Při délce dvě a půl hodiny čistého času opery, s dvěma dějstvími rozdělenými přestávkou, však poněkud zdlouhavou a mnohomluvnou.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


3.7 3 votes
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments